Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Ateister er merkelig mennesker. De feirer kristne Jul og får masse julepakker. Spiser ribbe og riskrem til dessert

 

 

-Julen er ikke kristen. Da hadde den for det første ikke hett jul, men kristusmesse.

-Det er ikke lov å spise grisekjøtt i bibelen, noe mange kristne ser ut til å ha glemt

-Når det gjelder riskrem, tror jeg ikke de hadde mange kjøleskap i Israel for 2000 år siden heller

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydelig at tråden er kontroversiell for her må ateister trolle i vei om at julen ikke har noe med Jesus å gjøre eller noe med Kristendommen å gjøre i et forsøk på å overbevise seg selv om at de har rett.

 

Det virker videre som ateister ikke er særlig interessert i å gi fra seg Kristne helligdager og høytider, at de vil ha i pose og sekk og feire disse mens de rakker ned på Kristendommen.

 

Argumentene som kommer virker noe desperate, særskilt i forhold til en teoretisk øvelse som denne tråden. En del av det samme standard hatet går igjen som i andre tråder om Kristendommen og religion. Et evig forsøk på å rakke ned på folk som har et annet syn enn dem i et samfunn hvor det er ment å være relgionsfrihet. Jeg ser ingen Kristne eller andre religiøse som mobber ateister, men mange ateister som mobber Kristne og andre religiøse, nesten til den grad at det virker å være organisert.

 

Bitterhet, hat og mangel på forståelse for menneskelige behov og utvikling av tanker og filosofi som en annen form for menneskelig fremgang virker å være en gjenganger. Ofte blir det sagt at KUN teknologi er fremgang, og at det ikke er noe behov for filosofisk, spirituell eller moralsk fremgang i samfunnet, og at teknologi skal implementeres uten konsekvensanalyse siden den har monopol på samfunnets fremgang.

 

De vil skille kirke og stat, men de vil beholde rettighetene til å ta Kristne fridager og bruke kirken til å gifte seg og diktere at Kirken må gifte homofile.

 

I sine egne avskårne syn unngår de å se den muligheten at Kristendommen kan blomstre i Norge og Europa igjen, fordi folket har behov for en fremgang på andre måter enn rent teknologisk og teknokratisk. Fremgang i forhold til filosofi, menneskelige behov og friheter, moral og etikk, spirituelle og åndelige behov. Et åndssvakt samfunn med bra teknologi er vel ikke særlig positivt en utvikling, eller hva?

 

Om samfunnet skal utvikle seg til et neste nivå er det ikke teknologi som vil gjøre dette, det er en tankerevolusjon hvor filosofi igjen tar en sentral plass i samfunnet. Om Kristendommen er en del av dette skal ikke jeg si, men den vil isåfall fylle en del tomrom som det "moderne" samfunn har etterlatt i mennesker som søker forskjellige ting av forskjellige grunner heller enn et tomt liv uten mening, uten anker og uten frie tanker. Hvis alle bare skal følge strømmen, og strømmen leder til et fossefall, så er ikke det en særlig smart måte å utvikle oss på.

 

Samfunnet trenger desperat er anker. På mange måter virker det som Kristendommen allerede har et comeback i Europeiske land og at tradisjoner er i ferd med å våkne, nå som folk har våknet opp til trusselen om at liberale globalister ønsker å frata Norge og Europa hele fortiden deres og lede dem på feil vei.

 

Hvis Kirken er privat og en stor andel av folket er Kristne, vil det være umulig for staten å frata de Kristne rettighetene til høytidene og hellidagene deres. Det vil også være unaturlig at folk som ikke er Kristne skal få beholde disse i en stat som ikke lenger er Kristen.

