Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

 

 

Om jeg får det tilbake i valgfrie feriedager så sier jeg ikke nei til det forslaget. :)

Nei, det gjør du selvsagt ikke. Dette er faste Kristne helligdager som kommer i tillegg til normale feriedager som man får gjennom ferielovgivning. Men de kommer kun i tillegg til de som er registrert som Kristne gjennom den Norske Kirke.

 

 

Beklager. Visste ikke at jeg måtte leke etter dine regler. Du dikter jo bare opp urettferdighet for å skape et poeng.

 

Stemmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Festlig diskusjon. Gøy når dette rettferdiggjør diskriminering av kristne ved nyansettelser. Hvilke arbeidsgivere vil ønske å gi folk betalt fri ørten dager hvert år om de kan slippe, og heller kan ansette en ateist?

Diskriminering er ikke lov.

 

 

Men det hindrer ikke en stor flokk kristne i å stå arbeidsløse med følgende nevnte opplegg som dere diskuterer rekkeviddene av.

Lenke til kommentar

 

 

Beklager. Visste ikke at jeg måtte leke etter dine regler. Du dikter jo bare opp urettferdighet for å skape et poeng.

 

Stemmer.

 

 

Så du ser ikke på det som mer sannsynlig at staten vil gjøre de nåværende helligdagene fritt til å allokere som man selv vil?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Må innrømme jeg ikke helt skjønner agendaen. For hvem er det ønskelig at den norske kirke blir full av falske medlemmer? Har ikke folkekirken allerede blitt kritisert for å ha for mange liberale og ikke-troende medlemmer som stemmer ved kirkevalget? Ironisk at nettopp dette har ført til at flere og flere 'ordentlige kristne' har meldt seg ut.

Lenke til kommentar

 

Festlig diskusjon. Gøy når dette rettferdiggjør diskriminering av kristne ved nyansettelser. Hvilke arbeidsgivere vil ønske å gi folk betalt fri ørten dager hvert år om de kan slippe, og heller kan ansette en ateist?

Diskriminering er ikke lov.

 

I det ene øyeblikket er det ikke lov men i det neste er det helt lov så lenge det er til fordel for de kristne.

Dobbeltmoral....det er jo dobbelt så mye moral det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dersom kristne skulle ha helligdager på de kristne dagene og ateister ikke skulle det. Hvordan gjør du så med juks, ved at ateister er medlem i den norske statskirken? Jeg er nemlig begge disse ting samtidig  :ohmy:

Alle som er medlem i den Norske Kirke vil isåfall ha rett til Kristne helligdager. Men vitner man mot seg selv, f.eks ved å si: "jeg er ateist men har meldt meg inn i Kirken for å få feriedager", så innrømmer man jo bedrageri, noe som er straffbart.

 

Men det var foreldrene mine som døpte meg, altså ikke noe jeg kunne påvirke. Også følte jeg litt gruppepresset ved konfirmasjon, fordi jeg var muligens litt for ung til å ta et voksent valg på dette den gang konfirmasjonen ble tilbudt. De fleste i klassen konfirmerte seg kristent, så hvorfor skulle jeg skille meg ut når jeg ikke hadde anlagt meg et ateistisk tankesett enda?

 

Også tenker jeg som så omkring ulempene ved å melde seg ut, for jeg har lest gang på gang at ateister her på forumet har gitt opp å melde seg ut av statskirken fordi de har blitt innmeldt igjen automatisk. Jeg var som voksen for en kortere periode i kontakt med en kristen menighet som ikke var protestantisk. Etter en stund så fikk jeg plutselig brev i fra statskirken med spørsmål om jeg ville være medlem i den menigheten eller i den norske kirken. Ingen hadde fortalt meg at de hadde forsøkt å melde meg inn i en ny menighet. Så jeg reagerte med å beholde mitt norske statskirkemedlemsskap. Mest for at jeg ikke hadde tatt meg tid å tenke igjennom spørsmål rundt den andre menigheten, og så fordi jeg syntes det var et frekt stunt. Så jeg måtte motreagere slik jeg gjorde. Det var også den enkleste måten å ikke bli innmeldt i noe jeg ikke hatt tenkt igjennom rekkeviddene av.

