Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Bilen kan ikke "kople" ut når den ikke selv forstår at den ikke er med i en ulykke.

Fullstendig feil og attpåtil idiotisk. Man kan være proaktive rundt mulig problemområder som f.eks forbi busser eller stoppskilt. Eller mener du at systemet ikke kan identifisere busser eller stoppskilt? Isåfall, hva i allverden gjør systemet ute på veiene? 

Man kan også aktivere en "handover" når AEB er blitt aktivert, noe vi jo ser bevis på at den blir i videoene mot barnedukken. Teslaen går til og med til en full stopp grunnet AEB, før FSD tar over og kjører igang igjen, og kjører over barnedukken med bakhjulene. 100% ekstremt dårlig definert ODD. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har hatt teslaen i snart 3 måneder å det var først i dag jeg fant ut at man kan åpne ladeluken ved å trykke på den 😅 Har alltid gjort det i appen eller på skjermen.. 

Noen som opplever at det av og til tar veldig lang tid før bilen låser seg opp når man går til bilen når sentry mode er aktivert? Har vært flere ganger nå at jeg må vente i 20++ sekunder før bilen låser seg opp. Låser den opp med mobilen for jeg gidder ikke å vente. Virker som det er at sentry mode aktiveres når jeg kommer nærme bilen og at den må "filme ferdig" før den åpnes.. Ganske irriterende når det regner og jeg har handeposer i hendene etc..

Endret av Papirkurven
  • Liker 1
Skrevet
Papirkurven skrev (1 minutt siden):

Har hatt teslaen i snart 3 måneder å det var først i dag jeg fant ut at man kan åpne ladeluken ved å trykke på den 😅 Har alltid gjort det i appen eller på skjermen.. 

Noen som opplever at det av og til tar veldig lang tid før bilen låser seg opp når man går til bilen når sentry mode er aktivert? Har vært flere ganger nå at jeg må vente i 20++ sekunder før bilen låser seg opp. Låser den opp med mobilen for jeg gidder ikke å vente. Virker som det er at sentry mode aktiveres når jeg kommer nærme bilen og at den må "filme ferdig" før den åpnes.. Ganske irriterende når de regner og jeg har handeposer i hendene etc..

Har visst vært endel tilfeller der strømsparefunksjoner på tlf har hindret dette å fungere, så prøv å se om du kan få gitt appen unntak fra strømspareplanene på din telefon!

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Papirkurven skrev (2 minutter siden):

Noen som opplever at det av og til tar veldig lang tid før bilen låser seg opp når man går til bilen når sentry mode er aktivert? Har vært flere ganger nå at jeg må vente i 20++ sekunder før bilen låser seg opp. Låser den opp med mobilen for jeg gidder ikke å vente. Virker som det er at sentry mode aktiveres når jeg kommer nærme bilen og at den må "filme ferdig" før den åpnes.. Ganske irriterende når det regner og jeg har handeposer i hendene etc..

hm nei kan ikke si at jeg har opplevd dette. Er det konsekvent med at det gir seg når du skrur av sentry? 

Skrevet
1 hour ago, Papirkurven said:

Opplever at bilen overseer telefonnøkkelen ca en gang i kvartalet. 
Og jeg er fortsatt ikke klok på hvorfor

Skrevet
36 minutes ago, del_diablo said:

Opplever at bilen overseer telefonnøkkelen ca en gang i kvartalet. 
Og jeg er fortsatt ikke klok på hvorfor

Samme her. Om du som meg har iPhone, så virker det på meg som det er en quirk/sikkerhetsfunksjon i iOS. 
For det funker med en gang faceid åpner. Før så spurte iOS «Tesla har brukt posisjonen din over lang tid, vil du fortsatt gi tilgang?» og det hadde sammenheng med at det ikke fungerte. 

Har ikke fått opp det spørsmålet på en stund, men som du sier innimellom så vil ikke telefonen åpne bilen før jeg åpner telefonen med faceid

Skrevet
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Samme her. Om du som meg har iPhone, så virker det på meg som det er en quirk/sikkerhetsfunksjon i iOS. 
For det funker med en gang faceid åpner. Før så spurte iOS «Tesla har brukt posisjonen din over lang tid, vil du fortsatt gi tilgang?» og det hadde sammenheng med at det ikke fungerte. 

