Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du ikkje gjer er å tilby ubegrensa med smågodt til 10 kr, for så å oppføre deg bøllete og stikke av med heile skåla når ein kunde prøver å forsyne seg for andre gang.

Når man tilbyr 1 TB har man godtatt enkelte kunder bruker det. Chilmobil kan jo da droppe å gi ut gotteriet å si det er maks 1-3 biter per persjon men om de sier du kan ta resten kan de ikke komme etterpå å si nei du må betale fordi vi trodde ikke du ville ta resten. Lei av selgere som sier nødlader er gratis men så må man kjøpe noe som de ikke sier først etterpå så sier de man må kjøpe noe for det skal være gratis. Enkelte gir ut smakspører gratis uten man må kjøpe noe.

 

Jo, leverandøren av vann til hus og leilighet. Det er fri bruk, men kapper du vannledningen så stenger de tilkoblingen.

Dårlig eksempel du må da ringe rørleggeren å få fikset tilkoblingen. Ergo er du som taper på det.

Chilmobil dekker neppe månedskostnaden hvis mobilen er på verksted.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Med 200Mbit/s hastighet jevnt fordelt på en hel måned så tilsvarer det brukstid på mellom 20 og 23 minuter hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Bruker man mer tid enkelte dager så må man la Mobil-TLF'en ligge for å ikke risikere å overskride Data-kvoten, hvis ikke så hadde Chilli slått alarm for overforbruk.

 

 

 

 

Men så bruker man heller ikke 200mb kontinuerlig, spesielt ikke på en mobiltelefon.

 

 

 

- Det var ment som en illustrering for å sette ting i perspektiv.

 

But if you insist...

 

Til sammenligning...:

Med 30Mbit/s hastighet jevnt fordelt på en hel måned så tilsvarer det brukstid på mellom "2 Timer og 18 Minuter" og "2 Timer og 38 Minuter" hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Samlet sett så tilsvarer det grovt regnet en brukstid på mellom "20 Minuter" og "2 Timer og 38 Minuter" hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Med 30Mbit/s hastighet så er brukstiden ikke så aller værst, men som du ser...

Når hastigheten øker så synker brukstiden ekspotensielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som altså ikke er deres policy. De ringer kun ved misbruk av 50 GB om dagen. Ved 30 GB følger de bare nærmere med på bruken.

 

 

Jeg skulle egentlig ha quotet en håndfull innlegg av deg i går men jeg ga rett og slett opp. Du ser ut til å være fast bestemt på at Chili er den nye vinen og det virker ikke som du klarer å se at det er mye som skurrer både i selve tilbudet fra Chili og ikke minst i måten de har utformet det, hvordan de håndhever det og at det faktisk kan være at tilbudet slik det står ikke er i henhold til loven. Chili har presisert at de skal sende sms før evt. stenging men det vet nå ikke nødvendigvis stemmer. 

 

Ja det er bra at noen utfordrer "den norske modellen" på mobilmarkedet. Telenors skitne triks og ulovlige utspill for å forhindre utbygging av flere nett har jo skapt et marked i Norge som er ulikt det meste ellers i verden. Så vi trenger selskaper som utfordrer det etablerte. 

 

Det betyr likevel ikke at det er fritt frem for enhver utfordrer å komme på banen med mer eller mindre (u)realistiske tilbud. Vi som kunder må forvente at selskaper er profesjonelle og forholder seg de avtaler de ingår. At Chile har nedfelt flere punkter som kun går på skjønn, skjønn basert på hva Chili tenker og føler i øyeblikket er problematisk. Og det skaper støy. Og det kunne så enkelt vært unngått om Chili hadde vist vilje til å ikke ha så tåkete regler rundt bruken av "fri data". Og da må en nesten spørre seg, hvorfor viser ikke Chili vilje til å nedfelle en mer konkret avtale som klart viser hva som er akseptert og ikke? Vel jeg kan spekulere og jeg tror de føler at de kan tjene mest om de til enhver tid kan endre praksis, tolkning og styring etter hva som passer dem i øyeblikket. Helt uten tanke for frustrasjonen det skaper hos kundene. 

