Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (2 timer siden):

Could’a would’a should’a. 

Poenget mitt er at Tesla har en mye mer sofistikert, or raskere og mer oppgraderbar programvare i bilene sine. 
Såvidt jeg har fått med meg så er det ingen av de andre produsentene som har fått til OTA skikkelig på noe annet annet kartverket og noe småtteri på infotainment.

Djevelen er i detaljene her. 
Tesla sjekker etter 10 minutter om du har glemt noen vinduer eller dører. 12V batteriet går ikke tomt av den grunn.

Alt du kan styre i appen er alltid oppdatert. På Skodaen min står det også om bilen er låst, og vinduene lukket, men det tar noen ganger minutter og oppdatere og statusen er feil halvparten av gangene.

Jeg har hørt i 4 år nå, at det Tesla leverer av ytelse, rekkevidde og funksjonalitet til en gitt pris, er ikke noe problem for de andre produsentene. De bare vil ikke. Jeg tror ikke noe på det. De får det ikke til!

@AL123 sier at teknologien i Tesla er gammeldags. Da må de jammen meg ha verdens beste software ingeniører. Det er ingen andre som er i nærheten av oppdateringfrekvens, eller funksjonalitet som Tesla har sendt ut via over the air oppdateringer som skjer i kundens oppkjørsel.

De har gjort om på regenerering, brake blend, økt effekten på bilen med 5% og kuttet 0-100 tiden med 0.3 sek. 
Med OTA oppdateringer. 

 

Du får ta den regla der når du skal selge bilen- Du finner kanskje noen som tror på den

Gå inn på Spritmonitor eller teslabjørn sider å se om Tesla skiller seg ut på noen måte. Alle klarer det samme som tesla

BmW har gjort OTA oppgraderinger siden 2016 og jevnlig siden 2019, Funker helt fint. Appen er alltid oppdatert osv osv

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Okei. Da setter vi strek der. Om vi skal kjøre nok en pissekonkurranse så kan dere åpne en ny tråd.

Blir jo alltid det med ALT123, folk må ikke mate trollet ;) fyren direkte misliker tesla men elsker å kverulere om ting ingen bryr seg om inne i en teslatråd. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

AL123, trass sine negative meninger og tanker rundt tesla, greier ihvertfall å holde seg for det meste til sak og fokusere på dette. Langt mer spennende lesning det som foregår mellom han og meningsmotstandere enn dere som bare sutrer i tråden over at folk er negative mot et bilmerke. 

 

Jeg kunne rett nok tenkt meg at AL123 hadde vært flinkere til å henvist uoppfordret til kilder på enkelte av sine påstander, men det gjelder jo like ofte den andre båsen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Blir jo alltid det med ALT123, folk må ikke mate trollet ;) fyren direkte misliker tesla men elsker å kverulere om ting ingen bryr seg om inne i en teslatråd. 

Forlot du thaidametråden bare for å skrive det? Følger du at det er å bidra positivt til en tråd? Hvis du leser tråden, så ser du at jeg har bidratt til mer bilfaglig informasjon i denne tråden enn det du har gjort i hele din tid her inne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Forlot du thaidametråden bare for å skrive det? Følger du at det er å bidra positivt til en tråd? Hvis du leser tråden, så ser du at jeg har bidratt til mer bilfaglig informasjon i denne tråden enn det du har gjort i hele din tid her inne. 

Det var jo veldig saklig må jeg si. Tydelig eksempel på din saklighet /s

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (14 minutter siden):

AL123, trass sine negative meninger og tanker rundt tesla, greier ihvertfall å holde seg for det meste til sak og fokusere på dette. Langt mer spennende lesning det som foregår mellom han og meningsmotstandere enn dere som bare sutrer i tråden over at folk er negative mot et bilmerke. 

 

Jeg kunne rett nok tenkt meg at AL123 hadde vært flinkere til å henvist uoppfordret til kilder på enkelte av sine påstander, men det gjelder jo like ofte den andre båsen. 

Uenig. Blar du langt nok tilbake ser du direkte personangrep fra denne brukeren og forsøk på doxing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Uenig. Blar du langt nok tilbake ser du direkte personangrep fra denne brukeren og forsøk på doxing.

Ja, jeg skrev heller ikke at brukeren aldri gjør dette, men for det meste holder seg til sak. Noe jeg mener han og har gjort de siste sidene helt til du kom og hadde et behov for å kalle han et troll kontra bidra produktivt. Da kom det et smålig innlegg fra AL123 også som et svar på dette. 

 

Har det blitt forsøkt doxing så antar jeg at moderatorer er kontaktet og denne informasjonen er borte og brukeren har fått klar tale. 

