Jump to content

KjellV

Medlemmer
  • Content Count

    6338
  • Joined

Community Reputation

630 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt
  1. Hvordan gikk det i denne saken? Har selv bestilt flyreise med Air Baltic via Sembo. Har fått e-post fra flyselskapet om at flyet er kansellert, og at de tilbyr meg voucher for reisebeløpet pluss 20 euro pr strekning pr person. Er ikke interessert i noe slikt og har krevd pengene tilbake fra Sembo. Får ikke annet svar fra reiseselskapet den siste måneden enn at det er stor pågang og at de ikke kan svare meg siden det er mer enn 10 dager til avgang. Har tatt kontakt med kredittkortselskapet og sagt at jeg vil ha pengene mine tilbake da jeg ikke får varen/tjenesten jeg har bestilt, men de insisterer på å sende meg videre til forsikringsselskapet. I min bok er det kortselskapet som har ansvaret i dette tilfellet. Tar jeg feil?
  2. Jeg leverte det inn en mandag og fikk svar fredag i uken etter. Jeg hadde det svært travelt i den perioden, så hadde ikke anledning til å ta tak i saken eller svare på telefon da Expert ringte til meg. Fredag to uker etter at jeg fikk svar fra Expert svarte jeg de og sa at jeg ønsker (bilde)dokumentasjon på at den ytre skaden er noe som må ha oppstått over tid, eller at de tok på seg at den har oppstått etter innlevering. Fikk da svar om at siden de ikke hørte noe fra meg har verkstedet sendt nettbrettet tilbake til butikk og at de ikke kan skaffe noen form for dokumentasjon siden verkstedet ikke lenger har tilgang til produktet. Er to uker responstid fra meg for lenge? Har jeg rett til å kreve noen form for dokumentasjon for at skaden de mener er årsaken til at nettbrettet er defekt må ha oppstått før innlevering? Eventuelt: Om jeg ønsket nettbrettet returnert til butikk ville det kostet meg kr. 350,- Har Expert nå lov til å kreve dette av meg når de har sendt det tilbake til butikk før jeg kom med tilbakemelding? Mr D: "Å skylde på at nettbrettet må ha blitt bøyd etter innlevering hjelper jo ikke når feilen oppstod før innlevering og feilen skyldes skaden på hovedkortet." - Hovedkortet er i følge verkstedet skadet på grunn av at nettbrettet er bøyd og de sier derfor fra seg alt ansvar. Jeg har ikke registrert at nettbrettet har vært bøyd, og noen ytre skade er heller ikke bemerket av butikken. Altså er det mulig at det er en annen årsak til at nettbrettet døde. Av og til slutter elektronikk å virke uten ytre skader/årsak. Da passer det jo fint om Expert har vært uheldig og bøyd nettbrettet slik at det får en skade som ikke dekkes av reklamasjon.. (uheldig, ikke grunnlag for å påstå at noen har ødelagt noe bevisst).
  3. Enig i din vurdering Star Fox, og som du sier så vil nok klage til forbrukerrådet ta for lang tid. Kjøpe nytt og levere inn igjen er et alternativ, men for mye styr synes jeg. Er vel også missbruk av ordningen.
  4. Har levert et nettbrett inn på reklamasjon da det ikke ville slå seg på igjen da jeg skulle slå det av og på. Har nå fått tilbakemelding fra verkstedet om at "rammen er bøyd over hovedkort. Grunnet dette er enhetens hovedkort skadet. Da dette er forårsaket av ytre påvirkning bortfaller produsentens garanti på enheten." Nettbrettet er pent brukt og har deksel/mappe rundt seg. Da jeg leverte det inn fremsto det som helt strøkent, noe jeg poengterte overfor betjeningen. Betjeningen har ikke skrevet noe om ytre skade på nettbrettet ved innlevering, noe jeg antar et bøyd nettbrett tydelig vil ha. Burde ikke en slik skade vært notert ved innlevering? Vil det være mulig å komme noen vei med denne saken mot Expert? Om nettbrettet plutselig skal være bøyd må det ha skjedd noe etter at jeg leverte det fra meg.
  5. Mandag for en uke siden leverte jeg nettbrettet mitt til reparasjon (reklamasjon) hos Expert. Fikk da vite at det ville ta to uker før jeg får det tilbake. Spurte etter leieprodukt, men det hadde de ikke og de kunne ikke skaffe et nettbrett til meg. Jeg kunne få låne en PC om jeg kom igjen dagen etter, som om det skulle være en erstatning for nettbrett med 4G LTE. Nå ser jeg at status på reparasjon fortsatt er "På vei til verksted/logistikksenter" og frykter dette kan ta en stund. Hvordan går jeg frem for å få lånt et tilsvarende produkt? Nettbrettet er hyppig i bruk da jeg har noen timer pendling for dagen, så det er savnet. Som en bonus kan jeg nevne at betjeningen hos Expert anbefalte meg å kjøpe et nytt nettbrett da det var så billig (3000,- på black friday-tilbud), reparasjon ville jo uansett bli nesten like dyrt for meg.. Når jeg reklamerer! Skaden er at nettbrettet døde ved 70-80% batteritid igjen. Nettbrettet ser helt strøkent ut, ikke en eneste ripe, så ingenting som skulle tilsi at jeg selv er skyld i problemet.
  6. Som fikse sier så er det en Toyota-motor og VW-spesifikasjoner blir nok litt kunstig å forholde seg til, kanskje enda mer siden de er over 20 år gamle. Det jeg likevel ikke skjønner helt og ønsker å forstå er hvorfor det vil gå fint med VW 505.00 10W-40 når diagrammet begrenser denne til maks 15 grader celsius. Går nok for en 10W-40 "ACEA A3/B3, API SL/CF, VW 505.00, MB 229.1", men alltid fint å vite hvorfor det ikke skaper krøll Denne bilen går nok noen hakk under 10.000km i året, så planen blir vel å bytte hver sommer tenker jeg.