 

Men, som voksen så valgte jeg å gifte meg sekulært. Da slapp en den der kristne grillingen som en venn av meg måtte gjennomgå ved kirkebryllup. Vi er begge gifte den dag i dag. Men ingenting varer evig ser det ut til. Bortsett i fra energi, men da må jeg ty til vitenskapelige forklaring om energibevarelse, og det tror jeg neppe du er særlig interessert i  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Samt, at det ville være en skjev situasjon, så da kunne jeg tenke meg at ateister så kunne ha tilsvarende antall fridager når det måtte passe dem å ta de, altså som ekstra utvidelse av feriedagene, som kristne da ikke samtidig kunne få dersom de fikk jul, påske etc.  :wee:

Nei, hvorfor skulle de få det? Det er jo det som er hele poenget, at de ikke får fordelen ved å være Kristen når de ikke er Kristne. Ergo, de får færre fridager enn de Kristne. Jeg skjønner ikke at de skal være så stort problem. ;)

 

 

 

Problemet er at alle folk har likt behov for hviledager og ekstra pusterom. Så løsningen din om at kun et utvalg får det, uansett hvordan en setter det opp. Dersom makteliten f.eks. skulle ha 20 dager ekstra ferie, og alle andre i samfunnet - arbeiderne ikke skulle få det, så får man enda større gap mellom samfunnsborgerne. Merk at jeg skiftet fokus vekk i fra den kristne merkelappen du forsøker å plassere på fridager. Bare for å vise at et skille blir et skille åkke som.

Lenke til kommentar

 

Er de så ivrige etter å ikke være Kristne får de jo ta konsekvensene av det i form av færre fridager. Det er vel ikke noe problem.

 

 

Ateister feirer jul på en nokså lik måte som de andre i samfunnet. Mye fordi flere tradisjoner så vel som kulturelle som kommersielle vil ha det slik. Kultur er vondt å vende på.

 

Det kan godt være at ateister ville ha ønsket å synge mindre kristne julesanger for hva jeg vet, men så er det gjerne noen kristne rundt julebordet hjemme da. Så da blir det gjerne ikke noen særlige endringer. Så du er for oppsplitting av familietreff, som en følge av religionsrendyrking?

 

Det strider i mot grunnloven, som er for religionsfrihet. Du er for berøvelse av religionsfrihet? Du vil helst ha litt mer kontroll tilbake til presteskapet, slik at presten kan diktere hvordan hele samfunnet skal leve livene sine, og helst kunne lyse noen i bann også. Kanskje også heksebrenning og middelaldersk herskesyke med tortur og all slags råttenskap?

Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig også verdt å nevne at det selvfølgelig ikke er slik at medlemmer i DNK i dag alle setter av de kristne høytidene til bønn og religiøs feiring. Mange drar på fjellet og står på ski, og alt annet. Er dette helt innafor for kristne i zeebras verden? Isåtilfelle, hva i allverden er da poenget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er de så ivrige etter å ikke være Kristne får de jo ta konsekvensene av det i form av færre fridager. Det er vel ikke noe problem.

 

Ateister feirer jul på en nokså lik måte som de andre i samfunnet. Mye fordi flere tradisjoner så vel som kulturelle som kommersielle vil ha det slik. Kultur er vondt å vende på.

 

Ja det vil de jo kunne fortsette med om de vil, men da må de jo bruke av sine egne feriedager.

 

Det kan godt være at ateister ville ha ønsket å synge mindre kristne julesanger for hva jeg vet, men så er det gjerne noen kristne rundt julebordet hjemme da. Så da blir det gjerne ikke noen særlige endringer. Så du er for oppsplitting av familietreff, som en følge av religionsrendyrking?

Nei, om ateister vil feire jul kan de jo det.

 

Det strider i mot grunnloven, som er for religionsfrihet. Du er for berøvelse av religionsfrihet?

Nei, religionsfriheten kan bestå, men kun de som er Kristne får fri på Kristne hellidager.

 

Du vil helst ha litt mer kontroll tilbake til presteskapet, slik at presten kan diktere hvordan hele samfunnet skal leve livene sine, og helst kunne lyse noen i bann også. Kanskje også heksebrenning og middelaldersk herskesyke med tortur og all slags råttenskap?

Nei, har jeg på noen måte indikert det?

Lenke til kommentar

 

 Samt, at det ville være en skjev situasjon, så da kunne jeg tenke meg at ateister så kunne ha tilsvarende antall fridager når det måtte passe dem å ta de, altså som ekstra utvidelse av feriedagene, som kristne da ikke samtidig kunne få dersom de fikk jul, påske etc.  :wee:

Nei, hvorfor skulle de få det? Det er jo det som er hele poenget, at de ikke får fordelen ved å være Kristen når de ikke er Kristne. Ergo, de får færre fridager enn de Kristne. Jeg skjønner ikke at de skal være så stort problem. ;)

 

 

 

Problemet er at alle folk har likt behov for hviledager og ekstra pusterom. Så løsningen din om at kun et utvalg får det, uansett hvordan en setter det opp. Dersom makteliten f.eks. skulle ha 20 dager ekstra ferie, og alle andre i samfunnet - arbeiderne ikke skulle få det, så får man enda større gap mellom samfunnsborgerne. Merk at jeg skiftet fokus vekk i fra den kristne merkelappen du forsøker å plassere på fridager. Bare for å vise at et skille blir et skille åkke som.