Lenke til kommentar

Fint om AL123 ikke fortsetter å være tema, da denne delen av diskusjonen er uønsket, off topic, og mest sannsynlig ikke i henhold til reglene, så håper det blir ryddet opp i.

Og så kan tråden fortsette basert på sak, og ryddighet.

JMFC

Takk på forhånd!

PS! Det er selvsagt helt greit å være uenig med hverandre, men hold det til sak og ikke person!

Endret av Snowleopard
Siste setning lagt til...
Lenke til kommentar
16 hours ago, AL123 said:

Selvfølgelig, men det kan man jo si om alle Model S etter 2016 facelift også uten at det har hjulpet altfor mye. Det er jo ikke bare kvaliteten som spiller inn, men prisen på reparasjoner dersom noe går galt. I snitt store og dyre batterier, liten åpenhet mtp reparasjonsliteratur, manglende obd standard i kombinasjon med dårlige verksteder som bryr seg lite om kundene kan fort gi høye kostnader. 

Det er klart at en bil som ny kostet dobbelt så mye som en vanlig bil, vil ha høyere reparasjonskostnader, og høyere årlig verdifall. Så kan det være litt lotteri med eldre Teslaer, men det finnes utvidede garantier og forsikringer.  

På Tesla verksteder har jeg opplevd alt fra svært god service (eksempel , 4G kortet feilet i det jeg skulle på ferie. Byttet på 20 minutter på drop-in),  til total inkompetanse ( eksempel - bilen hadde en lekkasje kun ved ca. 0 grader utetemperatur, da vinduene går litt ned i kulde. Tesla testet den i gjentatte ganger  i vaskehallen sin,  hvor det var 20 grader, uten å finne feil). Så det er gjerne litt uforutsigbart der også, men det hjelper å være tålmodig og høflig/trist. 

Det jeg synes er en stor fordel er å slippe årlig service. Jeg smører bremsene selv en gang i året, sjekker bremsevæske og fyller spylevæske. Det er det,  Og ja, mange komponenter på bilene er litt enkle og konvensjonelle,  det synes jeg er greit nok når jeg skal fikse noe selv.  Det gjør det også litt lettere å forstå hva verkstedjobbene går ut på. Litteratur- jeg klarer meg bra med delelisten og Youtube klipp.

Hvis en skal kjøre ut over garantitiden med høy årlig km med en elbil, så må batterikostnader ses som en driftskostnad, som delvis dekkes av differansen mellom drivstoffkostnader og ladekostnader. 

Endret av J-Å
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, 3l33t3 said:

Flere som gruer seg til de skal bytte sin Tesla?

 

Kjøpte en Model 3 LR 2019 i septemer i fjor for 420.000 som nå er verdt under 300.000.

 

Ser ikke frem til få realisert verditapet 😓

Jeg har allerede realisert verditapet på Model 3 2019 modell. 

Kjøpte den for 483000,- i mai 2019
Solgte den for 280000,- i mars 2023

Billigste bilholdet jeg har hatt noen gang.

58% restverdi etter 4 år og 68000 km, er veldig bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det mange av dei nyare bilane som får så store problem med batteripakken at dei må skiftas? Det er vel Model S som framleis er verst, og M3/MY har ikkje så lang fartstid endå.

Eg håpar ikkje at batteriskifte blir så vanleg på elbilar uavhengig av merke. Degradering er greit nok, men når bilen i utgangspunktet har over 500 km WLTP så lev dei fleste greit med å miste ein del prosent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Zeph said:

Er det mange av dei nyare bilane som får så store problem med batteripakken at dei må skiftas? Det er vel Model S som framleis er verst, og M3/MY har ikkje så lang fartstid endå.

Eg håpar ikkje at batteriskifte blir så vanleg på elbilar uavhengig av merke. Degradering er greit nok, men når bilen i utgangspunktet har over 500 km WLTP så lev dei fleste greit med å miste ein del prosent.

Jeg har ikke inntrykk av at det er mange som har problemer med det, men som du sier det er ikke lang fartstid enda. 

Batteridesign

Selve designet som er valgt kan antas å ha innvirkning her. De tidlige Model S var jo designet for å kunne gjøre batteribytte langs veien. Så man kan håpe at man har kunnet designe litt annerledes på Model 3 og Y enn de måtte på S. Men hvem vet.

I denne videoen går Elbilmek igjennom batterireparasjon på 10 år gammel Model S. Som man kan se så er det noen materialvalg og designvalg her som ikke tåler tidens tann og i hvert fall ikke overivrig salting.

Når man ser denne videoen, så skjønner man at man bør regne inn batteriBytte på de gamle S’ene som ligger på Finn. Hvordan det står til med andre produsenter vet vi vel ikke helt, fortsatt en god stund til konkurrentene kommer opp i samme alder.

