Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Jehovas vitner feiret ikke påske for det er mange hedenske skikker som i tidens løp er blitt knyttet til påskefeiringen. Familieboka 2.utgave sier : Mange skikker og seremonier fra hedensk tid går igjen i kristne påskeskikker. I vest europa er det særlig fruktbarhets-riter og andre skikker i forbindelse med våren og naturens våknende liv som er trukket inn i påskefeiringen. Livet i konsentrert form er egget og påske-egget spiller en viktig rolle i påskefeiringen i alle land. Harens store fruktbarhet er årsaken til at begrepet påskehare er oppstått.

 

Siste påskefeiringen Jesus sammen med 12 apostlene. Etter at Judas har gått, introduserer Jesus en helt ny feiring eller minnehøytid for sine trofaste apostler. Dette er altså i virkeligheten en høytid til minne om Jesus død. Hvert år den 14. nisan skal dette gjentas som Jesus selv sier, til minne om ham. Det skal minne deltagerne om hva Jesus og hans himmelske Far har gjort for å gjøre det mulig for menneskene å bli frigjort fra dødens fordømmelse. For jøder som blir Jesus etterfølgere vil denne feiringen erstatte  påskeferingen.

 

Jehovas vitner i verden men i norge er det 11. april ( solnedgang ) kl 19

Endret av ildsint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jehovas vitner feiret ikke påske for det er mange hedenske skikker som i tidens løp er blitt knyttet til påskefeiringen. Familieboka 2.utgave sier : Mange skikker og seremonier fra hedensk tid går igjen i kristne påskeskikker. I vest europa er det særlig fruktbarhets-riter og andre skikker i forbindelse med våren og naturens våknende liv som er trukket inn i påskefeiringen. Livet i konsentrert form er egget og påske-egget spiller en viktig rolle i påskefeiringen i alle land. Harens store fruktbarhet er årsaken til at begrepet påskehare er oppstått.

 

Siste påskefeiringen Jesus sammen med 12 apostlene. Etter at Judas har gått, introduserer Jesus en helt ny feiring eller minnehøytid for sine trofaste apostler. Dette er altså i virkeligheten en høytid til minne om Jesus død. Hvert år den 14. nisan skal dette gjentas som Jesus selv sier, til minne om ham. Det skal minne deltagerne om hva Jesus og hans himmelske Far har gjort for å gjøre det mulig for menneskene å bli frigjort fra dødens fordømmelse. For jøder som blir Jesus etterfølgere vil denne feiringen erstatte  påskeferingen.

 

Jehovas vitner i verden men i norge er det 11. april ( solnedgang ) kl 19

 

Interessant innlegg.

 

Hva mener du egentlig med det siste der?

 

Jøder som Jesus etterfølgere? Hvilken feiring istedenfor påskefeiring?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke straffe noen. Jeg bare lurer på om ateister er villig til å ta konsekvensene av sine valg. Eller skal de ha både i pose og sekk? Skal vi absolutt separere Kirke og stat, så vil det jo ha visse fordeler å være medlem av Kirken, som at man kan gifte seg i Kirken og ta fri på Kristne hellidager og høytider.

Problemet vil oppstå med kristne som vil beholde jula, ikke hedninger som vil gi fra seg himmelspretten.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du vet like godt som meg at Jul og Påske er Kristne helligdager.

Jul kristen? Det var jo veldig rart siden jul er eldre enn jesus og kristendommen. Mindre rart blir det ikke når jesus aldri ble født i desember.

 

Jul er en hedensk tradisjon. Det er ingenting kristent med å fråtse i fet mat, pynte tre, danse i ring og gi gaver til hverandre. Dette er typisk hedensk.

 

Vi kan godt fordele helligdagene, men hedningene oppfant jula så den mister de kristne.

 

Du vet det finnes mange kristne som ikke engang feirer jul? Fordi det er en hedensk høytid?

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Abigor. Jeg er fullt klar over at du har problemer med å forholde deg til DAGENS realitet når du diskuterer og alltid selektivt finner tidsperioder å basere dine syn på. F.eks når du diskuterer dagens Russland lever du plutselig i 1985. Når du diskuterer USA lever du i 1949.

 

Når du diskuterer jul vil du plutselig tilbake til førkristen tid?

 

Javel..

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Abigor. Jeg er fullt klar over at du har problemer med å forholde deg til DAGENS realitet når du diskuterer og alltid selektivt finner tidsperioder å basere dine syn på. F.eks når du diskuterer dagens Russland lever du plutselig i 1985.

 

Når du diskuterer jul vil du plutselig tilbake til førkristen tid?

 

Javel..

Er ikke historikken argumenter ditt også? Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis vi skal diskutere DAGENS situasjon så er jo julen hvertfall ikke hellig. Det er handelsstandens årlige klimaks.

