Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

- Det var ment som en illustrering for å sette ting i perspektiv.

 

But if you insist...

 

Til sammenligning...:

Med 30Mbit/s hastighet jevnt fordelt på en hel måned så tilsvarer det brukstid på mellom "2 Timer og 18 Minuter" og "2 Timer og 38 Minuter" hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Samlet sett så tilsvarer det grovt regnet en brukstid på mellom "20 Minuter" og "2 Timer og 38 Minuter" hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Med 30Mbit/s hastighet så er brukstiden ikke så aller værst, men som du ser...

Når hastigheten øker så synker brukstiden ekspotensielt.

 

 

 

 

You don't say, Captain Obvious, jeg har da ikke noe sted påstått noe annet.

 

 

 

- Misforstå meg rett, jeg sa deg ikke imot...

I din responds til det jeg sa så gir du inndirekte uttrykk for at jeg ikke var tydelig og/eller utfyllende nok.

 

Så jeg la til 30Mbit/s for samenlignings skyld.

 

Jeg kunne godt ha lagt til flere eksempler, men siden "4k" stortsett blir sendt i 25Mbit/s så var det ikke vits å gå lengre ned på hastighets stigen.

Selv om det i tid og utid hender at hastigheten synker langt lavere.

 

På den annen side...

Når 5G kommer for mannen i gata så blir nok 200+Mbit/s langt mer vanlig, og da holder ikke argumentet til leverandørene lengre.

 

Da må nok uttrykk som "Normal bruk" og "Misbruk" kraftig omdefineres.

 

Noe svært mange allerede mener dem burde ha gjort den dag idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår du ikkje forskjell på vidaresal og utstyr kopla til for eige bruk?

Så da kan de altså bestemme hvem som kan bruke internett de selger meg? Bare meg, ikke de som leier lokaler i mitt hus? Dette blir problematisk, har leietaker rett til å kreve gratis internet, eller er huseier pliktig å tilrettelegge for at leietaker kan ha eget abonnement?

 

Mens det igjen er uproblematisk å koble opp ett dusin servere, sett at jeg ikke er en bedrift...

Lenke til kommentar

Så da kan de altså bestemme hvem som kan bruke internett de selger meg? Bare meg, ikke de som leier lokaler i mitt hus? Dette blir problematisk, har leietaker rett til å kreve gratis internet, eller er huseier pliktig å tilrettelegge for at leietaker kan ha eget abonnement?

Det blir avtale mellom leietakeren og boligeieren.

Det som ikke er lov å si man har fiber linje i boligen når man har kun 100 meter løs fiber som ikke er koblet til.

Eller man sier 1 gigabit ubegrenset nedlasting er inkludert i leia men kun tilatt å bruke det til mobil ikke pc?

 

Forstår du poenget. Skal man først ha begrensinger må man ha veldig god grunn og tydliggjøre det veldig.

Chilmobil prøver å holde det hemmelig for å få kunder og sier de opp og gir dem feilen for å ikke lest betingelsene.

 

Vi har hatt en del useriøse som selger mobiler til 1 kr som ender opp med 5000 kr eller mere totalt i regninger som ikke forstår mobilen er på avbetalingen først senere har forbrukerrådet bestemt de må oppgi totalprisen tydlig før salg.

Den gangen var ikke mobildata så vanlig f.eks nokia 3310.

 

Så du mener 1 TB pakken kun er tillatt å kjøpe hvis man har nokia 3310 er greit å ha som betingelser?

Network speed 2G

Networks GSM 900/1800 MHz

 

Ergo ikke støtte for 3g\4g.

Endret av LMH1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Netflix sender 4K UHD på 25 Mbit - dvs at man kan se 95 timer med Netflix 4K UHD i mnd før man går over 1000 GB.

 

95 timer med film / serie utelukkende på mobil / 4G når man ikke har wifi tilgengelig er nok utenfor hva som er normalt.

 

Det er klart dette er utenfor normalen - fordi det ikke finnes datapakker på denne størrelsen. Hva er poenget med å bestille en tjeneste med fri/1000GB data om du ikke kan utnytte tilbudet uten at det blir stemplet som *Utenom normalen*?

 

Da kan de likegodt bare tilby 50GB og si at dette er det de tilbyr, for alt over det er "utenom normalen".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Midt oppi alle disse "Kundeservice tar tre dager"-innleggene vil jeg bare oppsummere min erfaring hittil;

Bestilte onsdag 20. juni.

