Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, Zeph said:

På vinteren blir det i alle fall Enyaq til langtur pga. komfort og støy. Model Y er ikkje i sitt rette element på humpete vinterveier. Det får blir Model Y til sommaren. Skulle eg ynskja endringar på Model Y så ville komfort og støydemping toppa lista. Basert på Highland så er det vel ikkje urimeleg å vente at Model Y får akkurat det med Juniper.

Tror du ombestemmer deg etter første skikkelige langtur på vinteren.

1,5 times ladestopp gidder man ikke om man kan slippe

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Tror du ombestemmer deg etter første skikkelige langtur på vinteren.

1,5 times ladestopp gidder man ikke om man kan slippe

Har allereie kjørt Enyaq ein vinter, og det er ikkje behov for 1,5 timar lading. Turen er typisk 350-400 km. I tillegg har me små born med så det blir pausar uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (48 minutter siden):

Her trenger eg tolk. SoC?

Batteriet var nok ikkje skikkelig varmt nei. Men uten skikkelig forvarming kjem en då altså aldri opp i "riktig" hastighet?

Var State of Charge, altså hvor mange prosent rest du har på batteriet.

En god kjøretur på minst halvtime, gjerne mere før man stopper ved ladestasjonen, er en god hjelp. Kjøring på motorvei fremfor å lunke på sideveier hjelper og.

Og, dersom du ikke "plages" av andre trafikanter, så skal vistnok noen raske akselerasjoner og med dertil kraftige nedbremsninger med regenerering hjelpe noe på.

Kupert terreng er også godt for å få opp varmen, og kjør gjerne på god oppvarming av kupéen i samme slengen.

Alle disse "triksene" er med på å øke temperaturen, selv om det ikke nødvendigvis blir varmt nok med en gang. Men da må laderen ikke bruke så mye effekt på å varme batteriene.

Virker og som at man kan lade f.eks. 15 min, så kjøre til neste lader eller ta seg en liten runde, da har noe mere varme utviklet seg, og man får raskere fart når ladesesjon 2 starter.

Vet og at mange legger inn en Teslalader i nærheten, selv om man ikke akter å bruke denne, men for å få trigget forvarmingen likevel. Men trodde at Tesla nå kunne starte forvarming basert på andre leverandørers ladestasjoner, om de er lagt inn som nettopp det i Tesla-appen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Snowleopard said:

Var State of Charge, altså hvor mange prosent rest du har på batteriet.

En god kjøretur på minst halvtime, gjerne mere før man stopper ved ladestasjonen, er en god hjelp. Kjøring på motorvei fremfor å lunke på sideveier hjelper og.

Og, dersom du ikke "plages" av andre trafikanter, så skal vistnok noen raske akselerasjoner og med dertil kraftige nedbremsninger med regenerering hjelpe noe på.

Kupert terreng er også godt for å få opp varmen, og kjør gjerne på god oppvarming av kupéen i samme slengen.

Alle disse "triksene" er med på å øke temperaturen, selv om det ikke nødvendigvis blir varmt nok med en gang. Men da må laderen ikke bruke så mye effekt på å varme batteriene.

Virker og som at man kan lade f.eks. 15 min, så kjøre til neste lader eller ta seg en liten runde, da har noe mere varme utviklet seg, og man får raskere fart når ladesesjon 2 starter.

Vet og at mange legger inn en Teslalader i nærheten, selv om man ikke akter å bruke denne, men for å få trigget forvarmingen likevel. Men trodde at Tesla nå kunne starte forvarming basert på andre leverandørers ladestasjoner, om de er lagt inn som nettopp det i Tesla-appen.

Du må alltid navigere til lader med Tesla.

Teslaene med octovalve )2021 og nyere), er aggressive på å tappe varme fra batteriet for å varme kupe på vinteren.

Som er blant andre ting, grunnen til at Tesla har lavere forbruk enn de andre merkene.

Imponerende ingeniørkunst

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Du må alltid navigere til lader med Tesla.

Teslaene med octovalve )2021 og nyere), er aggressive på å tappe varme fra batteriet for å varme kupe på vinteren.

Som er blant andre ting, grunnen til at Tesla har lavere forbruk enn de andre merkene.

Imponerende ingeniørkunst

Snakket nå om ting man kan gjøre i tillegg til forvarming, eve. på biler uten slikt (aka andre merkers elbil) som generelle råd.

Ja, selvsagt er det enkleste det beste, nemlig å starte forvarming ved å navigere til en Teslalader som er minst 30 min unna, selv om man altså ikke ønsker (av en eller annen grunn) å lade på en slik (f.eks. fordi man har billigere abb/ladepriser gjennom annen avtale).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (På 20.12.2023 den 9:51 PM):

Denne bilen var vel under vann/flomskadet, derfor det er så mye problemer med den.

 

 

Men den ble jo utbedret hos Tesla, med bl.a. nytt batteri. Mtp at forsikring var involvert her, så burde den kanskje ikke blitt reparert da, men heller kondmnert? Dette ville vel vært Tesla sitt ansvar å informere eier/forsikring om. Etter min mening, så burde Tesla rydde opp her. Bilen er vel ett år gammel ca. og bruker har hatt masse issues med den og betalt for rep via forsikring hos Tesla. 

