Gå til innhold

Skroter momsfritaket på varer under 350 kroner


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke EU kollapser pga. Brexit. Det tester selvsagt de andre medlemslandenes trofasthet, dersom ikke Storbritannia blir avspist med en dårligere handelsavtale enn hva de kunne nytt godt av ved å forbli et EU-medlem. Nå går vi litt utenfor diskusjonstråden da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for å holde diskusjonen litt utafor tema : Det er vel en viss antakelse eller formening om at påvirkning fra soiale medier kan ha bidratt til brexit.

LOL

 

Tipper det har med folkeavstemmingen som britene hadde seg for litt siden jeg :wee:

 

Er bare å gå til innkjøp av stor fryseboks, dieselaggregat, diesel (drivstoff), solcellepaneler, fryse ned mat, ha et lager av hermetikk, bore brønn, ha vanntanker å tappe reserve på, anskaffe zombie-drapsredskaper :dribble:

 

Jamfør følgende podcast:

https://www.efn.se/podcast_episode/59-storbritannien-pa-klippkanten/

Endret av G
Lenke til kommentar

De skal få vokte seg politikerne mot å fatte de mest upopulære vedtakene. Spesiellt organisasjonen Virke burde fått seg noen runder kraftige ballespark :)
 
stemmelokale_840x500_foto-av-kommunal--o
(montro om han stemmeberettige der jobber i Virke?)

 

EDIT:

Satan, tror du ikke Stortinget hadde fjernet bildelenken til det ovenfor, siden jeg la det ut i sensommers. Nå har jeg lagret bilde lokalt, tilfelle det forsvinner igjen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Populistene vil nok rope høyt om å værne 350 kr grensen, selv om alle med innsikt vet at den er svært problematisk.

 

Den ble en gang innført fordi det var knotete og svært lite omfang på privatimport den gangen. Man hadde også langt mer manuelt arbeid rundt toll/mva håndtering.

 

Verden er ikke slik lenger, og regelen bør da tilpasses virkeligheten.

Lenke til kommentar

Populistene vil nok rope høyt om å værne 350 kr grensen, selv om alle med innsikt vet at den er svært problematisk.

 

Den ble en gang innført fordi det var knotete og svært lite omfang på privatimport den gangen. Man hadde også langt mer manuelt arbeid rundt toll/mva håndtering.

 

Verden er ikke slik lenger, og regelen bør da tilpasses virkeligheten.

Posten har sagt at de ikke har kapasitet til å håndtere pakker under 350,-

Lenke til kommentar

Posten har sagt at de ikke har kapasitet til å håndtere pakker under 350,-

Dette er jo bare positivt for staten. Da må posten ansette flere for så å sette opp prisene på tjenestene og produktene. Noe som gir mer penger i statskassa. Win-win. Bortsett fra forbrukerne da. Men det spiller ingen rolle.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde nøyd seg med å gå tilbake til gamle ordningen, dvs. fribeløp 200 NOK og moms/avgift på det over

 

Fjerner man beløpsgrense helt, vil det gi banale utslag som eks. at et par klistremerker til 30 kr. ender på en formue.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Godt poeng.

 

Er det noen fordel å stå utenfor EU via EØS lengre. Når man ser på usikkerheten rundt Brexit og Norges ømme posisjon her?

 

Man burde vel heller bli et fullverdig medlem som har stemmerett. En betaler jo samme sum til EU likevel enten man er EU-medlem eller EØS-medlem. Jeg stemte Nei til EU i 1994 til info. Det er ikke så enkelt for folk å forstå alle konsekvenser av et medlemsskap, eller om man blir stående utenfor.

 

Det som jeg likte minst med tilnærmingen var at Stortinget lurte oss inn bakveien via EØS, tross et Nei-flertall i fra folket. Pluss at potensiale for kåte politikere til å karre til seg saftige nye stillinger i EU (norske politikere), det bydde meg en del i mot. Se Stoltenberg fikk det til likevel, men måtte til Nato for å få maktposisjonen han siklet etter.

