Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

CaZpeR skrev (12 minutter siden):

Og nettopp der vil svært mange dette av. Det blir for komplisert. Men antar at Sony vil komme på banen med en liste over testede disker. Dog det hadde vært lettere med noe man ikke kan ta feil av. Ser for meg at det er grunnen til at Microsoft gikk for løsningen sammen med Seagate for utvidelse av SSD på XSX/XSS.

Tviler på at mange får problemer med det. Folk har ressurser nok til å søke på nett og finne både lister, foruminnlegg og videoer. Det er ikke verre en å løsne et panel og skru ut en skrue. Når jeg klarer å bytte harddisk på PS4 burde de fleste klare å sette inn dette i PS5'en. Og denne gangen er prosessen i større grad anbefalt av Sony for nå ekspanderer man. På PS4 så byttet man ut.

Men for all del: Xbox har en enklere løsning som gjenoppliver memorycard-trenden som gikk ut for ti år siden, og som sikkert vil koste litt mer enn hva du får fordi branded. De gjør det enklere, og sikkert dyrere.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (Akkurat nå):

Tviler på at mange får problemer med det. Folk har ressurser nok til å søke på nett og finne både lister, foruminnlegg og videoer. Det er ikke verre en å løsne et panel og skru ut en skrue. Når jeg klarer å bytte harddisk på PS4 burde de fleste klare å sette inn dette i PS5'en.

Men for all del: Xbox har en enklere løsning som gjenoppliver memorycard-trenden som gikk ut for ti år siden, og som sikkert vil koste litt mer enn hva du får fordi branded. De gjør det enklere, og sikkert dyrere.

Dyrere er det nok ikke. Allerede nå ligger jo prisen under 980 pro (for å ta et eksempel). Og ikke minst tilgjengelig fra dag 1.

Men nå kan jo en del skje frem til 19. november. Men en liste fra Sony vil jo komme på sikt. Nå har ikke jeg planer om å oppgradere internlagringen på hverken XSX eller PS5. Har fiber koblet med kabel i konsollene så håper nedlasting av spill går like raskt som før 🙂

Lenke til kommentar

Samt at Xbox har landet utelukkende på Seagate som partner. Man kan regne med at Seagate kanskje ikke er den sterke kvalitetsmerkevaren det en gang i fortiden var. Har for lite peiling på hvordan Seagate gjør det på SSD, men Seagate ser ut å henge litt etter de få andre produsentene på snurredisker når det kommer til pålitelighet (selv om det har skjedd litt endringer i det siste). Slike ting gjør at man gjerne blir litt skeptisk til et merke som Seagate nå i de senere år. Seagate var heller ikke først ute med å produsere SSD-er. Jeg tviler også på at de har sin egen fab for flashbrikke-produksjon.

Jeg har en vond opplevelse med OCZ på SSD, hvor en gikk i stykker i en av OCZ sine mange sårbare serier. Jeg traff selvsagt den aller mest sårbare SSD-en OCZ Trion 100 kan det se ut til (Elkjøp solgte dette merket). Nå ser jeg at det er slukt av Toshiba branding. Toshiba har tradisjonellt vært gode på snurredisker, men nå er jeg altså skeptisk til Toshiba SSD pga. det der OCZ helvete. Det skal ikke være enkelt å navigere i produktene. Og mange produsenter forsøker å spare noen øre her og noen øre der.

Sånn sett når man ser på prisene på Seagate snurredisker så vil man gjerne ofte oppleve at de har noen av de rimeligste modellene, og det må selvsagt ha vært spart et og annet sted for å oppnå den prissuksessen. Da lurer jeg på hvilke sparetiltak man finner i Seagate SSD-ene. Sunt å være litt skeptisk.

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (10 minutter siden):

Dyrere er det nok ikke. Allerede nå ligger jo prisen under 980 pro (for å ta et eksempel). Og ikke minst tilgjengelig fra dag 1.

Men nå kan jo en del skje frem til 19. november. Men en liste fra Sony vil jo komme på sikt. Nå har ikke jeg planer om å oppgradere internlagringen på hverken XSX eller PS5. Har fiber koblet med kabel i konsollene så håper nedlasting av spill går like raskt som før 🙂

Ser veiledende pris er ca 2600,- for det minnekortet til Xbox hos Seagate.  Men hvordan man sammenligner dette kortet med en løsning for M.2 mtp fart osv er beyond me da jeg ikke fant specs på Xboxkortet. Bare vanetanker som er ute og går: firmaer som slipper et produkt eksklusivt for sine egen range tar sjelden underpris for dette..

