Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (6 minutter siden):

Jeg finner bare thermals for "storebroren" i øyeblikket, men de kabinettene er elendige på temperatur.

image.thumb.png.0abf21ed30f607ba26ba198dd1ba14e7.png

Enkelte kaller det MasterOven i stedet for MasterCase, for det er noe av det varmeste på markedet.

 

Q300L er vesentlig bedre enn Q500L da varme fra PSU ventileres inn i kabinettet med Q500L vs ut av kabinettet med Q300L. Det er mange kabinetter som er bedre ja, men Q300L er betydelig bedre enn Q500L.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (21 minutter siden):

Ok, da er det kanskje ikke så ille som jeg trodde med Q300L. Jeg tenkte at den var like ille eller verre siden det var mindre. Tenkte ikke på det med PSU, som forklarer forskjellen. Filtrene og utformingen vil fremdeles være dårlig for flyten.

Kabinettet er like stort, men Q500L er et ombygd Q300L som støtter ATX-kort siden PSU ikke lenger sitter i bunnen med utblåsning bak, mens nå er flytta til øvre fremside med utblåsning nedover og inn i kabinettet. Q300L støtter max mATX siden PSU er i bunnen.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (32 minutter siden):

Ok, da er det kanskje ikke så ille som jeg trodde med Q300L. Jeg tenkte at den var like ille eller verre siden det var mindre. Tenkte ikke på det med PSU, som forklarer forskjellen. Filtrene og utformingen vil fremdeles være dårlig for flyten.

Har fjerna filtrene, og laget større hull til viftene

Lenke til kommentar
On 3/14/2021 at 2:33 PM, Dragonlove said:

  

On 3/14/2021 at 2:06 PM, Undified said:

Hvis dette viser seg å stemme, hvordan tror dere tilgjengeligheten blir?

Svært dårlig, dårligere enn RTX 3060

"Feil" :xmas: (unntak for mer ettertraktet modell og det der da)

Nvidia har nerfed Windows-driveren på 3060 nå. Så nå er det fritt fram for minere på 3060

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg prøver meg på et svar i dette forumet, og håper ikke jeg publiserer noe på feil sted her nå. 

 

Jeg har kjøpt en stasjonær gaming PC med følgende innhold: 

- RTX 3080
- Intel I7-10700K 
- 1TB SSD
- 16GB RAM

 

Jeg spiller i hovedsak Warzone på denne PCen, og hadde en viss forventning til performance fra dette maskineriet. 
Jeg finner det underlig at dette skjermkortet ikke leverer mer enn 130-140FPS på high graphic settings i 1080p, 
dette som skal være "et av de beste skjermkortene man kan få tak i". 

Jeg har siste driver-oppdatering, chipset-oppdatering og kjører ingenting annet i bakgrunnen, og hvis jeg gjør (f.eks. discord) så er FPS helt likt. 

Er det noen som har noe peiling over hva som kan skylde dette? Jeg vil ikke se meg nødt til å overclocke noe, og heller ser
jeg ikke behovet når man ser hva et 3080-kort tydeligvis skal kunne levere, men jeg må innrømme at jeg klør meg i hopet av dette 
når folk med 1080TI-kort spiller samme spill med 200FPS. 

Alle svar hadde vært svært satt pris på! 

Hilsen frustrert fyr som ikke har den minste peiling på hva som gjør at en PC presterer bedre :) 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Akselsen said:

Jeg prøver meg på et svar i dette forumet, og håper ikke jeg publiserer noe på feil sted her nå. 

 

Jeg har kjøpt en stasjonær gaming PC med følgende innhold: 

- RTX 3080
- Intel I7-10700K 
- 1TB SSD
- 16GB RAM

 

Jeg spiller i hovedsak Warzone på denne PCen, og hadde en viss forventning til performance fra dette maskineriet. 
Jeg finner det underlig at dette skjermkortet ikke leverer mer enn 130-140FPS på high graphic settings i 1080p, 
dette som skal være "et av de beste skjermkortene man kan få tak i". 

