Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

718 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      96
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
G skrev (På 4.10.2020 den 17.47):

Har hørt at RDR1 var legendarisk. Har ikke spillet det. Kan man håpe på en oppussing, og kanskje at de muliggjør litt RDR2 håndkontroller-styring så folk som ikke har lyst å lære RDR1 håndkontrollermanøvrene kommer rett inn i det, men da altså kun i den oppussede utgaven altså. De kan jo levere med RDR1 som uoppusset for de som ønsker nostalgien. De fikk til det med C&C Red Alert ihvertfall for PC, altså at man kunne kjøre oppusset eller uoppusset.

Er litt drøyt mye grinding, men akkurat det er vel kommet for å bli.

Enig er en del gjøremål som er litt kjedelig etter du har gjort det en eller om igjen to ganger.

RDR2 online åpner litt, og akkurat der så bidrar nok grindingen litt til at det blir noe mindre griefers å møte på. Da folk ikke har tid å slåss. RDR2 online kan du jo møte ordentlige spillere.

Synes at Paint It Black er litt overkill, så jeg har forsøkt å spille uten for å se om en kan hevde seg uten.

Leste på et forum et meme hvor det stod noe sånn ala "når profesjonelle spiller, så skyter de ikke andres hest" :laugh: En egen æreskode der.

Kan spille RDR1 på Playstation Now.
Trenger ikke noe remake av det.
Det holder helt ok standard den dag i dag.

 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Ok. Vi, minus jeg og de andre som ikke har visst det, vet det nå.

Takk for innspill ang SSD. Er ikke hardware-geek så jeg var bare oppspilt over at det er lagt til rette for rask tilleggs-SSD

Ikke tenk så mye på å oppgradere SSD med det første. Nevnte SSD på 1TB ligger på snaue kr. 3.000,- i pris. 2TB utgaven er enda ikke lansert, men tipper nærmere kr. 5.000,- for den (minst!).

Så foreløpig er det dyrt å utvide SSD-kapasiteten for PS5-spill. Men det vil nok endre seg i løpet av konsollens levetid når prisene på SSD vil gå ned med tiden. 

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (21 minutter siden):

Ikke tenk så mye på å oppgradere SSD med det første. Nevnte SSD på 1TB ligger på snaue kr. 3.000,- i pris. 2TB utgaven er enda ikke lansert, men tipper nærmere kr. 5.000,- for den (minst!).

Så foreløpig er det dyrt å utvide SSD-kapasiteten for PS5-spill. Men det vil nok endre seg i løpet av konsollens levetid når prisene på SSD vil gå ned med tiden. 

Jupp.
Trenger ikke mer kapasitet rett etter lansering, men hadde vært fint å plukke opp en ekstra TB om et års tid..?

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (11 minutter siden):

Jupp.
Trenger ikke mer kapasitet rett etter lansering, men hadde vært fint å plukke opp en ekstra TB om et års tid..?

Vil nok tro prisene er gått ned litt da. Har jo allerede gått en del ned de siste årene. Og utviklingen går jo bare én vei når det gjelder den teknologien der så ser nok for meg finere priser på disse med tiden. 
 

Samsung sin Pro-serie har også alltid vært ganske kostbar. Så ser for meg det etterhvert kommer en Evo-serie med tilsvarende hastigheter som er priset litt penere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som er bra er at PS5 bruker helt standard PCIe 4.0 M.2 (t.o.m i ulike størrelser) kobling der MS bruker egen standard. Sony har vel lært litt av sine format-flauser. Det at de bruker liquid metal er jo litt spenstig med tanke på at den normalt ikke varer evig fordi den eter opp metallet den ligger mot, så de har fikset dette problemet i.o.m at de har jobbet med saken i to år og vært nøye med materialene for slitestyrken.

Det at konsollen er testet for å være godt designet for lav støy i praktisk bruk virker betryggende. 