Mottok SIM-kort mandag 25.

Porterte over i dag kl. 11, helt uten problemer.

 

Jeg kontaktet kundeservice via Facebook 02.21 natt til i dag, og de svarte meg 09.39.

 

Ikke bare død og fordervelse, med andre ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det hjelper ikke om man har 4G eller 5G om Netflix har samme bitrate...

Det er kun på maks nedlasting som ved store filer at man vil makse linja.

 

 

 

- Er klar over forskjellen der...

Grunnen til at jeg nevnte 5G var at "teitur" poengterte med at man er ikke kontinuerlig oppe i 200Mbit/s pr. i dag.

 

Som jeg sa...

Men når 5G blir vanlig blandt folk så vil nok "200+Mbit/s" hastigheter bli mer vanlig.

Og da mente jeg generelt sett, ikke i forbindelse med streaming.

Selv om streaming ble også nevnt i et annet avsnitt av samme innlegg.

 

Hvor stabile slike hastigheter vil bli avhenger selvsagt av hvor god dekningen og topografien er, og ikke minst den enkelte Mobil-TLF'ens evne til å fange opp og dra nytte av de gitte signalene.

 

Time will show...

 

Side note...:

En stor file, en del mellomstore filer, eller et hav av små filer kan alle max'e linjen.

Men ja, du har rett i at en store file kan holde et mer kontinuerlig press på linjen over et lengre tidsrom.

 

Det er slik jeg selv tester linjen på Internett i veggen.

Misforstå meg rett..., normale speed-tester har selvsagt også sin nytteverdi.

 

Speed-testing på Mobil-TLF ser jeg mindre nytte i for vanlige folk.

Smaken er som baken, som det heter på fint.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Med sånne priser så er Telenor 120 GB billigere ;)

Det var et raskt eksempel på hva prisene kunne være. Selv bruker jeg godt under 1GB/mnd, så jeg tok bare utgangspunkt i å finne et forhold mellom de tre komponentene som ville svare til de 99 kr jeg betaler og skalere omtrentlig opp til Telia sitt 40GB abonnement for 699/mnd. Poenget er at gjennomsnittsforbruket til pakkekundene nok ligger godt under maks utnyttelse, vil gjette på kanskje så mye som 40%. Man velger å kjøpe en stor pakke for å ha frihet til å bruke så mye data man forestiller seg at man maksimalt vil bruke i måneden og får en fast forutsigbar månedsutgift.

 

Det er vel nettop også det Chili appelerer til - at man får så mye data som man trenger for en fast pris - og at det for dem vil være lønnsomt med tanke på hva gjennomsnittsforbruket til en storpakkekunde faktisk er. Problemet har bare vist seg å være at med "fri data" vil enkelte bruke veldig mye mer en gjennomsnittet, og som noen hatefullt har antydet her, så ødelegger det for de som bare vil ha et billig abonnement med så mye data som de trenger om Chili må trekke tilbudet, øke prisene eller innføre andre begrensninger. Derfor mitt forslag om satsing på et abonnement som kan passe for alle, uten at man trenger å ta stilling til hvor stor pakke man skal velge eller trenge å tenke på å kjøpe ekstra data de månedene/dagene/timene man trenger det og som ikke gjør noen prinsipiell forskjell på datapris avhengig av om det også brukes til telefoni.

 

Abonnemententet du refererer til finnes forsøvrig ikke tilgjengelig på den utgaven av telenor sine nettsider som jeg kan lese i hvertfall, men ser ut til at de som så mange andre er så stappa med java-script-drit at det kan hende noe har blitt borte hos meg.

Lenke til kommentar

Sikkert spurt om før, men kan de se typen/navnet på enheten som er koblet til? Eller er det kun nettverkseier som kan se det?

 

De kan se hvilken IMEI som SIM-kortet ditt sender fra, og sjekke dette nummeret opp mot en database for å se hvilken modell du bruker, men denne databasen er gjerne full av feil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan se hvilken IMEI som SIM-kortet ditt sender fra, og sjekke dette nummeret opp mot en database for å se hvilken modell du bruker, men denne databasen er gjerne full av feil..

 

I Telenor min-bedrift kan jeg enkelt se hvilke enheter et sim-kort sitter i. Er det enheter som ikke enkelt identifiserer seg (som 4G modemer etc) får man opp navnet på nettverkskortet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir avtale mellom leietakeren og boligeieren.