Jeg har siste driver-oppdatering, chipset-oppdatering og kjører ingenting annet i bakgrunnen, og hvis jeg gjør (f.eks. discord) så er FPS helt likt. 

Er det noen som har noe peiling over hva som kan skylde dette? Jeg vil ikke se meg nødt til å overclocke noe, og heller ser
jeg ikke behovet når man ser hva et 3080-kort tydeligvis skal kunne levere, men jeg må innrømme at jeg klør meg i hopet av dette 
når folk med 1080TI-kort spiller samme spill med 200FPS. 

Alle svar hadde vært svært satt pris på! 

Hilsen frustrert fyr som ikke har den minste peiling på hva som gjør at en PC presterer bedre :)

Er nok minnehastigheten som er flaskehals. Du er 100% sikkert minnehastighet/cpubound

 

Så lav fps lukter 2133mhz minne 😅

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Akselsen said:

- 16GB RAM

Du skriver ikke noe om hvilke hastigheter osv minnet ditt er på så jeg går bare ut i fra at problemet ligger der.
Warzone er veldig cpu bound og liker raskt minne, men har du sjekket gpu utilization med feks. msi afterburner?
Selv spiller jeg i 1440p blanding av ultra og low/off med 230-280ish fps med 10900k

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mumriken said:

Du skriver ikke noe om hvilke hastigheter osv minnet ditt er på så jeg går bare ut i fra at problemet ligger der.
Warzone er veldig cpu bound og liker raskt minne, men har du sjekket gpu utilization med feks. msi afterburner?
Selv spiller jeg i 1440p blanding av ultra og low/off med 230-280ish fps med 10900k

Jeg har 4 slots for minne som kan brukes. Hva er å anbefale her for å få bra ytelse? En eventuell link? 

Når jeg isåfall ender opp med å kjøpe mer RAM, vil da CPUen også være en stor stopper? 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Akselsen said:

Jeg har 4 slots for minne som kan brukes. Hva er å anbefale her for å få bra ytelse? En eventuell link? 

Når jeg isåfall ender opp med å kjøpe mer RAM, vil da CPUen også være en stor stopper? 

Kjør en aida64 mem benchmark og post resultatet her.
Kan godt tenkes at minnet ditt ikke kjører XMP siden du har så dårlig ytelse,

Endret av Mumriken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Akselsen skrev (12 minutter siden):

3200MHz DDR4 minne, etter hva Elkjøp sin side sier

Har du en link til siden?

Mistenker maskinen du kjøpte har et B460-hovedkort, som begrenser minnefrekvensen til 2933 MHz. Hvis det er et skikkelig billig B460-kort vil det også begrense strømforbruket til prosessoren, som vil begrense ytelsen betraktelig.

Lenke til kommentar
Just now, N o r e n g said:

Har du en link til siden?

Mistenker maskinen du kjøpte har et B460-hovedkort, som begrenser minnefrekvensen til 2933 MHz. Hvis det er et skikkelig billig B460-kort vil det også begrense strømforbruket til prosessoren, som vil begrense ytelsen betraktelig.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/226414/lenovo-legion-t7-34imz5-stasjonar-gaming-pc-i7k1610243080

Lenke til kommentar
Akselsen skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke Aida64 programmet, men jeg kjørte den gjennom UserBenchmark og her er resultatet hvis dette sier noe: 

https://www.userbenchmark.com/UserRun/41091384

Den gode nyheten er at minnet kjører på 3200 MHz og du har Z490-chipset.
Den dårlige nyheten er at minneytelsen på 3200 MHz er ræva: 62 ns latency er minst 15 ns mer enn en kan forvente fra en 10700K med 3200 MHz minne, og lese- og skrive-tallene burde ligge over 40 GB/s

Enten er det et eller flere programmer i bakgrunnen (fra Lenovo) som spiser opp ressurser (kan fikses), eller så ligger problemet i hovedkortet (ikke noe du kan fikse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...