Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Selv om FSD nå uten tvil nærmer seg å "bli god nok" til Level 5, så tenker jeg den godkjenningen sitter laaaangt inne! For annet bruke enn helt avgrensede områder i alle fall. Typisk rutetrafikk.
Myndighetene er jo en tredjepart som ikke "tjener" noe på å godkjenne dette, og de er nok livredd for søksmål osv.

Men det sagt, så tror jeg folk flest, som oss her f.eks. er mest interessert i at det funker! Og siden vi sitter i bilen likevel og nyter synet, så har vi ingenting imot å babysitte bilen på L4😁

Så for min del er Level 4 fantastisk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (3 minutter siden):

Men det sagt, så tror jeg folk flest, som oss her f.eks. er mest interessert i at det funker! Og siden vi sitter i bilen likevel og nyter synet, så har vi ingenting imot å babysitte bilen på L4😁

Så for min del er Level 4 fantastisk!

Hvis man må "babysitte" bilen så er det ikke Level 4. L4 betyr at bilen kan operere uten at noen sitter i førersetet.

Merk at Waymo har L4 robo-taxier i Phoenix, San Fransisco og Los Angeles. Deres kjøretøyer er så avanserte at hvis det dukker opp en syklist så vil systemet klare å avgjøre om syklisten følger med og har oppdaget bilen slik at den vet om den skal kjøre ekstra defensivt eller ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 minutter siden):

Selv om FSD nå uten tvil nærmer seg å "bli god nok" til Level 5, så tenker jeg den godkjenningen sitter laaaangt inne! For annet bruke enn helt avgrensede områder i alle fall. Typisk rutetrafikk.
Myndighetene er jo en tredjepart som ikke "tjener" noe på å godkjenne dette, og de er nok livredd for søksmål osv.

Men det sagt, så tror jeg folk flest, som oss her f.eks. er mest interessert i at det funker! Og siden vi sitter i bilen likevel og nyter synet, så har vi ingenting imot å babysitte bilen på L4😁

Så for min del er Level 4 fantastisk!

Jeg er faktisk temmelig uenig i at myndighetene ikke tjener noe på å godkjenne det. Dette fordi det er et underliggende krav at autonomi skal føre til sikrere trafikk og mindre dødelige og lemlestende ulykker. Dette oversettes direkte til langt lavere helseutgifter og mindre tap pga tap av liv og arbeidskraft-kapasitet.

Når det dessuten vil være bilprodusenten og/eller robotaxi-selskaper som står ansvarlige og da å betale for eventuelle kostnader ved ulykker som disse er skyld i, vil det være langt større andel innbetalinger som faktisk vil betales, om enn via forsikringsselskaper.

Legg og til at Norske myndigheter sitter med en god pott i Tesla-aksjer, og en eventuell verdistigning vil direkte føre til større verdi på disse, og sikkert og større utbytte-utbetalinger fremover.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (30 minutter siden):

Selv om FSD nå uten tvil nærmer seg å "bli god nok" til Level 5, så tenker jeg den godkjenningen sitter laaaangt inne! For annet bruke enn helt avgrensede områder i alle fall. Typisk rutetrafikk.
Myndighetene er jo en tredjepart som ikke "tjener" noe på å godkjenne dette, og de er nok livredd for søksmål osv.

Men det sagt, så tror jeg folk flest, som oss her f.eks. er mest interessert i at det funker! Og siden vi sitter i bilen likevel og nyter synet, så har vi ingenting imot å babysitte bilen på L4😁

Så for min del er Level 4 fantastisk!

Som uname nevner er det flere leverandører så har L4 godkjent i spesielle områder. Mye i USA og masse i ASIA. 

At tesla kan få til en lignende avtale tviler jeg ikke på, handler nok mest om tid og hvilke "bevis" de kan legge frem til myndighetene for å si at bilene er bedre enn "folk flest" i de gitte områdene. Det bør være nok. 

De har jo masse data, de passerte vell en milliard miles her for en stund siden om jeg ikke tar feil, men er datagrunnlaget godt nok til å bevise noe slikt? Gjennstår å se :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (31 minutter siden):

Hvis man må "babysitte" bilen så er det ikke Level 4. L4 betyr at bilen kan operere uten at noen sitter i førersetet.

Da mente jeg Level 3 😇

Så lenge jeg får den beste selvkjøringen Tesla klarer å lage, i aller siste versjon til en hver tid, så hadde ikke jeg grint på nesen av at den heter L3, og jeg ikke kan legge meg i baksetet, men må sitte på den vanlige plassen☺️
Selvfølgelig kjekt når den dagen kommer, men jeg er stygt redd for at det er et godt stykke igjen til det skjer...

Ikke fordi selvkjøringen ikke blir bra nok, men fordi papirmøllen, red-tape, legal mumbo jumbo, klagerett, folk som kan "bevise" at de blir så redd for trafikken nå at de ikke tør gå ut av huset, ankeinstanser, osv. fører til at årene går, og går...🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Påstår du de driver med stack ranking? Selv Tesla må da vel ha fått med seg at det gir det motsatte resulatatet.