På meg virker det som MS har prøvd ganske mye hardere denne gangen og at de har mulighet til å snappe opp noen potensielle PS-kunder i denne runden, men Sony har nok bygget ganske mye lojalitet.

En ting jeg er spent på er at japanere sies å være sensitive på konsoll-størrelse så lurer litt på hvordan dette blir å slå ut i praksis.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Allostasis said:

Man har jo eksterne SSDer man kan bruke med USB-C og 10Gbs hastighet som koster en brøkdel av prisene på intern M.2 PCIe4 SSD. Så godt mulig det blir ett greit alternativ om man lett kan veksle spill til intern SSD. 

Bottleneck bare google det. Ssd gen 4 er bra men veldig stor forskjell mellom det og usb C

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Sponge said:

Bottleneck bare google det. Ssd gen 4 er bra men veldig stor forskjell mellom det og usb C

Joda, men det hadde vært kjekt om man kunne arkivert spill på en ekstern snurredisk eller SSD som enkelt og passe raskt kan overføres tilbake til intern spilledisk når ønsket om å spille det gamle spillet meldte seg. For de aller fleste husstander går det fortere å flytte et spill fra intern til ekstern snurredisk enn å laste ned hele dritten på nytt. 

Man bør forvente i nærhet av 100MB/sek for en ganske bra snurredisk. Et spill på 50GB burde da være på plass på rundt 10 minutter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart en mulighet å bruke ekstern disk og flytte over data. Ikke noe som er så livsviktig at jeg ikke kan vente 10 minutter med å spille det. USB tilkoblingen er langs raskere enn Microsoft sin også, både USB-C og A. Xboxen har vel ikke USB-C en gang og skal du ha HighSpeed må du kjøpe Microsofts eget 1TB minnekortløsning.

Interessant å merke seg at Sony går for WiFi 6 og Bluetooth 5.1, men MS bare har WiFi 5  og sin egen Wireless-løsning istedetfor Bluetooth (de hadde visstnok dette på forrige generasjon også). WiFi 6 er 3 ganger raskere enn WiFi 5..

Føler at Sony har strukket seg lengst hva generell teknologi angår, mens MS har sagt "mest power for penga" og lagt lista lavere på ting som dette.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, newman221 said:

Joda, men det hadde vært kjekt om man kunne arkivert spill på en ekstern snurredisk eller SSD som enkelt og passe raskt kan overføres tilbake til intern spilledisk når ønsket om å spille det gamle spillet meldte seg. For de aller fleste husstander går det fortere å flytte et spill fra intern til ekstern snurredisk enn å laste ned hele dritten på nytt. 

Man bør forvente i nærhet av 100MB/sek for en ganske bra snurredisk. Et spill på 50GB burde da være på plass på rundt 10 minutter. 

Har du dårlig nett har fiber her 500/500 wired. Men ja om du har dårlig nett så vil usb  være bra lagrings men jeg vil ikke har spillet fra usb meg selv.

Lenke til kommentar
Sponge skrev (9 minutter siden):

Har du dårlig nett har fiber her 500/500 wired. Men ja om du har dårlig nett så vil usb  være bra lagrings men jeg vil ikke har spillet fra usb meg selv.

Det finnes ingen internettlinje som kan hamle opp med 10Gb/s som man får med en ekstern SSD-disk via USB 3.2

Så det å kopiere spillet fra en ekstern SSD og inn på den interne disken vil alltid være raskere enn å laste det ned.

Lenke til kommentar

Så fint. Da har man noen alternativer å vurdere på PS5, da:
- Best og dyrest: kjøpe NVME SSD og plugge inn i konsollen - pris ca 3000,-/TB
- Bra og billigere: kjøpe ekstern Harddisk og plugge inn i USB-C (raskest) eller plugge inn i en av de tre USB-A-portene (litt treigere) til mindre enn en tredjedel av prisen

Endret av Retroman
I got rekt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...