Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Snitt lønnen i Tesla er 105k USD. Tariff avtale er ikke nødvendigvis en god ting for alle. Kan se langt etter stock options da..

Men såklart, en må behandle sine ansatte med verdighet. Uavhengig av penger og stock options. Men fagforeninger er ikke alltid løsningen. 

Og hva er timelønnen i Norge da? Hvorvidt tariff er bedre eller ikke har lite med saken å gjøre. Det handler om å respektere arbeidslivets spilleregler

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Og hva er timelønnen i Norge da? Hvorvidt tariff er bedre eller ikke har lite med saken å gjøre. Det handler om å respektere arbeidslivets spilleregler

Joda jeg er all for å respektere det, men jeg tror de vill få en dårligere avtale av det hele.

Dette er nok bakdelen med å jobbe for ett amerikansk selskap i Norge. Jeg gjør heldigvis omvendt, jobber for ett norsk selskap med ansatte i USA.

Timelønnen vet jeg ikke, men den er sannsynligvis god om en ser på total comp.

Lenke til kommentar

Ifølge IF Metall, fagforeningen som organiserer de nå streikende ansatte i den svenske Tesla-organisasjonen, har ansatte i Tesla i Sverige lavere lønn enn gjennomsnittet i Motorbranschavtalet (tilsvarer Biloverenskomsten i Norge).

Dette er for øvrig det de streiker for totalt sett:

Quote

Ifølge IF Metall er det flere ting de ansatte mener er ufordelaktige i ansettelses-vilkårene til Tesla.

  • De ønsker komplett forsikrings-pakke hos Fora
  • De ønsker omstillingsstipendet som er i hovedavtalen mellom partene i arbeidsmarkedet
  • Lønningene er lavere enn gjennomsnittet i Motorbranschavtalet
  • Ingen garanterte årlige lønnsjusteringer uten kollektivavtale
  • Ingen mulighet til deltidspensjon
  • Ingen arbeidstidsforkortning

Tatt fra: https://www.bilbransje24.no/nyheter/836422

Og ja, det er jeg som har skrevet saken på Bilbransje24.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skavold skrev (1 minutt siden):

Ifølge IF Metall, fagforeningen som organiserer de nå streikende ansatte i den svenske Tesla-organisasjonen, har ansatte i Tesla i Sverige lavere lønn enn gjennomsnittet i Motorbranschavtalet (tilsvarer Biloverenskomsten i Norge).

Dette er for øvrig det de streiker for totalt sett:

Tatt fra: https://www.bilbransje24.no/nyheter/836422

Og ja, det er jeg som har skrevet saken på Bilbransje24.

Er det justert for totalpakken med stock options etc eller kun fastlønn?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei så lenge en kan selge opsjonene er det lønn samme år. Jeg solgte mine dette året feks

Ja, det fikk du sikkert mange pensjonspoeng for. Var selv på intervju his Tesla for ca 3 år siden, og da var timelønnen i det lave skiktet, samtidig som at timeprisen var under øvre skiktet. Hvis der samtidig er sant at Tesla har blandt de høyeste marginene i bransjen, så er det ikke så rart at de sliter med å få tak i fagfolk. Uansett er det bare tull at kollektivavtale vil gi lavere lønn. En slik avtale er et minimumsrammeverk, ikke et tak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Stick options er jo ikke lønn, men en potensiell gevinst dersom aksjene stiger.

Om man kjøper ja. Man må vel være ansatt også i ett år først før man kan kjøpe inntil x antall til gitt opsjonspris y.
Selv om en fabrikkarbeider får opsjoner er det ikke sikkert at hen har midler til å løse de inn i større grad eller i det hele tatt. 
Direkte lønn/betaling er imo bedre enn slike aksjeopsjoner.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Ja, det fikk du sikkert mange pensjonspoeng for. Var selv på intervju his Tesla for ca 3 år siden, og da var timelønnen i det lave skiktet, samtidig som at timeprisen var under øvre skiktet. Hvis der samtidig er sant at Tesla har blandt de høyeste marginene i bransjen, så er det ikke så rart at de sliter med å få tak i fagfolk. Uansett er det bare tull at kollektivavtale vil gi lavere lønn. En slik avtale er et minimumsrammeverk, ikke et tak.

