Gå til innhold

Skroter momsfritaket på varer under 350 kroner


Anbefalte innlegg

Argumenter for å beholde en form for tollfri/momsfri grense:

Innovasjonen i Norge reduseres ved fjerning av 350kr grensa. Jeg driver litt med arduino og diverse annet som krever innkjøp av f.eks elektronikkomponenter som koster 5kr fra Kina. Ofte må jeg og bestille sånt i små mengder fra mange leverandører noe som i praksis vil stoppe handelen. Det er håpløst å få tak i elektronikkomponenter i Norge for en amatør/nybegynner. Nå koster det 100kr så er du igang med programmering og utvikling av nye greier. Jeg bruker erfaringen og komponentene også i opplæring, så om 350kr grensa forsvinner blir det håpløst å fortsette med dette.

Nille og Europris får rettighetene på "dårlige" produkter. De selger allerede noe av rasket man finner på ebay, men uten 350kr grensa blir prisen 10x høyere. I blant finner man gode produkter også på ebay. Knappcellebatterier koster 25kr/stk i Norge og 1kr/stk fra kina, sikkert en kvalitesforskjell, men det bryr meg lite om batteriet varer 1år eller et halvt år når prisen er så drøyt forskjellig.

Eksperimentering og "testing" blir umulig... Jeg kan tenke at 20kr for et produkt på ebay er ikke så stort tap, så jeg prøver. Så finner jeg kanskje ut at dette var artig, og går til innkjøp av seriøse saker.

Jeg har litt nytte av f.eks en vindmåler i hobbyen min, og 50kr er greit.. 500kr er såpass at jeg ikke hadde kjøpt, selv om det kan medføre kritisk feil beslutning i spesielle situasjoner uten vindmåler.

Kina/India og andre trenger handel, og ebay/wish er nok med på å gi mange en mulighet til å komme igang.. så det kan være litt "bistandspenger"...

Endret av Troxx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer til å handle inn en god del ting fra Aliexpress og Dealextreme før 350kr grensa forsvinner. Kjøpte f.eks en lommelykt til 70 kr som lyser fantastisk mye bedre enn disse overhypede Led Lenser lyktene til 5x++ prisen. Får aldri kjøpt et slikt produkt på det norske markedet, mulig via Let`s Deal som kjøper inn ting fra Kina og selger til mange ganger prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hei! 

 

Posten jobber med å gjøre det enklere og rimeligere å motta ting i posten når du har handlet på nett i utlandet. Tenkte det passer å legge ut denne henvendelsen i denne tråden.

 

Har noen av dere lyst til å hjelpe til?

 

Dere kan melde dere på her, om det er av interesse, og spør meg gjerne på melding eller i kommentarfeltet om dere har noe spørsmål! https://response.questback.com/postennorgeaskonsernstabikt/netthandel

Lenke til kommentar

Ja meldte meg jo selvsagt på.

 

Kan jeg få lov til å sette tinnhatten på hodet litt - bare for å rote litt opp, liksom?

 

Hvor mange av partiene i regjeringen er for et EU-medlemskap (har ikke giddi å sjekket opp selv da, må jeg bare innrømme)?

Hvis det er de samme partiene som stemmer for fjerning av moms-grensa, som også vil med i EU (hvis og bare hvis - men tinnhatten er på) så må jo dette være genialt.

Tank hvor mange velgere som ønsker å kjøpe billig fra utlandet, som nå kommer til å tro at alt blir så mye bedre bare vi melder oss inn i EU.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Meldte meg på  :)

 

Men det handler om gebyret - det må bli så lavt som mulig og gjerne med en online betalingsløsning!

 

Helt enig. Jeg har ingenting i mot å betale MVA eller toll, men jeg har ikke lyst til å betale et gebyr på 150kr for å importere noe som koster 50kr på eBay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg har ingenting i mot å betale MVA eller toll, men jeg har ikke lyst til å betale et gebyr på 150kr for å importere noe som koster 50kr på eBay.

Man må jo være villig til å betale kostnaden samfunnet har for å behandle fortollingen? Dersom man ikke gjør det, så vil samfunnet(oss) tape store summer.

 

Det er viktig at gebyret blir så lavt som mulig, men samtidig må det være bærekraftig. Jeg vil at mine skattepenger skal gå til sikkerhet, skole, helse++ ikke til å "sponse" privatimport av småvarer.

Lenke til kommentar

Det blir jo da til at vi må betale et gebyr på kanskje kr 100,- for å kunne betale kanskje kr 50,- i mva.

Det er fornuftig at alle som driver med import, enten det er private, små bedrifter eller store kjeder, har samme regler. Samtidig er det fornuftig at man har en enklest og mest mulig effektiv ordning for å flytte varer over landegrenser. Det er soleklart at det bør være mer lønnsomt å kjøpe store partier, enn å handle enkeltvarer.

 

Det blir jo bare dumt, da burde det heller være fornuftig å la være å kreve gebyrer for varer under la oss si kr 350,-. Men vent, det har vi allerede....  :ohmy:

Det er ikke fornuftig når man ser på totalomfanget og veksten i det. Dersom du ikke ser problemet, eller nekter å ta innover deg hvilke utfordringer det gir, så er det ikke mulig å føre noe fornuftig debatt om det heller.

 

Dersom du bruker 100 kroner på eBay, så er det 100 kroner mindre du kan bruke lokalt i Norge. Det igjen betyr at den lokale butikken, kinoen, cafeen, puben++ har gått glipp av 100 kroner i omsetting og dermed 100 kroner mindre å lønne en ansett med.