Lenke til kommentar
2 minutes ago, RaptorStrike said:

Er ikke problemet at PS Store er en flaskehals?

Ja, jeg synes ihvertfall at Playstation Network serverne også har en del nedetids/stabilitetsproblemer. Ihvertfall oppleves det slik fra en eldre PS4. Hvor nå flaskehalsen og serverbortfallet måtte ligge hen. Er det egen PS4-boks som sliter sykt pga. aldrende hardware, eller er serverne i praksis bare dårlige hos Sony?

Tydeligvis ikke bare meg som sliter med Playstation Network:

https://downdetector.com/status/playstation-network/

 

Herregud så elendig:

Downdetector_PlaystationNetwork_08okt2020.PNG.c632cbace4a7e217fe22a1d33876c3e8.PNG

Omtrent så en får lyst å bare prøve ut Xbox av denne ene grunnen alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Retroman said:

Ser veiledende pris er ca 2600,- for det minnekortet til Xbox hos Seagate.  Men hvordan man sammenligner dette kortet med en løsning for M.2 mtp fart osv er beyond me da jeg ikke fant specs på Xboxkortet. Bare vanetanker som er ute og går: firmaer som slipper et produkt eksklusivt for sine egen range tar sjelden underpris for dette..

Nettopp. Er vel egen ny pluggstandard også? ER vel neppe M.2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Nettopp. Er vel egen ny pluggstandard også? ER vel neppe M.2?

Er ikke M2 nei. Men ikke utenkelig at andre produsenter får lov å bruke den. Seagate gjør det forøvrig helt greit i SSD-verden.

Foreløpig per dags dato er løsningen rimeligere enn tilsvarende M2 SSD. Men det kan jo fort endre seg med tiden. 

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (3 minutter siden):

Er ikke M2 nei. Men ikke utenkelig at andre produsenter får lov å bruke den. Seagate gjør det forøvrig helt greit i SSD-verden.

Foreløpig per dags dato er løsningen rimeligere enn tilsvarende M2 SSD. Men det kan jo fort endre seg med tiden. 

The PS5 M.2 SSD expansion port will support all four sizes of the high-speed storage spec. The 2230, 2242, 2260, and 2280 PCIe Gen 4 M.2 SSDs can comfortably fit into the PS5 expansion port, although Sony has yet to detail which SSDs will work with its new console.

Var vel også på breakdown videoen av PS5..

 

Så jo: er M.2 på PS5. Poenget mitt var at jeg hadde ikke specs på Xboxkortet for å sammenligne med tilsvarende ekspansjon på PS5, altså 1TB SSD med lik hastighet.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Retroman said:

Forøvrig grei liste å ha frem mot høsten. Er jo en del titler man får gratis oppgradering på i tilfelle man må vente lenge på forhåndsbestillingen sin. Kjekt å vite, samt da kan man slå ihjel tida med noe nytt mens man venter. Og venter.

Spoiler


4rc7pvnswqr51.jpg

 

 

Flott liste! Skulle gjerne visst hva spesifikt hver "upgrade" innebærer også. Unlocked FPS? Høyere oppløsning? 4K Teksturer? Lys og skygge teknikker? etc.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg synes ihvertfall at Playstation Network serverne også har en del nedetids/stabilitetsproblemer. Ihvertfall oppleves det slik fra en eldre PS4. Hvor nå flaskehalsen og serverbortfallet måtte ligge hen. Er det egen PS4-boks som sliter sykt pga. aldrende hardware, eller er serverne i praksis bare dårlige hos Sony?

Tydeligvis ikke bare meg som sliter med Playstation Network:

https://downdetector.com/status/playstation-network/

 

Herregud så elendig:

Downdetector_PlaystationNetwork_08okt2020.PNG.c632cbace4a7e217fe22a1d33876c3e8.PNG

Omtrent så en får lyst å bare prøve ut Xbox av denne ene grunnen alene.

Har gitt opp Wifi med Sony. Via kabel så går det relativt kjapt på fiberen. Men ikke i nærheten av f.eks. Battle.Net (hvor jeg får fullt utnyttet hastigheten) og Microsoft sine servere. Der går det betydelig raskere og mer stabilt enn hos Sony. 
 

Håper den server-avtalen Sony gjorde med Microsoft vil smitte litt over på PlayStation network. Men slik jeg forstod avtalen så var det mer siktet på skybasert spilling for å konkurrere med blant annet Google stadia. 

Kilde:

https://news.microsoft.com/2019/05/16/sony-and-microsoft-to-explore-strategic-partnership/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har lyst å se Cyberpunk på egen maskin. Hvor bør jeg anskaffe det?

