Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Du er klar over at den norske kirke har en uvane hvor de melder inn folk uten at de engang er klar over det? Hvordan er dette frivillig i din verden? Kristendommen faller (burde egentlig si har falt, for du vet, vi har ikke en statskirke lenger) i norge fordi vi ikke har bruk for det lenger. Deal with it.

 

Edit: Syns det er artig hvordan du prøver å male oss som antikristne'' bare fordi vi ikke er enige med deg.

Norge er et Kristent land bygget på Kristne tradisjoner. Det er ingen "uvane" å automatisk melde folk inn i landets kirke. De som vil kan melde seg ut.

 

Deal with it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du er klar over at den norske kirke har en uvane hvor de melder inn folk uten at de engang er klar over det? Hvordan er dette frivillig i din verden? Kristendommen faller (burde egentlig si har falt, for du vet, vi har ikke en statskirke lenger) i norge fordi vi ikke har bruk for det lenger. Deal with it.

 

Edit: Syns det er artig hvordan du prøver å male oss som antikristne'' bare fordi vi ikke er enige med deg.

Norge er et Kristent land bygget på Kristne tradisjoner. Det er ingen "uvane" å automatisk melde folk inn i landets kirke. De som vil kan melde seg ut.

 

Deal with it.

 

Du driver å holder fast på ting som var, fortiden er ikke veien fremover. 

 

Edit: Btw, skal du prøve å få frem ett poeng ved å være kvass så vær original i det minste.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om kristne skal få betalt for sine helligdager og på bakgrunn av at vi lever i et sosialdemokrati der det skal være likhet for alle så regner jeg da med at det blir en eksakt lik kvote betalte fridager der de kristne har sine fastsatt av kalenderen mens de andre får putte dem inn der det passer best.

Noen annen praktisering får du neppe hverken stortinget eller LO med på.

Må minne om den gangen det blei diskutert ei ekstra uke ferie på de som ikke røykte.

Blei blankt avvist med det samme, og alle former for diskriminering med fridager skjer nok ikke i dette landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Du er klar over at den norske kirke har en uvane hvor de melder inn folk uten at de engang er klar over det? Hvordan er dette frivillig i din verden? Kristendommen faller (burde egentlig si har falt, for du vet, vi har ikke en statskirke lenger) i norge fordi vi ikke har bruk for det lenger. Deal with it.

 

Edit: Syns det er artig hvordan du prøver å male oss som antikristne'' bare fordi vi ikke er enige med deg.

Norge er et Kristent land bygget på Kristne tradisjoner. Det er ingen "uvane" å automatisk melde folk inn i landets kirke. De som vil kan melde seg ut.

 

Deal with it.

 

Du driver å holder fast på ting som var, fortiden er ikke veien fremover.

 

Bare fordi du sier det er slik, betyr ikke at det faktisk er slik. Jeg tror religion og spiritualitet vil spille en enda større rolle i fremtidens samfunn og at merkelige ting som å jobbe 8-16 vil bli mindre viktig.

 

I et mer balansert og fornuftig samfunn vil filosofiske, religiøse, spirituelle og kreative tanker være langt viktigere og en langt høyere prioritet enn det er idag.

 

Hva vet du om fremtiden til Kristendommen? Det er faktisk en religion som utvikler seg over tid, men samtidig holder fast på egne grunnprinsipper. I et prinsippløst samfunn uten anker eller faste holdepunkter tror jeg du undervurderer verdien og fremtiden til Kristendommen i Europeiske samfunn.

 

Jeg tror Kristendommen vil blomstre igjen og spille en langt viktigere rolle i samfunnet enn det gjør nå. Jesus sin lære er f.eks langt forut for sin tid og langt fra utdatert. Problemet er at vi enda ikke som samfunn har klart å engang være nær å leve på en like smart måte som Jesus foreslår.

 

Vi er rett og slett primitive samfunn som ikke engang har klart å ta igjen en 2000 år gammel filosofi.

 

Konsekvensen av å være så primitive filsofisk sett kan i verste fall bety at vi utrydder oss selv fordi vi kun bryr oss om teknologi og ikke har noen tanker rundt hva vi faktisk driver med.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Om kristne skal få betalt for sine helligdager og på bakgrunn av at vi lever i et sosialdemokrati der det skal være likhet for alle så regner jeg da med at det blir en eksakt lik kvote betalte fridager der de kristne har sine fastsatt av kalenderen mens de andre får putte dem inn der det passer best.

Noen annen praktisering får du neppe hverken stortinget eller LO med på.

Må minne om den gangen det blei diskutert ei ekstra uke ferie på de som ikke røykte.

Blei blankt avvist med det samme, og alle former for diskriminering med fridager skjer nok ikke i dette landet.

Alle har lik rett til å være medlem i Den Norske Kirke.

Lenke til kommentar

Som sagt, samme diskusjonen hadde vi på 90 tallet når det kom til røyking.