 

Penger brukt lokalt, vil føre til lokal lønn, som igjen vil føre til lokalt forbruk. Derfor er det viktig å beholde mest mulig penger i landet, uten å redusere handelfriheten til folk. Det oppnås best ved å ha mest mulig like vilkår for nasjonale og utenlandske aktører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke fornuftig når man ser på totalomfanget og veksten i det. Dersom du ikke ser problemet, eller nekter å ta innover deg hvilke utfordringer det gir, så er det ikke mulig å føre noe fornuftig debatt om det heller.

 

Dersom du bruker 100 kroner på eBay, så er det 100 kroner mindre du kan bruke lokalt i Norge. Det igjen betyr at den lokale butikken, kinoen, cafeen, puben++ har gått glipp av 100 kroner i omsetting og dermed 100 kroner mindre å lønne en ansett med.

 

Penger brukt lokalt, vil føre til lokal lønn, som igjen vil føre til lokalt forbruk. Derfor er det viktig å beholde mest mulig penger i landet, uten å redusere handelfriheten til folk. Det oppnås best ved å ha mest mulig like vilkår for nasjonale og utenlandske aktører.

 

Jeg tror faktisk jeg følger deg - og synes at hvis du ikke klarer å ta innover deg at verdien av det vi kjøper minsker drastisk - så er videre diskusjon forgjeves. 

 

Like vilkår du tenker jeg  :D

 

Så takk for en kort men lite givende diskusjon.

Lenke til kommentar

Man må jo være villig til å betale kostnaden samfunnet har for å behandle fortollingen? Dersom man ikke gjør det, så vil samfunnet(oss) tape store summer.

 

Det er viktig at gebyret blir så lavt som mulig, men samtidig må det være bærekraftig. Jeg vil at mine skattepenger skal gå til sikkerhet, skole, helse++ ikke til å "sponse" privatimport av småvarer.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at tollgebyret bare er en gigantisk melkeku som kun brukes til å subsidiere annen drift (som tilfeldigvis er ulovlig men ingen har brydd seg om å nevne det siden 2004). Det koster ikke 159kr å lese hva som står på tolldeklarasjonen og taste dette inn på en datamaskin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er nok for det beste, men regjeringen burde ikke tillate fri pris-setting på håndteringsavgiften posten tar, som realistisk burde være 20kr. Regnet ut fra at det kanskje tar 30 sekunder å legge inn tallene på PCn dems for betaling av MVA?
Om vi kan unngå tollgebyrene med å betale MVA selv, digitalt, så er alt tip-top.
Norske butikker kan fint la være å være så vanvittig griske, så ville de færreste bestilt fra kina for halv/kvart pris, garanti er verdifullt, og det får man ikke ofte fra kina. 10 til 50 ganger priser er sykt, og burde være ulovlig utnyttelse.
 

Så lenge det kun er momsen som skal betales er det greit. 

Hadde det slik vært så ville nesten ingen brydd seg og endringen, men det er ett veldig dyrt behandlingsgebyr fra DHL/Posten/andre som gjør det håpløst.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle dere som syter over dette, hva jobber dere med? Jeg regner med dere er offentlig ansatte og ikke ansatte i private bedrifter og spesielt ikke i detaljhandelen.

 

Forhåpentligvis blir det også slutt på gratis frakt. https://e24.no/naeringsliv/virke-ber-regjeringen-stemme-mot-billig-kinesisk-netthandel-paa-toppmoete/24645070

 

Moms fra første krone kan slå tilbake på Virke. eBay og Amazon har allerede global shipping der man betaler moms ved kjøp. Flere store aktører kan komme med dette og da vil det bli lettere å bestille fra utenlandske nettbutikker.

 

Hvis dere er så oppgitt over de høye prisene i norske nettbutikker kan dere bare starte egen nettbutikk og selge billig. Lykke til! Dere får håpe at ingen benytter angreretten. Hvorfor trur dere en dings til 2-3USD koster 100kr eller mer i Norge, p.g.a. griskhet?

Lenke til kommentar

Hva folk jobber med har ikke noe med saken å gjøre for jeg skal vedde på at det er mange som jobber i butikk som handler i utlandet

 

OG, om du leser denne tråden så kan du se at de fleste vil betale moms, men at det er gebyret som er problemet

 

MYE av det jeg har handlet på nett finnes ikke i Norge, og resten er overpriset 

Dyreste tingen jeg har kjøpt på Ebay kostet 600 kroner, samme dingsen, billigste i Norge kostet 7 000

Lenke til kommentar

Alle dere som syter over dette, hva jobber dere med? Jeg regner med dere er offentlig ansatte og ikke ansatte i private bedrifter og spesielt ikke i detaljhandelen.

 

Forhåpentligvis blir det også slutt på gratis frakt. https://e24.no/naeringsliv/virke-ber-regjeringen-stemme-mot-billig-kinesisk-netthandel-paa-toppmoete/24645070

Hva "vi" jobber med er ikke din sak.

 

Har reparert flere laptopper og fått de opp i fungerende stand ved at det har vært mulig å bestille reservedeler fra ebay - reservedeler som ellers ville ha vært umulig å få tak i innenlands, eller som etter nyår vil være så dyrt at jeg like godt kan dynke enheten i bensin og sette fyr på så jeg blir kvitt problemet. Kanskje kaste restene inni skauen så ingen ser på?

 

For dere pragmatikere som bare skal ha det dyreste og flotteste betyr det nok ingenting, så lenge vi klarer å holde bruk og kast-samfunnet gående.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Pakkene som kommer til Norge utgjør ingenting og dette karbonavtrykket forblir det samme da de uansett må sende pakker til andre land

 

Stort sett bare posten som vil merke noe, med mange pakker som ikke blir hentet, og da blir karbonavtrykket mange ganger større fordi de da må kaste dette, eller sende det tilbake

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...