Gå til innhold

Om to år har du over 200 elbiler å velge mellom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"...400km reell rekkevidde."

Da har du et speislet behov. Å si at biler som ikke når disse kriteriene ikke kan kalles "ordentlige bruksbiler" er tull. SSB (https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg) sier at personbilen går i snitt noe over 12 000km pr år. I løpet av året er det altså kun 33km pr dag. Enig at vi ikke kjører like langt hver dag, og at individuelle behov vil variere stort fra et slikt snitt tall. Kjører selv 90km hver dag til/fra jobb og anser meg som å være en av de som kjører langt (nesten 3ganger snittet). Noen kjører enda lengre, men jeg vil påstå at over 200km pr dag er unormalt. Da har vi dekt langt over 90% av normale behov, og vi er fortsatt bare på halvparten av rekkevidden du snakker om.

 

Så kommer unntaket: 1-2ganger i året er man på ferie eller annet og kjører kanskje Oslo-Bergen. Ja da må man mest sannsynlig lade på turen, men mener du virkelig at folk skal kjøpe bil etter et behov de har 1-2ganger pr år? På slike langturer er det lurt å få seg en matbit og ta en pause uansett og da kan bilen hurtiglade (hvor praktisk dette er, tiden, osv er en annen diskusjon).

 

"...hengerfeste og taklast"

Taklast og hengerfeste er fult mulig å få på flere el-biler.

Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron, Tesla Model X, Tesla Model 3, Jaguar I-PACE, Nissan e-NV200 for å nevne de jeg kom på i farta.

 

"...pris for hvermannsen"

Familiebil: Tesla Model 3 når dine krav

Varebil: Nissan e-NV200 når dine krav bortsett fra rekkevidde

 

Hvis du mener du faktisk kjører så langt hver dag og må ha hengerfeste + taklast betyr det at du driver transport av varer eller annet og er yrkessjåfør som blir en helt annen diskusjon igjen. Er forøvrig helt enig i at elbil ikke er for alle.

 

Hvor mange elbiler kan trekke en familiecampingvogn på ferietur?

Hvor ofte må man "stoppe for å strekke på beina og spise"?

Lenke til kommentar

Noe av meningen med campingvogn er at du kan ha med deg medbrakt mat og spise der det passer ved en rasteplass.

Nope, dette går ikke. Man må stå ved en overfylt ladestasjon etter å ha brukt 15 minutter på å hekte av 720 campingvogna. Lykke til med å lade på Dombås midt i rushtrafikken på sommeren, der er det kaos. Minst 30 min lading, deretter hekte på igjen, kjøre til neste stasjon, gjenta prosedyren. For man må lade på hver eneste stasjon på de større strekningene. Snakk om å tilpasse livet sitt til en bil, helt utrolig. En bil er min slave og den er til kun for at jeg skal bruke den til hva jeg vil, når jeg vil. Da passer ikke slik bruk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hvor mange elbiler kan trekke en familiecampingvogn på ferietur?

Hvor ofte må man "stoppe for å strekke på beina og spise"?

Noe av meningen med campingvogn er at du kan ha med deg medbrakt mat og spise der det passer ved en rasteplass.

Og da er det naturligvis ladere på rasteplassene(?)

Med all denne ladingen er det fare for

å bli matvrak.

Lenke til kommentar

Nope, dette går ikke. Man må stå ved en overfylt ladestasjon etter å ha brukt 15 minutter på å hekte av 720 campingvogna. Lykke til med å lade på Dombås midt i rushtrafikken på sommeren, der er det kaos. Minst 30 min lading, deretter hekte på igjen, kjøre til neste stasjon, gjenta prosedyren. For man må lade på hver eneste stasjon på de større strekningene. Snakk om å tilpasse livet sitt til en bil, helt utrolig. En bil er min slave og den er til kun for at jeg skal bruke den til hva jeg vil, når jeg vil. Da passer ikke slik bruk.

Det er bare til å lade på de mindre poppis plassene. Nedover Europa er det så og si ingen kø. Samme de fleste andre plassene i Norge også. Her hos meg er det nesten aldri kø, likevel har tesla satt opp 4 ekstra ladere for sommeren. Helt topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg på dagstur til Sverige så trenger jeg minst 300km rekkevidde, om det skal være elbil

Med hybrid så berger jeg med 100km og kan kjøre på batteri 90%

 

Hybrid er stort sett bedre for alle, så folk trenger bare 1 bil

Jeg kjenner ingen familier som kun har elbil, de har en fossilbil i tillegg for lengre turer.

Eg er på veg heim frå sommarferien i år. Det som slo meg er at dess lenger vekk vi kom frå Noreg, dess fleire elbilar var det blant dei norske bilane vi såg. i Kroatia såg vi berre 6 norske bilar. 5 ulike elbilar (alle Tesla-modellar) og ein Ford bensinbil. Vi budde på eit vanleg hotell-kompleks for familiar, ikkje noko spesielt eksklusivt. På Legoland i går og i dag var litt meir enn kvar 10. norske bil ein elbil, nesten alle Tesla. Konklusjonen er at elbil (i alle fall Tesla) ser ut til å vere fyrstevalet når nordmenn køyrer langt på ferie.

 

Vi har berre ein bil i familien. Det er ein elbil. Vi reiser på lange ferieturar i bilen kvart år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å ikke kjøre elektrisk I dag

På en haug av campingplasser så får man kun 6A strømtilførsel. Da kan man ikke lade samtidig som man har på AC i vogna eller lager mat. 

 

Beklager, men det er flere grunner til å ikke kjøre elektrisk idag. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Det er ingen grunn til å ikke kjøre elektrisk I dag

På en haug av campingplasser så får man kun 6A strømtilførsel. Da kan man ikke lade samtidig som man har på AC i vogna eller lager mat. 

 

Beklager, men det er flere grunner til å ikke kjøre elektrisk idag. 

Bor du på en campingplass? Sånne ting er bare aktuelt i ferietiden mens man er på campingplassen. Og ikke kom her med at du ikke gidder å ta en liten ladetur når du først gidder å dra på bilferie

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...