Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

 

 

Det vil ikke skje. Verden går fremover, ikke bakover, dette er ingen mening, men FAKTA.

Ikke nødvendigvis, ofte går den bakover. Iallefall trenger vi en solid forbedring i alt som har med filosofi, moral, etikk og slike ting å gjøre om vi skal bevege oss fremover som samfunn. Det er ikke bare teknologi som teller som fremskritt vet du.

 

Det er også fakta at det er utallige religioner som kom før kristendommen (som kristendommen stjal fra, alle religioner har gjort dette, er intet nytt) som har dødd ut, ikke tro at DIN versjon av religion er så spesiell når historie er fylt av religioner som ikke praktiseres lenger

Min versjon? Jeg snakker om Norge og Europas versjon. Kristendommen.

 

Newflash; vi har ingen statskirke lenger. Get with the program. Hadde kirken ikke fått statsstøtten de får hadde vi fått se hvor mange ekte kristne det faktisk er, for kostnadene burde komme fra deres lommer, og kirken burde slutte med å melde inn folk som ikke vet om det eller engang vil være innmeldt for å få mer støtte, dette er faktisk jævla frekt og direkte juksing med tallene.

 

 

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da sier kristne fra seg julen.
Jesus ble født i september-oktober -- i følge Bibelens beskrivelser -- men de kristne slengte seg på hedensk Saturnalia / midtvinter for å få seg noen ekstra fridager.

Synd at de ikke har tatt vare på hans ordentlige fødselsdag -- for de kan åpenbart ikke bare få noen nye dager, og siden de er kristne får de ikke lov til å feire hedensk midtvinter

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor har du det fra at jeg ikke liker ateister?

Mange av postene dine her på forumet vitner om at du ikke liker ateister i måten du argumenterer på men som vanlig liker du ikke å puttes i bås.

 

Da lurer jeg fortsatt på hva det er som gjør Norge til et kristent land?

Hedningene var her først og nå er stat og kirke skilt igjen slik at vi ikke lengere har noe statskirke.

Så hva er det nå som gjør Norge til et kristent land?

 

 

Jeg har ingenting imot ateister. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt faktisk.

 

Det som irriterer meg er sånne bitre ateister som kommer med masse kvalm om religioner og alltid skal dytte sine syn rett i trynet på alle andre. Sånne ateister liker jeg ikke.

 

Norge har en Kristen historie og er bygget på Kristne verdier, det gjør Norge Kristent. Bare fordi folk nå ivrer etter å fjerne ankeret og ta bort alle samfunnets verdier og erstatte disse med relativisme uten logikk eller rasjonalitet, så betyr ikke det at Norge ikke er en Kristen nasjon. Norge er i aller høyeste grad en Kristen nasjon, men står nå i fare. Løgner har blitt den nye sannheten, folk bryr seg ikke lenger, egoisme begynner å ta en mer sentral plass i samfunnet, grådighet og meningsløs individualisme er i ferd med å erstatte samholdet, fornuften og velviljen. Vi er i ferd med å vaske bort våre sentrale verdier og erstatte disse med tomhet og ingenting.

 

Fortsetter denne utviklingen vil samfunnet vårt utvikle seg til et kaldt og kynisk samfunn, uten mål og mening, uten frie tanker, ja, uten tanker generelt. I verste fall kan vi ende med å utrydde oss selv fordi vi aldri stiller spørsmål ved hva vi holder på med og hvorfor. Vi har ingen retning og mening med noe som helst, vi bare gjør ting. På mange måter kan du si vi er på automatpilot til helvete.

 

F.eks, bare fordi vi KAN utvikle en teknologi, så betyr ikke det at vi bør utvikle den. Eller, bare fordi vi HAR en teknologi, så betyr ikke det at den er bra. Samfunnet vårt mangler filosofiske holdepunkter, selvgranskning og generell smarthet. Vi har et samfunn som er i ferd med å bli dumt, for idioter, helt uten mening, helt uten retning, helt poengløst. Et samfunn uten mål er et fattig samfunn, og ny teknologi er ikke løsningen på slike ting. Vi må ha et tenkende og intelligent samfunn, og vi må utvikle oss på en målbveisst og smart måte. Å drive rundt på havet på en planke er rimelige meningsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sannsynlig eller ikke har ingenting å si. Denne posten handler om Kristne helligdager. Jeg er egentlig mest interessert i å se om ateister egentlig er villige til å ta konsekvensen av sitt valg og miste visse fordeler.