De mest produktive finner seg mindre giftige arbeidsplasser. De som ikke finner noe annet sørger for å lempe vanskelige oppgaver på fall-guys og driver med hire-to-fire i selskaper som driver med slikt. De eneste du sitter igjen med med er middelmådigheter som bare er flinke til å drive med manipulering samtidig blir alle de utfordrende oppgavene som innebærer risiko som skulle drevet selskapet fremover forlatt og overlatt til de som skal økses.

Det virker ikke som det er det som har skjedd hos Tesla så langt. De er fortsatt en populær arbeisdgiver.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Markiii said:

Det virker ikke som det er det som har skjedd hos Tesla så langt. De er fortsatt en populær arbeisdgiver.

M.a.o. Det er nedskjæringer p.g.a markedssituasjonen, ikke for å kutte 'de minst produktive' slik det ble hevdet ovenfor.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 timer siden):

Ser ikke for meg at det går an å få godkjent noe i EU. I hvert fall ikke høyere nivå enn det VAG klarer.

Audi eller Mercedes har fått godkjent nivå 3 i Tyskland mener jeg på. Altså selvkjøring i veldig begrenset område hvor øynene kan tas av veien

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Audi eller Mercedes har fått godkjent nivå 3 i Tyskland mener jeg på. Altså selvkjøring i veldig begrenset område hvor øynene kan tas av veien

Ja, også kalt 'kø-pilot': motorvei opp til 60 km/h

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/autonomes-fahren/technik-vernetzung/autonomes-fahren-staupilot-s-klasse/  (på tysk)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, trikola said:

Tesla har jo hatt dette fullt fungerende i bilene siden jeg kjøpte min i 2019 i hvert fall. Men godkjenningen mangler da. 
 

Hadde vært nice om de fikk godkjenning og slo av eyetracking og slo av nagging om rattholding opp til 60 km/t på motorvei kl. A. Hadde gjort pendlingen min enda mer behagelig. 
 

Fra mine 90.000km erfaring, så er autopiloten god nok til det sånn den er idag.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer folk holde ut med støynivået i Model Y?

I utgangspunktet hadde Model 3 litt lavere støy, men fikk oppdatert design som kom i år som ga enda mindre støy. Tesla har varslet at oppdatert design for Y ikke kommer i 2024.

Så hvordan klarer folk å holde ut med Y? Hodetelefoner med støydemping når de kjører?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, robertaas said:

Hvordan klarer folk holde ut med støynivået i Model Y?

I utgangspunktet hadde Model 3 litt lavere støy, men fikk oppdatert design som kom i år som ga enda mindre støy. Tesla har varslet at oppdatert design for Y ikke kommer i 2024.

Så hvordan klarer folk å holde ut med Y? Hodetelefoner med støydemping når de kjører?

Den kommer ikke i 2024 i det landet som de leverer biler til sist. En fin måte å for de å få folk til å ikke slutte å kjøpe den gamle samtidig som de ikke lyver om lanseringen. Jeg tror den kommer i år.

Ang støy så har dekk mye å si

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
16 minutes ago, robertaas said:

Hvordan klarer folk holde ut med støynivået i Model Y?

I utgangspunktet hadde Model 3 litt lavere støy, men fikk oppdatert design som kom i år som ga enda mindre støy. Tesla har varslet at oppdatert design for Y ikke kommer i 2024.

Så hvordan klarer folk å holde ut med Y? Hodetelefoner med støydemping når de kjører?

Spørs jo helt hva man er vant med, model y er på par med bla koreanske biler som niro og kona.

Har man kjørt bmw,merce og audi da skjønner jeg støyen er høy.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (38 minutter siden):

Hvordan klarer folk holde ut med støynivået i Model Y?

I utgangspunktet hadde Model 3 litt lavere støy, men fikk oppdatert design som kom i år som ga enda mindre støy. Tesla har varslet at oppdatert design for Y ikke kommer i 2024.

Så hvordan klarer folk å holde ut med Y? Hodetelefoner med støydemping når de kjører?

Støyer den så ille? Jeg kjører med piggfrie vinterdekk, og har ikke lagt merke til noe mer støy enn normalt. Var på en 10 timers biltur i helga, og ingen av oss som var med i bilen la merke til noe støy. Ingen problem å snakke sammen med innestemme, selv til/fra baksetepassasjerene. 

Har du en Model Y som støyer fælt selv? Eller er det bare noe du har lest?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Støyer den så ille? Jeg kjører med piggfrie vinterdekk, og har ikke lagt merke til noe mer støy enn normalt. Var på en 10 timers biltur i helga, og ingen av oss som var med i bilen la merke til noe støy. Ingen problem å snakke sammen med innestemme, selv til/fra baksetepassasjerene. 

Har du en Model Y som støyer fælt selv? Eller er det bare noe du har lest?

Satt på en halvtime lørdag. Har bare kjørt med S og X før. Ble overrasket over hvor mye støy det var. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...