Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Dager som vanligvis kjennetegnes ved at folk har fri fra arbeidet eller fra skolen for å feire eller minnes en begivenhet. Slike dager blir også ofte markert ved familiesammenkomster eller offentlige festligheter.

 

Noen av dem som deltar betrakter dette som religiøse høytider, mens andre stort sett betrakter dem som verdslige høytider som gir folk anledning til å komme sammen og hygge seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis vi skal diskutere DAGENS situasjon så er jo julen hvertfall ikke hellig. Det er handelsstandens årlige klimaks.

 

Om noe vil vel en Kristen ekslusivitet i forhold til Jul bringe Julen tilbake til sitt opprinnelige formål. Men ja, julen blir nå i stor grad misbrukt for å selge masse dritt. Ikke engang fra første advent, men lenge før det, gjerne i slutten av October eller begynnelsen av November.

 

Hvis ikke-Kristne ikke får fridager under disse Kristne høytider (julen) så vil det kanskje automatisk ordne problemet?

 

Du snakker om julens opprinnelige formål. Vet du hva julens opprinnelige formål var? Før du svarer, husk at både julen og dens opprinnelige formål er eldre enn jesus og kristendommen.

 

Julen er blitt misbrukt til å feire fremmed gud og religion, asiatisk ørkenreligion som julen ikke har noen ting med å gjøre. Julen er en hedensk feiring, hva ønsker kristne med den tradisjonen? Jesus ble ikke engang født i desember. Det har ingenting med bibel, kristendom eller jesus å gjøre!

 

Det siste du ønsker er å bringe julen tilbake til sitt opprinnelige formål.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mtp hvor multireligiøst Norge har blitt så er jeg mer for å avskaffe alle religiøse helligdager, og så får heller folk avvikle ferier ettersom hvordan det passer hver person og deres helligdager. De eneste 6 dagene som jeg ville beholdt er 1 januar, 1 og 17 mai, 24 desember, 25 desember og 31 desember. Og siden det er 1 april ville jeg innført en fridag 29 februar for å være snill! :p

Følte bare for å påpeke at den 24. desember ikke er en fridag.

 

Ellers er premisset til TS på viddene. Hvorfor skulle staten, arbeidstakere eller arbeidsgivere være interessert i å gi kristne flere fridager (enn ikke-kristne)?

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen vil nok komme (offentlig altså). Selv er jeg ikke Kristen, men har en slags respekt for det Kristne.

Problemet er at jeg ikke er frelst, og har derfor ikke et forhold til det. Har min oppfatning av det Hellige, og vil

fraråde også andre å håne Den Hellige Ånd. Vær varsom med det! ( noen kjenner sikkert sitatet som sier noe viktig om det)

 

iallefall: Slik jeg ser det, kan vi ta bort hvertfall Skjærtorsdag, 2 påskedag, 2 pinsedag. Så er jeg mer usikker. Kr H f dag er

jeg litt forsiktig med.

 

Regner med at selv ikke Ateister vil frasi seg noen fridager de har rett på? Sikkert ikke flertallet hvertfall. Så.. man må vel ha noe i stedet da.  Norge har ikke mange fridager ift andre land, bare så det er sagt. Det er en myte.  

Jeg håner den såkalt hellige ånd og spytter på den kristne tro.... For en samling utter rubish!! Pass deg for hulken du, han bør du nok ikke håne og forakte, det sier jeg deg, selv om jeg ikke står i menigheten til hulken... Ser du hvor dumt det blir å uttale noe slikt?

 

 

... men ferie vil jeg ha...  :)

 

La oss være realistiske og innse at kristne såkalte helligdager for det meste er stjålet enten fra andre, eldre religioner eller fra eldre tradisjoner, der jule er den største løgnen de serverer... Vinterblotet var en stor høytid i nord europa før kristendommen tvang seg på oss og de har til og med klart å ta vekk yuletide og kalle det for christmass, kristmesse, i engelsk talende land. Så langt her de drevet denne løgnen som ikke støttes av myte boka deres engang...

 

Så la kristne sverge til løgnhistoriene sine, la dem kalle dem jul og påske og slikt, så kan vi andre bytte ut de tåpelige navnene til for eksempel vitenskapsmenn og kvinner som faktisk har gjort noe for menneskeheten. Er jo direkte latterlig at vi har helligdager som baserer seg på ren løgn, disse kristne løgnene skulle jo vært avskaffet for lenge siden.... 