E-tron og iPace som kom i 18-19 som er av det eldste fra andre som har aktiv tempsstyring og dermed kjøle/varmesløyfer og dermed ventiler i batteriene?

Min Skoda citigo (e-up) 2020 har allerede vært inne for «battery reseal» på garanti, om det var noe i nærheten av hva de gjør i videoen her vites ikke. Men å eie noen elbil utover batterigarantien ville ikke jeg gjort. Regn inn utvidet garanti i prisen, eller skygg unna er mitt råd.

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Jeg har allerede realisert verditapet på Model 3 2019 modell. 

Kjøpte den for 483000,- i mai 2019
Solgte den for 280000,- i mars 2023

Billigste bilholdet jeg har hatt noen gang.

58% restverdi etter 4 år og 68000 km, er veldig bra.

Det er jo bra. Men alle kan jo ikke kjøpe nye biler og selge de etter 4 år. For at en slik bruktverdi skal opprettholdes trengs det en tillit til at det ikke blir for mye kostnader med biler utenfor garanti. Og der tror jeg en fordel med Tesla M3 er at det er blitt en veldig vanlig bil. Det vil finnes batterier fra vrakede biler, og det vil finnes verksteder som spesialiserer seg på reparasjon av disse bilene. Så jeg tror 10% verdifall pr. år (av nypris !) er noe man kan regne med. Så vil noen være uheldige med "mandagsbiler", men over et langt liv jevner det seg ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Min Skoda citigo (e-up) 2020 har allerede vært inne for «battery reseal» på garanti, om det var noe i nærheten av hva de gjør i videoen her vites ikke. Men å eie noen elbil utover batterigarantien ville ikke jeg gjort. Regn inn utvidet garanti i prisen, eller skygg unna er mitt råd.

Lista over ting den utvida garantien ikkje dekkar er ganske lang, bla.:

Sitat

Elementer som er dekket av garantier som dekker Kjøretøyets Høyspenningsbatteri og Drivenhet;

Eg fann prisar på 25-26k for 3 år frå folk som har kjøpt garantien. Det er ikkje store summen og kanskje ein indikasjon på at det er lite ein vil få dekka av den.

Større utgifter etter garantitida kan kanskje vere ein konsekvens av at bilane ikkje er like dyre i innkjøp som mange av konkurrentane.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, bzzlink said:

batterireparasjon på 10 år gammel Model S

De åpnet vel ikke batteriet, kun fikset noen lekkasjer på kjøle og varmesløyfa. Isåfall er det ganske bra. Av og til må man bytte moduler, men det er dessverre svært vanlig at dette ikke holder lenge, typisk 1-2 år. Lest mye om dette selv og hva bl.a wk057 har funnet ut, ganske interessant lesing må jeg si. Problemet er at uansett hvor balansert og like modulene blir skal det svært lite til før de blir ute av balanse mot hverandre, og da vil bilen stoppe. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Zeph said:

Lista over ting den utvida garantien ikkje dekkar er ganske lang, bla.:

Eg fann prisar på 25-26k for 3 år frå folk som har kjøpt garantien. Det er ikkje store summen og kanskje ein indikasjon på at det er lite ein vil få dekka av den.

Større utgifter etter garantitida kan kanskje vere ein konsekvens av at bilane ikkje er like dyre i innkjøp som mange av konkurrentane.

Man må vel lese vilkårene som fanden leser bibelen. Det utsagnet kan bety både at dersom noe er under utvidet batteri garanti, så dekkes det ikke. 

Eller at det ikke dekker noe som var under utvidet batterigaranti

Disse utvidende garantiene er forsikringer, de leveres ikke direkte av produsentene. Men produsenten gjør et claim mot forsikringselskapet når man skal foreta en reparasjon.

Jeg hadde en Panamera før, som jeg kjøpte utvidet garanti på. Det kostet 20k i året. Og jeg tjente det inn igjen….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, kremt said:

De åpnet vel ikke batteriet, kun fikset noen lekkasjer på kjøle og varmesløyfa. Isåfall er det ganske bra. Av og til må man bytte moduler, men det er dessverre svært vanlig at dette ikke holder lenge, typisk 1-2 år. Lest mye om dette selv og hva bl.a wk057 har funnet ut, ganske interessant lesing må jeg si. Problemet er at uansett hvor balansert og like modulene blir skal det svært lite til før de blir ute av balanse mot hverandre, og da vil bilen stoppe. 

De bytter et vannskadet kretskort der ser jeg. Vet ikke om man må åpne batteriet for det, men var ikke bare silikontetting som skulle til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...