Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Begynner nesten å få litt kalde føtter nå. Har kjøpt krypto for bare et par tusen kroner så akkurat det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Problemet er at jeg har bestillt skjermkort pluss litt annet stæsj for nesten 25k. Burde jeg bare avbestille dette tro?

Ingen grunnn til å få kalde føtter spør du meg. Har selv mye utstyr i bestilling og har ingen planer om å avbestille. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kan jo alltids selge utstyret igjen å få tilbake det meste av pengene. Det er bare det at jeg er ikke akkurat verdens heldigste person når det gjelder slike ting. Kjøpte mine første aksjer 21. juni 2007. En måned senere begynte de første tegnene på finanskrisen. Det eneste som mangler nå er at jeg begynner med krypto i samme øyeblikk som bobla sprekker.  :(

Lenke til kommentar

Nei, kan jo alltids selge utstyret igjen å få tilbake det meste av pengene. Det er bare det at jeg er ikke akkurat verdens heldigste person når det gjelder slike ting. Kjøpte mine første aksjer 21. juni 2007. En måned senere begynte de første tegnene på finanskrisen. Det eneste som mangler nå er at jeg begynner med krypto i samme øyeblikk som bobla sprekker.  :(

 

All den tid man ikke vet hva man driver med, så er det viktig å erkjenne at man har hatt flaks. Det er gjerne typisk at folk som har tjent mye penger på noe vil tilegne det dyktighet, kunnskap og god timing, men når man taper penger er det uflaks. Som regel er begge deler flaks. :) 

 

Veien videre for deg avhenger av hvor mye risiko du ønsker å ta. Dette kan svinge begge veier. Du kan kanskje bli rik, men du kan også tape alt i ytterste konsekvens. 

 

INGEN i denne tråden kan predikere hva som skjer i kryptomarkedet fremover og sannsynligvis få andre også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner nesten å få litt kalde føtter nå. Har kjøpt krypto for bare et par tusen kroner så akkurat det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Problemet er at jeg har bestillt skjermkort pluss litt annet stæsj for nesten 25k. Burde jeg bare avbestille dette tro?

Har selv 60k i bestilling. Er ingen grunn til å få kalde føtter. Litt som i august ifjor..

Lenke til kommentar

Nei, kan jo alltids selge utstyret igjen å få tilbake det meste av pengene. Det er bare det at jeg er ikke akkurat verdens heldigste person når det gjelder slike ting. Kjøpte mine første aksjer 21. juni 2007. En måned senere begynte de første tegnene på finanskrisen. Det eneste som mangler nå er at jeg begynner med krypto i samme øyeblikk som bobla sprekker.  :(

Antar du ikke solgte? For aksjemarkedet har vel gått opp et par ganger fra den tiden. Krypto var en boble som kom til å sprekke, spørsmålet var bare når. Men alikevel, fra et år tilbake har krypto hatt formidabel vekst. Skal bobla virkelig sprekke må vi langt langt lengre ned. Dette er bare en korreksjon. 

Lenke til kommentar

 

Nei, kan jo alltids selge utstyret igjen å få tilbake det meste av pengene. Det er bare det at jeg er ikke akkurat verdens heldigste person når det gjelder slike ting. Kjøpte mine første aksjer 21. juni 2007. En måned senere begynte de første tegnene på finanskrisen. Det eneste som mangler nå er at jeg begynner med krypto i samme øyeblikk som bobla sprekker.  :(

Antar du ikke solgte? For aksjemarkedet har vel gått opp et par ganger fra den tiden. Krypto var en boble som kom til å sprekke, spørsmålet var bare når. Men alikevel, fra et år tilbake har krypto hatt formidabel vekst. Skal bobla virkelig sprekke må vi langt langt lengre ned. Dette er bare en korreksjon. 

 

 

Det ble en ganske så bratt lærekurve for en nervøs nybegynner, men etter mange dumme krumspring klarte jeg til slutt å trekke meg ut med god fortjeneste. Tror jeg mistet litt lysten til å ta sjanser etter å ha sett et urealisert tap på -89 000 i porteføljen.  :laugh:
Lenke til kommentar

 

 

Nei, kan jo alltids selge utstyret igjen å få tilbake det meste av pengene. Det er bare det at jeg er ikke akkurat verdens heldigste person når det gjelder slike ting. Kjøpte mine første aksjer 21. juni 2007. En måned senere begynte de første tegnene på finanskrisen. Det eneste som mangler nå er at jeg begynner med krypto i samme øyeblikk som bobla sprekker.  :(

Antar du ikke solgte? For aksjemarkedet har vel gått opp et par ganger fra den tiden. Krypto var en boble som kom til å sprekke, spørsmålet var bare når. Men alikevel, fra et år tilbake har krypto hatt formidabel vekst. Skal bobla virkelig sprekke må vi langt langt lengre ned. Dette er bare en korreksjon. 