Er vel da PS4, Xbox All-Digital og PC som er de tilgjengelige boksene mine. På PS4 så vil jeg kunne spille det på PS5 senere, som faktisk frister bittelitt.

På Xbox må jeg vel ikke kvitte meg med Xbox-en gjennom bruktsalg for å kunne spille det krossover til PC?

På PC så får man jo mest muskler å flekse med, men er låst til å kun spille det der. Kinkig valg dette :laugh:

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Retroman said:

The PS5 M.2 SSD expansion port will support all four sizes of the high-speed storage spec. The 2230, 2242, 2260, and 2280 PCIe Gen 4 M.2 SSDs can comfortably fit into the PS5 expansion port, although Sony has yet to detail which SSDs will work with its new console.

Var vel også på breakdown videoen av PS5..

 

Så jo: er M.2 på PS5. Poenget mitt var at jeg hadde ikke specs på Xboxkortet for å sammenligne med tilsvarende ekspansjon på PS5, altså 1TB SSD med lik hastighet.

Joda, men så var det Xbox som ble diskutert. Beklager det inntrufne. Men er jo nødvendig når en veier ymse spissfindigheter mot hverandre på plattformene.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Flott liste! Skulle gjerne visst hva spesifikt hver "upgrade" innebærer også. Unlocked FPS? Høyere oppløsning? 4K Teksturer? Lys og skygge teknikker? etc.

Oppgradering av Raytracing? "4K"? Aner ikke. Men får håpe at det er mer enn bare at spillet "oppgraderes" fra PS4 til PS5 og at det bare er snakk om bakoverkompatibilitet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

The PS5 M.2 SSD expansion port will support all four sizes of the high-speed storage spec. The 2230, 2242, 2260, and 2280 PCIe Gen 4 M.2 SSDs can comfortably fit into the PS5 expansion port, although Sony has yet to detail which SSDs will work with its new console.

Var vel også på breakdown videoen av PS5..

Jeg tenkte på Microsoft sin løsning 🙂 fullt klar over at PS5 bruker M2. Poenget mitt var bare at foreløpig så er Microsoft sin SSD-løsning faktisk rimeligere enn en M2-SSD som yter mer enn 5.500MB/s lesehastighet (som er minstekravet Mark Cerny nevnte om å utvide PS5 sin lagringsplass). og samtidig også tilgjengelig fra lanseringsdatoen. Noe det ikke er så mange av til PS5.

ikke at jeg har tenkt å utvide på hverken PS5 eller XSX med det første, men hadde vært kjekt med muligheten. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, CaZpeR said:

Har gitt opp Wifi med Sony. Via kabel så går det relativt kjapt på fiberen. Men ikke i nærheten av f.eks. Battle.Net (hvor jeg får fullt utnyttet hastigheten) og Microsoft sine servere. Der går det betydelig raskere og mer stabilt enn hos Sony. 
 

Håper den server-avtalen Sony gjorde med Microsoft vil smitte litt over på PlayStation network. Men slik jeg forstod avtalen så var det mer siktet på skybasert spilling for å konkurrere med blant annet Google stadia. 

Kilde:

https://news.microsoft.com/2019/05/16/sony-and-microsoft-to-explore-strategic-partnership/

Jeg har 80/80 fiber. Har testet med to WiFi 6 routere. Får likevel serverforbindelses-utfall på PS4 i RDR2. Nå har til og med RDR2 blitt patchet og jeg har like fullt serverutfall. Spesiellt ille er det kl 03 om natten av en eller annen uforklarlig grunn (jeg er jo ikke altvitende).

Det skjer gjerne gjennom lange spilløkter på flere timer. Så det kan jo hende at det er noe tullerusk med PS4-boksen min, eller at onlineservere rett og slett bare har mye rusk med brukerne sine.

F.eks. tidligere i sommer så var det umulig en stund å besøke klesbutikken for å hente freebies som Rockstar ga en som dryss.

Nå har det vært en del tull når en skal ut av sin Moonshining business for å levere et kjerrelass med moonshine. Da står tenkehjulet plutselig bare fast.

Har forsøkt litt sånn lokal databaseoppfriskning, omstart, nettverksmåling fra PS4. Eneste som er uprøvd er faktisk reinstallasjon / 100 % "formaterende" reoppsett av boksen. Diskene er så aldrende, og en skal jo over på noe nytt en dag, så jeg gidder ikke å ta dem ut for å gjøre en diskkontroll fra PC for å se om helsen er i orden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...