Gå til innhold

Om to år har du over 200 elbiler å velge mellom


Anbefalte innlegg

 

I løpet av 6 timer rekker bilen min å hurtiglade nok til å kjøre 1800 km. Så det må ha vært litt av en ferie.

Din bil lader litt rasker enn 50Kw kanskje? Og ja, det var litt av en fri. Nesten 700km oppå sin «rekkevidde».

Lader i snitt rundt 38 kW, som gir 228kWh i løpet av 6 timer. Med et snittforbruk på 1.26kWh pr. mil (siste 4000 km) ville jeg kunne kjørt 1800 km på den energimengden.

 

Nå kjører ikke jeg mye på motorvei, så jeg kan moderere meg til 1500 km om turen hadde gått langs E6 eller E18.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lader i snitt rundt 38 kW, som gir 228kWh i løpet av 6 timer. Med et snittforbruk på 1.26kWh pr. mil (siste 4000 km) ville jeg kunne kjørt 1800 km på den energimengden.

Nå kjører ikke jeg mye på motorvei, så jeg kan moderere meg til 1500 km om turen hadde gått langs E6 eller E18.

Fikk et snitt på 1.41 kWh PR mil på den turen. Snitt på lading var nok godt under dine 38kW.

Lenke til kommentar

De som må kunne kjøre 400 km har på ingen måte spesielle behov. De er realistiske og ikke fanatikere.

 

Tallene du viser til er en av de mest misbrukte statistikkene jeg vet om. Å dele årsgjennomsnittet på antall dager blir feil for stort sett alle når man skal definere behov. Hvis man først skal misbruke statistikk, så kan man bruke gjennomsnittlig kjørelengde per tur, hvor nesten 70% av befolkningen kjører mindre enn 10 km. Et råd i MDG-ånd vil da være at 70% av bilistene kan selge bilen og gå. De fleste klarer å gå 10 km.

 

Slik er dessverre ikke virkeligheten. Man må se på alle behovene sine når man vurderer bil. Ladeoperatørene sier man _ikke_ kan tro de bygger ut nok ladestasjoner så alle kan lade på utfartsdager. I klartekst betyr det at alle som har en hytte eller av andre grunner i perioder må kjøre langt, bør skaffe en elbil som klarer hele distansen (inkl. Inntil 20-30% redusert kapasitet etter alder samt vinterforbruk). Da begynner det brått å bli tynt og dyrt utvalg i butikkene.

 

Som jeg skrev er dette snitt tall og ikke noe man bør ta utgangspunkt i nettopp fordi det er store individuelle forskjeller (ser du så fint lot være å ta med den delen av teksten...). Det jeg derimot sa var at stort mer en 200km for daglig bruk er spesielt. Har null statestikk å vise til her, men tørr å påstå at hvis du kjører mer en 200km pr dag er du en av få %. At noen har behov for mer en 200km til tider (altså ikke daglig bruk) skjønner jeg godt. Det er her diskusjonen må foregå om når det er lurt med el-bil og ikke. Trenger du mer en 200km noen få ganger i året vil jeg argumentere for at elbil lønner seg, og at man bør tåle å lade de få gangene. Finnes selvfølgelig noen situasjoner det er mindre praktisk, som feks campingvognferie hvor man stadig flytter vogna. Men vis man velger å være løsningsorientert kan man bruke litt av pengene du sparer resten av året på elbil til å leie en dieselbil for akuratt den turen.

 

Hvis man stadig kjører over 200km bør man vurdere litt dyrere el-bil med rekkevidde og da kjører man uansett utenom utfartstider så tilgang til ladestasjoner er god. Og før du da kommer med at "alle har ikke råd til dyr elbil med lang rekkevidde", vil jeg bare si: TULL! Hvis du stadig kjører mer en 200km koster det deg dyrt å kjøre bensin/diesel både i driftstoff, bompenger for ikke å snakke om ekstra utgifter til service og annet som er dyrere for bensin/diesel biler.

 

Eksempel for de som "stadig" trenger 400km: Til/fra hytta en ganger pr helg vil selv en effektiv dieselbil koste 30 000kr i kun drivstoff (40km*2*52 - 14,8kr pr L - 0,5mil/L). Slenger vi på bompenger, daglig kjøring (jobb, butikk osv), og servicekostnader blir tallet langt høyere. For meg koster det 40 000 pr år i diesel og bompenger til/fra jobb, men la oss igjen være greie å ta kun halvparten. Altså koster dieselbilen 50 000 pr år i dette tilfelle. Over en periode på 5år har man brukt 250 000kr. Lading hjemme/hytta vil koste litt det også så la oss trekke fra 5 000 pr år. Må ha litt større lån for å en slik investering, men rentene gjør at du likevel kan fint kjøpe en el-bil som er 200 000 dyrere en dieselbilen og fortsatt "tjene" på det.

