Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

 

 

Newflash; vi har ingen statskirke lenger. Get with the program. Hadde kirken ikke fått statsstøtten de får hadde vi fått se hvor mange ekte kristne det faktisk er, for kostnadene burde komme fra deres lommer, og kirken burde slutte med å melde inn folk som ikke vet om det eller engang vil være innmeldt for å få mer støtte, dette er faktisk jævla frekt og direkte juksing med tallene.

 

 

Som medlem i den norske kirken så har jeg ikke fått noen informasjon om at denne splittelsen har funnets sted. Det i seg selv synes jeg er ganske frekke greier. Man må altså se nyhetene for å få det med seg.

 

Altså er kristne så pengegriske at de heller venter det ut, slik at de mottar støtte litt lengre enn dersom folk ble gitt informasjon og på den måten fikk et informert valg - påminnelse/oppvekker.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Newflash; vi har ingen statskirke lenger. Get with the program. Hadde kirken ikke fått statsstøtten de får hadde vi fått se hvor mange ekte kristne det faktisk er, for kostnadene burde komme fra deres lommer, og kirken burde slutte med å melde inn folk som ikke vet om det eller engang vil være innmeldt for å få mer støtte, dette er faktisk jævla frekt og direkte juksing med tallene.

 

 

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

 

 

Ok, så nå sier du at du helst vil ha det som det alltid har vært? Altså at det ikke er så nøye med hvem som får gifte seg, eller som får dra fordelene av seremonier og sånn, bare de er medlem så er det godt nok kriterie?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot ateister. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt faktisk.

 

Det som irriterer meg er sånne bitre ateister som kommer med masse kvalm om religioner og alltid skal dytte sine syn rett i trynet på alle andre. Sånne ateister liker jeg ikke.

 

Norge har en Kristen historie og er bygget på Kristne verdier, det gjør Norge Kristent. Bare fordi folk nå ivrer etter å fjerne ankeret og ta bort alle samfunnets verdier og erstatte disse med relativisme uten logikk eller rasjonalitet, så betyr ikke det at Norge ikke er en Kristen nasjon. Norge er i aller høyeste grad en Kristen nasjon, men står nå i fare. Løgner har blitt den nye sannheten, folk bryr seg ikke lenger, egoisme begynner å ta en mer sentral plass i samfunnet, grådighet og meningsløs individualisme er i ferd med å erstatte samholdet, fornuften og velviljen. Vi er i ferd med å vaske bort våre sentrale verdier og erstatte disse med tomhet og ingenting.

 

Fortsetter denne utviklingen vil samfunnet vårt utvikle seg til et kaldt og kynisk samfunn, uten mål og mening, uten frie tanker, ja, uten tanker generelt. I verste fall kan vi ende med å utrydde oss selv fordi vi aldri stiller spørsmål ved hva vi holder på med og hvorfor. Vi har ingen retning og mening med noe som helst, vi bare gjør ting. På mange måter kan du si vi er på automatpilot til helvete.

 

F.eks, bare fordi vi KAN utvikle en teknologi, så betyr ikke det at vi bør utvikle den. Eller, bare fordi vi HAR en teknologi, så betyr ikke det at den er bra. Samfunnet vårt mangler filosofiske holdepunkter, selvgranskning og generell smarthet. Vi har et samfunn som er i ferd med å bli dumt, for idioter, helt uten mening, helt uten retning, helt poengløst. Et samfunn uten mål er et fattig samfunn, og ny teknologi er ikke løsningen på slike ting. Vi må ha et tenkende og intelligent samfunn, og vi må utvikle oss på en målbveisst og smart måte. Å drive rundt på havet på en planke er rimelige meningsløst.

 

Hva vet du om hvordan det var å leve for 150 år siden?

 

I fattigdom og greier. Det er vel sosialismen man skal takke for at fattige folk har blitt løftet ut av gjørma? Det er vel sosialismen og stemmerett man skal takke for at den gamle egoismen som holdt folk i fattigdom ikke lengre kan bestå. Og for 150 år siden så var landet neddynket i kristent tankegods.

 

At man igjen ser at sosialismen mister noe fotfeste, men at velferdssystemet til en viss grad bevares fordi folk synes det er litt fordelaktig er mer politikk enn religion. Politikken vris til egoisme. Dette rører ved flyktninger, ved egoismen og de rike blir rikere. Jeg er likevel ikke helt for sosialisme. Da man har grelle eksempler på at kommunisme også hadde en egotistisk plyndre til seg goder elite, og det fungerte også svært dårlig.

