Gå til innhold

Skroter momsfritaket på varer under 350 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Posten advarer norske politikere om å fjerne tollfrigrensen

https://www.nettavisen.no/nyheter/fjernes-tollfri-grensen-fra-nyttar-ma-du-betale-gebyr-pa-158-kroner-for-alle-pakker/3423497454.html

 

Til og med posten ser galskapen i det. Hvis de i det hele tatt har kapasitet til full tollbehandlling av 100% av pakkene som kommer. De snakker om hva som skjer hvis det innføres allerede fra 2019, og det er jo det samme som med en gang, altså så snart det lar seg gjøre. Må nesten anta at det er en reell mulighet siden det i det hele tatt nevnes. At det skal være 160 kr eller mer i gebyr fra første krone på absolutt alt må være den heftigste importmuren noen sinne. Da kommer folk til å finne seg alternative måter å handle på, uten å betale noe som helst til statskassen, for noe sånt er åpenbart helt uholdbart, og man ender opp med en solid backfire.

Endret av bo1e
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Posten advarer norske politikere om å fjerne tollfrigrensen

https://www.nettavisen.no/nyheter/fjernes-tollfri-grensen-fra-nyttar-ma-du-betale-gebyr-pa-158-kroner-for-alle-pakker/3423497454.html

 

Til og med posten ser galskapen i det. Hvis de i det hele tatt har kapasitet til full tollbehandlling av 100% av pakkene som kommer. De snakker om hva som skjer hvis det innføres allerede fra 2019, og det er jo det samme som med en gang, altså så snart det lar seg gjøre. Må nesten anta at det er en reell mulighet siden det i det hele tatt nevnes. At det skal være 160 kr eller mer i gebyr fra første krone på absolutt alt må være den heftigste importmuren noen sinne. Da kommer folk til å finne seg alternative måter å handle på, uten å betale noe som helst til statskassen, for noe sånt er åpenbart helt uholdbart, og man ender opp med en solid backfire.

 

Bra for sysselsetting da, må jo ansette en skokk med folk til å tollbehandle alle disse pakkene!

Lenke til kommentar

Dårlig nytt for oss som handler mye fra Kina, men helt sikkert godt nytt for de som prøver å drive nettbutikk i Norge. Utdrag fra Avisenes Nyhetsbyrå nå i kveld:

 

Tirsdag formiddag ble det klart. Et flertall i Stortingets finanskomite går inn for å utrede å skrote momsfritaket på varer under 350 kroner bestilt fra utlandet. Det får Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) opplyst.

Det betyr at du snart kan måtte betale moms på hver eneste krone for varer du bestiller på nettet fra utlandet.

 

Har selv bestilt masse fra Kina. Sikkert ikke moralsk riktig, men flere ganger har jeg sett de samme varene i norske butikker, i beste fall til bare ti-ganger prisen. For eksempel bestilte øreplugger til hodetelefonene i memory foam. På Teknikk Magasinet skulle de ha 199 for et sett. Bestilte fem par for 16 kroner.

 

I dag kan noen le hele veien til banken. Men kanskje best av hensyn til våre arbeidsplasser? Selv om det blir mye mindre småtekno-kjøp...

 

men... den som trolig kan le aller best er Posten, som kan dra inn gebyrer til den store gullmedaljen :(

 

Dette burde bare gi oss som bestiller ting i fra utlandet anledning til å klage livskjiten ut om tollvesen og Posten med flere. Sånn at arbeidsmengden og klagehenvendelsesmengden øker hinsides. Da må de gjøre noe med forenklet fortolling tenker jeg.

 

Bestill, la være å hente. Bestill, la være å hente. Gjenta nok ganger.

 

Gjerne noe som koster 3 kroner med gratis frakt. Jeg kan fint gjøre 333 slike bestillinger for kr 999,- Om mange nok gjør dette så blir myndighetene lei av oss. En aktiv type protest.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haha jeg liker tankegangen. Man kan bestille tjukt av sånne lyspærer til bil for eksempel, eller lysdioder for kretskort. Fant ingen i farten som kostet under 6 kroner dog. Er jo mye regelrett skrot som går gjennom tollen, og har fått inn flere dyre ting som egentlig skulle vært betalt moms for også. Lurt å bestille litt dyrere ting rundt jul, nyttår og påske har jeg funnet ut, god sjanse for at det sklir gjennom gratis da siden mengden pakker er så stor. Hvordan velges det ut hva som skal sjekkes egentlig, er det stikkprøver og de største pakkene blir sjekket? Noen jobbet i posten? Jeg antar alt dette går på et bånd og så står det noen ansatte og plukker ut og åpner pakker for å sjekke hva det er og ser på kvitteringen inni pakken for å finne ut hva verdien er. Ser jo mange pakker som kommer er åpnet for å sjekke og deretter teipet igjen etter de har funnet ut at verdien var lav.

Lenke til kommentar

Det ble også nevnt at private kan få betale momsen selv, digitalt, så om de fjerner tollgebyrene så er dette bare positivt

 

Skal alle disse småpakken tollbehandles så vil pakker fra utlandet bruke mye lengre tid

 

Selv idag når du fortoller selv så tar posten 158kr i lagergebyr. Helt tilfeldig at det er helt likt postens gebyr på 158kr for tollbehandling.

Lenke til kommentar

De innfører vel bare nytt gebyr for uavhentede pakker.

 

Jeg klarer ikke på noen måte å forstå en slik saksbehandling. Det må jo være frivillig å la pakken gå i retur om man ikke ønsker den likevel. Det blir jo Postens eller de andre befrakternes ansvar å bli kvitt pakkene igjen uten å fornærme avsender. Så de kan jo ikke bare kaste dem i søppelet heller vel, uten å forvente en klagestorm i fra utlandet.

 

Hvem tror du får rett hos Ebay, AliExpress med flere når nok antall tusen kunder klager på at de ikke fikk pakken på den måten som forventet. Da må det jo skje noe både hos disse asiatiske selgerne, det asiatiske landets myndigheter, internasjonale postavtaler for ellers blir kundemassen sur og bruker andre ledd å handle via neste gang. Jeg tror ikke myndigheter og Posten (evt. andre befraktere), klarer å vri seg unna dette. Men, jeg kan selvsagt ta feil jeg også.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo det kan de. Det er slik de finner kriminelle og savnede personer. De sjekker historikken om hvilke master telefonen din har hatt kontakt med.

 

Så du mener at tollvesenet har åpen adgang til slik informasjon, eller at de kan samarbeide med politi og domstol om å forsøke å hente ut slik informasjon i fra teleselskaper?

 

Tollvesenet er vel muligens et slags politi, så de kan kanskje snakke med domstol selv.

 

Og dette skulle de gidde å gjøre over noen kilogram sukkertøy?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...