 

Spørmålet er vel egentlig om de som driver sitt anti-korstog er klar over konsekvensene av det de har starter, og/eller om de er villige til faktisk å ta disse konsekvense når de blir klargjort. En motbevegelse vil være en naturlig utvikling, og virker å være i utvikling allerede i at flertallet i Europa har begynt å våkne til en realitet hvor Kristne og konservative verdier igjen er en nødvendighet av aller høyeste grad for å ikke la samfunnet vårt bli ødelagt, og bevare flere tusen år med utvikling, tradisjoner og historie. At alt dette skal rives i fillebiter av en generasjon vil nok alle finne ut av at er uakseptabelt. Hvis det eneste alternativet for befolkningen er Kristendommen, vil nok det bli valget de tar. Slik som ting går nå, og slik som retninger er nå, legges det iallefall opp til at ny omfavning av Kristendommen som det sentrale ankeret i samfunnet igjen vil bli aktuelt.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å svare på de konkrete innvendingene enn å ta et generelt drag som egentlig ikke sier stort annet enn at du gjentar det du tidligere har sagt?

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jul

 

Den tidligere norrønne høytiden som kristendommen adopterte. Er det rettferdig at kristendommen adopterer ting of setter copyright på det, i hvert fall på den måten du forfekter? Akkurat som det ofte hevdes at kristendom har et slags monopol på moral og filosofi og humane verdier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er irrelevant fordi Jul og Påske idag er en Kristen høytid. Jeg gidder ikke å alltid dra tilbake til 1985 når jeg diskuterer Russland, eller 1949 når jeg diskuterer USA, ei heller fler tusen år tilbake i tid når jeg diskuterer Jul og Påske.

 

Dessuten er det irrelevant i forhold til diskusjonen.

 

 

 


Hvis Kirken er privat og en stor andel av folket er Kristne, vil det være umulig for staten å frata de Kristne rettighetene til høytidene og hellidagene deres. Det vil også være unaturlig at folk som ikke er Kristne skal få beholde disse i en stat som ikke lenger er Kristen.
Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Og som nevnt tidligere, vi gidder ikke gå tilbake til 50-tallet for å snakke om jul. Nå handler det om gaver og god mat, og alle driter i Jesus.

 

Hvorfor skal vi bare ta ting tilbake akkurat så langt som det passer din agenda, og ikke lengre eller kortere? Hvorfor skal du kunne "ta julen tilbake" og ikke de åsatruende?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal man se på nåtiden er ikke norge ett kristent land lengre, så da burde ingen få fri knyttet til kristendommen :)

Ser man historisk sett er verken jul eller påske kristent, så da burde ikke kristne eller kristne land ha fri de dagene.

 

Så det er bare å velge om du vil se på det sånn det er nå eller slik det historisk sett var :)

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

her må ateister trolle i vei om at julen ikke har noe med Jesus å gjøre 

Men julen har ingenting med jesus å gjøre, det støttes jo ikke engang i bibelen, om du hadde giddet å lese den....

 

Her fremmer kristne en løgn og dette skal vi andre liksom bare ta i mot, siden løgnen er gjentatt X antall år?

 

Vet ikke hva vi har satt i gang? Hva prater du om? Om vi ønsker noe bedre enn kristne løgner som helligdager er vel det et like legalt valg som at kristne fortsetter å fremme løgnene sine, er det ikke? Hvis du vil feire jula på en løgn så er det opp til deg, men ikke kom å forlang at alle skal feire jula på den løgnen.

 

Er minst tredve år siden jeg hadde noen plastikk jesus eller engler eller andre kristne løgner som julepynt i huset mitt ihvertfall og ikke savner jeg det heller. Jeg vet (dessverre) hvorfor kristne feirer jul og påske, men jeg tror ikke ungene mine vet det, eller den vanlige mannen i gata, fordi kristendom ikke betyr en dritt for folk flest lenger. Så hvorfor ikke kalle disse feriene noe annet enn kristne løgner? Ser ingenting galt i det jeg, blir sikkert helt toppers for oss som ikke feirer kristne løgner det. Men det har du vondt av tydeligvis? 