 

Det virker foreløpig som det er svært problematisk.

 

 

Du har jo ingen premisser for konklusjonene dine. Spør du meg så er du heller ute etter å provosere ateister, og med ganske dårlig effektivitet.

 

Jeg lar meg rive med, så la oss begynne her:

Hva er logikken i at ateister ikke skal få rett på like mange feriedager som kristne, og hvorfor skal de isåfall ikke få lov til å ha de samme dagene som kristne til å bruke på ikke-religiøse formål?

 

 

Logikken er at disse fridagene er faste Kristne helligdagerdager og dermed er det rimelig logisk at ateister aka. ikke-kristne ikke skal ha disse fridagene. Hva er logikken i at ikke-kristne skal ha Kristne fridager?

 

Logikk er egentlig rimelig uviktig i dette tilfellet. Det er ikke det som er poenget. Poenget er egentlig hvor villige ateister er til å ta konsekvensene av sine egne valg, om det faktiske konsekvensene ble spilt ut. F.eks vil de ikke lenger kunne gifte seg i kirken, de vil ikke ha rett til fri på Kristne helligdager og de vil ikke ha tilgang til å delta i Kristne aktiviteter.

 

Har ateistene virkelig tenkt over hva dette innebærer? Har de tenkt over alle fordelene ved å være en del av et Kristent samfunn?

 

Jeg sier ikke at det skal eller bør være slik jeg foreslår, jeg bare lufter den teoretiske idéen.

 

Vi kan jo si det slik som en del ateister sier "ting". Om du ikke liker Kristendommen, så kan du jo flytte til midt-østen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan få ha påsken og pinsen for deg selv. Julen, som vi på norsk til og med har beholdt det hedenske navnet, er ikke en kristen tradisjon. Så den må de som er registrert i DNK leve uten. Logisk sett.

 

Forøvrig er det ikke DNK som definerer hva som er fridager, det er for oss den norske stat som definerer dette.

 

Men som sagt før, jeg skulle gjerne sagt fra meg et par langhelger om jeg skulle fortsatt kalle meg ateist. Og med det ha et lite overtak på de kristne i jobbmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Beklager. Visste ikke at jeg måtte leke etter dine regler. Du dikter jo bare opp urettferdighet for å skape et poeng.

 

Stemmer.

Så du ser ikke på det som mer sannsynlig at staten vil gjøre de nåværende helligdagene fritt til å allokere som man selv vil?

Sannsynlig eller ikke har ingenting å si. Denne posten handler om Kristne helligdager. Jeg er egentlig mest interessert i å se om ateister egentlig er villige til å ta konsekvensen av sitt valg og miste visse fordeler.

 

Det virker foreløpig som det er svært problematisk.

Kjipt å miste noen fridager, men skulle man bli troende av den grunn? Latterlig.

 

Det eneste som er problematisk er forskjellsbehandlingen. Både den som foregår i dag og den du fremmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at jeg ikke liker ateister?

Mange av postene dine her på forumet vitner om at du ikke liker ateister i måten du argumenterer på men som vanlig liker du ikke å puttes i bås.

 

Da lurer jeg fortsatt på hva det er som gjør Norge til et kristent land?

Hedningene var her først og nå er stat og kirke skilt igjen slik at vi ikke lengere har noe statskirke.

Så hva er det nå som gjør Norge til et kristent land?

 

Jeg har ingenting imot ateister. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt faktisk.

 

Det som irriterer meg er sånne bitre ateister som kommer med masse kvalm om religioner og alltid skal dytte sine syn rett i trynet på alle andre. Sånne ateister liker jeg ikke.

 

Enig med deg angående rasshølateister. Altfor mange av dem og de ødelegger for fornuftige folk som faktisk godtar at andre har andre syn enn dem. De som håner andres tro kan ta seg en bolle. Er det greit å være uenig? Ja. Er det greit å være nedsettende og direkte slem? Nei.

 

Edit; Det finnes den type folk som er religiøse også så ateistene er ikke alene om å ha et par råttne egg i kurven :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Haha, jeg ville egentlig bare vite om pipen fikk en annen lyd i forhold til Kristendom i Norge hvis noen av fordelene blir tatt bort (for de som ikke er Kristne). Jeg tror ikke folk ville vært så anti-kristne som de er på forumet her f.eks om det hadde hatt ulemper å ikke være Kristen i Kristne Europeiske land.

