Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 hours ago, BadCat said:

Alle mine 3080-kort fra ASUS har fått svekket kjøling etter en måneds bruk. Minnetemperatur er gått fra nedre 90-tall til 108-112. 9X celcius var med viftene på 50-70%. 110-112 er med viftene på 100%.

Før: Legg merke til høyere GPU temperatur pga lavere turtall på vifter.image.png.685e6f686327418d3e8a89cbc1bf12d0.png

Nå: Legg merke til lavere GPU-temperatur på grunn av høyere turtall på vifter.image.png.cb3fedc091104c45c0e2d7c1de826bc0.png

Damn, min kommer seg til 102-104. Jeg har bestilt noen pads av forskjellig tykkelse, får håpe det senker ilden.

Skal sette på noen kjøleribber på bakplaten av GPUen, evt fylle helle med 1cm høye ribber som sitter på sin egen tynne pad for å maksimere kjølingen. Har hørt gode ting om å legge på ekstra og bytte pads. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, MultiGamerClub said:

Ser veldig mange kort har rgb, er det et plain kort med 3 vifter som ikke har?

Skal inn i en r6 lukket kabinett.

Om det er 2 eller 3 slot har ingenting å si. Jo større jo bedre egentlig.

Ser på en ventus variant men den var den nærmeste jeg fant uten noe form for rgb.

(MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X OC>

Nappe ut rgb kabel

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som bruker en lang HDMI-kabel som støtter 4k 120hz? Tenker rundt 10 meter, men 8 går sikkert også greit. Fungerer så lange kabler faktisk bra nok? Noen tips? Er tenkt fra RTX3080 til CX77. 
 

https://njal.no/supra-cables/39482/supra-kabel-hdmi-aoc-8k-hdr-8-m-retningsstyrt-hdmi-fiberoptisk

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/hdmi/hdmi-kabler/supra-aoc-aktiv-optisk-hdmi-kabel-high-speed-15-m-p69792

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Erlendz skrev (9 minutter siden):

Noen som bruker en lang HDMI-kabel som støtter 4k 120hz? Tenker rundt 10 meter, men 8 går sikkert også greit. Fungerer så lange kabler faktisk bra nok? Noen tips? Er tenkt fra RTX3080 til CX77. 
 

https://njal.no/supra-cables/39482/supra-kabel-hdmi-aoc-8k-hdr-8-m-retningsstyrt-hdmi-fiberoptisk

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/hdmi/hdmi-kabler/supra-aoc-aktiv-optisk-hdmi-kabel-high-speed-15-m-p69792

Supra leverer alltid!, men koster litt, Som mumriken sier kan du bare leite litt så finner du mye billigere. (selv har jeg bare supra til surrounden😄)

Lenke til kommentar

Drister meg med et kjapt spørsmål her i tråden siden det er halvveis relevant: jeg har et RTX 3080 og et GTX 1080...men siden skjermkorttrendene er slik de er nå, med kort som ikke er å få tak i, burde jeg holde på begge kortene eller er det en OK avgjørelse å selge ett?

Jeg tenker å selge 1080-kortet (EVGA GTX 1080 FTW i strøken tilstand med eske og alt tilbehør - så godt som 0 støv og med ny kjølepasta). Det er jo praktisk å ha et dugelig spillkort i bakhånd i tilfelle et kort skulle ta kvelden, og for feilsøking.

Spørsmål nummer 2 er hva er et GTX 1080 verdt i disse dager? Ser prisene ligger på 5000+ på Finn. Hadde først tenkt å selge for 4000, men så kom pandemi-prisene så jeg har lagt meg på 4500...
Har allerede en som er interessert, men har ikke diskutert pris ennå.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, PaladinNO said:

Drister meg med et kjapt spørsmål her i tråden siden det er halvveis relevant: jeg har et RTX 3080 og et GTX 1080...men siden skjermkorttrendene er slik de er nå, med kort som ikke er å få tak i, burde jeg holde på begge kortene eller er det en OK avgjørelse å selge ett?

Jeg tenker å selge 1080-kortet (EVGA GTX 1080 FTW i strøken tilstand med eske og alt tilbehør - så godt som 0 støv og med ny kjølepasta). Det er jo praktisk å ha et dugelig spillkort i bakhånd i tilfelle et kort skulle ta kvelden, og for feilsøking.

