Gå til innhold

Nå kan du installere førerkortet på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du og appene dine er bare superinteressante for politiet!

Gå inn i apptillatelser og trekk tillatelsene du ikke liker. Er ikke verre enn det. Om jeg vil ha en app men den ber om en tilgang jeg ikke liker så sier jeg ja, og uten å åpne appen trekker jeg tillatelsen etter installasjon.

 

Dette gjelder vel bare for visse nyere android-versjon (eksempelvis, om du er på android-plattformen)

Lenke til kommentar

Blir dette enda ein av dei mange offentleg utvikla appane som ender opp med å ikkje bli brukt?

 

Eg ser ikkje den heilt store nytten når det elektriske førarkortet ikkje gjeld som ID for anna enn trafikkontrollar, og som heller ikkje erstattar det fysiske førarkortet.

 

 

Einaste umiddelbare fordelen eg kan sjå, er at dersom du blir stoppa utan å ha med førarkort, men du har mobilen, bank-ID på mobil, og nettdekning så kan du laste ned appen og framvise førarkortet før du reiser frå kontrollplassen for å sleppe å få bot (for det er vell ikkje krav om at du skal kunne framvise førarkortet umiddelbart?).

Lenke til kommentar

Hvis dette ikke kan brukes som legitimasjon på for eksempel postkontoret forstår jeg ikke nødvendigheten. I 1 av 100 tilfeller er det politiet som for se førerkortet mitt. 90 av 100 tilfeller så er det ansatte på postkontoret.

 

Til og med det fysiske førerkortet er ikke en trygg type legitimasjon lengre. Skal du ha deg BankID som fungerer til alt, så må du vise Pass for å få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

alle dere som syns er dette top kommer sikkert til og syns dette er like bra når din lege, politiet eller andre offentlige kan bare slette ditt førekort med et taste trykk.

 

Hvorfor tror dere staten vil innføre elektronisk/app førerkort det er ikke for du skal få noe enklere. Det for staten skal ha kontroll på deg.

 

Slik at de kan få låst opp mobilen din, f.eks.?

Lenke til kommentar

Blir dette enda ein av dei mange offentleg utvikla appane som ender opp med å ikkje bli brukt?

 

Eg ser ikkje den heilt store nytten når det elektriske førarkortet ikkje gjeld som ID for anna enn trafikkontrollar, og som heller ikkje erstattar det fysiske førarkortet.

 

 

Einaste umiddelbare fordelen eg kan sjå, er at dersom du blir stoppa utan å ha med førarkort, men du har mobilen, bank-ID på mobil, og nettdekning så kan du laste ned appen og framvise førarkortet før du reiser frå kontrollplassen for å sleppe å få bot (for det er vell ikkje krav om at du skal kunne framvise førarkortet umiddelbart?).

 

Jeg vil gjerne ha et, hvor får man tak i det lovlig? Altså et elektrisk førerkort. Håper det kan nyttes som stun-gun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

alle dere som syns er dette top kommer sikkert til og syns dette er like bra når din lege, politiet eller andre offentlige kan bare slette ditt førekort med et taste trykk.

 

Hvorfor tror dere staten vil innføre elektronisk/app førerkort det er ikke for du skal få noe enklere. Det for staten skal ha kontroll på deg.

Hvordan er dette forskjell fra i dag?

Fører-retten fjernes med ett par tastetrykk i dag også, og vips, så er førerkortet ugyldig selv om du fortsatt har det fysiske førerkortet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet at det bare er gyldig i Norge, men litt teit at det ikke går an å installere fra Sverige...

Er pga sikkerhet. Minsker muligheten for hacking betydelig med og geoblokkere alt utenom Norge. Da må bandittene ha utstyr her til lands eller leie VPN i Norge for og drive med tullball. Noe som gjør det mye enklere og forsvare. 

 

Og med tanke du har ikke behov for den i Sverige. Så er det enkelt valg :)

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Mens ID-Kortet, den har de fortsatt ikke gjort noe ting med! Skulle tro mobil ID hadde vært perfekt for  det prosjektet men nei. Så de av oss som ikke har førerkort må dra med seg Passet som i alle år....latterlig. Jeg er 40år+, og det er gale må måtte ta med Passet overalt.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/70yxw9/Denne-tabellen-illustrerer-det-mange-mener-er-blitt-en-komplett-skandale-Nye-pass-og-ID-kort-er-forsinket-igjen-For-syvende-gang

Endret av nosync
Lenke til kommentar

Hmm... selv om det er mange år til jeg trenger å fornye førerkortet (2033) fordi jeg har den nyere varianten, så må jeg dra på trafikkstasjonen og fornye det fysiske førerkortet, før det digitale kan aktiveres, så da må vel nesten alle andre det også, dermed er hele appen poengløs...

Jeg måtte ikke fornye det før jeg kunne aktivere det i appen. Heller ingen av de jeg kjenner som har lastet ned appen. Så nei, nesten alle må ikke det.
Lenke til kommentar

"Estland har valgt en variant som gjør at førerretten sjekkes digitalt av politiet ved kontroll."

 

Dette er jo mye enklere, hvorfor kan vi ikke heller ha en slik løsning, så slipper vi å ha førerkort på hverken mobil eller kort.

Politiet og SVV kan gjøre dette i dag og. Men du må kunne legitimere deg. Noe du nå kan via førerkort appen.
Lenke til kommentar

teit egentlig , vært greit om det funket som id i norge.

Med tanke på ordleggingen ("forvente") skal du ikke se bort fra at det blir mulig etterhvert. Problemet er vel at dørvakter, butikkansatte o.l. ikke har tilgang til å sjekke QR-koden som brukes for kontroll? Kan jo risikere det kommer etterligningsapper
Lenke til kommentar

Eneste nytten jeg kan se av denne appen er de gangene man har kjørt fra lommebok og førerkort hjemme eller på jobb. Det er jo selvsagt de gangene onkel blå står langs veien med kontroll også. Så langt har jeg vært heldig å ikke blitt vinket inn.

Med denne på mobilen skal en i det minste ha litt mer uflaks, og glemt mobilen også. Som regel har man husket enten mobilen eller lommeboka, hvis man skulle være så uheldig å ha glemt en av dem.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...