Gå til innhold

Om to år har du over 200 elbiler å velge mellom


Anbefalte innlegg

På en haug av campingplasser så får man kun 6A strømtilførsel. Da kan man ikke lade samtidig som man har på AC i vogna eller lager mat. 

 

Beklager, men det er flere grunner til å ikke kjøre elektrisk idag. 

 

Slike ting endrer seg hele tiden etter behovet. Om noen år vil det være ennå flere elbiler, og mange flere som trekker campingvogn. Dermed øker ønsket om lading og også campingplasser vil bygge ut mer lademuligheter for å tiltrekke seg gjester.

 

Vi campet nesten en uke med Model2 og telt på campingplass uten mulighet for å lade, og det var null stress. Stoppet for å spise og lade ca en time før vi ankom campingplassen og da holdt det ikke bare til litt småkjøring lokalt for å handle mat, men også for å kjøre 240 km videre til neste destinasjon etterpå. Om vi ikke hadde ladet før vi ankom ville vi uansett klart oss fint bare ved å gjøre handlingen på en av butikkene med hurtiglader og plugge i under handlingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den ene helgen i året de skal på trekkspillfestival i Drangedal trenger de mer en 400 km rekkevidde.

Jeg trenger denne rekkevidden cirka annen hver måned. Fjellet på vinteren, roadtrip på sommeren. Heldigvis er Drangedal ikke så langt borte!

Jeg har behov for rekkevidde på over 400 km flere ganger i året. Løsningen er enkel. Jeg stopper og lader underveis.

 

Kan nevne vinterferien i år som et eksempel. Jeg skulle kjøre fra Horten til Hardanger, en tur som normalt er 395 km. Med en bil med 400 km rekkevidde kunne denne turen i teorien vært gjennomført uten lading underveis. Men i løpet av turen ble hardangervidda stengt og alternativ 2 som var over Hol Aurland fikk kolonnekjøring. Da ble alternativet å kjøre over Hemsedalsfjellet. Og plutselig ble turen 560 km i stedet. Da hadde jeg i teorien behov for en bil som klarte 600 km i stedet. Men mirakuløst nok ble det ingen problemer fordi jeg kunne lade underveis. Så kort fortalt er behovet for rekkevidde begrenset av hvor langt du synes det er greit å kjøre mellom hver gang du tar en pause på turen. Og på denne turen fungerte det helt fint med en e-golf med takboks. Største problemet underveis var toppen av hemsedalsfjellet, der sikten var så dårlig at jeg måtte stoppe opp 8-10 ganger fordi jeg ikke så hvor jeg kjørte. Og det problemet ville ikke ha blitt løst selv om bilen hadde hatt 1000 km rekkvidde.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har behov for rekkevidde på over 400 km flere ganger i året. Løsningen er enkel. Jeg stopper og lader underveis.

 

Kan nevne vinterferien i år som et eksempel. Jeg skulle kjøre fra Horten til Hardanger, en tur som normalt er 395 km. Med en bil med 400 km rekkevidde kunne denne turen i teorien vært gjennomført uten lading underveis. Men i løpet av turen ble hardangervidda stengt og alternativ 2 som var over Hol Aurland fikk kolonnekjøring. Da ble alternativet å kjøre over Hemsedalsfjellet. Og plutselig ble turen 560 km i stedet. Da hadde jeg i teorien behov for en bil som klarte 600 km i stedet. Men mirakuløst nok ble det ingen problemer fordi jeg kunne lade underveis. Så kort fortalt er behovet for rekkevidde begrenset av hvor langt du synes det er greit å kjøre mellom hver gang du tar en pause på turen. Og på denne turen fungerte det helt fint med en e-golf med takboks. Største problemet underveis var toppen av hemsedalsfjellet, der sikten var så dårlig at jeg måtte stoppe opp 8-10 ganger fordi jeg ikke så hvor jeg kjørte. Og det problemet ville ikke ha blitt løst selv om bilen hadde hatt 1000 km rekkvidde.

Jeg vet alt om å måtte stoppe og lade. Årets ferie kunne vært på seks timer mindre i bil om jeg hadde hatt en bil med 400km rekkevidde og 100kW ladekapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i stor-Oslo, og jeg kan definitivt ikke ha elbil.

1. Jeg leier, med parkering på huseiers tomt, de vil ikke installere en ladestasjon, selv om jeg hadde betalt.

2. Jeg kan ikke lade på jobb, der bytter de allerede 4 ganger om dagen for å lade.

3. Av og til må jeg bruke bilen i jobbsammenheng, kjøre langt til øde plasser for å fikse ting.

4. Av og til kan jeg få en telefon som sier at jeg må være et sted innenfor et visst klokkeslett. Da nytter det ikke å si "Det rekker jeg ikke, for jeg var på et jorde i Hamar tidligere i dag, og der fikk jeg ikke ladet bilen, så jeg må vente på det". Et slikt svar er uakseptabelt. Jobben betaler ikke taxi fordi bilen min må lades.