 

Om noe vil vel en Kristen ekslusivitet i forhold til Jul bringe Julen tilbake til sitt opprinnelige formål. Men ja, julen blir nå i stor grad misbrukt for å selge masse dritt. Ikke engang fra første advent, men lenge før det, gjerne i slutten av October eller begynnelsen av November.

 

Hvis ikke-Kristne ikke får fridager under disse Kristne høytider (julen) så vil det kanskje automatisk ordne problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis vi skal diskutere DAGENS situasjon så er jo julen hvertfall ikke hellig. Det er handelsstandens årlige klimaks.

 

Om noe vil vel en Kristen ekslusivitet i forhold til Jul bringe Julen tilbake til sitt opprinnelige formål. Men ja, julen blir nå i stor grad misbrukt for å selge masse dritt. Ikke engang fra første advent, men lenge før det, gjerne i slutten av October eller begynnelsen av November.

 

Hvis ikke-Kristne ikke får fridager under disse Kristne høytider (julen) så vil det kanskje automatisk ordne problemet?

 

 

Muslim Ramada kan også sammenlignes med hedenske Jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herrens aftensmåltid ble instiftet på årsdag for jødenes påskefest, en årlig høytid som jøder som var blitt kristne, ikke lenger behøvde å feire. 14.nisan

 

De fleste jøder feirer dessuten i dag påsken den 15. nisan

 

Var ikke klar over at Jødene feiret påske. The more the merrier.

Lenke til kommentar

Neppe, for det morsomme med julen (gaver og alt det der) er ikke kristne tradisjoner. Så med mindre du vil legge beslag på selve datoen/tidsperioden så tviler jeg på det. De kristne vil prise sin herre, og resten vil handle så penga spruter.

 

Gaver er såvidt jeg vet en del av den Kristlige tradisjonen også. Gaver til barn.

Lenke til kommentar

Nei. Det du sier er manipulasjon og/eller løgn. Jeg har aldri sagt ateister er "gale" eller at "Kristne" går "rette veien". Jeg forsøker bare å påpeke verdien av Kristendommen i Europa.

 

Jeg snakker ikke om ateister får fordeler, jeg snakker om at ateister er villige eller ikke til å ta konsekvensen av sine valg. I dette tilfellet ved at de ikke kan gifte seg i Kirken.........

Jeg har ingen problemer med å ta konsekvensen av dette.

Som en person som ikke er medlem i noe religionssamfunn får jeg faktisk ikke gifte meg i kirka om jeg aldri så mye ville, noe som gjelder alle som ikke er medlemmer av den norske kirke

Jeg og kona blei viet av en kvinnelig Dommerfullmektig i et retslokale på en fredag og det er jeg stolt av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Herrens aftensmåltid ble instiftet på årsdag for jødenes påskefest, en årlig høytid som jøder som var blitt kristne, ikke lenger behøvde å feire. 14.nisan

 

De fleste jøder feirer dessuten i dag påsken den 15. nisan

Var ikke klar over at Jødene feiret påske. The more the merrier.

Jødene feirer Pesach, der navnet 'påske' kommer fra. Samme med påskelam og hele den greia. Samtidig kommer navnet 'easter' fra den hedenske 'oestra', sammen med påskeegg og kaniner.

 

Ser du nå at lite av påskefeiringen - som JULefeiringen - har lite med Jesus å gjøre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Herrens aftensmåltid ble instiftet på årsdag for jødenes påskefest, en årlig høytid som jøder som var blitt kristne, ikke lenger behøvde å feire. 14.nisan

 

De fleste jøder feirer dessuten i dag påsken den 15. nisan

 

Var ikke klar over at Jødene feiret påske. The more the merrier.

 

 

Påskefesten var en jødisk høytid som ble feiret til minne om utgangen av Egypt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Neppe, for det morsomme med julen (gaver og alt det der) er ikke kristne tradisjoner. Så med mindre du vil legge beslag på selve datoen/tidsperioden så tviler jeg på det. De kristne vil prise sin herre, og resten vil handle så penga spruter.

 

 

Gaver er såvidt jeg vet en del av den Kristlige tradisjonen også. Gaver til barn.

Tja, hvis man sier at gavmildhet og nestekjærlighet er "kristne verdier ©" og at julen er kristen kan man vel like gjerne si at gavene er kristen tradisjon også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om noe vil vel en Kristen ekslusivitet i forhold til Jul bringe Julen tilbake til sitt opprinnelige formål. Men ja, julen blir nå i stor grad misbrukt for å selge masse dritt. Ikke engang fra første advent, men lenge før det, gjerne i slutten av October eller begynnelsen av November.

Hadde det ikke vært for handelsstanden nisser, juletre og gaver hadde jula kun vært for spesielt interreserte og neppe hatt noe helligdager satt av til å feire det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...