Ferier og fridager må vi jo ha selvagt, men la oss kalle de dagene for noe fornuftig istedenfor. La oss heller ære ordentlige mennesker som har gjort en innsats for menneskeheten fremfor primitive løgnhistorier fra middelalderen som aldri har tilført oss noe godt... 

 

OG la oss feire vitenskaps personene mens kristne fremdeles holder seg til løgn historiene sine, helt greit for meg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir klarere og klarere at du har lyst til å straffe folk for å forlate kristendommen av en eller annen grunn. Personlige grunner? Ble du såret av en ateist eller noe sånt? For du høres utrolig bitter ut.

 

Du hopper også glatt over alle som påpeker at hvis vi virkelig skal ta fra hverandre kristendommen og dere skal kun sitte igjen med det som er kristent så sitter dere ikke igjen med mye, hverken ekteskap, jul eller påske, stjålne skikker er ikke kristne skikker.

 

Jeg vil ikke straffe noen. Jeg bare lurer på om ateister er villig til å ta konsekvensene av sine valg. Eller skal de ha både i pose og sekk? Skal vi absolutt separere Kirke og stat, så vil det jo ha visse fordeler å være medlem av Kirken, som at man kan gifte seg i Kirken og ta fri på Kristne hellidager og høytider.

 

Den andre paragrafen din er bare fjas, uansett hvor mange som påpeker dette fjaset. Jeg har hoppet over å kommentere det fordi det er irrelevant og fjasete.

 

Det er jo ikke fjas bare fordi du ikke liker disse kommentarene. Ja vi ser at du ikke liker dem, men det gjør dem ikke mindre sanne for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ateister er merkelig mennesker. De feirer kristne Jul og får masse julepakker. Spiser ribbe og riskrem til dessert

 

Ulv i fåreklær ?

 

Neppe. Ateistene gjør som de lyster. Det som verdsettes er samværet med familie, hovedsaklig. Dessverre er det kommet litt kommersielle krefter i veien da, som vi alle nok kan innrømme.

 

For voksne så løser det seg jo som regel, ved at man reduserer på gaveflommen. Dessverre så opprettholdes en solid gaveflom ofte overfor barna. De blir gjerne litt bortskjemte. Men, det er jo morro for barna, men de blir nok litt stresset av alle gavene de må skynde seg å åpne. Men det er de voksnes feil som ikke småstrammer litt på gavene.

 

Man kunne helt sikkert byttet ut gaveflommen med andre morsomme og hyggelige aktiviteter. Men, når alle gir mye gaver ellers, så blir det vanskelig å bryte mønsteret. Jeg tror man må gjøre litt som med movember, altså skape en slags fellesinnsats, med å begrense litt på gavene.

 

Har man gjort det en gang, så kan det være at det er enklere å gjenta det neste år. Barna har jo egentlig ingenting de skulle ha sagt i dette anliggende, og det hviler helt og holdent på de voksnes samvittighetsfølelse. Dersom den voksne kunne resonnert seg til at det ikke bør gi dårlig samvittighet å kutte ned noe, så går det nok bra.

 

Takk for at du minner oss på det med riskremen. Det er faktisk riktig at det er en religiøs greie, såvidt jeg har fått med meg (jeg tror ihvertfall at det er riktig at det er religiøst). Så den burde vi ateister egentlig slutte med. Det er dessuten ikke så spesiellt digg heller. Det beste er fruktsausen, og julemarsipangrisen kan de fint bytte ut med noe bedre erstatning synes jeg, den julemarsipangrisen smaker tørr ekkel marsipan likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jehovas vitner feiret ikke påske for det er mange hedenske skikker som i tidens løp er blitt knyttet til påskefeiringen. Familieboka 2.utgave sier : Mange skikker og seremonier fra hedensk tid går igjen i kristne påskeskikker. I vest europa er det særlig fruktbarhets-riter og andre skikker i forbindelse med våren og naturens våknende liv som er trukket inn i påskefeiringen. Livet i konsentrert form er egget og påske-egget spiller en viktig rolle i påskefeiringen i alle land. Harens store fruktbarhet er årsaken til at begrepet påskehare er oppstått.

 

Siste påskefeiringen Jesus sammen med 12 apostlene. Etter at Judas har gått, introduserer Jesus en helt ny feiring eller minnehøytid for sine trofaste apostler. Dette er altså i virkeligheten en høytid til minne om Jesus død. Hvert år den 14. nisan skal dette gjentas som Jesus selv sier, til minne om ham. Det skal minne deltagerne om hva Jesus og hans himmelske Far har gjort for å gjøre det mulig for menneskene å bli frigjort fra dødens fordømmelse. For jøder som blir Jesus etterfølgere vil denne feiringen erstatte  påskeferingen.

