Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anser dere et månedlig forbruk som tilsvarer kvoten misbruk av abonnementet?

Hva som er misbruk defineres av avtalevilkår, det er ikke eksklusivt forbruk i henhold til kvote...

 

Om jeg bruker mer enn kvoten er det ikke nødvendigvis misbruk, og jeg kan fint misbruke abonnementet selv om jeg bruker mindre enn kvoten.

Lenke til kommentar

1. Bruker Tjenestene i strid med Avtalen, lov, offentlige vedtak, dom etc.

2. Misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre abonnenter,

f.eks. gjennom massekommunikasjon (spam), eller gjennom å skape trusler mot sikkerhet og

helse.

3. Krenker tredjemanns rettigheter, f.eks. ved bruk av webspidere.

4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal

bruk.

5. Tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Chili

Mobils skriftlige forhåndssamtykke.

6. Videreselger, leier ut kapasitet, eller på annen måte tilbyr Tjenestene til tredjepart, f.eks. ved

etablering av IP telefoniløsninger eller datatjenester basert på Tjenestene.

7. Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil.

8. Oppgir feil eller mangelfull kundeinformasjon.

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

 

 

 

Disse definerer også hva som er missbruk.

Men det er to ekstra vilkår som kun gjelder for fri data..

Alle gjelder, ikke bare 17 a og b

 

For å svare for n+1 ganger.

 

Punkt 4 kan ikke gjelde som rettesnor fordi normal bruk må anses som innenfor den kvoten du betaler for. Noen annen tolkning betyr at du ikke har kjøpt retten til inntil 1 TB data per måned og der tror jeg Chili vil ha et større problem med forbrukerlovgivning og forbrukerombudet enn noen brukere som kverrulerer på nettet.

 

Punkt 7 går ikke iom at en betaler for kvoten, til tross for at Chili antagelig taper penger på storforbruk.

 

Punkt 9 blir som punkt 4. Overforbruk for dette abonnement er forbruk over 1 TB og dette betales det fortløpende for (etter særvilkårene, og her er de forskjellige fra de generelle vilkår).

Lenke til kommentar

Da hadde jeg nok byttet abonnement, men sett at det står i avtalen så kan de nok gjøre det.

I USA mener jeg det var motsatt for enkelte abonnement, bruk på nattestid var "gratis" da nettverket hadde liten belastning.

 

Mengden er ikke 1TB i måneden. Det er fri bruk, i henhold til begrensinger som er satt. En av begrensningene er en maksgrense i måneden. Det betyr ikke at all mengde under dette ikke kan regnes som misbruk.

Så lenge chilimobil ikke opplyser om hva som er grensen for misbruk er det villedende markedsføring. Har de ikke noen grense, men sperrer bruk de ikke liker er det brudd på nettnøytralitet.

Bruk som hotpot eller bredbånd til huset, skiller ikke på data som blir lastet ned. I beste fall kan de skille på utstyret, men det gjør jo ikke det heller, det skiller på bruken av abonnementet.

De sier jo spesifikt at det ikke er lov å bruke som hotspot. Dermed skiller de på utstyret.

 

Nei, men det er fortsatt nettnøytralitet om de gjør det :)

Og chilimobil har jo opplyst om restriksjonene på forhånd via vilkårene.

https://www.chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf

Disse må man godta, antagelig huke av at man har lest og forstått også, eller tilsvarende.

 

Men, hadde det stått noe om begrensninger på mengde, enten tid eller noe om "normalt bruk" eller tilsvarende i vilkårene, så kunne de ha stengt ja.

Men nå har ikke min leverandør noe slike regler, men om jeg begynner å aktivt spre virus eller sende ut spam, så kan de sperre da dette er mulig via vilkårene for bruk som jeg har godtatt ja.

Ja, men de måtte opplyst om det, for det ville være en viktig begrensning.

 

Om du setter opp en server hjemme for kommersiel bruk på ditt private bredbånd så kan du forvente kontakt fra telenor så ja egentlig. Kan hende de stopper deg pga unormal bruk. Kan ikke si jeg ble noe bedre opplyst om den restriksjonen enn hva Chili gjør her.

