Gå til innhold

Skroter momsfritaket på varer under 350 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har også vært nevnt at posten vil bruke mye lengre tid da kapasiteten vil bli sprengt, døgnet rundt, og til slutt vil vi sitte igjen med bare PostNord

Da sverige innførte avgiften på 75kr så falt antallet småpakker fra kina dramatisk. Blir nok større effekt om posten kommer med 160kr de skal ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største ulempen med fjerning av tollgrensen for slike som meg - som finner smådeler på nettet og dermed kan reparere gamle maskiner eller hovedkort - er at det nå sansynligvis bli vanskelig å få tak i f.ex gamle IDE-disker, kondensatorer, etc fra utlandet til en fornuftig penge, og at skroting av utstyret blir eneste fornuftige utvei.

Ehm, kjøpe du kondiser på eBay og reparerer hk for folk? Høres ut som heftig bingo

Lenke til kommentar

Står det noe sted hvordan det er tenkt til å fungere? Å betale mva er for meg helt greit, det er jo gebyrene i tillegg som svir. Hva vil de ligge på, for en pakke med verdi 10,- ?

Posten tar vel 160 kroner i gebyr + 2 kroner moms

Jobben med å administrere dette er lik uavhengig av pakkens verdi.

Enten må da de dyre pakkene «sponse» de billige pakkene, eller så blir gebyret likt uavhengig av pakkens verdi.

Lenke til kommentar

Derfor må det være opp til mottaker å betale moms etter at en har fått varen, for at de ikke skal ta opp unødvendig plass hos speditør og heller ikke gi de unskyldninger for å innføre gebyr på lager etc.

Dette kan glatt innføres på varer under 1000 kroner, eventuelt en høyere grense

 

Med dagens BankID burde det ikke være noe problem å finne en løsning

Lenke til kommentar

Derfor må det være opp til mottaker å betale moms etter at en har fått varen, for at de ikke skal ta opp unødvendig plass hos speditør og heller ikke gi de unskyldninger for å innføre gebyr på lager etc.

Dette kan glatt innføres på varer under 1000 kroner, eventuelt en høyere grense

 

Med dagens BankID burde det ikke være noe problem å finne en løsning

Rent bortsett fra at «alle» da hadde jukset. Hvordan skulle man kontrollert dette, på en fornuftig måte?

 

Det var idioti å øke grensen fra 200. Det medførte at langt flere ting kunne bestilles over nett uten å betale mva, noe som gjorde dette til et stort problem. Hadde de holdt grensen på 200 ville problemet vært langt mindre, og billig pakker ville sluppet masse administrasjon.

Lenke til kommentar

Riktig. Dog, du ser aldri Virke eller andre gå for en slik løsning, for de vet jo utmerket godt at om folk må betale 25% i mva uten gebyr, så er fortsatt småvarene fra Kina langt rimeligere enn tilsvarende vare kjøpt lokalt. Dermed lyger de, og ber om "like betingelser", når det de egentlig vil ha er en forfordeling av norske butikker lik importgebyret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ehm, kjøpe du kondiser på eBay og reparerer hk for folk? Høres ut som heftig bingo

Nei, har alltids noen gamle hovedkort liggende så jeg har reservedeler - (bingo).

 

Poenget er at med fjerning av tollgrensa, så blir det plutselig veldig dyrt å skulle få tak i reservedeler som i utgangspunktet ikke koster så mye (hovedkort og kondensatorer er bare et praktisk eksempel å bruke i den sammenheng).

 

Dermed er veien til søpla veldig mye kortere for mange produkter -- er det veien å gå for et land som skal fremstå som miljøvennlig utad ?

 

Og løsningen synes å være svært enkel - la billige reservedeler forbli tollfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La alt innad EU være både tollfritt og at man kun betaler avsenderlandets MVA.

Det er mye spennende å kjøpe fra EU også. Men ofte så har de dyrere frakt, og kan ikke måle seg med Kina sånn sett.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tenker feil så er moms ordningen helt gal. Butikker burde etter det jeg forstår kreve inn moms og betale til det land butikken ligger. Og da ville varene allered være betalt moms for når de ble kjøpt, og ikke få ny moms ved videre transport over landegrensene.

Lenke til kommentar

alt innad EU er så vidt jeg vet tollfritt, men Norge er ikke med i EU

 

Godt poeng.

 

Er det noen fordel å stå utenfor EU via EØS lengre. Når man ser på usikkerheten rundt Brexit og Norges ømme posisjon her?

 

Man burde vel heller bli et fullverdig medlem som har stemmerett. En betaler jo samme sum til EU likevel enten man er EU-medlem eller EØS-medlem. Jeg stemte Nei til EU i 1994 til info. Det er ikke så enkelt for folk å forstå alle konsekvenser av et medlemsskap, eller om man blir stående utenfor.

 

Det som jeg likte minst med tilnærmingen var at Stortinget lurte oss inn bakveien via EØS, tross et Nei-flertall i fra folket. Pluss at potensiale for kåte politikere til å karre til seg saftige nye stillinger i EU (norske politikere), det bydde meg en del i mot. Se Stoltenberg fikk det til likevel, men måtte til Nato for å få maktposisjonen han siklet etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...