Spørsmål nummer 2 er hva er et GTX 1080 verdt i disse dager? Ser prisene ligger på 5000+ på Finn. Hadde først tenkt å selge for 4000, men så kom pandemi-prisene så jeg har lagt meg på 4500...
Har allerede en som er interessert, men har ikke diskutert pris ennå.

Det er jo selge nå eller aldri, så jeg ville ha solgt tvert :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Erlendz skrev (18 timer siden):

Noen som bruker en lang HDMI-kabel som støtter 4k 120hz? Tenker rundt 10 meter, men 8 går sikkert også greit. Fungerer så lange kabler faktisk bra nok? Noen tips? Er tenkt fra RTX3080 til CX77. 
 

https://njal.no/supra-cables/39482/supra-kabel-hdmi-aoc-8k-hdr-8-m-retningsstyrt-hdmi-fiberoptisk

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/hdmi/hdmi-kabler/supra-aoc-aktiv-optisk-hdmi-kabel-high-speed-15-m-p69792

Skal du ha opp i de lengdene uten å risikere signalfeil tror jeg du må ha hdmi fiberkabel. Tror jeg betalte 1200 ish for en 20m på 123elektronikk

Lenke til kommentar
Neonex skrev (2 timer siden):

Skal du ha opp i de lengdene uten å risikere signalfeil tror jeg du må ha hdmi fiberkabel. Tror jeg betalte 1200 ish for en 20m på 123elektronikk

Disse funker bra? Jeg har en 15meters 4K 60hz kapabel kabel nå, men pga. ny destkop løsning blir denne litt knapp lengde på i forhold til optimal plassering av kabinett og løsningå legge kabel pent nok opp 😛 En liten tusenlapp for en 20 meters kabel var det i grunn en veldig grei pris.

Lenke til kommentar

Det er tomt i alle verdens butikker for 30XX-serie skjermkort, alt selges på sekunder eller minutter. Hva oppnår Nvidia da med å lansere flere modeller? Vil de kunne binne GPUer som ikke når opp til 3090 til 3080 Ti i stedet for 3080 og øke fortjenesten på den måten?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, KjellV said:

Det er tomt i alle verdens butikker for 30XX-serie skjermkort, alt selges på sekunder eller minutter. Hva oppnår Nvidia da med å lansere flere modeller? Vil de kunne binne GPUer som ikke når opp til 3090 til 3080 Ti i stedet for 3080 og øke fortjenesten på den måten?

Ryktene jeg har sett vil ha det til at det er en annen GPU i 3080 Ti enn 3090, så nei. Hvis ryktene stemmer da.

Selv tror jeg egentlig ikke på at 3080 Ti kommer på lenge ennå.

EDIT: Never mind, jeg så feil. Begge har varianter av GA102.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
9 minutes ago, KjellV said:

Det er tomt i alle verdens butikker for 30XX-serie skjermkort, alt selges på sekunder eller minutter. Hva oppnår Nvidia da med å lansere flere modeller? Vil de kunne binne GPUer som ikke når opp til 3090 til 3080 Ti i stedet for 3080 og øke fortjenesten på den måten?

Spørs jo om dei allereie har dei i produksjon... Då er det jo like greit å få dei ut mens markedet fortsatt er hypa

Lenke til kommentar
KjellV skrev (9 minutter siden):

Det er tomt i alle verdens butikker for 30XX-serie skjermkort, alt selges på sekunder eller minutter. Hva oppnår Nvidia da med å lansere flere modeller? Vil de kunne binne GPUer som ikke når opp til 3090 til 3080 Ti i stedet for 3080 og øke fortjenesten på den måten?

Du får kjøpt ferdigbygde maskiner med 3090 på Komplett: https://www.komplett.no/configure/1168356/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-i260-epic-gaming-pc

Yield begynner kanskje yield å bli bedre, så da kan de kanskje aktivere flere minnekontrollere og selge kort med litt mer ytelse for litt høyere pris. Hvis brorparten av 3080-kort kunne like godt vært 3090 er det ingen grunn til å selge dem som 3080.

 

Så lenge de lanserer kortene på samme måte som 6700 XT (altså ikke legger ut varekodene på nettsiden før lansering), vil det være en brukbar sjanse for folk å få kjøpt kort også.

EDIT: Dessuten er kanskje AMDs 6900 XT litt for bra for at Nvidia kan la det gå ubesvart?

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...