Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

DDDD skrev (49 minutter siden):

Jeg tror du vet selv at dette bare er tull.

Nei, det er nok ikke det. Tradisjonene i bilbransjen er at man tar en signoff når alt er klart og ferdig testet, og at man utsetter produskjon dersom man ikke når deadline. Dermed ikke sagt at alt nødvendigvis er perfekt, men det er ikke det samme som at man bevisst starter salg av et produkt man vet ikke er ferdig, slik Tesla gjør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (1 minutt siden):

Om du legger deg til vane å bråbremse på motorveien vil du ikke slippe unna ulykker, men snarere forårsake dem.

Det kan godt være du har rett i!
Men da er det i så fall personen bak som har kjørt for tett på.
Man skal ikke måtte la være å bremse på noe som helst tidspunkt i redsel for at noen bak ikke får det med seg eller klarer å stoppe selv.
Man skal jo mer eller mindre gå ut i fra at bilen foran kan gjøre hva som helst. Det er nettopp derfor det alltid er den bak som får skylden i "Rear-ending"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (56 minutter siden):

Det er relevant for saken. For å klare å oppdatere OTA skulle tilsi at man har større kontroll på endringer i hw.

Slik jeg skjønte det du skrev så har Tesla akkurat samme oppbygging og mangel på kontroll over de forskjellige modulene i bilen som andre fabrikanter. Men de klarer jo beviselig noe ingen av de andre produsentene klarer.

å oppdatere kjernefunksjoner i drivlinje. Ikke bare infotainment og prompepute

Hvorfor skulle OTA bety større kontroll? Tror du det er en wifimotaker på ABS-enheten eller servostyringen? Eller tror du andre fabrikanter kopler seg direkte til disse styreenhetene når de oppdaterer? En oppdatering fungerer omtrnt likt på en peugeot/VW/BMW som på en Tesla. Man kopler seg til en gateway som sender oppdateringen videre til aktuelle styreenhet. Forskjellen er hvordan man kopler seg til gateway. Tradisjonelt gjør man det via OBD kontakt, mens på nyere biler foregår det gjennom et modem. Innenfor selve nettverket er det ingen forskjell på en Ny Tesla og en 15 år gammel Folkevogn.

Lenke til kommentar

Tesla kan adressere og prosessere alle moduler sentralt. 
 

Det kan ikke Volkswagen. Og heller ikke Ford som konsernsjefen der åpenhjertig innrømte. 
 

Når bilene blir stående på verksted i dagevis for å kjøre en software oppdatering, så sier det seg selv at noen ikke har tenkt når de har slengt de sammen.

Nå har VW utsatt OTA frem til de faceliftede bilene, og det spekuleres i om bilene som er ute i markedet ikke får bli med på moroa med f.eks. forvarming av batteri før lading. 
 

Dette peker til underlegen hw arkitektur, som ikke kan løses med sw. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 minutter siden):

Så hvis jeg med vilje (eller ved hjelp av en uferdig cruise-control) bråbremser og skaper en ulykke på motorveien, så blir jeg frikjent juridisk? De andre vil altså måtte betale erstatning til meg?

Om de må "betale erstatning" aner jeg ikke. Men at de har skyld i ulykken er det ingen tvil om ifølge lovverket idag.
Man skal holde en slik fart og avstand at man kan stoppe på den veistrekningen man har oversikt over, og stoppe hvis bilen foran bremser.
Det står ingenting om hvorfor bilen foran bremser. Om det er en katt som løper over veien, eller motoren som skjærer seg, spiller ingen rolle: Hvis den bakenforkjørende ikke klarer å stoppe før han smeller inn i rævva på den foran så har han kjørt for nær
Men det finnes dommer som frikjenner den bak når det faktisk kunne bevises at den foran bremset uten annen grunn enn å kødde med den bak...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (58 minutter siden):

Selvkjøring er upløyd mark, og helt på grensen av hva noen av oss kunne trodd var mulig for ti år siden.
Det sier seg selv at dette ikke kommer perfekt ut til forbrukerne på første forsøk.
At Tesla tør å slippe dette gradvis skal de ha ros for. Men da må vi tåle at vi ikke kan legge oss i baksetet sånn med én gang...😉

Fantombremsing er ikke noe annet enn aktsomhet. Her har Tesla valgt å safe når i tvil. Jeg velger 100 fantombremsinger framfor én krasj, any day.
Vi velger selv om vi vil bruke og teste den uferdige selvkjøringen; For Tesla er helt klar på at dette er work in progress!
Og så kan de som irriterer seg grønn over at den ikke fungerer helt perfekt skru den av og kjøre selv.

