Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Emsal skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke bruke penger på dette. Tenker mest på hva som vil øke resell value mest. En boost til en verdi av 18500 eller takstativ til 5000kr.

Hvor mange poeng må du ha for å kjøpe Acceleration Boost? Er en av de tingene jeg nok har hørt, men ikke sett relavant nok til å bruke energi på å huske så godt! 🙃

Hadde fort kunne brukt vervepoeng på dette, da jeg ikke ser at jeg hadde orket å vente på takbøyler/takstativ, men kjøpt med en gang. Kanskje om det rakk med poeng for å ha blitt vervet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Snowleopard said:

TnX. Ser verver nå får 7 500 poeng om man kjøper en TM3/TMY, Så da rekker det til denne pakken, mens man selv får €500 i rabatt på bilen. Det regnes vel fort på kurs på 10, så 5 000,- NOK i rabatt her.

€1000 eller 10 K NOK om man flekker til med en TMS/TMX... 😎

Her i Norge får man 2 500kr i rabatt som kjøper uansett modell, mens man får 7 500 poeng som verver. Hvert fall ifølge appen.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Emsal skrev (5 timer siden):

Her i Norge får man 2 500kr i rabatt som kjøper uansett modell, mens man får 7 500 poeng som verver. Hvert fall ifølge appen.

Takker, det var jo litt kjipt at vi blir avspist med dårligere rabatt, og nesten bare 1/3 av summen oppgitt selv på de billigste modellene, siden €500 i dag er verdt kr 5 835,00 NOK. Enda værre er det jo for de som vil kjøpe TMS, da €1000 utgjør kr 11 670,00 NOK og er 4,67x så mye som 2 500,- eller bare 21,42 % av rabatten andre Europereere får.

Ja, altså gitt at de ikke har endret rabatten også for resten av Europa. Men synes ikke det var lett å se hva kreditten faktisk er. Men det ser du vel i appen?

Lenke til kommentar

Salvage biler selges fra usa og canada til ukraina der de blir fikset opp og solgt for det en ny bil koster. Får håpe disse bilene holdes unna det norske markedet, men det er vel alltid en sjanse for at de kommer hit også. M3 og M4 har jo hatt en del salvage biler til salgs her, disse er som regel svært tvilsomme. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Ja, altså gitt at de ikke har endret rabatten også for resten av Europa. Men synes ikke det var lett å se hva kreditten faktisk er. Men det ser du vel i appen?

Ja grei oversikt her. Føler den stadig endres den også.

 

IMG_5633.png

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (38 minutter siden):

Ja grei oversikt her. Føler den stadig endres den også.

Har Tesla-appen for å kunne lade, men ser ingenting av dette i infoen. Men der er muligheter for å lese om bilene, bygge seg bil eller sjekke inventory, samt å bestille prøvekjøring.

Som sagt, skal prøve TM3 (avtalt), og kommer sikkert til å be om å få prøve en TMY og. Er litt prisforskjell på de nå sammenlignet med for kort tid siden, men ikke avskrekkende.

Dog, tror jeg egentlig TMY er mer bilen for meg, men blir nok ikke til å bytte nå, men er spennende å sjekke om mangel på sensorer og mangel på stalks vil oppleves som et problem. Mest er jeg dog spent på om TM3 faktisk er stor nok for meg og mitt behov, selv om jeg ønsker mer nyttelast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (28 minutter siden):

Da var nye Tesla Model 3 kåret til årets bilkjøp i Norge! :) Artikkelen og resten av årets bilkjøp vinnere,  kan leses her

Fra artikkelen:

Sitat

«Bare vent», sa en rekke eksperter da de store produsentene begynte å satse elbiler: «Tesla kommer til å dø».

Men ekspertene dør først.

Teslas posisjon er sterkere enn noen gang.

Og aller sterkest er den oppgraderte versjonen av den minste modellen: Tesla Model 3.

Morsomt! ;) 👍

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (4 minutter siden):

Spørsmål - den teslaheimeladeren.  Er det smartlading? Altså type lading når strøm er på det lavaste osv. Eller bør en evt investere i en anna type?

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nyeste Tesla lader har tilkobling mot wifi, så i teorien kan den gjøres smart. Usikker på om 'noen' har gjort den smart enda.

Jeg bruker versjonen uten wifi, og den funker helt gull mot Tesla sine biler. Av det jeg har sett på nett om versjon 3 med wifi, så er de fleste enig om at wifi'en ikke kan "brukes" til noe enda. Den kan motta oppdateringer over nettet, og man kan se effekter, spenninger osv. Men som det sies over kan den bli veldig smart i fremtiden hvis bare noen lager rette softwaren og appen.

Men når det gjelder å "lade når det er billigst", er det faktisk blitt veldig komplisert nå! For det er ikke lenger så enkelt som å lade når strømmen er billigst. For mye av de høye prisene betales jo av staten i form av strømstøtte uansett! Og der er lite å tjene på å mose på med lading når prisen er lav; Tvert i mot så risikerer man at det blir dyrere fordi man rykker opp flere trinn på "kapasitets-leddet", og dermed betaler mye mer bare fordi man prøvde å spare... 