 

Flere og flere blir også klar over at kristne juger om jula (der har jeg nok meget skyldig...) og tenker vel at det å feire en løgn gir en dårlig smak i kjeften og begynner å se litt lenger tilbake enn da kristendommen ble tvunget på oss. Og nei, Norge er ikke tuftet på kristne verdier. Like lite som kristendom er tuftet på norrønske verdier. De verdiene vi følger her i landet i dag er ikke en "arv" fra kristendom, men verdier som tvang seg frem på grunn av kristendommens umoral og moralisme. Folk ville ha noe bedre og fant det i sekulære verdier, som favner langt flere enn et kristen teokrati noensinne kan drømme om, der de er jævlige selv mot andre kristne... 

 

 

Jesus krybben ble sporenstreks omgjort til troll under brua her i stua da min kristne eks svigermor respektløst kom trekkende med den lille stallen i håp om at vi ikke visste om løgnene i den historien for noen år siden og jesus, maria og cuckold josef ble sporenstreks kastet i søppla. Og mer betyr ikke den kristne løgnhistorien i mitt hus... Så hvorfor i all verden mener du at jeg skal feire den løgnhistorien da? 

 

Og påsken er jo latterlig... Kirkefedrene visste ikke engang når helten deres dævva og la derfor "helligdagen" på en bevegelig dato... Antegelig mest for å fucke med jødenes påske og ødelegge den. Den historien er så tvilsom at den mest sannsynlig heller ikke er sann, men funnet opp og hvorfor vil kristne at vi skal feire disse løgnene egentlig? Tradisjon? Ja litt av en tradisjon, da disse kristen løgnene har blitt truet på oss enten vi ville eller ikke her i landet i 900 år pluss... Feire løgnene eller dø, er ikke mer enn tre hundre år siden ei dame fikk kappet av 25 cantimeter i den fatale enden fordi hun ikke ville tro på sludderet kristne truet på folk... Så joda, litt av en tradisjon.... 

 

LA oss heller begynne å feire noe som er sant. Noen som faktisk har gjort noe godt for menneskeheten. Som kan stå som inspirasjon for kommende generasjoner. Jesus og denne guden fremstår så primitiv og dum at jeg finner det utrolig at noen gidder å feire dem, ihvertfall som noe godt. Men jeg skal ikke være noen festbrems og vil kristne feire løgnhistoriene sine er det opp til dem. Men igjen, ikke tro at dere kan komme å diktere hva vi andre skal feire, eller at vi vil bytte ut oppdiktningene med noe annet. Er ingen katastrofe det, tvert i mot er det vel fint om folk forholdt seg til ærlige og sannferdige ting, er du ikke enig? 

 

To tusen år har gått uten at de kristne har klart å hoste opp et eneste bevis for oppdiktningene, løgnene og faktafeilene sine... På tide å få lagt disse løgn historiene døde nå, skulle vært gjort for lenge siden. Kristendom er en tro som har gått ut på dato for lenge siden med sine primitive og fordummende og ikke minst menneskefiendtlige påstander, er på høy tid at vi bytter den ut med noe bedre også med ferier de har stjålet og jugd seg til fra andre... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm.... merkelig!

Juleferiringen er en kristen tradisjon godt forankret mens når argumentet om at stat og kirke har skilt lag, ja da er det bare ateister som vil kaste ut kristendommen.

Men når vi snakker om det virkelig dype røttene da vil du ikke høre igjen for du vil diskutere nåtiden....... der stat og kirke har skilt lag og julefeiringen er juletre, nisser ribbe og masse gaver.

Du kan ikke argumentere begge veier zeebra for slik du argumenterer så snur du etter hvordan vinden blåser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Juleferiringen er en kristen tradisjon godt forankret mens når argumentet om at stat og kirke har skilt lag, ja da er det bare ateister som vil kaste ut kristendommen.