Hvilke ulemper? Og snakker du om diskriminering av ikke-kristne? Jeg tror tvert imot at anti-kristne hadde vært enda mer anti-kristne hvis det var enda større grad av diskriminering av ikke-kristne enn i dag.

 

Men diskusjonen er jo uansett ganske tåpelig siden disse fridagene gjerne kommer fra hedenske skikker.

 

Og hvis man virkelig skulle gjøre noe med det så kan man enten avskaffe fridagene, eller man kan frigjøre fridagene knyttet til religion og la folk bruke dem som de vil selv. Så kan kristne feire sin hedenske skikk i jula, og ateistene kan ta seg fri når de ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Festlig diskusjon. Gøy når dette rettferdiggjør diskriminering av kristne ved nyansettelser. Hvilke arbeidsgivere vil ønske å gi folk betalt fri ørten dager hvert år om de kan slippe, og heller kan ansette en ateist?

Diskriminering er ikke lov.

 

Det er nettopp diskriminering du argumenterer for. Troller du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke diskriminering at de kristne er de som får kristne høytider. Muslimene får muslimske høytider uten at resten av landet får det. Diverse andre religioner har også krav på diverse fridager. Elever/barn har fridager som de voksne ikke har.

 

Å kalle alt diskriminering fjerner ordets betydning...

 

Edit; Fortjener alle å få fordelene uten å få ulempene?

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

Hvorfor fortjener nedlemmene av den norske kirke fordeler fremfor andre?

Ser ingen grunn til det der de har snyltet på staten i over 1000 år for å bygge sin flotte tilbedelseshus.

Da må medlemmer av humanetisk forbund forjene enda mere for å spre humane verdier istedenfor trusler om et evig brennende helvete for de som ikke hører etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot ateister. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt faktisk.

 

Det som irriterer meg er sånne bitre ateister som kommer med masse kvalm om religioner og alltid skal dytte sine syn rett i trynet på alle andre. Sånne ateister liker jeg ikke.

Så det å stille kritiske spørsmål ved kristendommen og konstatere fakta er surmaget nå?

Hva med surmagede keistne?

Går de greit?

 

Norge har en Kristen historie og er bygget på Kristne verdier, det gjør Norge Kristent.

Som du sikkert vet blie norge tvangskristnet med sverd for rundt 1000 år siden.

Før det var dette et hedensk land og det skal bli godt å se kristendommen skrumpe inn til fordel for ateisme og agnostisisme.

 

Bare fordi folk nå ivrer etter å fjerne ankeret og ta bort alle samfunnets verdier og erstatte disse med relativisme uten logikk eller rasjonalitet, så betyr ikke det at Norge ikke er en Kristen nasjon. Norge er i aller høyeste grad en Kristen nasjon, men står nå i fare. Løgner har blitt den nye sannheten, folk bryr seg ikke lenger, egoisme begynner å ta en mer sentral plass i samfunnet, grådighet og meningsløs individualisme er i ferd med å erstatte samholdet, fornuften og velviljen. Vi er i ferd med å vaske bort våre sentrale verdier og erstatte disse med tomhet og ingenting.

Høres ut som verdiene du snakker om er tatt rett ut av sosialdemokratiet og de er ikke på vei noen steder for individualister finner du over alt.

Bare se på de kristne øyene storbritania består av, der har du dine kristne verdier med undertrykkelse av folket med noen få som skor seg på alle de andre.

For ikke å snakke om krigingen mellom protestantene og katolikkene, men kristne var de alle sammen.

Litt av noen verdier.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 Samt, at det ville være en skjev situasjon, så da kunne jeg tenke meg at ateister så kunne ha tilsvarende antall fridager når det måtte passe dem å ta de, altså som ekstra utvidelse av feriedagene, som kristne da ikke samtidig kunne få dersom de fikk jul, påske etc.  :wee:

Nei, hvorfor skulle de få det? Det er jo det som er hele poenget, at de ikke får fordelen ved å være Kristen når de ikke er Kristne. Ergo, de får færre fridager enn de Kristne. Jeg skjønner ikke at de skal være så stort problem. ;)

 

 

 

Problemet er at alle folk har likt behov for hviledager og ekstra pusterom. Så løsningen din om at kun et utvalg får det, uansett hvordan en setter det opp. Dersom makteliten f.eks. skulle ha 20 dager ekstra ferie, og alle andre i samfunnet - arbeiderne ikke skulle få det, så får man enda større gap mellom samfunnsborgerne. Merk at jeg skiftet fokus vekk i fra den kristne merkelappen du forsøker å plassere på fridager. Bare for å vise at et skille blir et skille åkke som.