 

Som jeg har inntrykk av, så er kristne ganske blå av seg. Stemmer FrP og greier, altså de som ønsker å fjerne en del velferd, og rydde litt opp i rotet til sosialistene. Altså på godt og på vondt. Denne egoismen den omfavner de kristne med åpne armer. Forstå det den som kan.

 

Altså må kristne i mine tankerekker, være fulle av egotisme.

 

 

 

EDIT:

Jeg vil samtidig belyse noen ekskluderende tiltak som noen kristne menigheter profitterer på. Ren kapitalisme altså. F.eks. så holder en viss menighet (ikke den jeg var en kort stund i) kristne konserter. Til disse konsertene så er det gjerne rådyre inngangsbilletter. Så en fattig kristen skal ikke få delta i samholdet deres (Karisma-menighet). Dette er noe jeg vet skjer hos kristne.

 

Årsaken til at jeg var med en kristen gruppering en kort stund. Tålte noen få år. Var mest for at det var en sosial sammeheng som jeg tenkte at ikke var skadelig i seg selv. At jeg har litt søndagsskole-opplæring som et voksent individ gjør at jeg har et mer reflektert syn på tingene, enn om jeg hadde blitt indoktrinert som barn.

 

Far til kona vet jeg er kristen. Gjør jo ikke noe. Mor til kona vet jeg at er blitt sekulær. Far og mor min er relativt sekulære av seg, så jeg slapp unna indoktrinering. Hele ungdomslivet mitt er fritt for religiøst piss, med unntak av det latterlige konfirmasjonopplegget på unge sinn. Må ikke glemme å nevne at vi hadde en ganske sykt troende kristendomslærer i ungdomsskolen. Den gang var det mindre vanlig at man tok fritak fra religionsundervisning. Så dette sektsmedlemmet har belyst hvor langt inn i boken kristne faktisk tror. I fra en 25 års eller 26 års alder og for en kortere stund så var jeg i kontakt med en menighet.

 

F.eks. så husker jeg i fra søndagsskoleundervisningen at gud og en gammeltestamentisk gubbe slåss hele natten, inntil guden drylte hoften hans utav ledd, for de kunne ikke fortsette å bare slåss i det uendelige. I dag gjorde jeg meg noen tanker om dette. Jeg har ikke lest meg tilbake på det. Men, jeg tviler på at det står noen forklaring om hvordan den gamle gubben eller ung gubbe fra DGT, fikk hoften på plass igjen. Og hva var det han egentlig opplevde, det har jeg gjort meg en tanke om:

 

Var det simpelthen en søvnparalyse, som føltes som at det varte i en evighet, men kanskje det bare varte i 5 - 10 minutter? Altså så ble han kanskje lurt av en søvntilstand hvor man er helt ubevegelig, slåss som en helt for å slippe unna. Opplever at noe voldsomt står rundt en, og man kjemper til ingen nytte fordi musklene er ganske upåvirkelige i den søvnslapphetsstilstanden som kroppen befinner seg i. Kanskje han falt ut av sengen og på tilfeldig vis fikk hoften utav ledd? Er det mulig?

 

Oppklaring: Det var visst en engel. Men guden og engler er jo nesten samme greie, da engler er skikkelser uten et eget fritt liv, men simpelthen gudens forlengede armer. Her:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_wrestling_with_the_angel

 

As a result of the hip injury Jacob suffered while wrestling, Jews are prohibited from eating the meat tendon attached to the hip socket (sciatic tendon),%5B17%5D%5B18%5D%5B19%5D as mentioned in the account at Genesis 32:32.%5B20%5D

Does Jacob wrestle with God or with an angel?...There is no definitive answer, but the story has been rationalized, romanticized  :sick: 

,

treated as myth, and treated symbolically."%5B23%5D

Muslim authors have interpreted the incident as Jacob wrestling with God and mention it as one of the ridiculous stories of the Bible.[26

:wee: 

 

Å drive rundt på havet på en planke er rimelige meningsløst.

 

Sikter du til Thor Heyerdahl?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Påsken er ikke en kristen tradisjon heller. Det er en hedensk feiring av fruktbarhet. Det er derfor vi har påskeharen og pynter med egg og kyllinger. For meg er det en vårfest.

Jeg tror det er begge deler. Jeg er rimelig sikker på at de kan telle månedene fram til når riktig tidspunkt for påske skal være. Men at det er naturlig for hedningene i oldtiden til å tilbe at ting spirer og gror, det vil jeg tro bare er helt naturlig.

 

Men godt forsøk RRhoads. Liker entusiasmen din  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har en Kristen historie og er bygget på Kristne verdier, det gjør Norge Kristent. Bare fordi folk nå ivrer etter å fjerne ankeret........