Har ikke fått opp det spørsmålet på en stund, men som du sier innimellom så vil ikke telefonen åpne bilen før jeg åpner telefonen med faceid

Akkurat det jeg påpekte med batterisparefunksjon, nemlig at telefonen vil redusere energibuken ved å hindre telefonen i å kjøre aktiviteten til Tesla-appen.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 timer siden):

hm nei kan ikke si at jeg har opplevd dette. Er det konsekvent med at det gir seg når du skrur av sentry? 

Har ikke prøvd så mye uten sentry (Står stort sett på hele tiden), men tror ikke det har skjedd når det er avskrudd. Dette begynte for bare noen uker siden.

Mulig det er som @Snowleopard sier at det er telefon som er problemet. Skal sjekke det. Ser bare sentry logoen på skjermen når jeg prøver å åpne døren. Det skjer kanskje 3/10 ganger når jeg skal åpne bilen.

Skrevet

Jeg kjøpte min første elbil i fjor høst, og er jo for så vidt fornøyd med selve bilen, MEN den har jo en sw og en app som virkelig tilhører et årstall som er passert for lenge siden. Ja det er selvfølgelig et VAG produkt, en id.4.

Så jeg vurderer nå fremover å komme meg litt mer over til noe som er mer moderne, og jeg TMY Juniper ligger høyt oppe på vurderingslisten min. Å bare så det er sagt, jeg vurderer selve bilen, det er ikke et politisk standpunkt eller en støtteerklæring i noen som helst retning.

I den forbindelse har jeg noen små spørsmål,

1. I Tesla appen, får en der informasjon om bilens forbruk? Ikke at det er så viktig, kun nysgjerrig, for i appen til VW så er det jo nesten ingen info eller funksjoner i det hele tatt.

2. Leser flere som skriver at de monterer enten SEXY knob eller SEXY buttons i sin Tesla, er det noe som vil kunne påvirke nybilgarantien? For hos VW (VAG/Møller) så mister en jo nybilgarantien for nesten uansett hva en skulle gjøre forandringer på.

3. Jeg er i behov av en bil med et ganske stivt understell, slik at bilen ikke blir duvende/gyngende. Der er min id.4 ganske bra for den har jeg valgt adaptivt understell på. Jeg vet at det er noe jeg selvfølgelig må prøve selv, men hvordan opplever dere TMY Juniper på det punktet?
    Eller er utgående modell stivere satt opp fra fabrikk?
    Er ikke interessert i å bytte ut understell detaljer (støtdempere/fjærer).

4. Er akselerasjons Boost verdt pengene? Leser litt forskjellig her, så tenker å spørre om noen av dere har kjøpt den og kan si noe om det. Vet den var med i Launch Edition, men den er vel ikke tilgjengelig om en muligens skal bestille bil utover høsten?

• Hjerte 1
Skrevet
11 hours ago, fotonisse said:

Jeg kjøpte min første elbil i fjor høst, og er jo for så vidt fornøyd med selve bilen, MEN den har jo en sw og en app som virkelig tilhører et årstall som er passert for lenge siden. Ja det er selvfølgelig et VAG produkt, en id.4.

Så jeg vurderer nå fremover å komme meg litt mer over til noe som er mer moderne, og jeg TMY Juniper ligger høyt oppe på vurderingslisten min. Å bare så det er sagt, jeg vurderer selve bilen, det er ikke et politisk standpunkt eller en støtteerklæring i noen som helst retning.

I den forbindelse har jeg noen små spørsmål,

1. I Tesla appen, får en der informasjon om bilens forbruk? Ikke at det er så viktig, kun nysgjerrig, for i appen til VW så er det jo nesten ingen info eller funksjoner i det hele tatt.

2. Leser flere som skriver at de monterer enten SEXY knob eller SEXY buttons i sin Tesla, er det noe som vil kunne påvirke nybilgarantien? For hos VW (VAG/Møller) så mister en jo nybilgarantien for nesten uansett hva en skulle gjøre forandringer på.

3. Jeg er i behov av en bil med et ganske stivt understell, slik at bilen ikke blir duvende/gyngende. Der er min id.4 ganske bra for den har jeg valgt adaptivt understell på. Jeg vet at det er noe jeg selvfølgelig må prøve selv, men hvordan opplever dere TMY Juniper på det punktet?
    Eller er utgående modell stivere satt opp fra fabrikk?
    Er ikke interessert i å bytte ut understell detaljer (støtdempere/fjærer).