 

 

Folk har ikke likt behov for hviledager. Det er helt individuelt. Hvorfor skulle eliten ha mer fridager? Her er det snakk om Kristne helligdager, ikke noe annet.

 

 

Ja jeg vet det er individuellt, men det generelle behovet i en flokk kristne og en flokk ateister har grunnleggende det samme hvilebehovet. Har du noen studier på dette med at ateister har mindre behov for hvile kanskje? Da tenker jeg at du velger ut veldig mange mennesker som er kristne og som er ateister. Kjører et studie på det i Norge, og kanskje i et par-tre landsdeler. Også gjør du det samme i et par-tre andre land. Slik at en har en 3-4 land å sammenlikne med for studiesikkerhetens skyld.

 

Fordi du forsøker å gjøre kristne til en elite. Takk for at du merker det med elite for oss  :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men, som voksen så valgte jeg å gifte meg sekulært.

Dette er jo et godt poeng. Kanskje Kirken kun skulle tilby Kristne å gifte seg i Kirken? Så kan de andre gifte seg borgerlig eller på andre måter.

 

 

Og hvilke tester måtte de som skulle gifte seg da måtte gå igjennom får å få oppleve det å gå inn i og ut av disse store kirkebygg, som ugift så gift?

 

Ville det være tilstrekkelig med en syvdobling eller tolvdobling av antall grille-spørsmål i fra presten. For han vennen min fortalte meg at presten de hadde var en skikkelig gammeldags gnurebukk, som satte de på harde prøver før han godtok å ha dem i sin kirke.

 

Så hyggelig det ville ha blitt med litt ekstra svovelpredikering.

 

Også måtte dere kristne prester ha godtatt at det kanskje kom noen standhaftige løgnere igjennom nåløyet deres, for de skulle absolutt trosse alt og ha det i en kirke, fordi det er flottest elns. ?

 

Forresten han som viet oss på sekulært vis. Jeg tror innerst inne han kanskje var kristen selv, men jeg kan ikke vite det med sikkerhet. Han holdt seg flott til den sekulære måten for det om. Så det kan hende at kristne setter litt pris på sekulære giftermål også. Bare nevner det. Det gjør dere sikkert litt godt å se at ikke alle ligger rundt med alt og alle til en hver tid  :wee:

 

Så da kan man stille spørsmål ved om det er vår norske kultur som preger oss som barn, til å velge monogami, og det å holde seg til en partner. Eller skal vi spør noen om det er noe naturen gjør med mennesket stort sett? Det er vel mange varianter i urbefolkninger. Noen ganger er det materialske hierarki til og med.

 

Så det kan godt hende at det sekulære i Norge fremdeles bærer mye kristen moral om kjærlighetsliv. Men kan man vite det sikkert? Kanskje det også er svært individuellt.

 

Jeg er rimelig sikker faktisk på at dere kristne går og begjærer deres neste hele tiden. Det er en naturlig drift i oss. Men ingen kan lese tankene dine, så da går du fri  :wee:

 

Er det ikke godt at man ikke har dette ekle tankepolitiet. Åh, dere har jo et tankepoliti, guden som kan lese dere i nåtid og i framtid til og med  :ohmy:

 

Men er dette bare et tankesett som presteskapet har plantet i dere? Det går an å ri av seg om man vil, og bli fri  :closedeyes:

Psykologen ville vel ha kalt det for tvangstanker, mens dere kaller det for tro.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn, rent teknisk sett så er jo både juleferie og påskeferie en Kristen ferietid, i tillegg til mange helligdager i løpet av året.

Sånn rent teknisk feil så tar du helt feil, og burde lese deg opp ang religiøse høytider om du skal uttale deg.

 

Nordmenn (og samtlige andre kulturer i hele verden i alle tider) har hatt feiringer i disse tidenene. Før "kristusmessen" hadde vi Yulefeiring, som navnet Jul kommer fra, og var feiring av solsnu. Våren er fruktbarhetsfeiring (hvor mye tror du egentlig jesus har å gjøre med påskehare og egg???)

 

And so it goes....

 

Og hvor står det skrevet at jeg som ateist ikke kan feire en høytid? At det går mot lysere tider er da like digg for meg som for noen andre, uavhengig av om jesus ble født på den tiden (noe han ikke ble, men datoen ble satt for å passe med førkristelige høytider)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...