Gå til innhold

Skroter momsfritaket på varer under 350 kroner


Anbefalte innlegg

Hvem tror du får rett hos Ebay, AliExpress med flere når nok antall tusen kunder klager på at de ikke fikk pakken på den måten som forventet. Da må det jo skje noe både hos disse asiatiske selgerne, det asiatiske landets myndigheter, internasjonale postavtaler for ellers blir kundemassen sur og bruker andre ledd å handle via neste gang. Jeg tror ikke myndigheter og Posten (evt. andre befraktere), klarer å vri seg unna dette. Men, jeg kan selvsagt ta feil jeg også.

 

Ikke sikker på om jeg tolker deg rett, men jeg tror du er optimistisk hvis du tror asiatiske selgere og andre lands myndigheter bryr seg om lille Norge som sikkert er en mikroskopisk andel av omsetninga. Det jeg derimot tror skjer er at under shipping så står det "does not ship to Norway" fordi det blir for mye heft for selger. Lose-lose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten advarer norske politikere om å fjerne tollfrigrensen

https://www.nettavisen.no/nyheter/fjernes-tollfri-grensen-fra-nyttar-ma-du-betale-gebyr-pa-158-kroner-for-alle-pakker/3423497454.html

 

Til og med posten ser galskapen i det. Hvis de i det hele tatt har kapasitet til full tollbehandlling av 100% av pakkene som kommer. De snakker om hva som skjer hvis det innføres allerede fra 2019, og det er jo det samme som med en gang, altså så snart det lar seg gjøre. Må nesten anta at det er en reell mulighet siden det i det hele tatt nevnes. At det skal være 160 kr eller mer i gebyr fra første krone på absolutt alt må være den heftigste importmuren noen sinne. Da kommer folk til å finne seg alternative måter å handle på, uten å betale noe som helst til statskassen, for noe sånt er åpenbart helt uholdbart, og man ender opp med en solid backfire.

Tror fleste bestiller enormt det siste halvåret er siste frist 1 desember ellers blir det gebyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir som noen andre land da, mange som ikke shipper til f.eks Italia.

 

Det tror jeg har mer å gjøre med at "italienere er noen skikkelige kuker", når det kommer til netthandel. De er ikke godt likt blant Ebay-selgerne, elns.

Lenke til kommentar

Som er helt avhengige av å handle i fra de nøyaktig samme produksjonslandene. Loose for "norske" businuesses.

De må betale moms og evt toll uansett, og har sansynligvis egne transportrutiner. Når man da på private bestillinger må legge på nesten 200kr. for en kabel til 3kr. kan man like gjerne bare kjøpe den fra norsk butikk for 150kr.

 

For ikke å snakke om de andre transportselskapene som nermest svindler kundene. Som totaldistribusjon.no. Da får man jo plutselig 500kr i tillegg på en kabel til 3kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De må betale moms og evt toll uansett, og har sansynligvis egne transportrutiner. Når man da på private bestillinger må legge på nesten 200kr. for en kabel til 3kr. kan man like gjerne bare kjøpe den fra norsk butikk for 150kr.

 

For ikke å snakke om de andre transportselskapene som nermest svindler kundene. Som totaldistribusjon.no. Da får man jo plutselig 500kr i tillegg på en kabel til 3kr.

 

Oi, du må betale kr 49 i frakt som regel hos Komplett.no, og da koster det. Du må sannsynligvis ut med kr 199 til Komplett for det kjøpet der.

 

Og kjøper du kabelen hos Elkjop med flere, så må du betale kr 289,- eller kr 339,- for den

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Største ulempen med fjerning av tollgrensen for slike som meg - som finner smådeler på nettet og dermed kan reparere gamle maskiner eller hovedkort - er at det nå sansynligvis bli vanskelig å få tak i f.ex gamle IDE-disker, kondensatorer, etc fra utlandet til en fornuftig penge, og at skroting av utstyret blir eneste fornuftige utvei.

 

Hva gjør man - mer privat innenlands handel med defekte maskiner?

 

[edit]

Klarte forresten ikke finne den aktuelle høringen på regjeringen.no - hva skjer?

Endret av geir__hk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stiller et dumt spørsmål: Er det forsatt greit å bestille ting fra Kina enda uten å bli overrasket over moms osv? 

Ja så sant du gjør det før november\desember 2018. Neste år blir det nok gebyrer + moms som sier seg selv blir dyrt.

Usikkert på hvor dyrt det blir, men dette halvåret bør du bestille så mye som mulig. Så er det slutt desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kilder som kan dokumentere at de har bestemt seg for det du hevder LMH1? En enkel nettavisartikkel burde duge, eller du kan også grave i dokumentene på Stortinget og Regjeringen som et alternativ for oss. Det er viktig at det er blitt Stortingsvedtatt først for at det skal være pålitelig info. Synsing om hva som vil komme duger ikke helt.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...