Føler jeg ikke er helt ferdig med denne enda.

I Norge har det bodd mennesker i cirka 11000 år.

For rundt 1000 år side blei landet tvangskristnet med ultimatum for de dom ikke ville om å konvertere eller dø.

Nå begynner vi så smått å kaste av oss dette åket og du snakker om en kristen historie og et kristent anker.

Hva med de resterende 10000 år med historie?

Betyr de 1000 siste årene av historien mere en de 10000 årene før?

For ikke å snakke om høytidene kristendommen kapret i sin iver på tvangskristning av land og folk.

Så om vi skal gå i dybden på hva disse høytidene dere feirer faktisk inneholder kan det fort hende det er de kristne som mister fridager mens eldre hedenske høytider feires igjen.

Det er faktisk envgrunn til at JV ikke feirer jul og tradisjonell påske.

De tror nemlig at disse høytidene stammer fra hedningene og jommen har de rett i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Påsken er ikke en kristen tradisjon heller. Det er en hedensk feiring av fruktbarhet. Det er derfor vi har påskeharen og pynter med egg og kyllinger. For meg er det en vårfest.

Jeg tror det er begge deler. Jeg er rimelig sikker på at de kan telle månedene fram til når riktig tidspunkt for påske skal være. Men at det er naturlig for hedningene i oldtiden til å tilbe at ting spirer og gror, det vil jeg tro bare er helt naturlig.

 

Men godt forsøk RRhoads. Liker entusiasmen din  :wee:

 

Poenget er at man ikke behøver å være religiøs for å feire påske.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

<snip>

Det er faktisk envgrunn til at JV ikke feirer jul og tradisjonell påske.

De tror nemlig at disse høytidene stammer fra hedningene og jommen har de rett i det.

Ja JV'ere har noen bokstavtroendeheter som er enkle å plassere. Men tross de små ærlighetene man ser JV praktisere, så er de noen sleipe folk de også. De er rett og slett ikke humanistiske av seg. Det er bedre å skjære av seg en arm (søsken, far eller mor, onkel eller tante, søskenbarn eller andre slektsmedlemmer, eller gode venner) enn å leve med den. Altså utstøtelse av sine nærmeste dersom troen frafaller.

 

Jeg har inntrykk av at zeebra er litt på den vei jeg. Han vil ha et enten eller samfunn. Selv om disse fridagene kan virke trivielle ut, så begynner revolusjoner alltid et sted. Jeg er redd du slåss mot vindmøller zeebra. Ingen ved sine fulle fem kommer til å endre det slik du ønsker deg det med disse fridagene likevel.

 

Poenget er at man ikke behøver å være religiøs for å feire påske.

Helt enig.

 

EDIT:

Endret entall til flertall på et ord, kun for gramatikkens skyld (ble riktig). Alternativt kunne jeg holdt meg til entall og endret det andre. Men det hadde blitt samme mening med setningen okke som.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en ganske typisk diskusjon med en kristen. Historie, logikk og fakta betyr ingenting for han. Hans påstander og skremselspropaganda er rett kun fordi han sier det. Ganske underholdende at noen tenker sånn. Lurer på om han vil forstå at særdeles få høytider egentlig er kristne og at Norge heldigvis ikke lenger er et kristent land. Men ja Zeebra om en domstol skulle fastslå at påske og jul er kristne høytider og at ingen andre enn kristne skulle ha rett til fri da så skulle jeg fint klart å jobbe de dagene eller ta av mine egne fridager. Jeg misliker kristendommen way too much til at det er verdt 12-15 fridager per år å støtte den religionen. Om jeg skulle finne på å gifte meg har jeg heller absolutt ingen planer om å gjøre det i kirken uansett. Du får trøste deg med at det ikke bare er din religion jeg misliker jeg misliker alt som står for diskriminering og er mot fri tenking.

Endret av Jedi Jordal
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

Giftemål er en hedensk tradisjon mye eldre enn kristendommen. Hvis vi skal dele opp tradisjoner, så får de kristne gi fra seg bryllup og ekteskap.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

Giftemål er en hedensk tradisjon mye eldre enn kristendommen. Hvis vi skal dele opp tradisjoner, så får de kristne gi fra seg bryllup og ekteskap.

De sitter ikke igjen med mye :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot ateister. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt faktisk.

 

Det som irriterer meg er sånne bitre ateister som kommer med masse kvalm om religioner og alltid skal dytte sine syn rett i trynet på alle andre. Sånne ateister liker jeg ikke.

