Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Selfølgelig kan de sette begrensinger på hvordan du bruker abonnementet. Det har på ingen måte noe med nettnøytralitet å gjøre, da nettnøytralitet går ut på å ikke forskjellsbehandle trafikken eller utstyret, noe de ikke gjør.

 

De andre begrensningene de har satt, som at du ikke kan bruke det til å erstatte mobilt bredbånd, har de også opplyst om...

Når dei spesifiserer at bruk av hotspot ikkje er lov så bryt dei med denne som eg har forklart før.

 

 

2. Internettbrukerne har rett til en internettilknytning som gir adgang til

- å hente og levere innhold etter eget ønske

- å bruke tjenester og applikasjoner etter eget ønske

- å koble til utstyr og bruke programvare som ikke skader nettverket, etter eget ønske.

 

Å kople til f.eks. ein laptop via hotspot vil ikkje skade nettverket.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ha din mening, jeg ønsket å finne ut hvor grensa gikk, og hva det var de ikke fortalte om i reklamen, jeg har blitt takket av mange som hadde tenkt å bestille dette aboet, men som antagelig hadde fått det stengt, selv om de gjør noe de ser på som normal bruk, feks. en kar som flyr drone noen timer om dagen for så å laste opp video i etterkant (30GB+ om dagen)

 

Bare lurer, hvilke mobilabonnement har din venn med 1TB fritt bruk av data egentlig?

 

Om han har for vane å laste opp over 30GB data hver dag med mobilen, så må han ha funnet ett godt skjult mobilabonnement, alternativt bruke en formue på datapakker..

 

Edit: Og 30GB pr dag skal jo være godt innenfor hva de nødvendigvis må tillate også, om man faktisk skal kunne nå en 1TB grense.

Håper du informerte personen om at du aktivt gikk inn for å missbruke og bryte retningslinjene også..

Endret av aklla
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når dei spesifiserer at bruk av hotspot ikkje er lov så bryt dei med denne som eg har forklart før.

 

 

Å kople til f.eks. ein laptop via hotspot vil ikkje skade nettverket.

 

Da må du selvfølgelig beskrive hvilke utstyr som er "som hotspot". Hotspot er nemlig ikke utstyr, men hvordan en bruker abonnementet...

Lenke til kommentar

Da må du selvfølgelig beskrive hvilke utstyr som er "som hotspot". Hotspot er nemlig ikke utstyr, men hvordan en bruker abonnementet...

No er du berre vanskeleg...

 

For å kople til utstyr ein sjølv vil så brukar ein hotspot funksjonen på telefonen. Dette er vel både program- og maskinvare som vil vere "å bruke tjenester og applikasjoner etter eget ønske", samt "å koble til utstyr og bruke programvare som ikke skader nettverket, etter eget ønske."

 

Ein må altså bruke hotspot funksjonen for å kople til ein laptop. Noko som ein har rett til.

 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe videre problem. Reelle tester viser bruk over tid, da gjerne med en større mengde data. Dette for å filtrere ut throttling etc.

Og dette pleier du å gjøre med tradisjonelle abonnementer som kanskje gir deg 25 GB i måneden til samme pris hvis du er heldig?

Lenke til kommentar

Hovudsaka her er vell måten Chili har handtert saka på, og det at Chili har lovd mykje meir enn dei hadde kapasitet til å levere, som då har ført til at dei måtte ty til ei naudløysning.

 

Chili har rett og slett gått seg på ein kjempesmell med å tilby billig "fri bruk" og sky høg datakvote for å vinne reklamekrigen, men utan å ane omfanget.

Hva baserer du dette på? En enkeltkunde som åpenbart misbrukte abonnementet? Og basert på at de stoppet misbruk i denne ene saken så konkluderer de med at de ikke har kapasitet til å levere til "vanlige" folk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen andre bransjar der det er akseptert at ein kjem med eit supertilbod og så nektar å levere når folk benyttar seg av tilbodet.

 

Står ein på torget med ei stor skål med smågodt og seier til forbipasserande at dei kan ta så mange dei vil, så er det svært naivt å tru at ingen tek meir enn ein liten bit.

Du glemmer eller ignorerer bevisst vilkårene for abonnementet som du godtar når du bestiller det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No er du berre vanskeleg...

 

For å kople til utstyr ein sjølv vil så brukar ein hotspot funksjonen på telefonen. Dette er vel både program- og maskinvare som vil vere "å bruke tjenester og applikasjoner etter eget ønske", samt "å koble til utstyr og bruke programvare som ikke skader nettverket, etter eget ønske."

 

Ein må altså bruke hotspot funksjonen for å kople til ein laptop. Noko som ein har rett til.

 

Da bør det jo være uproblematisk å kjøpe nett som privatperson, for så å leie dette ut til bedrifter. Jeg trenger nemlig ikke være en bedrift for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Bare lurer, hvilke mobilabonnement har din venn med 1TB fritt bruk av data egentlig?

 

Om han har for vane å laste opp over 30GB data hver dag med mobilen, så må han ha funnet ett godt skjult mobilabonnement, alternativt bruke en formue på datapakker..

 

Edit: Og 30GB pr dag skal jo være godt innenfor hva de nødvendigvis må tillate også, om man faktisk skal kunne nå en 1TB grense.

Håper du informerte personen om at du aktivt gikk inn for å missbruke og bryte retningslinjene også..

 

Jeg tror Marius skrev for noen sider siden at vedkommende ønsket å laste opp videoene på vei hjem i steden for å bruke tid på dette når han kom hjem. Ikke at han lastet opp via mobilnettet nå.

Korrekt

 

Nå var dette bare en kar som hadde lest artikkelen og kontaktet meg i etterkant, det  har totalt sett blitt en del av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men så fint da, da er det bare å sette i gang med DoS-angrep, spam, overgrepsmateriale, osv.

Dette er jo ulovleg etter norsk lov og vil føre til stenging av linja.

 

Da bør det jo være uproblematisk å kjøpe nett som privatperson, for så å leie dette ut til bedrifter. Jeg trenger nemlig ikke være en bedrift for å gjøre det.

Selje kapasitet vidare er ikkje lov utan vidare og har ingen ting med nettnøytraliteten å gjere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selje kapasitet vidare er ikkje lov utan vidare og har ingen ting med nettnøytraliteten å gjere.

Neivel? Hvilke lov begrenser dette, og hvorfor gjelder ikke den loven andre kommersielle aktører som gjør akkurat dette?

 

Hvis du henviser til vilkårene i avtalen, så er jo det akkurat det samme som du mener er ulovlig. At avtalen begrenser hvilke utstyr jeg kan koble på nettet.

Lenke til kommentar

Neivel? Hvilke lov begrenser dette, og hvorfor gjelder ikke den loven andre kommersielle aktører som gjør akkurat dette?

 

Hvis du henviser til vilkårene i avtalen, så er jo det akkurat det samme som du mener er ulovlig. At avtalen begrenser hvilke utstyr jeg kan koble på nettet.

Forstår du ikkje forskjell på vidaresal og utstyr kopla til for eige bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...