Med litt tenking og manuell styring av ladingen kan man sikkert spare litt, men det viktigste nå er å lade så sakte som mulig for å ikke bruke for mye strøm samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Jeg bruker versjonen uten wifi, og den funker helt gull mot Tesla sine biler. Av det jeg har sett på nett om versjon 3 med wifi, så er de fleste enig om at wifi'en ikke kan "brukes" til noe enda. Den kan motta oppdateringer over nettet, og man kan se effekter, spenninger osv. Men som det sies over kan den bli veldig smart i fremtiden hvis bare noen lager rette softwaren og appen.

Men når det gjelder å "lade når det er billigst", er det faktisk blitt veldig komplisert nå! For det er ikke lenger så enkelt som å lade når strømmen er billigst. For mye av de høye prisene betales jo av staten i form av strømstøtte uansett! Og der er lite å tjene på å mose på med lading når prisen er lav; Tvert i mot så risikerer man at det blir dyrere fordi man rykker opp flere trinn på "kapasitets-leddet", og dermed betaler mye mer bare fordi man prøvde å spare... 

Med litt tenking og manuell styring av ladingen kan man sikkert spare litt, men det viktigste nå er å lade så sakte som mulig for å ikke bruke for mye strøm samtidig.

Har man f.eks Tibber, med Pulse og en smart ladeboks, så sørger Tibber for og både lade når det er billigst, samt justerer ned effekten på ladingen for å holde seg under et gitt forbruk, og dermed et gitt kapasitetsledd

Lenke til kommentar
2 hours ago, ozone said:

Men når det gjelder å "lade når det er billigst", er det faktisk blitt veldig komplisert nå! For det er ikke lenger så enkelt som å lade når strømmen er billigst. For mye av de høye prisene betales jo av staten i form av strømstøtte uansett! Og der er lite å tjene på å mose på med lading når prisen er lav; Tvert i mot så risikerer man at det blir dyrere fordi man rykker opp flere trinn på "kapasitets-leddet", og dermed betaler mye mer bare fordi man prøvde å spare... 

Med litt tenking og manuell styring av ladingen kan man sikkert spare litt, men det viktigste nå er å lade så sakte som mulig for å ikke bruke for mye strøm samtidig.

Alle data er elektronisk tilgjengelig til enhver tid og kan kvernes av et dataprogram som til slutt sier til bilen: 'nå bør du lade' og 'nå bør du slutte å lade'.

Home Assistant med modulene image.png.8024227799dfa54b40e58dca03d01b29.png

gjorde det mulig for meg, men myyye pensjonisttid foran dataskjermen ble brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (29 minutter siden):

...et dataprogram som til slutt sier til bilen: 'nå bør du lade' og 'nå bør du slutte å lade'.

"Til bilen
Der er jeg helt enig. Bransjen må nå bestemme seg: Er det bilen eller laderen som skal bestemme når ladingen skal starte eller stoppe? Begge er på nett og begge er smarte! Men hvis begge "integreres" i slike strømsparetiltak så kan det bli morsomt hvis den ene starter lading og den andre slår av strømmen.

I mine øyne er vegg-"laderen" bare en litt smart jordfeilbryter som skal fortelle bilen hvor mye strøm som er mulig å trekke, og slå på strømmen når bilen ber om det. Noe mer trenger den ikke gjøre.
Bilen bør være den smarte her: Den kjenner batteriet sitt og nivåer og temperaturer best, og er den beste til å avgjøre når og hvor kraftig det skal lades. I fullt samarbeid med alskens smart-home og strømspare apper selvfølgelig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Alle data er elektronisk tilgjengelig til enhver tid og kan kvernes av et dataprogram som til slutt sier til bilen: 'nå bør du lade' og 'nå bør du slutte å lade'.

Home Assistant med modulene image.png.8024227799dfa54b40e58dca03d01b29.png

gjorde det mulig for meg, men myyye pensjonisttid foran dataskjermen ble brukt.

Nå er det fremdeles noen biler som er "dumme", min bl.a. så da må smartness legges i lader. Dette er jo den evinnelige diskusjonen om man trenger smart lader eller ei.

Dog, min "dumme" bil har hjelp for de som har faste tider om når man skal bli ferdig eller ei, og det kan være forskjellig for de ulike ukedagene.

Dog, ingen biler, eller ladere, er smart nok til å takle en 9-ukers turnusplan! 😉

ozone skrev (41 minutter siden):

"Til bilen
Der er jeg helt enig. Bransjen må nå bestemme seg: Er det bilen eller laderen som skal bestemme når ladingen skal starte eller stoppe? Begge er på nett og begge er smarte! Men hvis begge "integreres" i slike strømsparetiltak så kan det bli morsomt hvis den ene starter lading og den andre slår av strømmen.

I mine øyne er vegg-"laderen" bare en litt smart jordfeilbryter som skal fortelle bilen hvor mye strøm som er mulig å trekke, og slå på strømmen når bilen ber om det. Noe mer trenger den ikke gjøre.
Bilen bør være den smarte her: Den kjenner batteriet sitt og nivåer og temperaturer best, og er den beste til å avgjøre når og hvor kraftig det skal lades. I fullt samarbeid med alskens smart-home og strømspare apper selvfølgelig.

Ja, om alle biler var smarte, så hadde det absolutt vært best. Å involvere både lader og bil med en slik 3.-partsting, er i mine øyne oppskriften på trøbbel. Du vet aldri når disse tingene ønsker helt forskjellige ting/scenarier. Så enhver del av kjeden som kan gjøres "dum", og bare adlyde, er en fremgang!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...