Gå til innhold

Om to år har du over 200 elbiler å velge mellom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer i stor grad an på om brukeren er smart nok.

Jeg tror ingen våger å påstå at man ikke kan bruke en VW Golf utenfor byen. Men av en eller annen grunn mener mange at straks samme bil kjører på strøm, så er den bare brukbar i byen. Bilen har de samme egenskapene med unntak av at den må lade i stedet for å fylle bensin/diesel. Så hvorfor tror man at bilen ikke er likeverdig i bruk?

Det er kun noe som sitter i hodet på folk. Om du stadig vekk har behov for å kjøre over 200 km om dagen uten mulighet for å stoppe underveis, tilhører du en veldig liten gruppe med eksklusive behov.

Og når vi vet at neste bølge av biler som kommer klarer 300 km eller mer pr. lading, blir det stadig mer søkt å finne unnskyldninger for hvorfor en ladbar bil ikke holder mål.

Jeg må ha taklast og jeg må ha 400km reell rekkevidde. I dag har jeg taklast, og er betydelig hemmet av kun 200km rekkevidde og alt for treg ladefart.

 

Andre må ha henger. Så en bil må ha minst 400km rekkevidde, på vinteren, med komfortabel temperatur i kupeen. Den må kunne ta taklast, den må kunne ta henger. Først da har du en bil som dekker 90% av behovene. Siste 10% er såpass sære at de kan vi ikke ta for mye hensyn til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må ha taklast og jeg må ha 400km reell rekkevidde. I dag har jeg taklast, og er betydelig hemmet av kun 200km rekkevidde og alt for treg ladefart.

 

Andre må ha henger. Så en bil må ha minst 400km rekkevidde, på vinteren, med komfortabel temperatur i kupeen. Den må kunne ta taklast, den må kunne ta henger. Først da har du en bil som dekker 90% av behovene. Siste 10% er såpass sære at de kan vi ikke ta for mye hensyn til.

Er ikke dette dekket av flere etterhvert? Tesla, audi, jaguar? Og flere som kommer de neste årene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Octavia kommer vell ikke som elbil?

 

Forøvrig den værste bilen jeg har eid og værste bruker opplevelse hos distributør.

Hva du synes om bilen har overhode ingen betydning.

Octavia ligge ganske høyt oppe på salgstatistikkene her på berget så det er en populær bil som ville gjort det bra som elbil til en fornuftig pris for de som ikke har råd til å betale en årslønn eller tre for en bil.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva du synes om bilen har overhode ingen betydning.

Octavia ligge ganske høyt oppe på salgstatistikkene her på berget så det er en populær bil som ville gjort det bra som elbil til en fornuftig pris for de som ikke har råd til å betale en årslønn eller to for en bil.

.

Helt enig det, var en sak på siden.

 

Men den er vell og er vell heller ikke planlagt som elbil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"...400km reell rekkevidde."

Da har du et speislet behov. Å si at biler som ikke når disse kriteriene ikke kan kalles "ordentlige bruksbiler" er tull. SSB (https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg) sier at personbilen går i snitt noe over 12 000km pr år. I løpet av året er det altså kun 33km pr dag. Enig at vi ikke kjører like langt hver dag, og at individuelle behov vil variere stort fra et slikt snitt tall. Kjører selv 90km hver dag til/fra jobb og anser meg som å være en av de som kjører langt (nesten 3ganger snittet). Noen kjører enda lengre, men jeg vil påstå at over 200km pr dag er unormalt. Da har vi dekt langt over 90% av normale behov, og vi er fortsatt bare på halvparten av rekkevidden du snakker om.

 

Så kommer unntaket: 1-2ganger i året er man på ferie eller annet og kjører kanskje Oslo-Bergen. Ja da må man mest sannsynlig lade på turen, men mener du virkelig at folk skal kjøpe bil etter et behov de har 1-2ganger pr år? På slike langturer er det lurt å få seg en matbit og ta en pause uansett og da kan bilen hurtiglade (hvor praktisk dette er, tiden, osv er en annen diskusjon).

 

"...hengerfeste og taklast"

Taklast og hengerfeste er fult mulig å få på flere el-biler.

Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron, Tesla Model X, Tesla Model 3, Jaguar I-PACE, Nissan e-NV200 for å nevne de jeg kom på i farta.

 

"...pris for hvermannsen"

Familiebil: Tesla Model 3 når dine krav

Varebil: Nissan e-NV200 når dine krav bortsett fra rekkevidde

 

Hvis du mener du faktisk kjører så langt hver dag og må ha hengerfeste + taklast betyr det at du driver transport av varer eller annet og er yrkessjåfør som blir en helt annen diskusjon igjen. Er forøvrig helt enig i at elbil ikke er for alle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skal jeg på dagstur til Sverige så trenger jeg minst 300km rekkevidde, om det skal være elbil

Med hybrid så berger jeg med 100km og kan kjøre på batteri 90%

 

Hybrid er stort sett bedre for alle, så folk trenger bare 1 bil

Jeg kjenner ingen familier som kun har elbil, de har en fossilbil i tillegg for lengre turer

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva du synes om bilen har overhode ingen betydning.

Octavia ligge ganske høyt oppe på salgstatistikkene her på berget så det er en populær bil som ville gjort det bra som elbil til en fornuftig pris for de som ikke har råd til å betale en årslønn eller to for en bil.

.

Helt enig det, var en sak på siden.

 

Men den er vell og er vell heller ikke planlagt som elbil?

Vel skrives med en l. Jeg kunne tenkt meg en Skoda Superb, VW Passat eller andre biler i den størrelsen i elbil, men til samme prisen og samme rekkevidden som en dieselvariant.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...