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Det vi har sett så langt fra Chili er ikke imponerende. Og jeg håper noen orker å rapportere inn dette til våre vaktbikkjer slik at vi kan få en nøytral vurdering av realiteten i tilbudet fra Chili. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt med å etterspørre noe? Må jeg ha en intensjon utover å ha etterspurt det? Jeg kunne fint etterspurt en 100GB fil i etterkant, men nå har det seg slik at jeg ikke brukte den filen, og det var heller ikke intensjonen med å bestille aboet.

 

Nei, det kan du ikke du har skrevet at du mente det var planen min.

 

Det er derimot ganske åpenbart at du ikke vet hva disse ordene betyr, så jeg anbefaler deg å søke dem opp før du bruker dem.

 

Chilimobil har ikke kommentert at de mente det var mengden data/data per dag som var årsaken til at de sperret abonnementet, dersom du har fulgt denne "sagaen" så ringte de tidligere folk og beskyldte dem for å ha delt data med andre enheter.

 

Dersom chilimobil faktisk er enige med deg så må jeg igjen spesifisere at for det første så er ikke to subjektive meninger = sannhet. For det andre så er det da igjen utrolig merkelig at de markedsfører med "opptil" 1000GB mens det tydeligvis ikke er mulig å nå i nærheten av den mengden.

Ingenting galt i å etterspørre noe, men det er en indikasjon indikasjon på at du er ute etter det for ett gitt formål. Som i at du planlegger å bruke det...

 

Nei, det er din subjektive tolkning av det jeg har skrevet. Kommer langt med dette ser du. Evt. kan du jo presisere hva du faktisk mente...

 

Bortsett fra at du har inngått en avtale hvor det er opp til Chilli Mobil å definere og vurdere misbruk. Subjektive vurderingen til Chilli Mobil er da misbruk.

Med mindre du skal begynne å surre med at tolkning av avtalen er subjektiv og så videre...

Lenke til kommentar

Nei, normal bruk går fint opp til 10GB+, kanskje tilogmed 50GB+ i måneden. Det er ikke nødvendigvis typetallet eller gjennomsnittet som er "normal" bruk. Det kan være det som er brukt over en viss prosent brukere. Altså hvis de som bruker over 200GB i måneden tilsier en forsvinnende liten mengde brukere så kan det sees på som unormalt. Det som er normal bruk må sees i sammenheng med statistikk og sette en grense som de fleste er enige om er normalt.

 

Og slik starter problemene. Det eksisterer jo ikke statistikk på storforbruk av data på mobil fordi ingen har hatt tilbud som har gjort det mulig for massene å konsumere store mengder mobildata uten å havne i gjeldshelvete. Det er derfor umulig å si hva som er normalt. Ikke bare er det umulig for deg og meg, det er også umulig for Chili. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

- Det var ment som en illustrering for å sette ting i perspektiv.

 

But if you insist...

 

Til sammenligning...:

Med 30Mbit/s hastighet jevnt fordelt på en hel måned så tilsvarer det brukstid på mellom "2 Timer og 18 Minuter" og "2 Timer og 38 Minuter" hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Samlet sett så tilsvarer det grovt regnet en brukstid på mellom "20 Minuter" og "2 Timer og 38 Minuter" hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Med 30Mbit/s hastighet så er brukstiden ikke så aller værst, men som du ser...

Når hastigheten øker så synker brukstiden ekspotensielt.

You don't say, Captain Obvious, jeg har da ikke noe sted påstått noe annet.
Lenke til kommentar

Og slik starter problemene. Det eksisterer jo ikke statistikk på storforbruk av data på mobil fordi ingen har hatt tilbud som har gjort det mulig for massene å konsumere store mengder mobildata uten å havne i gjeldshelvete. Det er derfor umulig å si hva som er normalt. Ikke bare er det umulig for deg og meg, det er også umulig for Chili.

Som tidligere nevnt av selveste opphavsmannen til hele diskusjonen har man faktisk abonnement av denne typen i andre land. Det bør være greit mulig å gå tak i tall på bruk derfra, selv om de ikke nødvendigvis er direkte overførbare til norske forhold.
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er vell hvordan man skal kunne faktisk bruke 1TB uten å få aboet sperret, det virker i dag umulig.

Jevnt over, slik man natturlig bruker data på en mobil.

Er nesten fristet til å bestille for så fordele data ut over slik at jeg over en måned bruker 1TB uten at jeg bruker hundrevis av GB på en dag.