Her er det vel ingen som har brukt mobilabonentet kommersielt?

Lenke til kommentar

Du misforstår fullstendig. Saken her dreier seg om hvorvidt Chili mobil bryter god foretningsskikk og om de bryter markedsføringsloven. At du syns produktet de tilbyr er superdupert er fullstendig irrelevant. Det står ingen definisjon på bruk/misbruk av data i deres vilkår som gjør at de kan stanse leveranse til en kunde som har forholdt seg til deres egne vilkår og produktet slik de selger det. At voksne mennesker ikke evner å se at dette er problematisk er sjokkerende. Nesten ihvertfall.

Eh jo, det står faktisk nettopp dette i vilkårene deres, som jeg gjorde rede for her.

Lenke til kommentar

Sinnsykt mye sutring fra folk her.. Hvis jeg strømmer Netflix i UHD kvalitet på telefonen min, så vil det bruke inntil 7GB data per time, det eneste jeg bruker er da telefonen min, så det bryter ikke mot Chili mobil sine retningslinjer, hvis jeg da ser på Netflix på telefonen i 6-7 timer per dag, så er det inntil 49GB per dag i dataforbruk, godt innenfor hva grensen på abonnementet er. Støtte Marius fullt ut i dette tilfellet, Chilimobil prøver å strupe forbruket til kundene sine ved å henvise til "unormalt forbruk", men du kan ikke klassifisere høyt forbruk som unormalt uten videre.

Og da er vi tilbake til formuleringen "skjønn" i vilkårene. Ærlig talt, når skal folk begynne å følge med?

Lenke til kommentar

Siste gang jeg gjentar dette, men bl.a. 16.4 og 16.9.

Særvilkår kommer alltid i tillegg til generelle vilkår. Det er ingen motsetning mellom en potensiell begrensning på 1TB på en måned og sperre pga misbruk lenge før man har overskredet dette hvis man åpenbart har en databruk avviker fra det som er normalt på en mobiltelefon.

Hva er normalt forbruk for brukere som velger den største datapakken på markedet?

Lenke til kommentar

Noen annen tolkning betyr at du ikke har kjøpt retten til inntil 1 TB data per måned og der tror jeg Chili vil ha et større problem med forbrukerlovgivning og forbrukerombudet enn noen brukere som kverrulerer på nettet.

Og det er vel her "feilen" er, man har kjøpt(etter min tolkning og forståelse) fri bruk med visse restriksjoner, ikke 1TB fritt bruk uten restriksjoner. En av disse restriksjonene er maks 1TB i måneden.

En annen er at det ikke skal være ut over hva man kan regne som normalt bruk.

 

I motsettning til andre, der man f.eks får 10GB uten restriksjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge chilimobil ikke opplyser om hva som er grensen for misbruk er det villedende markedsføring. Har de ikke noen grense, men sperrer bruk de ikke liker er det brudd på nettnøytralitet.

De sier jo spesifikt at det ikke er lov å bruke som hotspot. Dermed skiller de på utstyret.

Hvilke utstyr er "som hotspot"...

Lenke til kommentar

Trosser markedet ved å tilby et produkt ingen er i nærheten av, men når folk utnytter produktet innenfor avtalen (1000 GB/mnd vs 200 GB/uke flykter de fra sine forpliktelser. Chili, et useriøst kjeltringselskap.

Nei, de har ikke flyktet fra noen forpliktelser. De har satt stopper for åpenbar misbruk av tjenesten. Ikke 200 GB per uke, men på bare en dag eller to. Dette bevisst for å provosere frem en reaksjon og se hvor mye han kunne misbruke abonnementet før det skjedde noe.

 

Jeg skjønner ikke hva du tror du oppnår ved å spre skrøner om situasjonen.

 

Hvor jobber du, forresten?

Lenke til kommentar

Det kan man avlede ved å se på snitt eller medianforbruk for kundene, og spesielt i dette tilfellet, der man egentlig begynner med noe helt nytt, legge inn romslige marginer.

Det har de vel gjort også, men ut fra det jeg har regnet meg frem til, så var det ca 300GB på ett døgn i dette tilfelle.