Jeg jobber ikke i Tesla. Og aner ikke hvilken ordning de har. Men jeg har aksjer som en del av min lønn. 

Min erfaring er at kollektivavtale gir mindre lønn, for min del. Gjelder såklart ikke alle. Man må ha baller til å forhandle.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber ikke i Tesla. Og aner ikke hvilken ordning de har. Men jeg har aksjer som en del av min lønn. 

Min erfaring er at kollektivavtale gir mindre lønn, for min del. Gjelder såklart ikke alle. Man må ha baller til å forhandle.

Aksjer er ikke og vil aldri bli lønn. Salg av aksjer er kapitalinntekt. Veldig stor forskjell.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Aksjer er ikke og vil aldri bli lønn. Salg av aksjer er kapitalinntekt. Veldig stor forskjell.

Absolutt ikke, mitt selskap betalte skatten på disse aksjeene. Som lønn.

 

Edit: her forklarte jeg meg dårlig, jeg ble trukket skatt for disse pengene som lønn. Uavhengig av om jeg solgte eller ikke.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Absolutt ikke, mitt selskap betalte skatten på disse aksjeene. Som lønn.

Ok, flott hvis du får aksjer i stedenfor lønn, men det er ikke det aksjeopsjoner er. Man får hverken pensjonspoeng eller andre goder på de. Forøvrig har aksjen inselskapet du jobber i gått rett i kjelleren siden børsintroduksjonen, så hvis du har tjent penger på opsjonene dine, så har du hatt en bedre  buy in pris enn ledelsesgruppen i selskapet. Uansett er det en digresjon. Saken omhandler teslaansattes rett til kollektivavtale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Ok, flott hvis du får aksjer i stedenfor lønn, men det er ikke det aksjeopsjoner er. Man får hverken pensjonspoeng eller andre goder på de. Forøvrig har aksjen inselskapet du jobber i gått rett i kjelleren siden børsintroduksjonen, så hvis du har tjent penger på opsjonene dine, så har du hatt en bedre  buy in pris enn ledelsesgruppen i selskapet. Uansett er det en digresjon. Saken omhandler teslaansattes rett til kollektivavtale.

Du har åpenbart ikke peiling på opsjonene i mitt selskap, men det er ikke poenget som du nevner. 

Akkuratt hvordan Tesla håndterer dette vet jeg ikke, men at de har aksjer som total comp vet jeg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Du har åpenbart ikke peiling på opsjonene i mitt selskap, men det er ikke poenget som du nevner. 

Akkuratt hvordan Tesla håndterer dette vet jeg ikke, men at de har aksjer som total comp vet jeg. 

Hva ledergruppen fikk aksjene for står både i selskapets årsberetning og var behørig omtalt bla i DN etter at flere av de solgte store mengder aksjer like etter introduksjonen. Hvilke avtaler Tesla gir vet ikke jeg heller, men jeg vet hvor timelønnen ligger, og det var grunn nok for meg til å si neitakk. Og jeg tviler veldig mye på buy in pris ligger på bedre enn en tredjedel av ksjekursen, slik den må ha gjort i ditt tilfelle

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Hva ledergruppen fikk aksjene for står både i selskapets årsberetning og var behørig omtalt bla i DN etter at flere av de solgte store mengder aksjer like etter introduksjonen. Hvilke avtaler Tesla gir vet ikke jeg heller, men jeg vet hvor timelønnen ligger, og det var grunn nok for meg til å si neitakk. Og jeg tviler veldig mye på buy in pris ligger på bedre enn en tredjedel av ksjekursen, slik den må ha gjort i ditt tilfelle

Det stemmer absolutt ikke i det heletatt og kommentaren din forklarer at du ikke har satt deg inn i detaljene. 

De kan ha bonus i aksjeform også, en må ikke ha opsjoner. Jeg har førstnevnte selv om det registreres som opsjon i skattemeldingen. Jeg får aksjer til faktisk pris og har mulighet til å selge de med en gang om jeg ønsker det.

Har dog hatt opsjoner tidligere.

 

Men igjen, dette har lite med Tesla å gjøre. Hadde vært interessant å vite mer om hvordan de gjør det ift total comp.

Rart du ikke ble satt inn i det om de vurderte deg som ansatt, det er jo viktig for vurderingen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...