4. Er akselerasjons Boost verdt pengene? Leser litt forskjellig her, så tenker å spørre om noen av dere har kjøpt den og kan si noe om det. Vet den var med i Launch Edition, men den er vel ikke tilgjengelig om en muligens skal bestille bil utover høsten?

1. Nei, da må du ha 3djeparts app. f.eks https://tezlabapp.com

2. De som lager sexy knob anbefaler at du tar den ut når du leverer på service... Svaret er vel ja at det påvirker garantien. Men når det gjelder reklamasjonsretten her i Norge, så må de bevise at det du har montert har forårsaket skaden da.

3. Får ikke adaptivt understell med mindre du velger performance. Model 3 har adaptivt understell på performance, så man kan anta at Model Y får det på performance også. Jeg har utgående modell, og vil si at den er for stiv for en familiebil. Merket forskjell på den nye når jeg prøvekjørte den, mykere, men da også litt mindre sportslig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Papirkurven skrev (13 timer siden):

Mulig det er som @Snowleopard sier at det er telefon som er problemet. Skal sjekke det. Ser bare sentry logoen på skjermen når jeg prøver å åpne døren. Det skjer kanskje 3/10 ganger når jeg skal åpne bilen.

Det skjer sånn ca 1 gang i kvartalet ja. Selv med android telefon, og med sentry avskrudd (hjemme). Virker som om kontakten mellom telefon og bil ikke er tilkoblet hele tiden. Som @Snowleopard var inne på.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

1. Nei, da må du ha 3djeparts app. f.eks https://tezlabapp.com

2. De som lager sexy knob anbefaler at du tar den ut når du leverer på service... Svaret er vel ja at det påvirker garantien. Men når det gjelder reklamasjonsretten her i Norge, så må de bevise at det du har montert har forårsaket skaden da.

3. Får ikke adaptivt understell med mindre du velger performance. Model 3 har adaptivt understell på performance, så man kan anta at Model Y får det på performance også. Jeg har utgående modell, og vil si at den er for stiv for en familiebil. Merket forskjell på den nye når jeg prøvekjørte den, mykere, men da også litt mindre sportslig.

Takk for meget god informasjon @bzzlink Det er veldig flott med svar som både er konkrete og fra noen som faktisk har erfaring med bilen 😊

Har ikke helt bestemt meg for at det blir et bilbytte enda, men informasjon er alltid bra og ta med seg. Det kan jo hende at «nye» TMY også kommer med en Performance utgave på sikt. Ikke at jeg tror det er så nødvendig med ekstra hk og ytelser, men mer fordi jeg synes at de Performance utgavene jeg har sett for utgående TMY har noen meget spreke detaljer med røde bremsekallipere, 21'' hjul og noen karbon detaljer på bilen.

• Liker 1
Skrevet
19 minutes ago, fotonisse said:

Takk for meget god informasjon @bzzlink Det er veldig flott med svar som både er konkrete og fra noen som faktisk har erfaring med bilen 😊

Har ikke helt bestemt meg for at det blir et bilbytte enda, men informasjon er alltid bra og ta med seg. Det kan jo hende at «nye» TMY også kommer med en Performance utgave på sikt. Ikke at jeg tror det er så nødvendig med ekstra hk og ytelser, men mer fordi jeg synes at de Performance utgavene jeg har sett for utgående TMY har noen meget spreke detaljer med røde bremsekallipere, 21'' hjul og noen karbon detaljer på bilen.

Jeg har litt lyst til å gå tilbake til Model 3 igjen jeg. Kjøpte Y pga kid nr2 og barnevogn, men nå er det ikke barnevogn og romskipstoler lenger. Synes ikke noe særlig om å sitte høyt, og synes Y kjører mye dårligere enn 3 ern.

En annen ting som irriterer meg, og som du burde sjekke om du regelmessig besøker trange p-hus eller gårdsplasser er svingradiusen. Jeg synes den er irriterende dårlig på Model Y. Egentlig eneste jeg har i mot bilen.

