Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem i alle dager som har bruk for abonement hos 3 forskjellige aktører og driver å laster ned bare for å sjekke ? Det virker litt sosiopatisk spør du meg. Men samtidig forstår jeg at det er en god tid at noen tar ledspranget med å sjekke om bedriften er til å stole på, noe som det ikke virker de er.

 

Her synes jeg både kunden og aktøren er veldig suspekte begge to.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sikkert crap kvalitet også :) mine GOT episoder tar 2GB+- per episode, det er vanlig 1080p.

 

 

2GB for en GoT episode høres nå også ut som crap kvalitet..

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg har veldig god peiling på dette, men har noen prøvd å sende, la oss si 2000 SMSer i løpet av en dag eller to, gjerne helt like, bare for å se hvor langt man kan pushe 20k-grensen? Eller er ikke det like spennende?

Prøvde en sms-bomber med en venn for en god stund siden, var fri sms med ingen begrensing... Testet med 1000 meldinger, den kom til 500 før den stoppet :L

Lenke til kommentar

  1. De 5 mest populære postene sier det meste:
     
    Hedonism  2 dager siden

    Så vedkommende går bevisst inn for å dra ned mest mulig data på gøy for å "straffe" ChiliMobil fordi han ikke liker vilkårene deres, som dokumentert i flere poster i denne tråden og deretter klager over at det får konsekvenser: https://www.diskusjo...4665&p=24482180https://www.diskusjo...4665&p=24484106

     

    Og dette er fremstilt som om han ikke bevisst har ønsket å misbruke tjenesten til tross for å være klar over vilkårene? Gjør ikke Tek.no noe research når de bruker egne forumbrukere og tidligere ansatte som kilder? 

    • Du og 83 liker dette innlegget
    1. KristofferHelle  2 dager siden

      Marius har blitt tatt med buksene nede. Han jobber for Telenor og har kun gjort dette for å gi Chili dårlig PR. Skam at Tek.no gjør noe ut av dette.

      • Du og 51 liker dette innlegget
    1. Flex  2 dager siden

      Stor tommel opp til Chilli der altså. Bra at de stopper slikt.

       

      Og stor hyseklask til tek.no som fronter dette som en sak

      • Du og 47 liker dette innlegget
    1. dysfunctional  2 dager siden

       

      Så du prøver å presse ut så mye data som mulig med wget kommandoer, for å "se hvor mye du må dra før de ringer"

       

      De ringer, og du klager til tek.no. (Som du var ansatt i før)

       

      Ok... 

      • Du og 37 liker dette innlegget
    1. QoP  2 dager siden

      Her har Chili mobil som den eneste i Norge lansert ett "fri bruk" abn. - Videre setter de noen begrensninger for hvordan det kan og ikke kan brukes. 

       

      Grensen er satt for å hindre misbruk. En "vanlig" storforbruker (som dette abn. er beregnet på) klarer seg godt innenfor denne. 

       

      Da har jeg personlig vanskelig for å synes synd på noen som aktivt går inn for å se hvor langt man kan tøye strikken før den ryker! 50 og 100 gigabyte "hastighetstest" – Tull og tøys! 

       

      Stor takk til Chili som faktisk gjør noe bra for mobilbrukerne i Norge!! Da får heller de som ikke er fornøyd med forbeholdene for abn. finne seg en annen leverandør.

      • Du og 36 liker dette innlegget

 

Lenke til kommentar

Hva andre leverandører har for betingelser er uten betydning for Chili's kunders kontrakt og rettigheter.

Helt enig, og det er også mitt poeng. Det var noen andre her som kom med det ulogiske argumentet at man "forventer å kunne bruke dataene til hva man vil" i andre abonnementer. Da påpekte jeg at dette er et abonnement ulikt alt annet på markedet her i Norge. Man kan altså ikke overføre "forventninger" for et annet abonnement til dette.

 

Jeg ser du også gjentatte ganger sier man skal glemme 1000 GB og at "det er ikke meningen man skal bruke opp kvota". 

 

Nei hekemo, en skal ikke glemme 1000 GB. For det er rammene rundt avtalen Chili inngår med sine nye kunder. "Fri data" er jo også et begrep som strekkes lovlig langt men ok. Som kunde må man forholde seg til hva som er avtalefestet. Får du ikke det du har nedfelt i avtalen så bryter motparten avtalen og avtalen er da ugyldig.