 

Norge har en Kristen historie og er bygget på Kristne verdier, det gjør Norge Kristent. Bare fordi folk nå ivrer etter å fjerne ankeret og ta bort alle samfunnets verdier og erstatte disse med relativisme uten logikk eller rasjonalitet, så betyr ikke det at Norge ikke er en Kristen nasjon. Norge er i aller høyeste grad en Kristen nasjon, men står nå i fare. Løgner har blitt den nye sannheten, folk bryr seg ikke lenger, egoisme begynner å ta en mer sentral plass i samfunnet, grådighet og meningsløs individualisme er i ferd med å erstatte samholdet, fornuften og velviljen. Vi er i ferd med å vaske bort våre sentrale verdier og erstatte disse med tomhet og ingenting.

Norge har en hedensk historie på over 10'000 år. Norge er bygget på hedenske verdier, det gjør Norge hedensk. 500 år med katolisisme og protestantisme endrer ikke det.

 

Det er først nå at kirken mister sitt jerngrep at vi får vår frihet. Det er først nå vi kan finne sannheten, at vi kan utvikle oss moralsk, at vi kan gi mening til tilværelsen. Etter 1000 år med denne kreftsvulsten som kristendommen har vært. Nå kan vi vaske bort skitne fremmede umoralske monoteistiske ørkenverdier fra jernalderen.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

La de religiøse feire sine høytider og betale for den, og innfør heller samme ferietid som skolene bruker, altså ifm sesongene og vanlig sommerferie. Kunne også vært ett par ekstra fridager rundt valgdagene med større offentlige arrangementer for å få oss til å virkelig engasjere oss i sånne demokratiske "høytider"

Lenke til kommentar

 

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

Hvorfor fortjener nedlemmene av den norske kirke fordeler fremfor andre?

 

Fordi det ikke er de Kristne som "pusher" vekk Kristendommen fra det Norske folk. Disse som pusher vekk kristendommen bør være oppmerksomme på hva konsekvensene av det kan være. De som ivrer etter å forkaste Kristendommen i Norge. Hvis det ikke lenger skal være en Kristen Norsk stat og forholdet mellom staten/folket og Kirken skal reduseres, så kan jo det oppveies med fordeler for medlemmer av Kirken.

 

Det finnes massevis av medlemsorganisasjoner i verden idag, og de fleste av disse kommer med visse fordeler. Jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle gjelde for Kirken også.

Lenke til kommentar

Disse organisasjonene og fordelene er det jo medlemmene selv som betaler for, ikke staten og arbeidsgiver.

Så da burde vel medlemmer av kirken betale ett månedlig bidrag, f.eks en tiende i som jo er tradisjon.

Så kan kirken kjøpe ut fridager fra arbeidsgiver, slik f.eks fagforbund gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Samt, at det ville være en skjev situasjon, så da kunne jeg tenke meg at ateister så kunne ha tilsvarende antall fridager når det måtte passe dem å ta de, altså som ekstra utvidelse av feriedagene, som kristne da ikke samtidig kunne få dersom de fikk jul, påske etc.  :wee:

Nei, hvorfor skulle de få det? Det er jo det som er hele poenget, at de ikke får fordelen ved å være Kristen når de ikke er Kristne. Ergo, de får færre fridager enn de Kristne. Jeg skjønner ikke at de skal være så stort problem. ;)

 

 

Problemet er at alle folk har likt behov for hviledager og ekstra pusterom. Så løsningen din om at kun et utvalg får det, uansett hvordan en setter det opp. Dersom makteliten f.eks. skulle ha 20 dager ekstra ferie, og alle andre i samfunnet - arbeiderne ikke skulle få det, så får man enda større gap mellom samfunnsborgerne. Merk at jeg skiftet fokus vekk i fra den kristne merkelappen du forsøker å plassere på fridager. Bare for å vise at et skille blir et skille åkke som.

 

 

Folk har ikke likt behov for hviledager. Det er helt individuelt. Hvorfor skulle eliten ha mer fridager? Her er det snakk om Kristne helligdager, ikke noe annet.

 

 

Ja jeg vet det er individuellt, men det generelle behovet i en flokk kristne og en flokk ateister har grunnleggende det samme hvilebehovet. Har du noen studier på dette med at ateister har mindre behov for hvile kanskje? Da tenker jeg at du velger ut veldig mange mennesker som er kristne og som er ateister. Kjører et studie på det i Norge, og kanskje i et par-tre landsdeler. Også gjør du det samme i et par-tre andre land. Slik at en har en 3-4 land å sammenlikne med for studiesikkerhetens skyld.

