Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Jada, helt klart kraftig sensur av internett og mangel på bredbåndsdekning i danmark og finland...

 

Jeg har aldri nevnt planlagt misbruk, jeg har sagt at jeg har tenkt å holde meg innenfor det jeg ser på som deres retningslinjer, noe jeg mener jeg fortsatt har gjort, og det er noe din subjektive mening ikke har noe med å gjøre. Saken er fortsatt den at chili ikke har kommentert hva de mener er "normal bruk".

 

I dag bruker han masse tid på å få lastet opp disse når han kommer hjem istedenfor å få lastet dem opp på vei hjem.

 

Jeg har ingen grunn til å lyve om bruken, da jeg mener det er legitim bruk iht. retningslinjer. Ser du ikke at jeg i det minste da hadde fått svar på hva som skjer videre? Mener de jeg skal betale for bruken, eller setter de en strek over det hele? Såvidt meg bekjent har de ikke utestengt noen av de som har blitt ringt tidligere, selv om flere av dem har hatt høyere databruk.

Er ikke Kina ett annet land lengre? Ellers faller det uten tvil under kategorien "andre land"...

 

Du hadde planer om å provosere frem en reaksjon ved å laste ned 900+ GB, det er misbruk. Du lastet ned tullete mye på en "speedtest" som du selv har innrømmet at ikke var nødvendig, annet enn for å provosere frem en reaksjon, igjen, misbruk.

 

Referer til vilkårene i avtalen du inngikk. I og med at det er blitt sperret, så er det nok slik at Chilli Mobil mener det er sannsynlig misbruk, og har sperret deg i henhold til avtalen.

 

Håper virkelig han er oppegående nok til å se forskjellen mellom hans bruk og ditt forsøk på å provosere frem en reaksjon. Så får det være opp til ham om han vurderer tilbudet som en bedre løsning enn det han gjør i dag.

 

Har du sett igjennom vilkårene du inngikk avtale basert på? Tipper at du i beste fall får tilgang igjen ved månedsskifte, så er det opp til deg om du vil prøve å provosere frem flere reaksjoner.

 

Er DDoS også legitimt bruk dersom jeg leier hosting ett sted? "Jeg bare tester kapasiteten, står at jeg har fri bruk!"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke Kina ett annet land lengre? Ellers faller det uten tvil under kategorien "andre land"...

 

Du hadde planer om å provosere frem en reaksjon ved å laste ned 900+ GB, det er misbruk. Du lastet ned tullete mye på en "speedtest" som du selv har innrømmet at ikke var nødvendig, annet enn for å provosere frem en reaksjon, igjen, misbruk.

 

Referer til vilkårene i avtalen du inngikk. I og med at det er blitt sperret, så er det nok slik at Chilli Mobil mener det er sannsynlig misbruk, og har sperret deg i henhold til avtalen.

 

Håper virkelig han er oppegående nok til å se forskjellen mellom hans bruk og ditt forsøk på å provosere frem en reaksjon. Så får det være opp til ham om han vurderer tilbudet som en bedre løsning enn det han gjør i dag.

 

Har du sett igjennom vilkårene du inngikk avtale basert på? Tipper at du i beste fall får tilgang igjen ved månedsskifte, så er det opp til deg om du vil prøve å provosere frem flere reaksjoner.

 

Er DDoS også legitimt bruk dersom jeg leier hosting ett sted? "Jeg bare tester kapasiteten, står at jeg har fri bruk!"...

Hvor kommer Kina inn i bildet?

 

Merkverdig at du vet bedre enn meg hva jeg hadde planer om og ikke.

 

Hvis chili mener at 200GB på en uke er misbruk burde de kanskje ikke annonsere med "opptil 1000GB".

 

Ja, jeg har sett gjennom vilkårene, og er fortsatt ikke enig i din igjen, nøkkelord; SUBJEKTIVE tolkning.

 

I teorien er DDoS legitimt bruk så lenge det kun går utover deg selv, noe som er svært vanskelig å sørge for, men det er fortsatt andre lover du bryter, ikke abonnementsvilkårene.

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kommer Kina inn i bildet?

 

Merkverdig at du vet bedre enn meg hva jeg hadde planer om og ikke.

 

Hvis chili mener at 200GB på en uke er misbruk burde de kanskje ikke annonsere med "opptil 1000GB".

 

Ja, jeg har sett gjennom vilkårene, og er fortsatt ikke enig i din igjen, nøkkelord; SUBJEKTIVE tolkning.