Det skjedde ikke og ikke denne gangen heller.

Og hvorfor skulle dette vare gjelde trossamfunn?

Det gir ingen mening.

Jo, det gjør det.

 

1. Alle kan være medlem av den Norske Kirke og har like rettigheter i forhold til det

2. En rekke hellidager og høytider i Norge er Kristne høytider

3. De som melder seg ut av den Norske Kirke vil frasi seg sine Kristne rettigheter (inkludert Kristne feriedager)

 

 

Hvorfor skal det være et stort problem for ateister å frasi seg Kristne helligdager og rettigheter? De er jo tross alt ikke Kristne, og de slipper å betale medlemskap eller skatt til den Norske kirke.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Husk at vi er et multikulturelt samfunn der alle kulturer og religioner skal respekteres så hvorfor diskriminere med betalte fridager fordi man tilhører en kultur som ikke tror på noe gud?

Kanskje man kunne ha betalt fri på navnedagen sin, belat fri for borgelig konfirmasjon.

Eller midtvinter-ferie til alle så kunne alle kunne holde sine tradisjoner i forbindelse med det som skjer i slutten av desember.

Mulighetene er mange flere en at kun medlemmer av statskirka skulle få fri med lønn på sine helligdager.

Lenke til kommentar

Husk at vi er et multikulturelt samfunn der alle kulturer og religioner skal respekteres så hvorfor diskriminere med betalte fridager fordi man tilhører en kultur som ikke tror på noe gud?

Kanskje man kunne ha betalt fri på navnedagen sin, belat fri for borgelig konfirmasjon.

Eller midtvinter-ferie til alle så kunne alle kunne holde sine tradisjoner i forbindelse med det som skjer i slutten av desember.

Mulighetene er mange flere en at kun medlemmer av statskirka skulle få fri med lønn på sine helligdager.

Vi har ikke et multikulturelt samfunn. Bare fordi vi er et Kristent land behøver ikke å bety at vi ikke aksepterer andre religioner. Men de som konverterer til Kristendommen og melder seg inn i Kirken vil jo da få rettighetene og fordelene som Kristendommen tilbyr, inkludert Kristne fridager, høytider og hellidager. Religionsfriheten er er totalt ikke-argument, for den kan vi jo selvsagt beholde.

Lenke til kommentar

Så om en muslim eller ateist melder seg inn i en kirken så betyr de har konvertert og ikke bare ønsker fridager?

Ja, teoretisk sett, ja.

 

Praktisk sett betyr det at de er medlem i den Norske Kirken og har registrert seg som Kristen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Så om en muslim eller ateist melder seg inn i en kirken så betyr de har konvertert og ikke bare ønsker fridager?

Ja, teoretisk sett, ja.
Teoretisk sett er jeg dypt personlig kristen også, ettersom jeg ikke har meldt meg ut.

I praksis har jeg vært ateist hele livet.

 

Hva teller mest?

Lenke til kommentar

 

 

Så om en muslim eller ateist melder seg inn i en kirken så betyr de har konvertert og ikke bare ønsker fridager?

Ja, teoretisk sett, ja.

 

Teoretisk sett er jeg dypt personlig kristen også, ettersom jeg ikke har meldt meg ut.

I praksis har jeg vært ateist hele livet.

 

Hva teller mest?

 

Vel, hvis medlemskap i Den Norske Kirke er en lik rettighet alle har så er det jo medlemskapet som teller og gir deg rettighetene. Men om noen for eksempel sier "jeg er Muslim, men meldte meg inn i Kirken for å få feridager" vitner jo denne personen mot seg selv og sitt eget bedrag og svindel, noe som isåfall er straffbart som annet bedrag og annen svindel.

 

For de aller fleste vil det vel handle om å IKKE melde seg ut av Kirken, men for de som er ateister og slikt, så er jo det svært viktig for disse å utrykke dette og hatet mot Kristendommen, så da blir det vel viktig for disse å melde seg ut også, selv om de mister rettighetene til Kristne fridager.

Lenke til kommentar

Akkurat nå virker det mest som en slu måte å lure flere inn i DNK-medlemskap.

Vel, det er jo en måte å si det på. Men siden medlemskap i den Norske Kirke er frivillig, så er det vel greit om medlemskap også kommer med de korrekte fordelene det gir å være registrert som Kristen. Da vil nok færre melde seg ut ja og medlemskap vil være mer atteraktivt, noe som vil styrke Kirkens posisjon i en tid hvor dette virker å være nødvendig.

 

For tilflyttere vil dette oppfordre disse til å konvertere fra sine religioner til Kristendommen når de flytter til Norge og Europa og assimilere seg i samfunnet og ta til seg tradisjonene fra samfunnet de har flyttet til. Det vil være sunt for integrering isåfall.

 

Men som sagt, det har de jo ingen plikt til, for religionsfriheten skal og bør selvsagt bevares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...