You came from no FSD, and if you're going back to no FSD what've you lost? NOTHING!
(Tommel opp til den som tar den😊)

Eg kom frå (og har i den andre bilen) ACC som enten kan halde ei fast hastigheit eller følgje hastigheita til bilen framføre. Sjølv utan andre bilar på veien klarar ikkje Tesla å halde farten utan å fantombremsing. Aldri opplevd det med andre bilar.

trikola skrev (28 minutter siden):

Fantombremsing er vel overreaksjon av nødbremsing. Nødbremsing er plikt for nye biler i Europa siden 2022. Ikke rart at den ikke kan slås av.

Vindusviskere har jeg ikke noen store problemer med, men ja: av og til trenger jeg å trykke på knappen og overstyrer automatikken. (Fortsatt bedre enn i 2019 hvor den gikk på maks mens jeg hurtigladet 🤣)

Eg veit ikkje kva det er, og kanskje ikkje Tesla heller sidan dei ikkje blir kvitt problemet, men nødbremsing burde vel bremsa langt hardare enn fantombremsing ofte gjer? Stort sett reduserer den hastigheita litt. Eg har prøvd nødbrems på Enyaq og då er det full stopp så fort som bilen kan.

Eg har ikkje noko imot AP, FSD og alt det der Tesla driv med, men det hadde vore fint med ein heilt vanleg ACC som eg har kontroll over.

Automatfunksjonen til blinklyset fungerer heller ikkje ideellt, men den kan du heldigvis slå av. Så dukkar eit nytt problem opp om du kjøper Tesla utan blinklysspak og du må kanskje kjøpe det som ekstrautstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (18 minutter siden):

Så hvis jeg med vilje (eller ved hjelp av en uferdig cruise-control) bråbremser og skaper en ulykke på motorveien, så blir jeg frikjent juridisk? De andre vil altså måtte betale erstatning til meg?

Dette er jo "barnelærdom" når du går på kjøreskolen. Med mindre det kan bevises at den foran gjorde dette med overlegg for å få "deg" til å krasje ved å kjøre i hekken på en selv,så er det alltid den bak som får skylden og kan riskere å få regress mot seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Zeph said:

Eg kom frå (og har i den andre bilen) ACC som enten kan halde ei fast hastigheit eller følgje hastigheita til bilen framføre. Sjølv utan andre bilar på veien klarar ikkje Tesla å halde farten utan å fantombremsing. Aldri opplevd det med andre bilar.

Eg veit ikkje kva det er, og kanskje ikkje Tesla heller sidan dei ikkje blir kvitt problemet, men nødbremsing burde vel bremsa langt hardare enn fantombremsing ofte gjer? Stort sett reduserer den hastigheita litt. Eg har prøvd nødbrems på Enyaq og då er det full stopp så fort som bilen kan.

Fantombremsing er hos meg når bilen bremser uten noe som helst grunn - gjerne sterkt. Det har jeg opplevd noen få ganger - kanskje 4 ganger ila et år. Det du beskriver er overreaksjon ved nødbremsing: motgående trafikk kommer noen cm over i ditt kjørefelt -> bilen reduserer hastighet. Buss/lastebil kommer i mot men ordentlig på sin side -> Tesla blir 'nervøs' og reduserer hastighet. o.l. Det opplever jeg stadig , irriterer meg noen ganger, irritere hun på passajerplassen betydelig mer

Mange biler har det problemet:

München: BMW-Bremsassistent verursacht Unfall - überraschendes Urteil | Stadt
Automatische Notbremsung ohne erkennbaren Grund | T-Cross Forum – Die deutschsprachige VW T-Cross Community
Phantom Braking Leads to Mazda 3 Recall - The Truth About Cars
Phantom braking defect case against Nissan can move forward
Autobraking tech will be standard in cars by 2022, but drivers complain of "phantom braking" - The Center for Auto Safety
Automatic emergency braking in cars will be standard by 2022, but false activations still a concern - CBS News
Storselger med bremseproblemer
e-tron bråbremser til 30 km/t inne i tunnel med 80-sone
ID4 formålsløst bremset ned mot 30 km/t i 80-sone,
Saksøker Bilia fordi bilen nødbremser uten forvarsel
Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (22 minutter siden):

at de har skyld i ulykken er det ingen tvil om ifølge lovverket

 

ozone skrev (23 minutter siden):

Men det finnes dommer som frikjenner den bak når det faktisk kunne bevises at den foran bremset uten annen grunn enn å kødde med den bak...

 

Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Dette er jo "barnelærdom" når du går på kjøreskolen. Med mindre

Selvfølgelig enig i at dette er et grunnleggende prinsipp, men altså ikke uten unntak. Det var jo nettopp derfor jeg forsøkte å nevne en unødvendig oppbremsing i eksempelet mitt. 

Lenke til kommentar

@trikola Fleire av dei tilfella kan du unngå ved å deaktivere pACC, der bilen sjølv skal justere hastigheit etter fartsgrensa.

Eg opplev det på heilt rett vei utan trafikk. Det kan vere feil i kartsystemet så den trur fartsgrensa er lågare, men då skulle eg gjerne kunne deaktivert den automatiske funksjonen og latt meg styre det 100%.