Jo, man skal glemme 1000 GB, for en som ikke misbruker tjenesten aldri vil komme i nærheten av dette engang.

 

Når det gjelder bruken til denne marius så skal jeg ikke mene veldig mye om akkurat det. Jeg vil likevel påpeke at abb. faktisk ble stengt uten at Chili forsøkte å ta rede på hva som var årsaken til forbruket, og uten at Chili tok rede på om vilkår faktisk var brutt. Den eneste som har gjort noe galt er faktisk Chili, da de har sperret abb. Om de kunne påvise avtalebrudd fra kundes side ift feks casting eller hotspot så ville stenging av abb være ok. Uten å kunne påvise brudd fra kunde så blir det Chili som bryter avtalen.

Nå er vedkommende allerede tatt i løgn i denne saken, så jeg vet ikke hvor stor lit vi bør feste til andre påstander han kommer med i denne sammenheng.

 

Noen andre siterte forresten fra vilkårene:

 

"2. Misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre abonnenter, f.eks. gjennom massekommunikasjon (spam), eller gjennom å skape trusler mot sikkerhet og helse.

4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene."

 

Opp til 300 GB på en dag er klart misbruk, og forstyrrer sannsynligvis kommunikasjonsnettet. Det belaster også kapasiteten utover en normal bruk. Og dette sa vedkommende var helt bevisst. Det ble gjort for å provosere frem en reaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har motsatt problem: jeg forstår ikke hva dere som forsvarer Chili driver med. Det blir litt som om man skal sette seg ned på kne og tilbe et uetisk selskap fordi de leverer "noe annet enn de andre". Gode kunder må også være kritiske. Her virker folk fullstendig villige til å sette alle prinsipper til side og blåse i alt som heter forretningsetikk og hva som er anstendig oppførsel hos et selskap, kun fordi de selv får det de trenger, og samtidig har de frekkhet nok til å kalle ANDRE egoister!

 

Jeg har brukt et døgn på å forstå tankegangen til dem som forsvarer Chili, men det går rett og slett ikke, det er så fjernt fra all logikk.

Jeg ser ingen brudd på forretningsetikk. De har håndhevet vilkårene sine, da vedkommende "belastet kapasiteten i mobilnettet" og andre ting som er sitert mange ganger nå. Husk at vedkommende erklærte at han aktet å misbruke abonnementet for å provosere frem en reaksjon.

 

De som er uetiske er de som syter og klager bare fordi vilkårene forbyr dem å misbruke abonnementet som et mobilt bredbånd-abonnement.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I stedet for å sette grense på mengde data i det tidsrommet velger de å kjøre en villedende markedsføring og diskriminerer tjenester som bruker mye data ved å sperre abonnementet.

Kilde?

 

I denne saken ble det ikke brukt noen "normal tjeneste", men det ble gjort en bevisst massiv overføring av data for å provosere frem en reaksjon. Å sammenligne dette med en som ærlig og redelig bruker mye data på grunn av reelt behov blir bare latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er et oppkonstruert å se 2 filmer (2 4K filmer a 25Mbit) hver dag i 30 dager i strekk på en mobil enhet med 9" skjerm ja.

 

Jeg syntes ikke det er rart i det hele tatt å bruke mer enn 1.5 timer på skjerm om dagen nei, men det er noe annet enn å sitte på mobil å streame 4K i en måned. Men det vet sikkert du siden du ikke ser sammenhengene her.

Hvis man er så forbannet stor filmentusiast så er en liten mobilskjerm det siste man ville sett filmen på. Man ville fnyst med forakt og satt seg ned foran 90-tommeren sin hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om ikke mobilnettet er klar for "opptil" 1 TB. Da bør dem ikke selge produktet. Om han/henne bruker det på speedtest eller whatever har INGEN noen ting med (om det ikke bryter norsk lov)

Bruker har ingen aning på kapasitet til den/de aktuelle basestasjonene telefonen er koblet til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om ikke mobilnettet er klar for "opptil" 1 TB. Da bør dem ikke selge produktet. Om han/henne bruker det på speedtest eller whatever har INGEN noen ting med (om det ikke bryter norsk lov)

Bruker har ingen aning på kapasitet til den/de aktuelle basestasjonene telefonen er koblet til.

