Jump to content

GIGK6QLL

Medlemmer
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 :)
  1. Et av hovedfokusene til Munro virker å være om man kan forenkle byggeprosessen (og dermed spare penger) uten at det påvirker produktet fra et kundeperspektiv. En av favorittforbedringene til Munro fra 3 til Y var f.eks. en plastbøtte i bagasjerommet. Denne er umulig å se for kunden, men reduserte antall deler og skruer. Tror noen TU-kommentarorer glemmer at Munro fokuserer på forenkling av byggeprosess. Ikke nye "features" til kunden. Anbefaler forøvrig youtube-kanalen. Kjempe interessant å se hvordan biler er satt sammen.
  2. Å vise frem dristige konseptbiler man aldri har tenkt til å lage er en ukultur i bilbransjen. Forøvrig er bilens eksteriør ganske kult og kunne gjerne blitt bygget slik, men interiøret er bare konseptbil-tull.
  3. Til sverreb. Sandy Munro lever av å selge tekniske rapporter med integritet. Innholdet i rapportene kan veldig enkelt ettergås og sammenlignes med andres rapporter. Om han så skulle vært uhildet enten mot eller for Tesla, har jeg ikke merket det. Han både kritiserer og roser. Så jo, jeg stoler på innholdet. Det finnes selvfølgelig mye unyansert søppel på youtube og jeg er selvfølgelig kritisk til det jeg finner.
  4. Sandy Munro er en veteran innen "reverse-engineering". Han lager rapporter på hvordan biler er bygget og hva som kan forbedres. Han er både imponert og skuffet over ulike deler av Tesla bilene fra ett produksjons synspunkt. Han er generelt veldig imponert over Model Y. Påstanden din om at Tesla er elendige på å produsere biler må du lengger ut på landet med.
  5. Takk, burde gjort litt bedre research på den påstanden. Enig i at digitale tjenester trolig blir veldig lukrativt. Generelt høyere marginer på "Software-as-a-Service"(SaaS) enn bilproduksjon. Ble veldig overrasket da jeg fant ut at Uber($ 54B) har ca samme markedsverdi som Ford($ 21B) og GM($ 34B) tilsammen! Tesla er best i klassen på SaaS. Spørs om legacy får den inntekten eller om det blir tredjeparter som f.eks. Waymo.
  6. Det er ganske åpenbart at bensin/diesel motoren er på vei ut dette 10-året. Det blir mest sannsynlig batteribiler som tar 90%+ markedsandeler i fremtiden. Eneste konkurrent er kanskje hydrogen. I overgangen har legacy både fordeler og ulemper. Ulemper: *Den dyreste og viktigste komponenten i en elbil er batteriet. Legacy er dårlig på den teknologien. *Legacy må klare det kunststykket å bytte hest på en smooth måte. Dette er veldig vanskelig fordi de har en stor del av sine patenter, ansatte, fabrikker og andre "assets" investert i "feil" teknologi. *Samtidig med el-revolusjonen får vi en autonomi revolusjon. Ikke sikkert Tesla vinner den. Men tvilsomt at noen av de andre legacy klarer det hvertfall. Fordeler: * De er eksperter på produksjon. *En stor andel av Legacy profitten kommer fra overprisede bildeler som de kan fortsette å tjene penger på langt inn i el-revolusjonen. *Det har penger, fabrikker, ett godt rykte osv. De kan veldig fort få statsstøtte.
  7. Noen som kjenner til Vigo IKS's rolle i utviklingen? Har de blandet seg mye inn, detaljstyrt osv. og forstyrret Visma's utviklere eller har de latt fagfolkene gjøre jobben sin fritt? Staten er jo ikke alltid så god til å bestille IT-systemer
  8. Tesla model 3 long range (530km) oppfyller de kravene. Standard range bør egentlig var god nok på rekkevidde(415km). Den lader veldig kjapt, så om du feks skal kjøre Oslo-Trondheim er det nok å lade under en pause for å tisse og ta seg er pølse.
  9. Bare 500 000DKK?! En så lav bot hadde vært rettferdig om ett mediumstort bilverksted systematisk hadde kastet farlig avfall i naturen i en 5 års tid. For Total er 500 000DKK sammenlignbart med avrundingsfeil på dagsomsetningen.
  10. Forsvaret tildeles i år 59 mrd. Det mer realistiske 500 mrd budsjettet for E39 tilsvarer dermed 8,5 år med forsvars finansiering. "Regjeringen foreslår å bevilge 73,1 milliarder kroner til samferdselsformål i 2019." - ifølge www.statsbudsjettet.no 340 mrd eller 500mrd er veldig mye penger!
  11. Det står tydelig i artikkelen at de avviser russiske fly omtrent 40 ganger i året. Hvem andre skulle man utpekt? Tror ikke danskene sliter med at svenske eller tyske eller kinesiske jagerflu er på uønsket visit.
  12. Om vi bare hadde like raske tog som sverige kunne vi fløyet mye mindre. Oslo-Trondheim og Stockholm-Göteborg er like langt(antall km), men den norske strekningen tar mer enn dobbelt så lang tid.
×
×
  • Create New...