Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg har prøvekjørt Model S Plaid ja. Jeg er jo der at jeg misliker Model Y sine hendler også. Det er så deilig å komme tilbake til hendler som gir meg ordentlig haptisk og lyd-feedback når jeg kjører Seat Mii-en.

Det er jo haptisk feedback på knappene i plaid? Antar likt i nye model 3. Og lyd er vell stort sett likt for alle biler ift blinkere? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blinklyshendelen på Model Y er litt tung og har ikkje like god haptisk tilbakemelding som på andre bilar, så eg må seie meg einig med Nimrad der.

Knappar i staden for fungerer sikkert på eit vis, men det er uansett ei dårlegare løysing som dei har laga for å redusere kostnad og forenkle designet går eg ut frå. If it's not broken, don't fix it.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (Akkurat nå):

Blinklyshendelen på Model Y er litt tung og har ikkje like god haptisk tilbakemelding som på andre bilar, så eg må seie meg einig med Nimrad der.

Knappar i staden for fungerer sikkert på eit vis, men det er uansett ei dårlegare løysing som dei har laga for å redusere kostnad og forenkle designet går eg ut frå. If it's not broken, don't fix it.

Tesla har som mål å lage 100% av delene, de ønsker ikke å lage blink hendler. Derav knapper på ratt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Det er jo haptisk feedback på knappene i plaid? Antar likt i nye model 3. Og lyd er vell stort sett likt for alle biler ift blinkere? 

Jeg mente Model Y. Don't get me started on Plaid 😛

Jeg snakket om feedbacken man får på manuelle blinkspaker. Nei, lyd er ikke likt. I alle biler jeg har hatt så langt hører jeg et fint klikk når jeg svinger krapt nok til at auto-funksjonen trer inn. Da vet jeg i forkant om jeg må gripe inn manuelt for å slå av blinklys eller ikke. Det finnes ikke på Model Y-en min hvertfall.

Med haptisk feedback mener jeg at hendlene faktisk føles bedre og gir fysisk/haptisk feedback på hva som skjer. På gode, gamle hendler så er det en ekstra feedback hvis man har inne full venstreblink og drar til høyre(to klikk, først til nøytral posisjon og så til høyre posisjon). Man kjenner derfor gjennom haptisk feedback hvor blinklyset er akkurat nå. Det er også lett å kjenne når den spretter til nøytral siden nøytral posisjon alltid betyr at blinklyset er av.

Sånne ting kunne de i stor grad klart å mime etter selv med ny teknologi hvor spakens posisjon alltid skal være nøytral når man slipper. Spesielt det med lyd hadde vært lett å få til. Jeg må nå enten fysisk flytte blikket eller lytte etter blinkelyden alt for lenge for min smak. Det en ekstra stressfaktor, spesielt i rundkjøringer.

Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Tesla har som mål å lage 100% av delene, de ønsker ikke å lage blink hendler. Derav knapper på ratt.

Vet du at det er grunnen? (Typ, er det bekreftet fra offisielt hold?) Det er så tullete holdning at jeg har knapt ord. For meg er det såpass irriterende at jeg er rimelig sikker på at det blir en avgjørende faktor som dytter meg vekk fra Tesla hvis de fortsetter med det.

Endret av Nimrad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Jeg mente Model Y. Don't get me started on Plaid 😛

Jeg snakket om feedbacken man får på manuelle blinkspaker. Nei, lyd er ikke likt. I alle biler jeg har hatt så langt hører jeg et fint klikk når jeg svinger krapt nok til at auto-funksjonen trer inn. Da vet jeg i forkant om jeg må gripe inn manuelt for å slå av blinklys eller ikke. Det finnes ikke på Model Y-en min hvertfall.

Med haptisk feedback mener jeg at hendlene faktisk føles bedre og gir fysisk/haptisk feedback på hva som skjer. På gode, gamle hendler så er det en ekstra feedback hvis man har inne full venstreblink og drar til høyre(to klikk, først til nøytral posisjon og så til høyre posisjon). Man kjenner derfor gjennom haptisk feedback hvor blinklyset er akkurat nå. Det er også lett å kjenne når den spretter til nøytral siden nøytral posisjon alltid betyr at blinklyset er av.

Sånne ting kunne de i stor grad klart å mime etter selv med ny teknologi hvor spakens posisjon alltid skal være nøytral når man slipper. Spesielt det med lyd hadde vært lett å få til. Jeg må nå enten fysisk flytte blikket eller lytte etter blinkelyden alt for lenge for min smak. Det en ekstra stressfaktor, spesielt i rundkjøringer.

Vet du at det er grunnen? (Typ, er det bekreftet fra offisielt hold?) Det er så tullete holdning at jeg har knapt ord. For meg er det såpass irriterende at jeg er rimelig sikker på at det blir en avgjørende faktor som dytter meg vekk fra Tesla hvis de fortsetter med det.