Chilimobil har jo noe med det om kunden bryter med avtalen man har godtatt for bruk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tillater jo ikke å bruke som hotspot eller som erstatning til bredbånd i huset f.eks.

Å kunne påberope hva som helst som missbruk og stenge tilgangen selv om det er innenfor de (lovlige) begrensningene til abonnementet er et kroneksempel på brudd på nettnøytraliteten.

Men de har jo ikke påberopt seg "hva som helst". De har stengt datatilgang i et konkret tilfelle der vedkommende etter eget utsagn prøvde å fremprovosere en reaksjon med massiv overforbruk av unyttig data.

 

Du vet åpenbart ikke hva nettnøytralitet er. Det har ingenting med stenging av abonnementer å gjøre.

 

Så det er greit at internettleverandøren din plutselig sperrer for all data om du er for lenge på internett i løpet av et døgn uten å opplyse om restriksjonen på forhånd? Det er jo unormalt å bruke internett om natten for da skal alle sove.

Nei, det er ikke greit. Men det er heller ikke det som har skjedd. Vilkårene forbyr helt klart misbruk, og dette var misbruk.

 

Mengden er jo 1000 GB i måneden i følge chilimobil. Ikke per dag, uke eller time.

Du glemmer de andre vilkårene.

 

Og så glemmer du at de ikke bestemte seg nærmest tilfeldig for å stenge datatilgang. De gjorde det fordi de identifiserte det som misbruk.

 

Så lenge chilimobil ikke opplyser om hva som er grensen for misbruk er det villedende markedsføring. Har de ikke noen grense, men sperrer bruk de ikke liker er det brudd på nettnøytralitet.

De sier jo spesifikt at det ikke er lov å bruke som hotspot. Dermed skiller de på utstyret.

 

Ja, men de måtte opplyst om det, for det ville være en viktig begrensning.

 

Her er det vel ingen som har brukt mobilabonentet kommersielt?

De opplyser ikke om en konkret grense fordi de tar en skjønnsmessig vurdering når de oppadger bruk som indikerer misbruk. Dette står det i vilkårene. Dette betyr at en som bruker mye data til noe legitimt ikke bryter vilkårene, mens en som gjør det samme bare for å sabotere nettverket vil få en reaksjon.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Chilli hadde gode intensjoner, men det er tydelig at dem bet av mer en dem kan svelge med dette abonnementet.

Hvorfor tror du det? Fordi de sperret datatilgang for en enkeltperson som åpenbart misbrukte abonnementet? Hvordan sier denne ene hendelsen noe om deres suksess med abonnementet generelt?

 

Hørt om logikk før?

Lenke til kommentar

Ja, med bruk opptil 1000GB, da burde vell "normal bruk" ligge på opptil 200GB+ i uken?

Hvilket abonnement har du fra før der du har 200GB+ med data i uken?

 

For rundt 400 kroner får du med andre abonnementer noe slikt som 5 GB i uken hvis du er heldig!

 

Du får ha din mening, jeg ønsket å finne ut hvor grensa gikk, og hva det var de ikke fortalte om i reklamen, jeg har blitt takket av mange som hadde tenkt å bestille dette aboet, men som antagelig hadde fått det stengt, selv om de gjør noe de ser på som normal bruk, feks. en kar som flyr drone noen timer om dagen for så å laste opp video i etterkant (30GB+ om dagen)

 

Jeg ser heller ikke hvordan det å avsløre de faktiske begrensningene ved det jeg klassifiserer som ett luretilbud hindrer noe som helst, og som nevnt mange ganger tidligere, hadde de tatt en telefon til meg og forklart deres side av saken, samt hvordan de ønsker å løse det, så hadde ikke dette vært noen sak. Her er det faktisk måten de behandler kunder på som er den største delen av saken.

Luretilbud? Nå må du faen meg gi deg. Du brøt helt klart vilkårene, og etter egne innrømmelser gjorde du det helt bevisst!

 

Din drone-venn bør skaffe seg et mobilt bredbåndsabonnement, men med 30 GB om dagen så ligger han fortsatt under det nivået der Chili har sagt at de begynner å ringe folk (50+ GB om dagen).

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...