 

Fordi du forsøker å gjøre kristne til en elite. Takk for at du merker det med elite for oss  :)

 

 

Jeg har aldri påstått ateister har andre hvilebehov, jeg har bare påstått i at i et rettferdens samfunn så bør ikke de få automatisk fri på Kristne hellidager og høytider. De er jo tross alt ikke Kristne. Egentlig for å understreke at mange av feriedagene vi har er Kristne feriedager.

 

Hva vil egentlig hindre staten i å fjerne hellidager og ferie på Kristne feriedager hvis Norge og andre Kristne Europeiske land fjerner forbindelsen til Kristendommen?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Men, som voksen så valgte jeg å gifte meg sekulært.

Dette er jo et godt poeng. Kanskje Kirken kun skulle tilby Kristne å gifte seg i Kirken? Så kan de andre gifte seg borgerlig eller på andre måter.

 

 

Og hvilke tester måtte de som skulle gifte seg da måtte gå igjennom får å få oppleve det å gå inn i og ut av disse store kirkebygg, som ugift så gift?

 

Ingen tester. Bare medlemskap i den Norske Kirken, som gir rettighet til å gifte seg i Kirken. Og som sagt, medlemsskap i Kirken vil være åpent for alle.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Newflash; vi har ingen statskirke lenger. Get with the program. Hadde kirken ikke fått statsstøtten de får hadde vi fått se hvor mange ekte kristne det faktisk er, for kostnadene burde komme fra deres lommer, og kirken burde slutte med å melde inn folk som ikke vet om det eller engang vil være innmeldt for å få mer støtte, dette er faktisk jævla frekt og direkte juksing med tallene.

 

 

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

 

 

Ok, så nå sier du at du helst vil ha det som det alltid har vært? Altså at det ikke er så nøye med hvem som får gifte seg, eller som får dra fordelene av seremonier og sånn, bare de er medlem så er det godt nok kriterie?

 

 

Ja. Hvorfor skal ikke-medlemmer i Kirken få lov å gifte seg i Kirken. De skal få lov å melde seg ut, uten å ta konsekvensene av dette?

Lenke til kommentar

 

Ergo, det jeg sier er perfekt timing. Man burde få de fordelene man fortjener om man er innmeldt i den Norske Kirke, altså, de Kristne fridagene, høytidene og hellidgdagene. Og giftemål bør kun være mulig for medlemmer, andre kan gifte seg andre plasser.

Giftemål er en hedensk tradisjon mye eldre enn kristendommen. Hvis vi skal dele opp tradisjoner, så får de kristne gi fra seg bryllup og ekteskap.

 

 

Eneste jeg sier er at andre ikke skal kunne gifte seg i Kirken, med mindre de er medlemmer i Kirken. Det forhindrer dem ikke fra å gifte seg andre plasser på andre måter.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingenting imot ateister. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt faktisk.

 

Det som irriterer meg er sånne bitre ateister som kommer med masse kvalm om religioner og alltid skal dytte sine syn rett i trynet på alle andre. Sånne ateister liker jeg ikke.

 

Norge har en Kristen historie og er bygget på Kristne verdier, det gjør Norge Kristent. Bare fordi folk nå ivrer etter å fjerne ankeret og ta bort alle samfunnets verdier og erstatte disse med relativisme uten logikk eller rasjonalitet, så betyr ikke det at Norge ikke er en Kristen nasjon. Norge er i aller høyeste grad en Kristen nasjon, men står nå i fare. Løgner har blitt den nye sannheten, folk bryr seg ikke lenger, egoisme begynner å ta en mer sentral plass i samfunnet, grådighet og meningsløs individualisme er i ferd med å erstatte samholdet, fornuften og velviljen. Vi er i ferd med å vaske bort våre sentrale verdier og erstatte disse med tomhet og ingenting.

Norge har en hedensk historie på over 10'000 år. Norge er bygget på hedenske verdier, det gjør Norge hedensk. 500 år med katolisisme og protestantisme endrer ikke det.

 

Det er først nå at kirken mister sitt jerngrep at vi får vår frihet. Det er først nå vi kan finne sannheten, at vi kan utvikle oss moralsk, at vi kan gi mening til tilværelsen. Etter 1000 år med denne kreftsvulsten som kristendommen har vært. Nå kan vi vaske bort skitne fremmede umoralske monoteistiske ørkenverdier fra jernalderen.

 

 

Det du alltid ser ut til å glemme når du snakker om "ørkenen" din som du ofte gjør når du snakker om Kristendommen og religion, er at det moderne samfunn oppstod i den samme "ørkenen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...