Lenge siden jeg har kjørt annet enn Tesla forstår jeg😂

 

Nei jeg har ikke fått bekreftet at dette er grunnen, men Tesla er åpne om at de ønsker å produsere 100% av delene, så når de fjerner ting som dette tenker jeg det er åpenbart grunnen til fjerningen. Men jeg kan såklart ta feil.

Jeg tipper at Tesla blinker for deg om noen år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Og det vil dei for å redusere kostnader. Uansett årsak så meiner eg det er til det verre for eigarane.

Ja det er nok en stor del av grunnen, men det er deres strategi. Jeg har snart kjørt 1 år uten stalks og savner de absolutt ikke. Og jeg antar at bilen vill blinke selv om noen år. Men who knows, det er litt av sjarmen med Tesla, mye rare greier og mye nytt som ikke er prøvd før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Jeg tipper at Tesla blinker for deg om noen år.

Først får de å få til å skru av blinklyset ordentlig. Å lansere "auto-blinklys" når alt den gjør er å slå av etter filskifte må jeg nesten bare le av. Den klarer jo ikke en gang skjønne hvor jeg kjører og slå av blinklys etter kryss/rundkjøringer.

nebrewfoz skrev (45 minutter siden):

Vel, hvis målet er en bil som ikke trenger noe mer input fra "sjåføren" enn Destination og kanskje noen andre rute-parametre, så er vel ratt og spaker noe man ikke prioriterer så høyt?

Ref over, lager de et ordentlig alternativ så null stress. Blinklyshendler, regnsensor, parkeringssensorer. Bare å fjerne de, men ikke begynn med å fjerne de før du har en løsning klar som fungerer. Du fjerner ikke rattet før den faktisk kan svinge av seg selv. Men det gjør Tesla på alle andre ting de fjerner.

Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Nei jeg har ikke fått bekreftet at dette er grunnen, men Tesla er åpne om at de ønsker å produsere 100% av delene, så når de fjerner ting som dette tenker jeg det er åpenbart grunnen til fjerningen.

Jeg hører dere sier det, men det er så mange andre ting som ikke gir mening i den tankegangen. De prioriterer altså å produsere en LED-stripe over blinklys/girhendler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, 3l33t3 said:

Vel på høsten 2022 lå de i den prisklassen,muligens kunstig høyt pga etterspørsel vs leveransekapasitet

Hvis planen er å ha bilen til den skal vrakes og du var fornøyd med handelen når du kjøpte den, så betyr det ikke så mye at man har betalt overpris for en 3 år gammel bil når man gjerne skal beholde den i 10-12 år. 

Heldigvis er ikke dollakursen på 8-tallet, da hadde nok verditapet vært enda værre.
Men det ville igjen hatt liten betydning når man ikke må selge.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
kremt skrev (57 minutter siden):

Facelift 3 på Ringen, ganske morsom video. Elendige dekk Michelin Primacy, og bremsene er nok "shot" etter et par runder. Det påstås at LFP batteriet har pouch cells. Er dette CATL eller BYD batteri?

 

  Vis skjult innhold

 

 

 

Tipper det er CATL, for BYD-batteriene (BYD Blade) er det vel bare TMY RWD fra Berlin som bruker. Denne artikkelen mener ihvertfall det er noen forbedrede CATL LFP-batterier i "refreshed" Model 3.

https://www.autoevolution.com/news/the-refreshed-tesla-model-3-rwd-will-feature-catl-s-m3p-battery-cells-in-a-66-kwh-pack-217280.html?utm_source=ae_self&utm_medium=ae_moreon&utm_campaign=ae_moreon_news_static

Tidligere TM3 RWD fra Shanghai, har visstnok brukt batterier fra LG, men denne artikkelen påstår det er LG i nye TM3, så ikke godt å si hva som stemmer.

https://www.autoevolution.com/news/tesla-launches-model-3-lr-rwd-in-europe-it-s-built-in-china-with-lges-batteries-215023.html?utm_source=ae_self&utm_medium=ae_moreon&utm_campaign=ae_moreon_news_static

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 1.11.2023 at 6:41 PM, Salvesen. said:

Nei jeg har ikke fått bekreftet at dette er grunnen, men Tesla er åpne om at de ønsker å produsere 100% av delene, så når de fjerner ting som dette tenker jeg det er åpenbart grunnen til fjerningen. Men jeg kan såklart ta feil.

Alt dette kom veldig tydelig frem i Elon-biografien. Det er flere punkter til problematikken, og ønsket om å produsere inhouse.
Bl.a.
- Deler Tesla/Elon mener er useriøst dyrt fra leverandør.
- Deler som anses som unødvendig.
- Deler som hindrer automasjon.
etc.

Det sagt, kostnadskutt, volum og/eller effektivering er målet. Dersom inhouse-produksjon av enkelter deler er en faktor for å nå målet, så blir det det Tesla vil strebe etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...