Ein anna funksjon eg sakna er Limit, der du kan bestemme maks hastigheit bilen skal gå og styrer pådraget manuelt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):
Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Dette er jo "barnelærdom" når du går på kjøreskolen. Med mindre

Selvfølgelig enig i at dette er et grunnleggende prinsipp, men altså ikke uten unntak. Det var jo nettopp derfor jeg forsøkte å nevne en unødvendig oppbremsing i eksempelet mitt. 

"En unødvendig oppbremsing" endrer ikke faktum, det må være en bevist og villet handling. Og den må kunne bevises eller sannsynliggjøres med stor grad.

Du som ligger bak, vil aldri kunne se alt som skjer foran, derfor må og skal man være klar til å bremse og stoppe for uventet og hard nedbremsing.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Ok, så med dagens regelverk vil man aldri bli tildelt skyld etter en ulykke som skyldtes fantombremsing?

Vil ikke tro det nei. En sikkerhetsbremsing som bilen selv gjør "for å unngå en farlig situasjon" er jo i utgangspunktet positivt, og ikke noe sjåføren gjør med vilje, og gjør jo aldri saken verre!
Med mindre noen bak har holdt for kort avstand da...

Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 minutter siden):

Ok, så med dagens regelverk vil man aldri bli tildelt skyld etter en ulykke som skyldtes fantombremsing?

“Aldri si aldri”. 

https://www.ringblad.no/nyheter/domt-for-bremsing/s/1-97-460520

Sitat

 

Bakgrunnen for at 23-åringen fikk bot, var at han på E16 i Hole foretok uventet nedbremsing for å gjøre bilisten bak oppmerksom på at han viste for nærgående kjøring. Det endte med påkjørsel bakfra, og en politijurist i Hønefoss ga begge førerne bot på 5.000 kroner. 

I begge tilfelle er bilistene ilagt bøter etter Vegtrafikklovens bestemmelser.

Om det ikkje finnes videobevis så er det ein interessant sak sidan det er påstand mot påstand. Ingen kan kontrollere om bilen bak var for nær, men dei vurderte kanskje det sånn at sidan kollisjonen oppsto så må vedkomande ha kjørt for nær.

Med det utgangspunktet er det vanskeleg å vite kva avstand som er nok. Vekta på bilane, dekk, kor mange hjul osv. er alle faktorar som kan føre til kollisjon sjølv om bilen bak hadde minst tre sekund avstand. I tillegg har du reaksjonsevne, fokus osv. Sånt er føraren ansvarleg for, men ingen veit kor raskt dei vil reagere før det har skjedd. Eit sekund med blikket på skjermen så er i alle fall kollisjon ikkje til å unngå.

Eg tenker alltid på det når eg kjører inn- og ut frå Oslo i rushet at der er det ikkje mange som hadde rukket å stoppe om bilen framføre bråstoppa.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 minutter siden):

Ok, så med dagens regelverk vil man aldri bli tildelt skyld etter en ulykke som skyldtes fantombremsing?

Kan jo hende noen dommere ville gått mot standarden her, selv om jeg tviler meget sterkt.

Men saken ville da blitt anket på stedet, og jeg er temmelig overbevisst om at den fort hadde blitt omgjort da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

“Aldri si aldri”. 

https://www.ringblad.no/nyheter/domt-for-bremsing/s/1-97-460520

Om det ikkje finnes videobevis så er det ein interessant sak sidan det er påstand mot påstand. Ingen kan kontrollere om bilen bak var for nær, men dei vurderte kanskje det sånn at sidan kollisjonen oppsto så må vedkomande ha kjørt for nær.

Med det utgangspunktet er det vanskeleg å vite kva avstand som er nok. Vekta på bilane, dekk, kor mange hjul osv. er alle faktorar som kan føre til kollisjon sjølv om bilen bak hadde minst tre sekund avstand.

Eg tenker alltid på det når eg kjører inn- og ut frå Oslo i rushet at der er det ikkje mange som hadde rukket å stoppe om bilen framføre bråstoppa.

Dette er da en bevist handling, utført med vilje og overlegg. Det er alstå noe helt annet enn en uventet nedbremsning som IKKE er gjort med vilje og overlegg. Samme om bilens bremser hadde blitt blokkert av ymse årsaker. Bilen bak burde i begge disse tilfeller holdt tilstrekkelig avstand.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Har dere opplevd fantombremsing? Det er jo ikke bom stopp, og heller ikke maks nedbremsing. Det er jo en kort hard brems.

Eg veit ikkje om det finnes ulike typar nedbremsing med Tesla, men eg har opplevd at bilen reduserer hastigheita utan noko grunn når CC er bruk. Kanskje ikkje hardt nok til ar bremsane er i bruk, men at den i alle fall deakselererer. Om den hadde stoppa heilt veit eg ikkje sidan eg gjev gass (watt?) når det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...