 

Jehovas vitner i verden men i norge er det 11. april ( solnedgang ) kl 19

 

Jeg ser ikke noe særlig problemer i dette innlegget. Du påpeker flere ting som virker som om de er sanne i starten av innlegget, også belyser du hvordan de kristne forholder seg til forskjellige ting. Jeg ser ikke noen grunn heller til at du skulle snakke falskt om 14. nisan heller, uten at jeg kan det der utenatt selv så tror jeg du beskriver hvordan kristne oppfatter det om de begynner å grave i materien, med unntak av zeebra.

 

Men om det likevel er sant at jesusen og guden er virkelige, det må jeg ha lov til å stille til veggs om jeg finner noe å pirke i. Dere kristne klamrer dere ofte til at tro er nødvendig når det ikke finnes fullgode forklaringer som kan belyse vanskelige sider ved bibelen. Merk at jeg også kaller JV'ere kristne her. Kanskje like greit å samle dem i "nesten-samme-kategorien" først som sist. Ihvertfall fra en ateists ståsted så er det en grei ting å gjøre muligens. Nå blir vel zeebra og mange andre kristne lei seg fordi de ikke vil assosieres med JV'ere som de synes er spinnville gale troende. Dere har mye ortodoks kristent fellesskap, enten dere liker det eller ikke. Også hakket deres forfedre på gnostiske kristne som ble ansett for å være antikrist, altså folk som drev med vranglære i følge de ortodokse kristne. Og nå så hakker moderne kristne retninger på hverandre, selv om de alle tilhører den ortodokse kristne forgreiningen som en gang hakket på gnostiske kristne. Nå kaller mange andre kristne retninger f.eks. JV'ere og jeg har til og med hørt Frelsesarméen for å drive med vranglære.

 

Vranglære er bare et alternativt ord for antikrist. Selv om kristendomslæreren vi hadde på ungdomsskolen tilhørte en eller annen sekt som tenkte at det var et djevelsk monster med tegnet 666. Bare ren svada. Det betyr simpelthen vranglære, ferdig diskutert.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Muslim Ramada kan også sammenlignes med hedenske Jul.

 

 

Nå hakker du på en religion som deler røtter med den religion som du identifiserer deg med (ortodokse kristne). Altså bunden sammen av Abraham som man finner i DGT.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å ta konsekvensen av dette.

Som en person som ikke er medlem i noe religionssamfunn får jeg faktisk ikke gifte meg i kirka om jeg aldri så mye ville, noe som gjelder alle som ikke er medlemmer av den norske kirke

Jeg og kona blei viet av en kvinnelig Dommerfullmektig i et retslokale på en fredag og det er jeg stolt av.

 

 

Jeg ser egentlig lite vits i at jeg fortsetter å være medlem i statskirken  - Unnskyld DNK, med unntak av at det er noe styr å måtte melde seg ut flere enn en gang.

 

Er det slik at man er nødt å melde seg inn i noe annet, for å bli fri fra DNK, fordi vis ikke så blir man automatisk innmeldt, fordi staten da er tannlaus og mangler kontroll? Fordi når man ikke er medlem, så burde man også få et varselbrev synes jeg, dersom man plutselig blir innmeldt i noe uten ens viten.

 

Altså ikke-medlem-i-noe-som-helst, burde være en kontroll-liksom-religion for staten, slik at en får håndtert svindelen fra DNK på en effektiv måte. Siden man ikke har lov å være medlem i mer enn en religion i forhold til statstøttemidlene ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg blei ikke døpt som barn så jeg blei ikke innmeldt den veien.

Har vært med i JV noen år men aldri døpt der heller og har trukket meg derfra for mange år siden.

Da muligheten til å melde meg ut av den norske kirke på nett dukket opp var jeg spent på om jeg sto der men det gjorde jeg ikke.

Du kan melde deg ut av den norkse kirke her https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/inn--og-utmelding1/vil-du-melde-deg-ut/ og du trenger ikke å være medlem av noe annet trossamfunn for å slippe å være medlem av DNK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan melde deg ut av den norkse kirke her kirken.no og du trenger ikke å være medlem av noe annet trossamfunn for å slippe å være medlem av DNK.

 

Hvorfor er det kirken som skal servere utmeldingstjenesten, og hvorfor ikke staten selv? Det hadde ihvertfall vært mye ryddigere, og gitt mindre rom for svindelmuligheter. Jeg synes at kirken skulle fått utmeldingsmeldingen via staten. Så kan heller de som vil melde seg inn ta kontakt med kirken.