 

 

Folk har ikke likt behov for hviledager. Det er helt individuelt. Hvorfor skulle eliten ha mer fridager? Her er det snakk om Kristne helligdager, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Men, som voksen så valgte jeg å gifte meg sekulært.

Dette er jo et godt poeng. Kanskje Kirken kun skulle tilby Kristne å gifte seg i Kirken? Så kan de andre gifte seg borgerlig eller på andre måter.

 

Jeg ser ikke noe problem med det. Folk som ikke ønsker å være Kristne og leve i et Kristent samfunn må jo kunne forstå og ta eventuelle konsekvenser av det.

Lenke til kommentar

 

Ateister feirer jul på en nokså lik måte som de andre i samfunnet. Mye fordi flere tradisjoner så vel som kulturelle som kommersielle vil ha det slik. Kultur er vondt å vende på.

Ja det vil de jo kunne fortsette med om de vil, men da må de jo bruke av sine egne feriedager.

 

Hva retferdiggjør denne forskjelsbehandlingen av folk som ikke er medlemmer av DNK bortsett fra at du ikke liker ateister?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Beklager. Visste ikke at jeg måtte leke etter dine regler. Du dikter jo bare opp urettferdighet for å skape et poeng.

 

Stemmer.

 

 

Så du ser ikke på det som mer sannsynlig at staten vil gjøre de nåværende helligdagene fritt til å allokere som man selv vil?

 

 

Sannsynlig eller ikke har ingenting å si. Denne posten handler om Kristne helligdager. Jeg er egentlig mest interessert i å se om ateister egentlig er villige til å ta konsekvensen av sitt valg og miste visse fordeler.

 

Det virker foreløpig som det er svært problematisk.

Lenke til kommentar

 

 

Ateister feirer jul på en nokså lik måte som de andre i samfunnet. Mye fordi flere tradisjoner så vel som kulturelle som kommersielle vil ha det slik. Kultur er vondt å vende på.

Ja det vil de jo kunne fortsette med om de vil, men da må de jo bruke av sine egne feriedager.

 

Hva retferdiggjør denne forskjelsbehandlingen av folk som ikke er medlemmer av DNK bortsett fra at du ikke liker ateister?

 

Hvor har du det fra at jeg ikke liker ateister?

Lenke til kommentar

 

Sannsynlig eller ikke har ingenting å si. Denne posten handler om Kristne helligdager. Jeg er egentlig mest interessert i å se om ateister egentlig er villige til å ta konsekvensen av sitt valg og miste visse fordeler.

 

Det virker foreløpig som det er svært problematisk.

 

 

Du har jo ingen premisser for konklusjonene dine. Spør du meg så er du heller ute etter å provosere ateister, og med ganske dårlig effektivitet.

 

Jeg lar meg rive med, så la oss begynne her:

Hva er logikken i at ateister ikke skal få rett på like mange feriedager som kristne, og hvorfor skal de isåfall ikke få lov til å ha de samme dagene som kristne til å bruke på ikke-religiøse formål?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at jeg ikke liker ateister?

Mange av postene dine her på forumet vitner om at du ikke liker ateister i måten du argumenterer på men som vanlig liker du ikke å puttes i bås.

 

Da lurer jeg fortsatt på hva det er som gjør Norge til et kristent land?

Hedningene var her først og nå er stat og kirke skilt igjen slik at vi ikke lengere har noe statskirke.

Så hva er det nå som gjør Norge til et kristent land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil ikke skje. Verden går fremover, ikke bakover, dette er ingen mening, men FAKTA.

Ikke nødvendigvis, ofte går den bakover. Iallefall trenger vi en solid forbedring i alt som har med filosofi, moral, etikk og slike ting å gjøre om vi skal bevege oss fremover som samfunn. Det er ikke bare teknologi som teller som fremskritt vet du.

 

Det er også fakta at det er utallige religioner som kom før kristendommen (som kristendommen stjal fra, alle religioner har gjort dette, er intet nytt) som har dødd ut, ikke tro at DIN versjon av religion er så spesiell når historie er fylt av religioner som ikke praktiseres lenger

Min versjon? Jeg snakker om Norge og Europas versjon. Kristendommen.

 

Newflash; vi har ingen statskirke lenger. Get with the program. Hadde kirken ikke fått statsstøtten de får hadde vi fått se hvor mange ekte kristne det faktisk er, for kostnadene burde komme fra deres lommer, og kirken burde slutte med å melde inn folk som ikke vet om det eller engang vil være innmeldt for å få mer støtte, dette er faktisk jævla frekt og direkte juksing med tallene.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...