Som jeg sa til den religiøse nissen som var på foreldre møtet om skole gudstjeneste, det er ikke alle foreldrene som vil ha ungene sine ned i kirken slik at voksne personer kan juge til dem... Men manglende respekt for andre hindrer kristne i å innse dette tydeligvis.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som nevnt tidligere, vi gidder ikke gå tilbake til 50-tallet for å snakke om jul. Nå handler det om gaver og god mat, og alle driter i Jesus.

 

Hvorfor skal vi bare ta ting tilbake akkurat så langt som det passer din agenda, og ikke lengre eller kortere? Hvorfor skal du kunne "ta julen tilbake" og ikke de åsatruende?

nei, juletider er idag Kristne helligdager, akkurat som påske og flere andre helligdager. Å forsøke å nekte det er som å påstå at den røde bilen er grønn.

 

De som ikke er Kristne, de benytter(/utnytter) de Kristne helligdagene til å samle familien, spise sammen, handle gaver osv.

 

Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Hellidager. Smak på det ordet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Skal man se på nåtiden er ikke norge ett kristent land lengre, så da burde ingen få fri knyttet til kristendommen :)

Ser man historisk sett er verken jul eller påske kristent, så da burde ikke kristne eller kristne land ha fri de dagene.

 

Så det er bare å velge om du vil se på det sånn det er nå eller slik det historisk sett var :)

Jo. Norge er fremdeles et Kristent land. En betydelig del av befolkningen er Kristne og hele samfunnet er bygget på Kristen historie og Kristne verdier. Selvsagt er Norge fremdeles Kristent, selv om noen forsøker å dekonstruere samfunnet og fjerne alle Kristne verdier.

Lenke til kommentar

Bitterhet, hat og mangel på forståelse for menneskelige behov og utvikling av tanker og filosofi som en annen form for menneskelig fremgang virker å være en gjenganger. Ofte blir det sagt at KUN teknologi er fremgang, og at det ikke er noe behov for filosofisk, spirituell eller moralsk fremgang i samfunnet, og at teknologi skal implementeres uten konsekvensanalyse siden den har monopol på samfunnets fremgang.

 

 

I sine egne avskårne syn unngår de å se den muligheten at Kristendommen kan blomstre i Norge og Europa igjen, fordi folket har behov for en fremgang på andre måter enn rent teknologisk og teknokratisk. Fremgang i forhold til filosofi, menneskelige behov og friheter, moral og etikk, spirituelle og åndelige behov. Et åndssvakt samfunn med bra teknologi er vel ikke særlig positivt en utvikling, eller hva?

 

Om samfunnet skal utvikle seg til et neste nivå er det ikke teknologi som vil gjøre dette, det er en tankerevolusjon hvor filosofi igjen tar en sentral plass i samfunnet. Om Kristendommen er en del av dette..

 

(gidder ikke å plassere <snip> <snip> ovenfor, blir for mye tekst å sitere også)

 

 

Ja vel, så du gir deg ikke med at kristendommen er den eneste løsning. Ser at du noen steder er veldig for kristendommen, men så har du lagt inn en setning med at "Om kristendommen er en del av dette skal jeg ikke si, men..".

 

Nå synes jeg du er litt vinglete fra det ene ståstedet til det andre. Ihvertfall har du gitt inntrykk av at kristendommen må ha et comeback ellers er vi mennesker fortapte. Uenig med deg i det.

 

Teknologi gir lite lykke i seg selv. Tror svært få mennesker, er uenig i akkurat det. Hvis de er uenige så er de veldig asosialt anlagt. At mennesker seg i mellom er sosiale er et godt lim. Da trenger vi mindre guder for å ha det bra?