Det kan man nok fint si at langt godt over hva man kan kalle romslige marginer mtp normalt forbruk.

Lenke til kommentar

Og det er vel her "feilen" er, man har kjøpt(etter min tolkning og forståelse) fri bruk med visse restriksjoner, ikke 1TB fritt bruk uten restriksjoner. En av disse restriksjonene er maks 1TB i måneden.

En annen er at det ikke skal være ut over hva man kan regne som normalt bruk.

 

I motsettning til andre, der man f.eks får 10GB uten restriksjoner.

 

En har ikke kjøpt 1 TB fri bruk, en har kjøpt retten til inntil 1 TB (og her må det være 1 TB eller nære 1 TB)  med de restriksjonene som særvilkårene for abonnmentet (17a og b) og noen punkter i 16 under generelle vilkår (1-3, 5-6, og 7-8)

 

Jeg har ikke sagt at det ikke er et godt tilbud, men det er noe som skurrer i selskapets kundebehandling.

Lenke til kommentar

Det har de vel gjort også, men ut fra det jeg har regnet meg frem til, så var det ca 300GB på ett døgn i dette tilfelle.

Det kan man nok fint si at langt godt over hva man kan kalle romslige marginer mtp normalt forbruk.

Nettopp, å bruke nesten 1/3 av grensen for hva som regnes grensen for misbruk fordelt på en hel måned bare i løpet av 24-48t er hinsides å kunne forsvares som fair use.
Lenke til kommentar

En har ikke kjøpt 1 TB fri bruk, en har kjøpt retten til inntil 1 TB (og her må det være 1 TB eller nære 1 TB)  med de restriksjonene som særvilkårene for abonnmentet (17a og b) og noen punkter i 16 under generelle vilkår (1-3, 5-6, og 7-8)

 

Jeg har ikke sagt at det ikke er et godt tilbud, men det er noe som skurrer i selskapets kundebehandling.

ALLE vilkårene gjelder jo uansett, 17A og B, samt 1-9, samt alle andre vilkår..

Også alle under generelle vilkår, de slutter ikke å gjelde bare fordi man er uenige i de eller ikke liker de.

Lenke til kommentar

Hvilke utstyr er "som hotspot"...

 

CHILI FRI DATA - DETALJER OM BRUK

Chili FRI DATA er et mobilabonnement. Det er i strid med våre vilkår og bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som erstatning av internettet du har i husstanden, om det er behovet ditt vil vi heller anbefale Mobilt Bredbånd. Du skal slippe å forholde deg til datagrenser, wifi og datapakker til personlig forbruk. Abonnementet selges i kategorien "mobilabonnement" og er ikke et Mobilt Bredbånd.

Altså setter chili restriksjoner på hvilket utstyr du kan benytte internett med.

 

Forøvrig er dette på linje med "spis så mye du vil buffeen selges i kategorien appetittvekker og ikke hovedrett".

Endret av forumtrollet
Lenke til kommentar

For å svare for n+1 ganger.

 

Punkt 4 kan ikke gjelde som rettesnor fordi normal bruk må anses som innenfor den kvoten du betaler for. Noen annen tolkning betyr at du ikke har kjøpt retten til inntil 1 TB data per måned og der tror jeg Chili vil ha et større problem med forbrukerlovgivning og forbrukerombudet enn noen brukere som kverrulerer på nettet.

 

Punkt 7 går ikke iom at en betaler for kvoten, til tross for at Chili antagelig taper penger på storforbruk.

 

Punkt 9 blir som punkt 4. Overforbruk for dette abonnement er forbruk over 1 TB og dette betales det fortløpende for (etter særvilkårene, og her er de forskjellige fra de generelle vilkår).

Punkt 4 gjelder også nettverket, det kan overbelastes uavhengig av kvoten du har til disp.

 

Punkt 7 gjelder nok intensjonen. Hvis intensjonen er å påføre de økonomisk tap gjelder nok det uavhengig av om det er innenfor noen kvote.

 

Punkt 9 gjelder også, da bruken av data, og overforbruk, kan bryte vilkårene.

 

Punkt 17 er nok også Chili Mobil sin vurdering at det er sannsynligvis brudd på vilkår som er gjeldende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...