  7. Har nylig kjøpt meg en Volkswagen Taro 2.4D 1994-modell (Toyota Hilux). Jeg har ikke peiling på bil, men denne superbilen er jo en flott anledning til å iallfall tilegne seg grunnleggende kunnskaper Første punkt på lista nå er å bytte motorolje, og kanskje fortsette med alle andre oljer. Peilet iallfall motoroljen og nivået var bra, men den var svart som kull og overmoden for utbytting. I instruksjonsboken står det om typer motorolje, se vedlagt bilde. Siden dette er en over 20 år gammel bil spanderer jeg ikke superolje på den, men må selvsagt bruke noe som passer. Hvordan vil det gå med en olje av typen VW 505.00 SAE 10W-40? Den som er enklest å finne, men ser jo ikke ut som den passer. Blir tilnærmet aldri kaldere enn -15 her i området, men kan jo selvsagt bli over 15 varmegrader en god del av året. Ser for eksempel Biltema anbefaler olje VW 502.00/505.00 SAE 5W-40 og 10W-40 til denne bilen, men det passer vel dårlig overens med figuren i instruksjonsboken? Samme greia hos Mekonomen virker det som. Mulig dette ikke er noe reelt problem, men jeg har jo ikke peiling så fint om noen her hjelper meg å oppklare! Og er det egentlig veldig nøye med hvilken olje man bruker, spesielt på en gammel bil som dette, så lenge den tilfredstiller kravene til f.eks VW 500.00 eller VW 505.00? Bilen har gått knappe 200 000 og vil selvsagt den skal vare lenge enda, men ser vel ikke helt poenget med olje til langt over 200 kroner literen (sa han uten å ha peiling..)
  8. De sier så, men det står ikke i velkomsteposten jeg fikk. Og har som nevnt ikke fått noen faktura enda. Her står det at man finner det på min side, men der har jeg ikke funnet noe dessverre.
  9. Noen her som vet hvor jeg finner kundenummer på min side for Shell Mastercard? Klarer rett og slett ikke finne det der, og heller ikke i epostene jeg har fått fra Ikano (velkomstepost og epost om at kortet er på vei). Venter på første faktura så har ikke den å se på.
  10. Hvilken hastighet får man inn/ut på nettverket samtidig? Vurderer en Pi som VPN-server slik at jeg kan strømme TV fra Altibox når jeg er utenfor hjemmet.
  11. Noen som har kommentar til beregningene mine for strømtrekk mot leverandørens oppgitte strømtrekk? Får det ikke til å stemme at en motor med 18kW effekt ikke trekker mer enn 32A, blant annet.
  12. Har nok ikke formulert meg helt bra i startposten. Effekten som er oppgitt har ikke noe med startstrøm/-effekt å gjøre, det er motorens vanlige effekt. Har dessverre lite data om disse motorene, men for en 1-fase "10 HP" (7,5kW) kan dere se data her: Så i mitt hode skal disse motorene trekke 17.5A, 27.5A, 37.5A og 45A når de er i drift og har last. Det er 3-fase- motorer og da blir vel den "praktiske" spenningen roten av 3 * 230V ~ 400V? 7000W / 400V = 17,5A ≠ 15A 11000W / 400V = 27,5A ≠ 25A 15000W / 400V = 37,5 ≠ 32A 18000W / 400V = 45A ≠ 32A Og ser man på startstrømmen bør denne være enda høyere, men redusert i forhold til en motor som ikke har stjernestart? Har dessuten fått vite av produsent at startstrømmen til 5,5kW motoren er 11A, og det forstår jeg iallfall ikke når den ikke har stjernestart en gang. Fint om noen har anledning til å forklare hvem som er på jordet, og eventuelt hvorfor. Vil gjerne vite hvordan dette fungerer
  13. Jeg har fått noe informason om noen elektriske motorer på noe utst yr jeg vurderer å kjøpe, men skjønner ikke hvorfor ikke strømtrekket er større. Har fått fra leverandør som maks strømtrekk ved oppstart: 7kW – 15 A 11kW - 25 A 15kW - 32 A 18kW –32 A Med den begrensede kunnskapen min om strøm og elektronikk burde strømtrekket ved drift blitt effekt / (1,73 * spenning). Dette skulle da bli henholdsvis ca 17.5A, 27.5A, 37.5A og 45A. Motorene har stjerne-trekant-kobling for å redusere startstrømmen, men den burde vel uansett vært større enn laststrømmen? Om jeg husker rett fra tidligere så tror jeg det kan være sikringsstørrelsen jeg har fått og ikke startstrøm, men det stemmer jo heller ikke i hodet mitt.. Noen som kan forklare meg hvorfor dette ikke stemmer? Regner med det er jeg som er ute og kjører, vil gjerne vite hvordan dette bør regnes og hvorfor.
  14. KjellV

    Nabo "krangel"

    Er det virkelig slik at man må brøyte og vedlikeholde veien på grunn av at naboen har veirett? Dette var nytt for meg. Veirett for meg har alltid vært "rett til å bruke disse 2 meterne i bredden til vei", ikke at man må sørge for vei, brøyting og vedlikehold til dem.
  15. En båndsag for å sage tømmer. Har en interesse for gamle byggemetoder og ønsker å sage mitt eget tømmer til dette. Ikke alltid så lett å stikke innom et trelastutsalg og få kjøpt 8x8 som er 8m langt, i tillegg til at det selvsagt er mye mer stas å produsere alt selv. Annonsen ble forresten oppdatert tirsdag rundt lunsj, så nå har den korrekt pris.
×
×
  • Create New...