Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, G said:

980 Pro er noe søppel ift. til tidligere Samsung Pro-modeller. Er TLC-basert som er tregere, har halve levetiden til 970 Pro. Altså 1200 TBW hos 970 Pro men kun lave 600 TBW på 980 Pro. Samsung forsøker å selge deg keiserens nye klær med dårligere flash chips. Kun et sånn fandens reklamestunt, hvor de forsøker å levere deg dårligere hardware men beholder Pro-navngivningen på gammelt rykte.

De selger deg lurium. Du kan like godt kjøpe en hvilken som helst annen SSD som har TLC flash til lavere pris, bare det er en skikkelig produsent bak dette. Samsung har skutt seg selv i foten, ved å ågerprise dårligere specs. enn tidligere Pro-modeller.

 

Tar heller en av de raskeste da:

https://www.xpg.com/en/feature/685/

Med integrert insektshotell :wee:

 

Flott med alternativer, men jeg stiller meg tvilsom til at denne får plass rent fysisk sett.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (1 time siden):

Hovedhensikten med USB-C er nok ikke hastigheten, men at den er litt mer praktisk i bruk. Alltid kjekt med kabler som kan stikkes inn uten å bry seg om hva som er opp og ned. 

Det stemmer. USB-C er kun en fysisk spesifikasjon, den sier egentlig kun noe om hvordan port og plugg fysisk ser ut.

Av ren konvensjon brukes ikke USB-C til noen lavere standard enn USB3.0 (SuperSpeed), mens USB-A ikke brukes til noe høyere enn USB3.0, slik som Thunderbolt 3 eller USB4 når den kommer.

Og, for å gjøre forvirringen komplett, så har alkisene i USB-styret bestemt navngivning på selve protokollene på et nach en gang. Den tekniske spesifikasjonen USB3.0 har de gitt markedsføringsnavnet USB3.2 Gen1. Den tekniske spesifikasjonen USB3.1 kaller de USB3.2 Gen2 til markedet og den tekniske spesifikasjonen USB3.2 har de kalt USB3.2 Gen2+2 🙄

Mens de som produserer endebrukerutstyr driter i alt dette og kaller ting bare USB-A, eller USB-C eller hvis vi er heldige SuperSpeed og HiSpeed. 😅 USB har på ingen måte gjort noenting enklere.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, henrikwl said:

Og, for å gjøre forvirringen komplett, så har alkisene i USB-styret bestemt navngivning på selve protokollene på et nach en gang. Den tekniske spesifikasjonen USB3.0 har de gitt markedsføringsnavnet USB3.2 Gen1. Den tekniske spesifikasjonen USB3.1 kaller de USB3.2 Gen2 til markedet og den tekniske spesifikasjonen USB3.2 har de kalt USB3.2 Gen2+2 🙄

Der har forhåpentligvis wifi-bransjen tatt en god avgjørelse, og holder reklameavdelingen unna fremtidige navn. Wifi6. Bra navn. Mye enklere enn 802.11ax. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bone said:

Nesten så jeg vil tro er en "oppdatering" eller noe lignende de driver med.. Samme skjedde med Xbox, i noen timer (dager?) plutselig gikk fra levering på release, til leeenge etter, så tilbake til release igjen. 

Fullt mulig. Systemet er jo automatisk, så kan være en glipp. Med mindre de får inn kun 10 konsoller burde jeg være sikret en til release.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bone skrev (4 minutter siden):

Nesten så jeg vil tro er en "oppdatering" eller noe lignende de driver med.. Samme skjedde med Xbox, i noen timer (dager?) plutselig gikk fra levering på release, til leeenge etter, så tilbake til release igjen. 

Håper virkelig det 😃

Lenke til kommentar
Mala skrev (17 timer siden):

Eller enda bedre, spill Red Dead Redemption på Xbox One,X eller Series X for en forbedret utgave i forhold til orginalen! :) 

Jeg syns heller Fockstar skulle bruke sine mange fantasilliarder på sine nåværende prosjekter GTA VI og hva det enn er de skal lage i VR nå.

Eller vil du heller sitte til 2047 å geime GTA Online som bare blir mere og mere absurd Saint's Row-aktig samtidig som du peppres med "buy this and that" piss i et spill du allerede har brukt tusen spenn på i utgangspunktet?

Endret av Helpless/Green
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (2 minutter siden):

Jeg syns heller Fockstar skulle bruke sine mange fantasilliarder på sine nåværende prosjekter GTA VI og hva det enn er de skal lage i VR nå.

Eller vil du heller sitte til 2047 å geime GTA Online som bare blir mere og mere absurd Saint's Row-aktig samtidig som du peppres med "buy this and that" piss i et spill du allerede har brukt tusen spenn på i utgangspunktet?

Jeg greide knapt å fullføre enspiller i GTA V før jeg gikk lei 😛  Kom meg igjennom, og har ikke rørt spillet siden.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

980 Pro er noe søppel ift. til tidligere Samsung Pro-modeller. Er TLC-basert som er tregere, har halve levetiden til 970 Pro. Altså 1200 TBW hos 970 Pro men kun lave 600 TBW på 980 Pro. Samsung forsøker å selge deg keiserens nye klær med dårligere flash chips. Kun et sånn fandens reklamestunt, hvor de forsøker å levere deg dårligere hardware men beholder Pro-navngivningen på gammelt rykte.