Her er hva chatgpt kom opp med:

Screenshot 2025-06-18 at 11.55.19.png

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Papirkurven said:

Og nå kan du frigjøre kabelen også uten knapp, app eller skjerm. Ved å holde håndtaket på venstre bakdør ute noen sekunder.

• Liker 3
Skrevet

Hadde ID4 GTX før YP selv, og opplevde vel ikke den som bedre eller dårligere på noe vis. Begge oppleves(heelt subjektivt selvfølgelig) som langt bedre enn Model S.. 

Skrevet (endret)
Papirkurven skrev (20 timer siden):

Noen som opplever at det av og til tar veldig lang tid før bilen låser seg opp når man går til bilen når sentry mode er aktivert? 

Ikke bare når sentry mode er aktivert, jeg opplevde dette en gang i blant uansett.
Men jeg er rimelig sikker på at det er/var et telefon problem, for det hjalp hver gang å gi iPhonen min ett kjapt trykk på sideknappen for å vekke den når bilen nektet å låse opp. Da åpnet bilen med en gang.

Så nå gjør jeg det nesten uten å tenke når jeg nærmer meg bilen. Spesielt de gangene det er viktig å komme seg kjapt inn i bilen. Og har ikke opplevd dette etter jeg jeg begynte å gi tlf et trykk!😉

EDIT: Altså et kjapt trykk på tlf før du tar i dørhåndtaket!

Endret av ozone
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (30 minutter siden):

Jeg har litt lyst til å gå tilbake til Model 3 igjen jeg. Kjøpte Y pga kid nr2 og barnevogn, men nå er det ikke barnevogn og romskipstoler lenger. Synes ikke noe særlig om å sitte høyt, og synes Y kjører mye dårligere enn 3 ern.

En annen ting som irriterer meg, og som du burde sjekke om du regelmessig besøker trange p-hus eller gårdsplasser er svingradiusen. Jeg synes den er irriterende dårlig på Model Y. Egentlig eneste jeg har i mot bilen.

Her er hva chatgpt kom opp med:

Screenshot 2025-06-18 at 11.55.19.png

Forstår det godt jeg! Det er en av grunnene til at jeg ikke er keen på å gå over til Model Y selv. Synes også nye Y ble «kjedelig» å kjøre, heller ikke særlig imponert over svingradiusen kontra min Model 3.

Planen min var egt å prøvekjøre en I4M50 snart, da det er en av få elbiler som visstnok overgår Model 3 når det gjelder kjørekomfort, men så koster den vesentlig mer og det er i tillegg en god del mindre plass i den. Så spørs om det blir noe av det enn så lenge. 

Endret av Iterion
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (40 minutter siden):

En annen ting som irriterer meg, og som du burde sjekke om du regelmessig besøker trange p-hus eller gårdsplasser er svingradiusen. Jeg synes den er irriterende dårlig på Model Y.

Det var et problem med model S og X også. Jeg tipper det er et kompromiss i konstruksjonen og at de sparer penger/vekt og får bedre høyhastighetsegenskaper ved å prioritere bort kort svingradie. Dette designvalget er en rød tråd gjennom alle deres modeller i hvert fall fra S og utover.

Personlig har jeg mye oftere bruk for kort svingradie enn høyhastighetsegenskaper. Det er ingen veier med mer enn 80-sone der jeg ferdes i hverdagen. Men det er drøssevis av steder med trang parkering.

Endret av Simen1
Skrevet
2 minutes ago, Iterion said:

Forstår det godt jeg! Det er en av grunnene til at jeg ikke er keen på å gå over til Model Y selv. Synes også nye Y ble «kjedelig» å kjøre, heller ikke særlig imponert over svingradiusen kontra min Model 3.

Planen min var egt å prøvekjøre en I4M50 snart, da det er en av få elbiler som visstnok overgår Model 3 når det gjelder kjørekomfort, men så koster den vesentlig mer og det er i tillegg en god del mindre plass i den. Så spørs om det blir noe av det enn så lenge. 

Et par kompiser som har kjøpt i4m50. Fikk prøvekjøre den en kort runde, og det er en veldig kul bil. Har hat et par BMW, og kjørt mange av M bilene, svak for hvordan de lager biler.

MEN i4 blir for liten rett og slett. Vi er fortsatt 4 i familien, og trenger å kunne få med 4 store kofferter på tur. 

Model 3 har imponerende god plass, til biltypen å være!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...