 

Og så er det veldig kjekt å kunne kjøre tur retur gokk og tilbake et par ganger i døgnet ved flytting, hvor man både har fullastet bil og henger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

200 elbilmodeller i et lunkent marked. Med mindre det introduseres drakoniske tiltak og subsidier over en bred fjøl, så kommer tilbyderne til å gå på en smell. Og det spørs hvor lett det er å gjennomføre slike tiltak når man står ovenfor en økonomisk resesjon.

 

Kina har flere hundre elbilprodusenter som forventes å gå konk. Elbilsubsidiene er halvert, det er introdusert lettelser for å få tillatelse til å kjøpe fossilbil i byene og økonomien og bilsalget er fallende.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor du på en campingplass? Sånne ting er bare aktuelt i ferietiden mens man er på campingplassen. Og ikke kom her med at du ikke gidder å ta en liten ladetur når du først gidder å dra på bilferie

Åh ja. Så hvis man kjører elbil med campingbil, så kan man ikke regne med å få ladet bilen ved campingplassene? Man må bruke tid på å hurtiglade bilen mens man "ferierer" og er fremme ved campingplassen? :p 

 

Hvilke campingplasser er du ved egentlig om du noen sinne har vært ved en? Det kan ofte være ei time eller to til neste ladestasjon om du planlegger ferie på tvers av landet, og nedover europa. 

 

Så nei. Det er flere grunner til å ikke kjøre elbil idag. Dette er kun én av dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok litt færre biler å velge blant når man legger til grunn egne kriterier for kva EL-bilen må innfri. For min egen del velger eg vekk Tesla da det er for mykje negativt rundt det bilmerket. Avventer til det dukker opp realistiske EL-bil alternativ. Tipper dog at fossil stv lyt være med meg nokre år til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fryktelig dumt, biler til i-landene...

 

Som nevnt før. Veldig riktig med elektrisk fremdrift. Så absolutt, men energibæreren må endres. Så lenge problemer i industrien rundt batteriene ikke endres til det bedre , ikke bare litt, men ekstremt, så blir de nok en gang rikfolks blinde/egoistiske lek med andres liv og resurser . Spiller ingen rolle om lithium er ett av de mest tilgjengelige stoffene på jorden når områdene det faktisk taes ut i enten er dårlig regulert og utføres av arbeidere under dårlige kår eller styres av regimer med tvilsomt rykte.

 

Men lithium er bare en liten del av bildet. Andre og sjeldne rårstoffer høstes grådig for at du skal kunne kalle deg selv miløvennlig. Når elbilandelen pr i dag bare er marginal i forhold til prognosene så burde enhver skjønne hva som er i kjømda.

 

Historien gjentar seg. De rike forlyster seg på bekostning av de fattiges resurser og muligheter. Og de synes det er helt greit...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal jeg på dagstur til Sverige så trenger jeg minst 300km rekkevidde, om det skal være elbil

Med hybrid så berger jeg med 100km og kan kjøre på batteri 90%

 

Hybrid er stort sett bedre for alle, så folk trenger bare 1 bil

Jeg kjenner ingen familier som kun har elbil, de har en fossilbil i tillegg for lengre turer

 

Du kjenner ikke meg. De siste 4 årene har vi kun hatt MB B-electric med en rekkevidde på max 200 km og uten hurtiglading. Kjører på hytta hver helg om vinteren - ca 16000 km pr år. Når vi har dratt på ferie har vi leid bobil til ca kr 10 000,- pr uke. Vi er også medlemmer av Trondheim Bilkollektiv som har varebil etc ved spesialbehov. Det er mye som er mulig om man ikke har vondt i viljen...

Lenke til kommentar

 

Jeg har behov for rekkevidde på over 400 km flere ganger i året. Løsningen er enkel. Jeg stopper og lader underveis.