 

I teorien er DDoS legitimt bruk så lenge det kun går utover deg selv, noe som er svært vanskelig å sørge for, men det er fortsatt andre lover du bryter, ikke abonnementsvilkårene.

Det ble referert til andre land, som om det var representativt for Norge.

 

Med mindre du har løyet når du skrev og svarte på tidligere innlegg, så var det tydelig intensjonen din... Selvfølgelig kan det være tilfelle, men det er jo utrolig beleilig a komme med i ettertid at intensjonen var noe helt annet enn det du sa du skille gjøre, og gjorde...

 

Det står ikke at det er mengden som er problematisk, allikevel er det den delen du utelukket har hengt deg opp i. Misbruk av abonnementet er mer enn bare mengden data. Du kan få opp mot 1TB, sett at du ikke misbruker tilbudet. Referer til vilkårene for eksempler på misbruk.

 

Hvilke lover bryter jeg ved DoS av egen side, og hvorfor er ikke disse gjeldende for mobilnettet? Det er trolig brudd på vilkårene det også, samme som her, og det går nok ut over andre som leier hos leverandøren, samme som her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De brydde seg neppe om hva han brukte dataen til, men at kapasiteten i nettet ble presset maksimalt over flere timer sammenhengende.

Du mener Telia ikke har noen som helst form for QoS i nettet sitt og at 200mbits er maks last for en mast? :)

 

Det siste lurer jeg også på kanskje chilimobil leste tråden og viste han ville sabotere får nesten intrykk av det Spoki0

prøver å få frem. Arne22 også.

Tvilsomt, ganske stort overtramp av dem dersom det er saken.

Lenke til kommentar

Det ble referert til andre land, som om det var representativt for Norge.

 

Med mindre du har løyet når du skrev og svarte på tidligere innlegg, så var det tydelig intensjonen din... Selvfølgelig kan det være tilfelle, men det er jo utrolig beleilig a komme med i ettertid at intensjonen var noe helt annet enn det du sa du skille gjøre, og gjorde...

 

Det står ikke at det er mengden som er problematisk, allikevel er det den delen du utelukket har hengt deg opp i. Misbruk av abonnementet er mer enn bare mengden data. Du kan få opp mot 1TB, sett at du ikke misbruker tilbudet. Referer til vilkårene for eksempler på misbruk.

 

Hvilke lover bryter jeg ved DoS av egen side, og hvorfor er ikke disse gjeldende for mobilnettet? Det er trolig brudd på vilkårene det også, samme som her, og det går nok ut over andre som leier hos leverandøren, samme som her.

Med tanke på marginene de fleste norske telecom selskaper har, så mener jeg finland i det minste er relativt representativt, unntaket er jo selvsagt naturen der som ikke er like utfordrende.

 

Jeg har aldri skrevet det du påsto jeg hadde, du står helt fritt til å sitere meg, og motbevise det, jeg ser frem til det :)

 

Se innlegget over angående om det går utover andre, det bryter garantert med vilkår hos de du leier hosting av, samt at det ved eventuell hjemmehosting vil påvirke alle andre koblet på samme sentral.

Lenke til kommentar

Hvordan det?

 

Å korrelere offentlig tilgjengelig informasjon mot egne indikatorer fra nettverket er knapt problematisk...

Du må gjerne fortelle hvordan du kunne knyttet forumnavnet mitt opp mot meg (100% sikkert) før denne saken lå ute og jeg valgte å kommentere.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Med tanke på marginene de fleste norske telecom selskaper har, så mener jeg finland i det minste er relativt representativt, unntaket er jo selvsagt naturen der som ikke er like utfordrende.

 

Jeg har aldri skrevet det du påsto jeg hadde, du står helt fritt til å sitere meg, og motbevise det, jeg ser frem til det :)

 

Se innlegget over angående om det går utover andre, det bryter garantert med vilkår hos de du leier hosting av, samt at det ved eventuell hjemmehosting vil påvirke alle andre koblet på samme sentral.

Har du detaljer om marginene i til teleoperatørene i Norge, eller er det bare synsing?

 

Du kan jo referere til egne innlegg i denne traden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&st=0

Eller må jeg henvise til konkrete innlegg?

 

Siden du ikke har en dedikert linje, går det nok ut over andre i begge tilfellene. Fremdeles, hvilke lover bryter jeg?

Lenke til kommentar

Har du detaljer om marginene i til teleoperatørene i Norge, eller er det bare synsing?