 

Filosofi kan man fint ha uten religionen. Menneskelige behov og friheter kan man legge til rette for. Moral og etikk kan man sikkert få til uten religion, men vi har nok lånt noe av det fra eldre religion, selv om jeg tror at mennesket i seg selv ville funnet ut det uten hjelp av kristendommen dersom du gir dem bittelitt tid sammen, og lar dem ressonere litt over det. Spirituelle behov, tja det er nå mye spirualitet å finne i mennesket, se på urbefolkningene. Åndelig behov, er det noen som har en erstatter for kristendommen å foreslå her? Noen human etiske varianter på åndelighet?

 

Jeg er ikke human etiker.

 

Teknologi og den vitenskapelige metode er to vidt forskjellige ting. Den vitenskapelige metode er fin å ha. Teknologi kunne like gjerne ha kommet til fra dypt religiøse folk vil jeg tro. Men, det kan hende at den vitenskapelige metode gir mindre store omveier  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Hellidager. Smak på det ordet.

Du liker jo å snakke om den opprinnelige meningen.

 

Hellig, det er opprinnelig "heilagr". Det smaker Norrønt... Tror du hellig er et kristent eller hedensk ord?

 

Norge, vårt språk, vårt samfunn, alt har hedensk fundament. Norge er et hedensk land, hvis du ønsker å argumentere for dype kristne røtter anbefaler jeg deg å reise til Asia der religionen din høre hjemme.

 

My pagan ancestors call my name

 

Through the white waterfalls of norway

From the dark and misty forests

From the mighty snowfilled mountains

Through the winds of the northern sea

 

It's been more than a thousand years

But still I am proud

Still I am, norse

Still the father of the north

Embrace my soul

 

Through the white waterfalls of Norway

From the dark and misty forests

From the mighty snow filled mountains

Through the winds of the northern sea

 

Let the fields and homes

Turn into fire and blood

Let the lambs be wolves

Once again

 

I feel a pagan breeze

From the storms of the northern sea

Let the northland of supreme

Be the north of my dreams

Once again

 

Through the white waterfalls of Norway

From the dark and misty forests

From the mighty snow filled mountains

Through the winds of the northern sea

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og som nevnt tidligere, vi gidder ikke gå tilbake til 50-tallet for å snakke om jul. Nå handler det om gaver og god mat, og alle driter i Jesus.Hvorfor skal vi bare ta ting tilbake akkurat så langt som det passer din agenda, og ikke lengre eller kortere? Hvorfor skal du kunne "ta julen tilbake" og ikke de åsatruende?

nei, juletider er idag Kristne helligdager, akkurat som påske og flere andre helligdager. Å forsøke å nekte det er som å påstå at den røde bilen er grønn.De som ikke er Kristne, de benytter(/utnytter) de Kristne helligdagene til å samle familien, spise sammen, handle gaver osv.Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Hellidager. Smak på det ordet.

Nei, juletider er idag norrøne helligdager, akkurat som påske og flere andre helligdager. Å forsøke å nekte det er som å påstå at den røde bilen er grønn.De som er Kristne, de benytter(/utnytter) de norrøne helligdagene til å samle familien, spise sammen, handle gaver osv. Du kan jo bare høre på ordet i seg selv. Jul. Smak på det ordet.

 

Nå danser du bare i et forsøk på å forsvare noe som du vet du ikke rasjonelt kan forsvare.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Skal man se på nåtiden er ikke norge ett kristent land lengre, så da burde ingen få fri knyttet til kristendommen :)Ser man historisk sett er verken jul eller påske kristent, så da burde ikke kristne eller kristne land ha fri de dagene.Så det er bare å velge om du vil se på det sånn det er nå eller slik det historisk sett var :)

Jo. Norge er fremdeles et Kristent land. En betydelig del av befolkningen er Kristne og hele samfunnet er bygget på Kristen historie og Kristne verdier. Selvsagt er Norge fremdeles Kristent, selv om noen forsøker å dekonstruere samfunnet og fjerne alle Kristne verdier.

1: hva er kristne verdier (©)?

 

2: hva gjør verdiene til kristne (©)?

 

3: har "kristne" monopol på kristne verdier (©)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...