Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Sånn, rent teknisk sett så er jo både juleferie og påskeferie en Kristen ferietid, i tillegg til mange helligdager i løpet av året.

 

Bør det være slik at kun Kristne får lov å ta juleferie, påskeferie og fri på disse Kristne helligdagene? Bør dette systemet avvikles for de som ikke er Kristne, slik at de må arbeide på Kristne helligdager og høytider?

 

Kan et slikt tiltak eventuelt hjelpe styrke Kristendommens posisjon i Norge?

 

Jeg er spesielt nysgjerrig på hva ateister synes om en slik løsning, siden de nyter godt av noe de selv ikke tror på, og ofte med stor aggressjon fordømmer og kjemper imot.

 

Ateister ville i et slikt tilfelle fremdeles ha rett til 5 ferieuker per år, og kan selv velge å bruke noen av disse feriedagene når Kristne har fri på sine helligdager.

 

Totalt sett vil Kristne ha rett til omtrent 12-15 flere feriedager per år enn den øvrige befolkningen i et slikt tilfelle, men disse er selvsagt ikke valgfrie og vil falle på de Kristne høytider og hellidager.

 

Kom bare til å tenke på dette siden det snart er påskeferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Mtp hvor multireligiøst Norge har blitt så er jeg mer for å avskaffe alle religiøse helligdager, og så får heller folk avvikle ferier ettersom hvordan det passer hver person og deres helligdager. De eneste 6 dagene som jeg ville beholdt er 1 januar, 1 og 17 mai, 24 desember, 25 desember og 31 desember. Og siden det er 1 april ville jeg innført en fridag 29 februar for å være snill! :p 

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen vil nok komme (offentlig altså). Selv er jeg ikke Kristen, men har en slags respekt for det Kristne.
Problemet er at jeg ikke er frelst, og har derfor ikke et forhold til det. Har min oppfatning av det Hellige, og vil
fraråde også andre å håne Den Hellige Ånd. Vær varsom med det! ( noen kjenner sikkert sitatet som sier noe viktig om det)

iallefall: Slik jeg ser det, kan vi ta bort hvertfall Skjærtorsdag, 2 påskedag, 2 pinsedag. Så er jeg mer usikker. Kr H f dag er

jeg litt forsiktig med.

Regner med at selv ikke Ateister vil frasi seg noen fridager de har rett på? Sikkert ikke flertallet hvertfall. Så.. man må vel ha noe i stedet da.  Norge har ikke mange fridager ift andre land, bare så det er sagt. Det er en myte.  

Lenke til kommentar

Hva så med de ikke-kristne som arbeider i bedrifter som ikke har lov til å holde åpent på helligdager? Tvungen, ubetalt fri?

 

En urealistisk problemstilling. Hvis de såkalte helligdagene ikke lenger blir å betrakte som fridager, vil det heller ikke være noen grunn til å holde stengt. Ergo holder bedriftene åpent.

Lenke til kommentar

Hvorfor belønne religiøse med 12-15 fridager? Kan ikke de evt. ta disse fra sine feriedager?

 

Ellers hadde jeg lett sagt til min sjef at jeg er kristen om jeg gikk glipp av 12-15 dager betalt ferie, det tror jeg de fleste ville ha gjort.

 

Ja, men kravet må da selvsagt være å være registrert hos den Norske kirke eller en annen Kristen kirke.

Lenke til kommentar

Du kan ikke være riktig klok når du kommer med slike utsagn. All religion er plagiat av en annen, eldre versjon.

Haha, jeg ville egentlig bare vite om pipen fikk en annen lyd i forhold til Kristendom i Norge hvis noen av fordelene blir tatt bort (for de som ikke er Kristne). Jeg tror ikke folk ville vært så anti-kristne som de er på forumet her f.eks om det hadde hatt ulemper å ikke være Kristen i Kristne Europeiske land.

 

Siden registrering i den Norske Kirke er frivillig, så kan jo det brukes som en basis for hvem som har rett på Kristne helligdager i Norge.

 

Så får de som melder seg ut av den Norske Kirke også frasi seg sine Kristne rettigheter, som f.eks Kristne ferier, høytider og helligdager.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Så påsken og pinsen hadde forsvunnet. Jul er jo som sagt en hedensk høytid. Men uansett, min motstand mot kristendommen stikker dypere enn noen ymse feriedager. Jeg skulle glatt klart meg uten en langhelg i ny og ne hvis det var det som trengtes for å ikke assosiere meg med en religion jeg ikke tror på.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor belønne religiøse med 12-15 fridager? Kan ikke de evt. ta disse fra sine feriedager?