 

Nei, Dubious' poeng er ikke særlig godt, av den enkle grunn at det er svært lite TOLL fra EU til Norge også. EU har derimot et felles MVA-system på den måten at har man betalt MVA for en vare i land A kan den varen fritt krysse grensen til land B så lenge den er til privat forbruk. Det systemet kunne Norge som EØS-land også uten problemer vært med på, men dette emnet er visst totalt uinteressant for norske politikere å se på, for da kunne man jo risikere at forbrukerne kjøpte varen til 24 % MVA fra Island, 23 % fra Polen, 21 % fra Latvia eller 20 % fra Storbritannia.  

 

Ellers har Norge intet i EU å gjøre. Selv er jeg gammel nok til å ikke huske bare avstemningen i 1994, men også den 24./25. september 1973, hvor daværende statsminister Trygve Bratteli var så veldig bekyrmret for Norge som måtte sitte alene ute på gangen. Vel, det viste seg å være aller beste plassen, og i dag har britene også oppdaget det, derfor ble det et Brexit. Det var det aller beste som kunne vederfares Norge, men Norge har utnyttet de mulighetene altfor lite så langt.  Storbritannia har i århurndrer vært Norges viktigste handelspartner i Europa og var det frem til landet forlot EFTA og gikk inn i EU. Nå har altså britene fått nok av EU og det burde Norge både lære av og utnytte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Posten har sagt at de ikke har kapasitet til å håndtere pakker under 350,-

Spiller liten rolle hva posten sier, ettersom de uttaler seg om dagens mønster.

 

Om jeg i dag skal kjøpe noe til 3500kr og kan dele det opp i 10*350kr, og spare mye, så gjør jeg det. Det blir da 10 ganger så mye jobb for Posten. Dersom det er billigere å kjøpe i bulk, så gjør jeg det. Å handle i bulk vil det bli betydelig mindre pakker.

 

Systemet rundt fortolling av forsendelser bør definitivt forenkles også, slik at prosessen er så smidig som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, så en rapport om fjerning av 350 kroners grensen viser seg å være begrensende:

 

https://e24.no/makro-og-politikk/netthandel/posten-kritiseres-for-rapport-om-350-kronersgrensen-boer-ikke-faa-staa-uimotsagt/24419936

 

Med andre ord vil det bety lite for Norge og Virke - men veldig mye for oss som handler.

 

Men man protesterer og mener rapporten ikke tar opp dette med brus og godterihandel godt nok.

 

OK, greit nok, hvorfor handles det så veldig mye brus og godteri fra utlandet nå i det siste? Jo sukkeravgiften.

 

Hvem innførte den? Krf var ansvarlig selvfølgelig:

 

https://www.dagbladet.no/mat/sjokktallene-pa-grensa-far-krf-og-frp-til-a-fly-i-tottene-pa-hverandre---alarmen-har-gatt-for-lengst/69758826

 

Hvem har stått mest på barrikadene for å fjerne 350 kroners grensa? Krf selvfølgelig:

 

https://www.nettavisen.no/na24/vil-fjerne-netthandel-under-350-kroner/3423435682.html

 

 

Er det andre enn meg som lurer på hva f*** Krf driver med?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Spiller liten rolle hva posten sier, ettersom de uttaler seg om dagens mønster.

 

Om jeg i dag skal kjøpe noe til 3500kr og kan dele det opp i 10*350kr, og spare mye, så gjør jeg det. Det blir da 10 ganger så mye jobb for Posten. Dersom det er billigere å kjøpe i bulk, så gjør jeg det. Å handle i bulk vil det bli betydelig mindre pakker.

 

Systemet rundt fortolling av forsendelser bør definitivt forenkles også, slik at prosessen er så smidig som mulig.

Nuvel. Jeg trodde jeg handlet i bulk da jeg bestille 5-6 forskjellige ting fra en ebay-selger.. Den ene pakka dukket opp onsdag for 2 uker siden. De 5 andre er vel fremdeles på vei..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...