 

Kan nevne vinterferien i år som et eksempel. Jeg skulle kjøre fra Horten til Hardanger, en tur som normalt er 395 km. Med en bil med 400 km rekkevidde kunne denne turen i teorien vært gjennomført uten lading underveis. Men i løpet av turen ble hardangervidda stengt og alternativ 2 som var over Hol Aurland fikk kolonnekjøring. Da ble alternativet å kjøre over Hemsedalsfjellet. Og plutselig ble turen 560 km i stedet. Da hadde jeg i teorien behov for en bil som klarte 600 km i stedet. Men mirakuløst nok ble det ingen problemer fordi jeg kunne lade underveis. Så kort fortalt er behovet for rekkevidde begrenset av hvor langt du synes det er greit å kjøre mellom hver gang du tar en pause på turen. Og på denne turen fungerte det helt fint med en e-golf med takboks. Største problemet underveis var toppen av hemsedalsfjellet, der sikten var så dårlig at jeg måtte stoppe opp 8-10 ganger fordi jeg ikke så hvor jeg kjørte. Og det problemet ville ikke ha blitt løst selv om bilen hadde hatt 1000 km rekkvidde.

Jeg vet alt om å måtte stoppe og lade. Årets ferie kunne vært på seks timer mindre i bil om jeg hadde hatt en bil med 400km rekkevidde og 100kW ladekapasitet.

I løpet av 6 timer rekker bilen min å hurtiglade nok til å kjøre 1800 km. Så det må ha vært litt av en ferie.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt før. Veldig riktig med elektrisk fremdrift. Så absolutt, men energibæreren må endres. Så lenge problemer i industrien rundt batteriene ikke endres til det bedre , ikke bare litt, men ekstremt, så blir de nok en gang rikfolks blinde/egoistiske lek med andres liv og resurser . Spiller ingen rolle om lithium er ett av de mest tilgjengelige stoffene på jorden når områdene det faktisk taes ut i enten er dårlig regulert og utføres av arbeidere under dårlige kår eller styres av regimer med tvilsomt rykte.

Litium er då ikkje spesielt ille?

 

Kobolt er verre. Omlag 10% av verdsproduksjonen kjem frå uregulerte gruver i Kongo, som er kjende for utnytting av slavearbeidarar.

 

Men kva er alternativet? Kuwait er ein av verdas største oljeeksportørar. Der lever dobbelt so mange slavar pr innbyggjar som i Kongo. Dei andre statane i Midt-Austen er ikkje stort betre. Medan bilindustrien er forsiktige med kvar dei skaffar kobolt frå, fordi det er svært stor merksemd om problema i Kongo (og det er uansett stor nok etterspurnad etter billige mobiltelefonar frå Kina til at dei får brukt kobolt frå tvilsame kjelder), er det ingen som fører slik kontroll i oljeindustrien. Elektrisk er dermed betre enn fossil dersom du ikkje ynskjer å støtte slavearbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kina har flere hundre elbilprodusenter som forventes å gå konk. Elbilsubsidiene er halvert, det er introdusert lettelser for å få tillatelse til å kjøpe fossilbil i byene og økonomien og bilsalget er fallende.

I juni 2019 var 8,5% av bilsalet i Kina ladbare bilar. Det er 72% meir enn i juni 2018. Ser du på reint elektriske bilar, utan å ta med ladbare hybridar, var auken på 97% frå juni 2018 til juni 2019. 8,5% er òg høgare enn desember 2018, då "alle" kjøpte elbil før subsidiane vart kutta. Subsidiane vart halvert for bilar med meir enn 250 km rekkjevidde og kutta heilt for dei med mindre. Det er produsentar av mikrobilar med mikrorekkjevidde som slit.

 

Det er forresten vanleg at det totale bilsalet går ned når elbildelen av nybilsalet kjem opp mot og over 10%. Det skjedde i Noreg, På Island, i Sverige osb. Grunnen er at ingen ynskjer å kjøpe ein dinosaur, og dei set seg då heller på venteliste for ein moderne bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åh ja. Så hvis man kjører elbil med campingbil, så kan man ikke regne med å få ladet bilen ved campingplassene? Man må bruke tid på å hurtiglade bilen mens man "ferierer" og er fremme ved campingplassen? :p

 

Hvilke campingplasser er du ved egentlig om du noen sinne har vært ved en? Det kan ofte være ei time eller to til neste ladestasjon om du planlegger ferie på tvers av landet, og nedover europa.

 

Så nei. Det er flere grunner til å ikke kjøre elbil idag. Dette er kun én av dem.

Lei deg bil da. Problem løst

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i stor-Oslo, og jeg kan definitivt ikke ha elbil.

1. Jeg leier, med parkering på huseiers tomt, de vil ikke installere en ladestasjon, selv om jeg hadde betalt.

2. Jeg kan ikke lade på jobb, der bytter de allerede 4 ganger om dagen for å lade.

3. Av og til må jeg bruke bilen i jobbsammenheng, kjøre langt til øde plasser for å fikse ting.

4. Av og til kan jeg få en telefon som sier at jeg må være et sted innenfor et visst klokkeslett. Da nytter det ikke å si "Det rekker jeg ikke, for jeg var på et jorde i Hamar tidligere i dag, og der fikk jeg ikke ladet bilen, så jeg må vente på det". Et slikt svar er uakseptabelt. Jobben betaler ikke taxi fordi bilen min må lades.