Lenke til kommentar

Må være mange som jobber i Chilimobil her :p

Bare å se i tråden som er nevnt av flere tidligere, samt se hva folk skriver, er en stor del av de som er negative til "saken" som selv har abonnement hos chili, også har du jo flere helt nye kontoer da ;)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Jevnt over, slik man natturlig bruker data på en mobil.

Er nesten fristet til å bestille for så fordele data ut over slik at jeg over en måned bruker 1TB uten at jeg bruker hundrevis av GB på en dag.

Er vell ingen grunn til å ikke gjøre det? Worst case har du "tapt" 399kr og funnet ut av spørsmålet mange har.

Lenke til kommentar

E24: TV2 Kjøper seg inn i Chili Mobil... Ok da ble de ikke kjøpt opp av en annen operatør likevel hehe. Forøvrig har jeg prøvd abonnementet 1 uke nå og brukt rundt 30GB kun på mobilen. Kundeservice eksisterer ikke, min side fungerer ikke og app fungerer ikke. Send kvote til 1989 er det eneste som har fungert så langt...

Lenke til kommentar

E24: TV2 Kjøper seg inn i Chili Mobil... Ok da ble de ikke kjøpt opp av en annen operatør likevel hehe. Forøvrig har jeg prøvd abonnementet 1 uke nå og brukt rundt 30GB kun på mobilen. Kundeservice eksisterer ikke, min side fungerer ikke og app fungerer ikke. Send kvote til 1989 er det eneste som har fungert så langt...

Ingen som stopper feks ICE fra å kjøpe dem opp så lenge TV2 selger sin andel.

Lenke til kommentar

Nei, formålet er at abonnementet ikke skal erstatte mobilt eller fast bredbånd. Hvilke data som overføres er det ikke noe skille på. Applikasjon, tjeneste og innhold faller under data.

 

Det er ikke noe skille på utstyr. Om du velger å bruke ene mobilen eller den andre, eller en hjemmelaget ruter, så skiller de ikke på det.

 

De skiller på hvordan abonnementet brukes. Det sier ikke nettnøytralitet noe om.

Det er nettopp dette nettnøytralitet handler om. De har ikke lov å bestemme hva du skal bruke nettet til eller hvordan det skal brukes. De kan selvsagt sette begrensninger i datamengde eller hastighet. Her har de satt en begrensning på 1000GB. Om de har flere begrensninger må de opplyse om dem ellers er det villedende markedsføring.

 

Nei men så ble ikke kontoen hans sperret fordi han brukte den på natten heller. Den ble sperret fordi 200gb med fartstester ikke er normal bruk av mobilabbonement og mot vilkårene på samme måte som å drive kommersielt er mot vilkårene for privat bredbånd.

Driver du kommersielt er du ikke en privatkunde og kan ikke ha privatabonnement fordi da er det ikke en privatperson som er bruker. Du kunne derimot ikke blitt nektet å ha server til privat bruk. Selvfølgelig kan man hevde at så og så mye bruk ikke er normalt for en privatperson, men chili har satt en datagrense og må forholde seg til den.

Lenke til kommentar

Det er nettopp dette nettnøytralitet handler om. De har ikke lov å bestemme hva du skal bruke nettet til eller hvordan det skal brukes. De kan selvsagt sette begrensninger i datamengde eller hastighet. Her har de satt en begrensning på 1000GB. Om de har flere begrensninger må de opplyse om dem ellers er det villedende markedsføring.

 

 

Selfølgelig kan de sette begrensinger på hvordan du bruker abonnementet. Det har på ingen måte noe med nettnøytralitet å gjøre, da nettnøytralitet går ut på å ikke forskjellsbehandle trafikken eller utstyret, noe de ikke gjør.

 

De andre begrensningene de har satt, som at du ikke kan bruke det til å erstatte mobilt bredbånd, har de også opplyst om...

Lenke til kommentar

Skal man laste ned en film og se den offline er det jo veldig greit med raskest mulig hastighet :)

Virker som om flere her hadde blitt mer fornøyd med betydelig dårligere vilkår som tregere nett og lavere grense og dagskvoter..

Heller låse hastigheten til feks 100mbit istedenfor at man ikke kan bruke tlf som hotspot..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...