 

Ellers hadde jeg lett sagt til min sjef at jeg er kristen om jeg gikk glipp av 12-15 dager betalt ferie, det tror jeg de fleste ville ha gjort.

 

Ja, men kravet må da selvsagt være å være registrert hos den Norske kirke eller en annen Kristen kirke.

 

Da håper jeg virkelig at fridagene blir for kun "kristne" da jeg ikke har meldt meg ut. Skal sitte med en pils og le av alle som jobber, vandre rundt overalt så jeg får hånet flest mulig.

 

For at det skal fungere så må man isåfall avlegge en prøve av noe slag da kirken ikke har noen krav til innmelding i dag. Så må man også kreve at slike som meg må komme å ta prøven også siden man ikke kan vite om alle som er medlem av kirken faktisk har kunnskap som en kristen bør ha.

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke være riktig klok når du kommer med slike utsagn. All religion er plagiat av en annen, eldre versjon.

Haha, jeg ville egentlig bare vite om pipen fikk en annen lyd i forhold til Kristendom i Norge hvis noen av fordelene blir tatt bort (for de som ikke er Kristne). Jeg tror ikke folk ville vært så anti-kristne som de er på forumet her f.eks om det hadde hatt ulemper å ikke være Kristen i Kristne Europeiske land.

 

Siden registrering i den Norske Kirke er frivillig, så kan jo det brukes som en basis for hvem som har rett på Kristne helligdager i Norge.

 

Så får de som melder seg ut av den Norske Kirke også frasi seg sine Kristne rettigheter, som f.eks Kristne ferier, høytider og helligdager.

 

Du er klar over at den norske kirke har en uvane hvor de melder inn folk uten at de engang er klar over det? Hvordan er dette frivillig i din verden? Kristendommen faller (burde egentlig si har falt, for du vet, vi har ikke en statskirke lenger) i norge fordi vi ikke har bruk for det lenger. Deal with it.

 

Edit: Syns det er artig hvordan du prøver å male oss som antikristne'' bare fordi vi ikke er enige med deg. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Om fri på kristne helligdager kun var forbeholdt medlemmer av den norske kirke hadde de nok fått en del støttemedlemmer for å si det sånn.

Bare se på alle de som konfirmerer seg kun for penger.

 

Jeg ville ikke konfirmere meg da jeg ikke er kristen og syntes det var en avlegs tradisjon som ikke gir mening. Ble sendt på "borgerlig konfirmasjon" under tvang. Forbannede foreldre!! :p

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor belønne religiøse med 12-15 fridager? Kan ikke de evt. ta disse fra sine feriedager?

 

Ellers hadde jeg lett sagt til min sjef at jeg er kristen om jeg gikk glipp av 12-15 dager betalt ferie, det tror jeg de fleste ville ha gjort.

 

Ja, men kravet må da selvsagt være å være registrert hos den Norske kirke eller en annen Kristen kirke.

 

 

Da håper jeg virkelig at fridagene blir for kun "kristne" da jeg ikke har meldt meg ut. Skal sitte med en pils og le av alle som jobber, vandre rundt overalt så jeg får hånet flest mulig.

 

For at det skal fungere så må man isåfall avlegge en prøve av noe slag da kirken ikke har noen krav til innmelding i dag. Så må man også kreve at slike som meg må komme å ta prøven også siden man ikke kan vite om alle som er medlem av kirken faktisk har kunnskap som en kristen bør ha.

 

Nei. Det trengs vel ikke noe annet krav enn å være innmeldt i den Norske kirke.

 

Nå som det er frivillig å være medlem kan jo de som vil melde seg ut ta konsekvensene av dette.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Om fri på kristne helligdager kun var forbeholdt medlemmer av den norske kirke hadde de nok fått en del støttemedlemmer for å si det sånn.

Bare se på alle de som konfirmerer seg kun for penger.

 

Jeg ville ikke konfirmere meg da jeg ikke er kristen og syntes det var en avlegs tradisjon som ikke gir mening. Ble sendt på "borgerlig konfirmasjon" under tvang. Forbannede foreldre!! :p

 

Konfirmasjon er en gammel tradisjon og ikke en eksklusiv Kristen tradisjon. Såvidt jeg er klar over har nesten alle folk på forskjellige måter og forskjellige tidspunkt feiret en eller annen form for konfirmasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...