Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Du som er så opptatt av å påpeke når folk snakker om ting de ikke kan så bør du kanskje gå foran med et godt eksempel.

Det gjør jeg da også. Holder meg alltidunna de trådene som ikke inteeesserer meg, eller der jeg ikke har noe å tilføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Nimrad said:

Snitt fastlønn per ansatt på 540 tusen

Hvis dette er som typisk tekniker stilling er det kanskje ikke så aller verst. Jeg ser for meg arbeidet med tesla gjerne er litt renere enn arbeid med fossilbiler, mindre olje, eksos etc. En del går nok rett på software i bilen, en del småfiks rundt om på bilene kan jeg se for meg, kanskje justere en dør eller bakluke. Til arbeid med hjuloppheng og fjæring, stag og foringer. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Hvis dette er som typisk tekniker stilling er det kanskje ikke så aller verst.

Det er alle. Ledere, selgere, hele "røkla". Dette er vel det beste jeg finner på hvor mange de er på hvilke typer roller. (må legge sammen begge kolonner for totalen - den viser hhvis kvinner og menn)

image.png.7b8ec8f6978f499b784bf40120dd1872.png

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (50 minutter siden):

Aksjer kan fint defineres som lønn det hvertfall, så jeg vet ikke hva du mente du hadde å tilføre? 

Tilføre? Utover vanlig innsikt i hvordan bil generelt og Tesla generelt fungerer mente jeg å kunne tilføre litt innsikt hvordan ansettelsesforhold i Tesla er, hvordan betingelsene er ellers i bransjen, og litt forståelse for hva en kollektivavtale er og hva den betyr. Og du?

Forskjellen mellom utøvelseskurs og aksjekurs regnes som en natural og skattes som lønn. Skal du selge aksjene regnes det som kapitalinntekt. I USA generellt og hos Tesla spesiellt (i USA)  er det forøvrig vanlig at man tilbyr aksjeropsjoner mot elendig lønn som man mister ved at man blir sagt opp før lock-up.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (52 minutter siden):

Ellers er de ganske åpne om hva de tilbyr her til lands:

image.png.43347a96661998a74fda4a1a44a6a51f.png

Snitt fastlønn per ansatt på 540 tusen. Ingen anelse hvor bra/dårlig det er ift bransjen, men så veldig høyt virker det jo definitivt ikke.

Vet ikke hvor du fikk det tallet fra, men da vil jeg tro at de som faktisk skrur på bilene ligger 100.000 under det + feriepenger.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Tilføre? Utover vanlig innsikt i hvordan bil generelt og Tesla generelt fungerer mente jeg å kunne tilføre litt innsikt hvordan ansettelsesforhold i Tesla er, hvordan betingelsene er ellers i bransjen, og litt forståelse for hva en kollektivavtale er og hva den betyr. Og du?

Jeg tenkte spesifikt på posten jeg siterte, som er feil eller i beste fall unyansert.

AL123 skrev (5 minutter siden):

hos Tesla spesiellt (i USA)  er det forøvrig vanlig at man tilbyr aksjeropsjoner mot elendig lønn

Kilde, takk. Jeg syns lønningene så veldig bra ut hos Tesla over dammen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Jeg tenkte spesifikt på posten jeg siterte, som er feil eller i beste fall unyansert.

 

Hvis du tenkte spesifikt på det, så burde du vel ikke utelate å quote den delen av svaret mitt som faktisk innehold tilsvar? "Forskjellen mellom utøvelseskurs og aksjekurs regnes som en natural og skattes som lønn. Skal du selge aksjene regnes det som kapitalinntekt"

Nimrad skrev (6 minutter siden):

Kilde, takk. Jeg syns lønningene så veldig bra ut hos Tesla over dammen.

Det synes jeg også, men den gjaldt alt fra Elon Musk og nedover. En Mekaniker hos Tesla ligger på mellom 17 og 23 dollar i timen, mener jeg å huske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Ja, eehm beklager, det er feil av meg å si fastlønn. "Ordinær" lønn mente jeg egentlig. Det er inkl overtid og feriepenger.