 

Sier fortsatt at elbil ikke erstatter alt (ennå), men siden du ser så negativt på det velger jeg å se på det positive.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som jeg skrev er dette snitt tall og ikke noe man bør ta utgangspunkt i nettopp fordi det er store individuelle forskjeller (ser du så fint lot være å ta med den delen av teksten...). Det jeg derimot sa var at stort mer en 200km for daglig bruk er spesielt. Har null statestikk å vise til her, men tørr å påstå at hvis du kjører mer en 200km pr dag er du en av få %. At noen har behov for mer en 200km til tider (altså ikke daglig bruk) skjønner jeg godt. Det er her diskusjonen må foregå om når det er lurt med el-bil og ikke. Trenger du mer en 200km noen få ganger i året vil jeg argumentere for at elbil lønner seg, og at man bør tåle å lade de få gangene. Finnes selvfølgelig noen situasjoner det er mindre praktisk, som feks campingvognferie hvor man stadig flytter vogna. Men vis man velger å være løsningsorientert kan man bruke litt av pengene du sparer resten av året på elbil til å leie en dieselbil for akuratt den turen.

 

Hvis man stadig kjører over 200km bør man vurdere litt dyrere el-bil med rekkevidde og da kjører man uansett utenom utfartstider så tilgang til ladestasjoner er god. Og før du da kommer med at "alle har ikke råd til dyr elbil med lang rekkevidde", vil jeg bare si: TULL! Hvis du stadig kjører mer en 200km koster det deg dyrt å kjøre bensin/diesel både i driftstoff, bompenger for ikke å snakke om ekstra utgifter til service og annet som er dyrere for bensin/diesel biler.

 

Eksempel for de som "stadig" trenger 400km: Til/fra hytta en ganger pr helg vil selv en effektiv dieselbil koste 30 000kr i kun drivstoff (40km*2*52 - 14,8kr pr L - 0,5mil/L). Slenger vi på bompenger, daglig kjøring (jobb, butikk osv), og servicekostnader blir tallet langt høyere. For meg koster det 40 000 pr år i diesel og bompenger til/fra jobb, men la oss igjen være greie å ta kun halvparten. Altså koster dieselbilen 50 000 pr år i dette tilfelle. Over en periode på 5år har man brukt 250 000kr. Lading hjemme/hytta vil koste litt det også så la oss trekke fra 5 000 pr år. Må ha litt større lån for å en slik investering, men rentene gjør at du likevel kan fint kjøpe en el-bil som er 200 000 dyrere en dieselbilen og fortsatt "tjene" på det.

 

Sier fortsatt at elbil ikke erstatter alt (ennå), men siden du ser så negativt på det velger jeg å se på det positive.

Du henger deg fortsatt opp i daglig kjørelengde. Det er fremdeles helt irrelevant om man kjører 30 eller 400 km hver dag. Det som betyr noe er om man har hytte, familie, venner eller andre grunner til å reise de 400 kilometerne noen ganger i året. Har en person det behovet, så nytter det ikke med elbil nettopp fordi ladeoperatørene nærmest lover kaos på utfartsdager i all fremtid.

 

Var jo tidenes mest sjanseløse argument fra en eller annen fyr her (ikke deg) som mente at det var nok Schucko-kontakter. Ja, si at man mangler 2-3 mil opp til hytta, så må man ta en ladepause på ikke mindre enn halvannen til 2,5 timer ladepause. Selvsagt med den forutsetningen at du får maks effekt ut av laderen (10A).

 

Regnestykket ditt for drivstoff er forresten noe av det drøyeste jeg har lest noen gang. Jeg kjører selv over 30 000 km i året og hadde utgifter på rundt 40 000,- i året (bensin pluss bom). Nå som jeg har elbil og samme reisevei er tallet 13 000,- i året. Jeg, som kjører _langt_ over de gjennomsnittlige 12-14 000 km i året, sparer mao 27 000 i året på å kjøre elbil. I og med at man har en bil i rundt 4 år, så kan jeg kun kjøpe en elbil som passer mine behov hvis den er maks 108 000,- kroner dyrere enn fossilvarianten. Ellers vil jeg tape penger. I klartekst: det er billigere for meg som kjører ekstremt langt å kjøpe bensinbil enn noen av de premium-SUVene på markedet i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Andre må ha henger. Så en bil må ha minst 400km rekkevidde, på vinteren, med komfortabel temperatur i kupeen. Den må kunne ta taklast, den må kunne ta henger. Først da har du en bil som dekker 90% av behovene. Siste 10% er såpass sære at de kan vi ikke ta for mye hensyn til.

 

Jeg er egentlig enig i det. Det er nok kravet som må dekkes for å nå rundt 90%. Men jeg tror kravet du trenger for å dekke 80% er vesentlig mindre. Og vi er ganske fortsatt noen år unna 80-90% etappen (vil være perioden rundt 2025 etter mine beregninger). Ja, vi trenger helt klart fler slike modeller til en grei pris, men jeg tror det skal gå bra. Jeg tror teknologien og bilprodusentene nesten er i rute med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe av meningen med campingvogn er at du kan ha med deg medbrakt mat og spise der det passer ved en rasteplass.

Det synes jeg er et veldig godt poeng. Jeg har irritert meg over all den søppelmaten som pushes på ladeplassene. Den koselige gode gamle rasteplass-tradisjonen har dessverre kommet i skyggen av kjøpepresset fra fargerike burgerkjeder og oljestinkende pølsestasjoner. Nesten umulig å hurtiglade og handle brødmat samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg vet alt om å måtte stoppe og lade. Årets ferie kunne vært på seks timer mindre i bil om jeg hadde hatt en bil med 400km rekkevidde og 100kW ladekapasitet.

Hvor mange arbeidstimer må du jobbe for å få råd til det dyrere drivstoffet?

 

Min ferie hadde mest sannsynlig badet i flyskam om jeg skulle valgt noe annet enn elbilferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...