 

Du kan jo referere til egne innlegg i denne traden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&st=0

Eller må jeg henvise til konkrete innlegg?

 

Siden du ikke har en dedikert linje, går det nok ut over andre i begge tilfellene. Fremdeles, hvilke lover bryter jeg?

https://www.insidetelecom.no/artikler/norske-mobilkunder-betaler-mest-i-europa/383346

 

Ja, du må veldig gjerne vise til konkrete innlegg uten å ta dem ut av kontekst. Jeg er fullt klar over hva jeg har skrevet og i hvilken kontekst jeg har skrevet det, men du må gjerne prøve å motbevise meg.

 

Angående DDoS, "Denne typen dataangrep anses etter norsk lov som skadeverk"

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Du mener Telia ikke har noen som helst form for QoS i nettet sitt og at 200mbits er maks last for en mast? :)

 

 

 

 

Nei, jeg mener at det er rimelig sannsynlig at det regnes som misbruk.

 

 

 

- Med 200Mbit/s hastighet jevnt fordelt på en hel måned så tilsvarer det brukstid på mellom 20 og 23 minuter hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Bruker man mer tid enkelte dager så må man la Mobil-TLF'en ligge for å ikke risikere å overskride Data-kvoten, hvis ikke så hadde Chilli slått alarm for overforbruk.

Lenke til kommentar

Du må gjerne fortelle hvordan du kunne knyttet forumnavnet mitt opp mot meg (100% sikkert) før denne saken lå ute og jeg valgte å kommentere.

Det er flere måter å gjøre det på, avhengig av hvor mye data de har tilgang på og hvor mye resurser de investerer i det, men det er ikke nødvendig å bevise noe 100%, selv ikke i retten.

 

Det holder nok i stor grad å se fornavn + initialer stemmer overens med en kunde, og oppførsel til kunden stemmer overens med uttalelser på nett.

 

Eks. Hvis det bare var en person som bestilte 1GB abonnementet og byttet over til fri bruk i tidsrommet du sa du gjorde det...

Lenke til kommentar

 

 

- Med 200Mbit/s hastighet jevnt fordelt på en hel måned så tilsvarer det brukstid på mellom 20 og 23 minuter hver dag med en Data-kvote på 1TB.

 

Bruker man mer tid enkelte dager så må man la Mobil-TLF'en ligge for å ikke risikere å overskride Data-kvoten, hvis ikke så hadde Chilli slått alarm for overforbruk.

Men så bruker man heller ikke 200mb kontinuerlig, spesielt ikke på en mobiltelefon.
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mening å kjøpe 1 TB pakke hvis du ikke vil bruke det.

Hvorfor kjøpe 10 TB harddisk hvis du klarer deg fint med 500 GB SSD?

Da blir jo poenget borte.  Kun fordi kanskje en gang trenger du over 30 GB per måned?

 

Prisen er jo billig men hva hjelper det hvis man ikke trenger en ting.

Man kan jo si 2 TB harddisk er billig men hvorfor da kjøpe større.

 

Det som er greia da, det er mobilabonnement med fri bruk og ikke en 1 TB datapakke du kjøper. Hvis du har behov som ligger utenfor sånn normal bruk (som f.eks massive hastighetstester) så selger Chili 100gb mobilt bredbånd til 600kr måneden.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Det er flere måter å gjøre det på, avhengig av hvor mye data de har tilgang på og hvor mye resurser de investerer i det, men det er ikke nødvendig å bevise noe 100%, selv ikke i retten.

 

Det holder nok i stor grad å se fornavn + initialer stemmer overens med en kunde, og oppførsel til kunden stemmer overens med uttalelser på nett.

 

Eks. Hvis det bare var en person som bestilte 1GB abonnementet og byttet over til fri bruk i tidsrommet du sa du gjorde det...

Fortsatt ganske tynt, spesielt i retten som du nevnte.

 

Merkverdig nok har de jo fortsatt ikke kommentert noe direkte til meg, eller i det hele tatt svart meg, så jeg vet fortsatt ikke hvilke retningslinjer spesifikt chili mente jeg brøt. Dette er jo da selvsagt noe jeg ville spurt om dersom de ringte meg.

Lenke til kommentar

https://www.insidetelecom.no/artikler/norske-mobilkunder-betaler-mest-i-europa/383346

 

Ja, du må veldig gjerne vise til konkrete innlegg uten å ta dem ut av kontekst. Jeg er fullt klar over hva jeg har skrevet og i hvilken kontekst jeg har skrevet det, men du må gjerne prøve å motbevise meg.