Og så må du regne inn at daglig leder og mellomledere drar snittet kraftig opp. For 3 år siden var typisk lønn for en faglært mekaniker 220-230kr timen hos Tesla på Vestlandet. Eller for å illustrere. Hos det uavhengige lille verkstedet jeg hjelper til av og til ligger lønnen til mekanikerene litt under 1/3 av det de skrur inn. Tilsvarende hos Tesla er mellom 1/7 og 1/8 del. 

Når det er sagt, det er opptil Tesla hva de vil gi i lønn, ingenting galt i det. Markedet bestemmer, selv om markedet nok her jobber imot Tesla. Det som er graverende er holdningen til organisasjonsfrihet 3 partssamarbeidet som har vært en av bærebjelkene i det norske samfunnet i snart 100 år. Den holdningen fortjener full boikott fra til vi får en holdningsendring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Hvis du tenkte spesifikt på det, så burde du vel ikke utelate å quote den delen av svaret mitt som faktisk innehold tilsvar? "Forskjellen mellom utøvelseskurs og aksjekurs regnes som en natural og skattes som lønn. Skal du selge aksjene regnes det som kapitalinntekt"

Jeg ville ha tilsvar til det om å ikke gå inn på tema du ikke kan noe om, ref posten om aksjer, lønn og beskatning. Hva du mener det andre tilsvaret ditt har å gjøre i en quote vet jeg ikke.

AL123 skrev (15 minutter siden):

En Mekaniker hos Tesla ligger på mellom 17 og 23 dollar i timen, mener jeg å huske.

Nå ba jeg om kilden på at Tesla spesielt tilbyr elendig lønn mot aksjeopsjoner. Er det egen husk?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (20 minutter siden):

Jeg ville ha tilsvar til det om å ikke gå inn på tema du ikke kan noe om, ref posten om aksjer, lønn og beskatning. Hva du mener det andre tilsvaret ditt har å gjøre i en quote vet jeg ikke.

Nå ba jeg om kilden på at Tesla spesielt tilbyr elendig lønn mot aksjeopsjoner. Er det egen husk?

Skal du ha kilder ?

Her er noen 
https://howmonk.com/how-many-days-hours-tesla-employees-work/

https://www.payscale.com/research/US/Employer=Tesla_Motors/Hourly_Rate

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Skal du ha kilder ?

Siktet mest til det @AL123 skrev om at Tesla spesielt ga elendig lønn mot aksjeopsjoner sammenlignet med andre amerikanske selskap over dammen.
 

Interessant lesing da, men vanskelig å sammenligne. 3-4-4-3-skift hørtes jo ikke verst ut for norske forhold en gang? Jeg har null peiling på hvordan det er generelt i usa så det var egentlig den spesifikke påstanden jeg var nysgjerrig på.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Siktet mest til det @AL123 skrev om at Tesla spesielt ga elendig lønn mot aksjeopsjoner sammenlignet med andre amerikanske selskap over dammen.
 

Interessant lesing da, men vanskelig å sammenligne. 3-4-4-3-skift hørtes jo ikke verst ut for norske forhold en gang? Jeg har null peiling på hvordan det er generelt i usa så det var egentlig den spesifikke påstanden jeg var nysgjerrig på.

Link 2 viser hourly rates for ulike arbeidsgrupper og bekrefter det AL123 sa for production workers. 

Du bør lese link 1 litt mere nøye angående beskrivelsene av arbeidsforhold/arbeidstid timer pr uke. Når det utbetales overtid. Fravik fra amerikansk motorindustri for skiftvarighet osv osv .

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Link 2 viser hourly rates for ulike arbeidsgrupper og bekrefter det AL123 sa for production workers. 

Du bør lese link 1 litt mere nøye angående beskrivelsene av arbeidsforhold/arbeidstid timer pr uke. Når det utbetales overtid. Fravik fra amerikansk motorindustri for skiftvarighet osv osv .

 

For tredje gang, jeg lurer spesifikt på påstanden om at de i USA har spesielt elendig lønn i bytte mot aksjeopsjoner. Jeg vet ikke helt hva man skal sammenligne med. Slår du opp Ford i Link 2 ser det relativt likt ut føler jeg. Mest skummelt hvor dårlig vårt lønnsnivå har blitt i dollar med de kursene vi har for tida. Er visst i usa man burde vært.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...