Det som ikke er lov å si man har fiber linje i boligen når man har kun 100 meter løs fiber som ikke er koblet til.

Eller man sier 1 gigabit ubegrenset nedlasting er inkludert i leia men kun tilatt å bruke det til mobil ikke pc?

 

Forstår du poenget. Skal man først ha begrensinger må man ha veldig god grunn og tydliggjøre det veldig.

Chilmobil prøver å holde det hemmelig for å få kunder og sier de opp og gir dem feilen for å ikke lest betingelsene.

 

Vi har hatt en del useriøse som selger mobiler til 1 kr som ender opp med 5000 kr eller mere totalt i regninger som ikke forstår mobilen er på avbetalingen først senere har forbrukerrådet bestemt de må oppgi totalprisen tydlig før salg.

Den gangen var ikke mobildata så vanlig f.eks nokia 3310.

 

Så du mener 1 TB pakken kun er tillatt å kjøpe hvis man har nokia 3310 er greit å ha som betingelser?

 

Network speed 2G

Networks GSM 900/1800 MHz

 

Ergo ikke støtte for 3g\4g.

Nå svarer du på noe helt annet enn det vi diskuterte. Som var hvorvidt det bryter nettnøytraliteten å si at du ikke kan bruke mobilen som hotspot.

 

Det har ingenting å gjøre med noen andre begrensinger Chilli Mobil har, om det er falsk reklame eller direkte løgn.

Lenke til kommentar

I Telenor min-bedrift kan jeg enkelt se hvilke enheter et sim-kort sitter i. Er det enheter som ikke enkelt identifiserer seg (som 4G modemer etc) får man opp navnet på nettverkskortet. 

 

Ja, sjekkinga mot databasen går selvfølgelig av seg selv i programvaren, men det er ikke terminalen som identifiserer seg selv.

Lenke til kommentar

Sett opp mobilen som ruter, last ned noen DVD med linux distribusjoner eller last ned spill på steam, så vil du se GB blir fort oppbrukt.

 

 

Nå svarer du på noe helt annet enn det vi diskuterte. Som var hvorvidt det bryter nettnøytraliteten å si at du ikke kan bruke mobilen som hotspot.

Det har ingenting å gjøre med noen andre begrensinger Chilli Mobil har, om det er falsk reklame eller direkte løgn.

Poenget:

https://www.chilimobil.no/mobilt-bredbaand/

 

Her mister man TV2 sumo avtalen og må kjøpe gjennom tv2 sumo eller gavekort torget.

Som du ser her når du bestiller må du velge ruter eller bruke egen.

 

https://www.chilimobil.no/abonnement/

Er bedre avtale men problemet er man må ha eget nummer eller kjøpe kontantkort først for så bytte og få ny simkort for å aktivere.

 

Bare så det er sagt klarte jeg i spania å bruke 2 GB på telia koster 200 kr på bare under 15 minutter. I fjord fordi jeg ville spille på laptopen.

Du kan regne ut hva jeg kan bruke på 1 time eller 1 dag.  Det var bare noen oppdateringer av spill på laptopen med mobilen som hotspot. Gjør man det også til surfing går bredbånd datapakken veldig fort hvis det er laptopen man surfer med. Datatrafikken får fort med 50\50 mbits eller høyere.

 

Husk velger man desktop mode i nettleseren istedenfor mobilmodus tar det mere data.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forhandle med telelevrandørene. Man må velge det dårligste tilbudet for at telelevrandøren skal tjene mest mulig.

 

Folk må gjerne mene vi er dumme. Men hvis du er flinkere å forhandle så gjerne prøv.

Fikk bekreftet av telia de ikke sperrer kunder ute for å sende 20000 sms\mms eller ringer 15 timer hver dag.

Så folk som mener det må bevise det.

 

telia sier 3000-5000 kr måned er høyeste de har vært borti i fakturing av enkelkunder ved mye bruk av mobildata på fly\båt etc. SMS\MMS etc. Men det er i ekstreme tilfeller er langt fra normalt.

 

Det som irriter meg er små datapakker i usa 30 mb for 50 kr er maks. Ofte uten for eu.

Eller man kan kjøpe 1 GB datapakke til 300 kr sier seg selv det ikke nytter.

 

Hvis noen vil bo på mars vil jeg ikke tenke på prisene der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...