 

Dette gir den riktigste kjempe-for-midlene balansen. Staten får direkte beskjed om å stoppe utbetalingene for et medlem for hver utmelding, det kunne jeg ha likt. Også må kirken tilsvarende kjempe for å få utbetalinger for nyinnmeldte. Da kan staten sende dem et brev, om at de egentlig vil innmeldes først som brev.

 

Konsekvensene ville blitt at kirken ikke gadd å ha deg i listene sine, så lenge at du ikke genererer en årlig pengebonus for dem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Slik det har vært så har folk blitt meldt inn når de blei døpt og dåpsattest måtte vedlegges for å melde seg ut sammen med en skriftlig søknad så dette systemet er i det minste mye enklere en det som har vært.

Stat og kirke skilte lag i 2012 og vet ikke i hvilken tidsperiode medlemsjukset foregikk.

At staten skal belastes med arbeidet med utmeldinger ettersom de ikke har noe med kirken og gjøre vet jeg ikke om jeg er enig i men det får være en annen historie.

Lenke til kommentar

Dersom det hadde vært en måte å anmeldt dem på dersom de fant på å melde deg inn igjen, så hadde jeg vært for at kirken ordnet med hele greia, JA. Men da må anmeldelsen lede til en klekkelig straff. F.eks. kr 50.000 i bot hadde vært passelig for hver forseelse. Kanskje mer også i bot.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg med kirkens eiendommer etter splittelsen stat og kirke? Har staten tatt en bit av kaken i fra kirken? Jeg synes det kunne ha vært rett og rimelig i grunn. Jeg synes det ville ha vært mer rettferdig enn disse fridagene som denne tråden tar for seg, som egentlig er et luftslott for zeebra likevel.

 

Det er mye fornuftig de pengene kunne ha blitt brukt til, istedetfor en nedsylting i eiendom som kirken er så glade i. Kirken vil bare ha mer og mer penger som de alltid har villet ha. Så de ville nok ikke ha blitt glade for å bli fratatt noen av eiendelene. Hvorfor skulle ikke staten ha rett til en del av kaken, i og med at kirken tidligere var en del av staten.

 

Staten har f.eks. behold aksjeposter i Statoil, Telenor..

Endret av G
Lenke til kommentar

Mener å huske at det er nedfelt i en eller annen gammel lov at det er de kristne som skal "arve" kirkene ved en eventuelt skilsmisse.. ...

De har selvsagt ikke råd til å sitte med disse trekkfulle og lite gjennomtenkte byggene og må derfor selge dem om dette blir tilfelle og jeg gleder med til den lokale amcar klubben eller motorsykkel klubben kjøper kirken her i bygda og gjør den om til et nyttig bygg... Eller rett og slett jevner denne ignoranse høyborgen med jorden... Skal jeg danse på restene og føle meg skikkelig glad :)

 

Vi kommer selvsagt i år, som året før der og før der og før der.... , til å måtte krangle med skolene om den lite gjennomtenkte skole gudstjenesten her i bygda også (jeg klarer ikke helt å få bestemt meg hvorfor kristne ønsker dette, er det bare fordi at den skole gudstjenesten alene står for 10% av belegget i kirken? Eller er det fordi de ønsker å hjernevaske ungene med løgnene sine? Eller er det rett og slett bare nok et bevis på kristnes tanketomhet, arroganse og respektløshet ovenfor andre? Anyone?)

Fikk den utskremte kirke medarbeideren klin forbanna på møtet vi hadde om skolegudstjeneste på foreldremøtet i fjor ved å spørre om dette og fikk derfor ikke noe svar. Han ble forbannet fordi han ikke hadde noen svar tydeligvis... De samme tanketomme "argumentene" dukket opp, det er "tradisjon", ingen har vondt av å høre (løgnene) om jesus og at dette var en del av undervisningen (Som ikke skal være forkynnende og hva skal man kalle det når en voksen person står å forteller om at jesus bursdags løgnene som om de var sannhet annet enn forkynning? Problemet med kristne av i dag er at de ikke er kristne, de har aldri lest bibelen og aner ikke hva som står der og tror derfor blindt på løgnene som prestene påstår og de tror derfor at dette ikke er forkynning... Der har du problemet, da kristendom av i dag er basert på dobbelt ignoranse, man må være ignorant for å tro på påstandene og man må være ignorant for hva troen faktisk krever... Hykleriet når liksom nye høyder hver dag i den klubben... 

Endret av RWS
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...