 

Angående DDoS, "Denne typen dataangrep anses etter norsk lov som skadeverk"

Jeg står fritt til å bedrive skadeverk på egen eiendom, ergo står jeg fritt til DDoS på egen server.

 

Kontekst:

 

Andreassen argumenterte med at forbruket var dyrt for dem, 
og lurte på om han ikke kunne bruke vanlig bredbånd i stedet. 
– Jeg har brukt åtte prosent av den oppgitte kvota på en uke –
 da oppleves det ganske merkelig å få en telefon. 
Hvorfor har de satt 1000 gigabyte som øvre grense hvis du ikke er i nærheten av å kunne bruke det? 
gud, jeg får lyst til å abonere, bare for å laste ned 900GB /dev/zero fra 1 av mine servere den første dagen, og leve med de siste 100GB, bare for å se hva som skjer :rofl: (kun med mobilen, og lagre til /dev/null, så jeg ikke trenger en 900GB mobil, selvsagt)

 

,

edit: hvis noen ønsker å prøve, last ned en "Terminal Emulator" fra Play Store (Android) / App Store (Apple), og skriv i terminalen:

wget rfiles.ratma.net/900gb.sparse.zip -O /dev/null
- advarsel, det vil bruke 900GB fra nettet ditt (men vil ikke bruke noe lagringsplass.)

Ditt Svar:

Venter fortsatt på mitt sim, du gidder ikke mekke en 995GB fil? Har bare 50 gigg på min VPS :p

Fikk SIM-kort i går, har begynt å teste nå, dratt ned ca 30GB så lang, fortsatt ikke hørt noe fra dem...

Litt annet som støtter opp om intensjonene dine, minus mindre relevante deler av innleggene:

Personlig så har jeg bare lyst å se hvor mye jeg må dra ned før de ringer.

 

ca 300GB siden midt på dagen tirsdag, merkverdig nok så har jeg bare brukt 10GB de siste 2 dagene, forstå det den som kan...

 

Edit: Brukte alt på mobilen uten andre enheter tilkoblet, kjørte speedtest ganske mange ganger ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er greia da, det er mobilabonnement med fri bruk og ikke en 1 TB datapakke du kjøper. Hvis du har behov som ligger utenfor sånn normal bruk (som f.eks massive hastighetstester) så selger Chili 100gb mobilt bredbånd til 600kr måneden.

Men hva er det forskjellen fra det og 1 TB måned som er mobilabonnement?

Bortsett fra høyere pris og mindre datamengde.

 

Hvis chilmobil godtar med 100 GB mobilbredbånd over 50 GB per dag er noe virkelig feil hos dem mener jeg. Tviler på det gjør noe forskjell i praksis. Handler vel heller å tjene penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva er det forskjellen fra det og 1 TB måned som er mobilabonnement?

Bortsett fra høyere pris og mindre datamengde.

 

Hvis chilmobil godtar med 100 GB mobilbredbånd over 50 GB per dag er noe virkelig feil hos dem mener jeg.

Det ene er en kvote på 100 GB, lik de vanlige datapakkene vi kjenner fra mobilabonnement i dag. Det andre er "fri bruk", begrenset oppad til 1000 GB, lik det vi kjenner til fra fri SMS osv i dag, som ofte er begrenset oppad til 20 000.

 

Sender du alle 20 000 SMS på trass hver eneste måned ringer sikkert noen deg og..

Lenke til kommentar

Fortsatt ganske tynt, spesielt i retten som du nevnte.

 

Merkverdig nok har de jo fortsatt ikke kommentert noe direkte til meg, eller i det hele tatt svart meg, så jeg vet fortsatt ikke hvilke retningslinjer spesifikt chili mente jeg brøt. Dette er jo da selvsagt noe jeg ville spurt om dersom de ringte meg.

Tja, tilsvarende har holdt i retten tidligere.

 

MariusJS på ett forum sier han gjorde dette og har intensjoner om dette. Vi har en ny kunde med samme fornavn og initialer, bruken stemmer også overens med det som ble beskrevet på forum.

 

Dette er uansett ikke rettslig før du prøver privat søksmål. I retten ville du da naturligvis måtte forsvare deg, og "dere kan ikke være sikker på at det var meg!", er ikke noe godt forsvar.

 

Ville du vært ærlig å oppgitt at du kjørte speedtester og hadde som formål å provosere frem en reaksjon? Eller hadde du svart noe vagt ala "privat bruk, det har dere ikke noe med"...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...