Lenke til kommentar

Se på den bilen som ble kjøpt av elbilmek. Det ble konstatert helt defekt batteri. Disse bilene tåler INGEN vann inn i batteriet. Som man ser de små flapsene som slipper luft innn og ut, der er det ganske fritt rom for vann inn også. Ser jo av og til videoer av biler som kjører over 30-40 cm vann på veien, veldig dumt. Det kan gå 1 år eller 2 så kan batteriet muligens bli defekt. Det er latterlig hvor lite som tåles egentlig. Det er vel en grunn til at bilene komdemneres veldig kjapt ved skade eller defekt på batteri.

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Se på den bilen som ble kjøpt av elbilmek. Det ble konstatert helt defekt batteri. Disse bilene tåler INGEN vann inn i batteriet. Som man ser de små flapsene som slipper luft innn og ut, der er det ganske fritt rom for vann inn også. Ser jo av og til videoer av biler som kjører over 30-40 cm vann på veien, veldig dumt. Det kan gå 1 år eller 2 så kan batteriet muligens bli defekt. Det er latterlig hvor lite som tåles egentlig. Det er vel en grunn til at bilene komdemneres veldig kjapt ved skade eller defekt på batteri.

Du tror ikke det har mye med at batteriet koster nesten 200K å bytte, og at på nyere biler, så slår regelen om fullstendig kondemnering inn?

Og selv når bilen er begynt å bli noen år, så skal det veldig lite andre skader til før reparasjonskostnadene overstiger %-satsen for når bilene ansees som for kostbar å reparere.

I mange tilfeller skal det bare til at batteriet må skiftes, før det utgjør stor nok del av bilens totale verdi, så den skrotes og selges på "auksjon" for kondemnerte biler.

Disse vil ofte brukes som delebiler, eller at kjøp at 2-3 biler gjør at man kan få minst en kjørbar utgave på veien igjen, forhåpentligvis en uten rammeskader som ellers ville gjort at den aldri burde kommet på (norske) skilter igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 23.12.2023 den 6:59 PM):

Sikkert, det aner jeg ikke, men så mange "mekanikere" de har importert fra øs-europa i det siste, så kan jo det stemme. Og det virker som de sliter med å holde på de kundene som ikke har garanti, så de unngår nok mange av de større reparasjonene. Når det er sagt, så er 2 dager ventetid et tegn på at de ikke har helt kontroll. En bør ha rundt en uke ventetid for å optimalisere tidsplanleggingen.

Hvordan tenke du at kort ventetid er et tegn på at de ikke har helt kontroll? Henger ikke helt med der. Det må jo bare være positivt at de har kapasitet.  

AL123 skrev (På 23.12.2023 den 7:08 PM):

Er veldig imponert over hva Tesla som produsent har fått til på 15 år, det er rimelig unikt i historisk sammenheng. Ettermarkedet e imponerer meg imidlertid ikke i det hele tatt. Når man har masse penger å kaste på et problem, kan man alltids bygge opp både fasiliteter og skaffe folkt. Å få til en velfungerende organisasjon er imidlertid litt vanskeligere, og der har Tesla enda langt å gå.

Hva vet du om hvor velfungerende det er? Det er jo ikke slik at Tesla bare kaster penger etter ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Takstativ på Model Y.

Er det lov å kjøpe uorginalt stativ? Slik jeg leser denne artikkelen er det kun Tesla sitt som er godkjent for last?

https://www.motor.no/kjoreforbud-statens-vegvesen-taklast/40-prosent-har-ikke-oppgitt-taklast--kan-gi-kjoreforbud/190154

Noen som har vært i teknisk kontroll og fått problemer?

Når taklastvekt ikke er oppgitt i vognkortet, så er det opp til produsenten. Og Tesla har foreløpig bare godkjent de de selv leverer. Alt annet blir da ulovlig.

Dessverre er dette det som kalles proteksjonisme, og noe vi har kjempet mot, så her burde reglene faktisk endres, slik at produsent må oppgi en verdi for taklast til myndighetene, ellers vil heller ikke egne, nå godkjente bøyler kunne brukes. 

Og så får det være produsentens ansvar å sette maks-belastninger ved innfeste etc, og ettermarkedsprodusenter så fritt kan levere varer de mener er innenfor spesifikasjonene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Salvesen. said:

Ser ut som Tesla er back til å produsere høyre kjørte biler igjen! Forøvrig synes jeg model 3 Highland så veldig rå ut på dette bildet. Can't wait til model Y kommer!

FB_IMG_1703776800710.jpg

3ern ser tøff ut der ja.

Jeg bytta fra ‘19 3LR til ‘23 YLR i år. 
 

Savner akselerasjon, kjørestilling og kjøreegenskapene til 3ern. 
 

Kanskje jeg kan ha en gammal P som nr 2 bil om noen år…

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (54 minutter siden):

3ern ser tøff ut der ja.

Jeg bytta fra ‘19 3LR til ‘23 YLR i år. 
 

Savner akselerasjon, kjørestilling og kjøreegenskapene til 3ern. 
 

Kanskje jeg kan ha en gammal P som nr 2 bil om noen år…

Ja gikk selv fra 3P til YLR en gang i tiden. Kjørestilen er noe annet men likte også å komme meg litt opp. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ser ut som Tesla er back til å produsere høyre kjørte biler igjen! Forøvrig synes jeg model 3 Highland så veldig rå ut på dette bildet. Can't wait til model Y kommer!

FB_IMG_1703776800710.jpg

Disse endringene som er gjort utvendig, spesielt med lyktene, vil jeg si er en innertier og et stort steg i rett retning designmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...