 

Og så er det veldig kjekt å kunne kjøre tur retur gokk og tilbake et par ganger i døgnet ved flytting, hvor man både har fullastet bil og henger.

Utleier vil ikke gi deg tilgang til en 10a strømkontakt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"...400km reell rekkevidde."

Da har du et speislet behov. Å si at biler som ikke når disse kriteriene ikke kan kalles "ordentlige bruksbiler" er tull. SSB (https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg) sier at personbilen går i snitt noe over 12 000km pr år. I løpet av året er det altså kun 33km pr dag.

 

Så kommer unntaket: 1-2ganger i året er man på ferie eller annet og kjører kanskje Oslo-Bergen. Ja da må man mest sannsynlig lade på turen, men mener du virkelig at folk skal kjøpe bil etter et behov de har 1-2ganger pr år?

 

De som må kunne kjøre 400 km har på ingen måte spesielle behov. De er realistiske og ikke fanatikere.

 

Tallene du viser til er en av de mest misbrukte statistikkene jeg vet om. Å dele årsgjennomsnittet på antall dager blir feil for stort sett alle når man skal definere behov. Hvis man først skal misbruke statistikk, så kan man bruke gjennomsnittlig kjørelengde per tur, hvor nesten 70% av befolkningen kjører mindre enn 10 km. Et råd i MDG-ånd vil da være at 70% av bilistene kan selge bilen og gå. De fleste klarer å gå 10 km.

 

Slik er dessverre ikke virkeligheten. Man må se på alle behovene sine når man vurderer bil. Ladeoperatørene sier man _ikke_ kan tro de bygger ut nok ladestasjoner så alle kan lade på utfartsdager. I klartekst betyr det at alle som har en hytte eller av andre grunner i perioder må kjøre langt, bør skaffe en elbil som klarer hele distansen (inkl. Inntil 20-30% redusert kapasitet etter alder samt vinterforbruk). Da begynner det brått å bli tynt og dyrt utvalg i butikkene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De som må kunne kjøre 400 km har på ingen måte spesielle behov. De er realistiske og ikke fanatikere.

 

Tallene du viser til er en av de mest misbrukte statistikkene jeg vet om. Å dele årsgjennomsnittet på antall dager blir feil for stort sett alle når man skal definere behov. Hvis man først skal misbruke statistikk, så kan man bruke gjennomsnittlig kjørelengde per tur, hvor nesten 70% av befolkningen kjører mindre enn 10 km. Et råd i MDG-ånd vil da være at 70% av bilistene kan selge bilen og gå. De fleste klarer å gå 10 km.

 

Slik er dessverre ikke virkeligheten. Man må se på alle behovene sine når man vurderer bil. Ladeoperatørene sier man _ikke_ kan tro de bygger ut nok ladestasjoner så alle kan lade på utfartsdager. I klartekst betyr det at alle som har en hytte eller av andre grunner i perioder må kjøre langt, bør skaffe en elbil som klarer hele distansen (inkl. Inntil 20-30% redusert kapasitet etter alder samt vinterforbruk). Da begynner det brått å bli tynt og dyrt utvalg i butikkene.

Vanlig stikkontakt er ganske godt utbygget

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lykke til med å lade på Dombås midt i rushtrafikken på sommeren, der er det kaos.

Jeg har ladet med campingvogn to ganger på Dombås nå i juli. Første gang kunne jeg ha campingvognen tilkoblet. Andre gang var begge plassene hvor dette er mulig opptatt. Da brukte jeg vel 2 minutter på å koble fra og to minutter på å koble til igjen.

 

Og dermed fungerer det ikke med elbil

Så vidt jeg vet finnes det ingen rasteplasser med hurtiglader, eller lader for den saks skyld

På en haug av campingplasser så får man kun 6A strømtilførsel. Da kan man ikke lade samtidig som man har på AC i vogna eller lager mat. 

 

Beklager, men det er flere grunner til å ikke kjøre elektrisk idag.

Jeg var innom 5 campingplasser i sommer. På alle disse var det mulig å lade med 13A.  Der det er 6A sikring kan man sikkert spørre om å få bruke et ekstra uttak. 

 

Og joda, det finnes mange rasteplasser med ladere. Kanskje ikke så mange som er merket rasteplass, men likevel godt egnet.  Eksempel: Vikeså, Kvinesheia, Vang, Øyer, Sandane, Fagerhaug, Majavatn

 

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...