 

 

Det ble en ganske så bratt lærekurve for en nervøs nybegynner, men etter mange dumme krumspring klarte jeg til slutt å trekke meg ut med god fortjeneste. Tror jeg mistet litt lysten til å ta sjanser etter å ha sett et urealisert tap på -89 000 i porteføljen.  :laugh:

 

 

Shit happens, kan skje den beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driver nå og snuser nærmere på Bitcoin VISA-kort (og for andre kryptovaluta for den saks skyld). Ser så langt at Cryptopay og Bitpay tilbyr dette.. Noen erfaringer å dele på dette området? Går ut fra at dette også må beskattes som gevinst? Noe annet blir vel for godt til å være sant. :)

 

Edit: Leif.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Hei,

 

et lite spørsmål angående skatt - da primært til dere som har vært i dette gamet over lengre tid.

 

I utgangspunktet er all gevinstrealisering av kryptovaluta kapitalinntekt og skal skattes deretter, altså 24% for 2017.  Men en leser jo også at gevinsten kan klassifiseres som næringsinntekt dersom "aktiviteten er av et visst omfang".  Dette er da ekstremt lite spesifikt? Hva er et "visst omfang"? Jeg har lest gjennom skatteloven § 5-30 men ble ikke spesielt mye klokere.  Jeg regner med at det er mange her som i løpet av et år har vekslet en god del mellom kryptovalutaer (dette er jo også uungåelig i mange tilfeller dersom en ønsker å investere i noe annet enn Bitcoin, Ethereum og Litecoin), så hvordan har dere forholdt dere til dette?

 

En kompis av meg stilte meg dette spørsmålet.  Han gjennomførte sin første handel i midten av august 2017, og har hatt ca 1 handel i snitt per dag for resten av året. Dette er da inkludert trading fra fiat til eth/btc/ltc og videre til andre altcoins. Han eier ingen eth/btc/ltc, så "reelt" sett har han hatt 1 handel per 2.dag. Dog er dette noe jeg regner med at skatteetaten ikke bryr seg noe som helst om når de først er ute med skattepisken.  Noen med erfaring på dette området?

Endret av Rexmentula
Lenke til kommentar

Hvis alle tror det skal opp og handler deretter, da vil det gå rett opp.

Men som en klok mann en gang sa: "Når skopusseren gir meg råd om aksjer og investering, da har det kanskje gått litt for langt". Han solgte seg ut og i tiden som fulgte raste alt. Mye går på psykologi her, men den som intet satser intet vinner.

Lenke til kommentar

Hvis alle tror det skal opp og handler deretter, da vil det gå rett opp.

Men som en klok mann en gang sa: "Når skopusseren gir meg råd om aksjer og investering, da har det kanskje gått litt for langt". Han solgte seg ut og i tiden som fulgte raste alt. Mye går på psykologi her, men den som intet satser intet vinner.

 

Slike tåpelige myter, som taxisjåførmyten. Her har vi et eksempel, en artikkel fra 2010 hvor man merker taxisjåførers interesse for aksjer etter ett års jevn oppgang siden finanskrisen.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2010/03/Derfor-er-toppen-naadd-paa-boersen

 

Og hvordan har det gått, nesten 8 år etterpå? Skulle man stolt på dommedagsprofetiene og solgt alt man hadde av askjer i mars 2010?

 

Nei, nettopp.

 

Bitcoin vil i framtiden bli det dollar har vært i mange tiår og til dels euro i nyere tid, bitcoin vil ta over, og jeg er ikke det spor bekymret for denne korreksjonen vi har nå, som kun er preget av frykt. Men da har man jo muligheter for å låne litt mer for å kjøpe mer igjen, så faktisk bare positivt.

 

Bitcoin stiger med flere hundre prosent i 2018 ift. dagens nivå, merk mine ord, det er sikkert som nettbanken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er interessant når de som påstår at "ingenting vokser inn i himmelen" samtidig har en god del penger investert i aksjer, som jo også er et marked hvor ting synes å vokse inn i himmelen - om en bare ser forbi korreksjoner over korte tidsrom. Den største forskjellen synes å være at ting går raskere opp og ned i kryptoverdenen om dagen.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Dow_Jones_Industrial_Average

 

Well, well, well, lots of bumps and bruises her, også. Kunne like gjerne vært grafen til en eller annen krypto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bitcoin stiger med flere hundre prosent i 2018 ift. dagens nivå, merk mine ord, det er sikkert som nettbanken.

Slike ting gjør meg om mulig enda mer bekymret. Du er tydeligvis tungt eksponert og gjør alt du kan for å snakke opp kursen.

Ingenting er sikkert her i verden, både aksjer og krypto er til dels bobler som det handles og spekuleres dritten ut av. Turen opp til 20k var drevet av frykten for å ikke komme inn, på samme måte som boligmarkedet var det et par år siden. Turen ned til 8k var drevet av frykt og av gevinstsikring. Når noe har steget 5000 % på ett år sier det seg selv at det ikke fortsetter særlig lenge og at nedturen kan komme hardt og brutalt.

 

Merk at jeg ikke nødvendigvis er negativ til krypto men at det er all mediadekningen de siste 3-4 månedene som har drevet dette langt langt forbi sunne nivåer. Skoleungdom som bruker flere timer av skoledagen til å sjekke kurser og børser, det er rett og slett ikke bra.

Risikoen når man gikk inn på nivåer rundt 15-20k anså jeg som ekstrem, uten at fortjenestemuligheten nødvendigvis var så stor. Nå er vi på 8k. Klarer man å få igjen flere 100 % fra dette nivået igjen for inneværende år da blir jeg mektig imponert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...