De selger deg lurium. Du kan like godt kjøpe en hvilken som helst annen SSD som har TLC flash til lavere pris, bare det er en skikkelig produsent bak dette. Samsung har skutt seg selv i foten, ved å ågerprise dårligere specs. enn tidligere Pro-modeller.

 

Tar heller en av de raskeste da:

https://www.xpg.com/en/feature/685/

Med integrert insektshotell :wee:

productGallery257.png

Nå vil jeg ikke påstå at man trenger mye mer enn 600TBW. Har en gammel 840 pro disk som jeg i lang tid (kjøpt i 2012) har benyttet som OS-disk og hatt inne de mest brukte spillene mine for raskere lastetid. Og der er jeg oppe i 90TBW nå. 
 

Men spent på prisen på den XPG disken. Finner den ikke i salg noe sted enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, CaZpeR said:

Nå vil jeg ikke påstå at man trenger mye mer enn 600TBW. Har en gammel 840 pro disk som jeg i lang tid (kjøpt i 2012) har benyttet som OS-disk og hatt inne de mest brukte spillene mine for raskere lastetid. Og der er jeg oppe i 90TBW nå. 
 

Men spent på prisen på den XPG disken. Finner den ikke i salg noe sted enda. 

Utfordringen med 980 Pro er jo å få sett hva den først yter i benchmarks, og om den faller fort av etter at SLC-bufferen er mettet.

Forrige 970 Pro benyttet den overlegne MLC typen flashbrikker. Mens, med 980 Pro som bruker TLC så vil man sannsynligvis få et lite hastighetstap, samt at kanskje SLC-bufferen må være betydelig større, eller at det er lagt til en annen dyr type Cache som ikke er virtuell men fysisk, at det er gjort software-gymnastikk til den store gullmedalsje for å i det hele tatt yte noe bedre enn ordinær TLC. Det er uansett utfordrende å matche MLC når det er TLC som SSD-en er basert på, uten at det enten kommer kompromisser eller økte kostnader på en annen måte.

At brukeren som kjøper dette Pro-produktet uvitende om endringen ned på det dårligere TLC er en ting. Den andre greia er om de har løst hastighetsbehovet som et Pro-produkt krever.

Som om at det ikke var utfordrende i markedet allerede med EL-cheapo:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn sett så syns jeg det på en måte er litt enklere hos Microsoft når det gjelder utvidelse av internminnet. Ja, det er en propertiær løsning, men det er iallfall ingen sjanse for at det blir feil. 

Jeg ser for meg en del bomkjøp av M2-disker for dem som ikke gidder å sette seg inn i dette. Dog jeg ser for meg at det vil komme PS5-branded M2-disker på sikt som gjør det lettere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (4 minutter siden):

Storyen likte jeg godt, men aldri forstått poenget med GTA Online. Samme med RDR2, der er jo singleplayer helt konge, men Online fremstår meningsløst for meg.

RDR2 var altfor seigt til at jeg orket å teste online biten. Enspiller var FANTASTISK! Men orker ikke slike spill online i grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man forstå SSD så må man også sette seg litt inn i alternativene SLC, MLC, TLC og QLC, hvor de to førstnevnte ser ut å gradvis være nesten helt utdøende. Derfor også det drastiske steget som Samsung bestemte seg for med TLC-produksjonsøkning framfor å produsere de eldre typene flashbrikker.

Når det står noe om SLC på nye SSD-er så er det snakk om en partisjonert SLC region, som legger seg på lagringscellene i TLC eller QLC flashbrikkene. Det vil si at du allokerer et område av den totale mengden flashlagring til å oppføre seg som SLC. Nøyaktig hvordan dette gjøres kan ikke jeg noe særlig om. Men antar at det er en form for RAID 0 liknende oppførsel, eller?

Først forskjellene på SLC, MLC, TLC og QLC her:

Spoiler

 

 

Så for den som orker noe teknisk om SLC cache:

Spoiler

 

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, RaptorStrike said:

Storyen likte jeg godt, men aldri forstått poenget med GTA Online. Samme med RDR2, der er jo singleplayer helt konge, men Online fremstår meningsløst for meg.

Ja og det som er trist er at det ødelegger for DLC til Singleplayer. Hvertfall for RDR2. På GTA4 fikk vi masse DLC.

Lenke til kommentar

Og nettopp der vil svært mange dette av. Det blir for komplisert. Men antar at Sony vil komme på banen med en liste over testede disker. Dog det hadde vært lettere med noe man ikke kan ta feil av. Ser for meg at det er grunnen til at Microsoft gikk for løsningen sammen med Seagate for utvidelse av SSD på XSX/XSS.

Lenke til kommentar

Det blir også vanskeliggjort over at SLC nevnes på nye SSD-er som en forstyrrende spesifikasjon. Når det nevnes så er det kun buffer/cache-teknologi. Det brukeren i dag behøver å lete etter er: TLC eller QLC. Hvor TLC er raskest blant disse to. Skal du ha MLC som er enda raskere så må du antakelig lete i fjorårets modeller.

Ser enda en dyp forklaring her:

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...