Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Vanskelig å se for seg priskutt (i NOK) når NOK synker i verdi som en stein.

Ikke for å kuppe spørsmålet ditt, men jeg vil skyte inn noe helt annet. Lenge har det vært sagt at nødetatene neppe vil ta i bruk elbil med det første blant annet på grunn av rekkevidde, særlig i deler der de skal dekke store avstander. I går oppdaget jeg en uniformert utrykningsbil med blålys, store bokstaver "LEGE", "113" og EE-skilter, - i Tromsø. Det var en Polestar, så ikke noe ambulanse for båre eller noe sånt, men det sniker seg altså inn elbiler også på dette feltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ford: I fjor produserte og solgte Ford rundt 96.000 elektriske biler og skal ha tapt 1,2 milliarder dollar på denne delen av virksomheten sin.

Så de har tapt over kr 130.000 pr bil de har solgt i 2022.

Da kan man jo håpe at det er utviklingskostnader for en konkurransedyktig elbilplatform de har lagt pengene i, sånn at de kan ta igjen underskuddet over de neste årene?

Med lanseringen av Ford Explorer elektrisk som er en rebadga VW ID4, så ser det jo ut til at de ikke har så mye tro på Mach-e plattformen sin. Så det er kanskje sunk cost...

Skjønner at de tradisjonelle bilfabrikantene lobbyerer som F mot EU for å trenere overgangen til elbiler. Jeg spår tollmurer mot Kina i EU for å beskytte bilfabrikantene. 

 

(Kilde: https://www.tv2.no/broom/vil-tape-over-30-milliarder-kroner-pa-elbiler-i-ar/15606782/)

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Ford: I fjor produserte og solgte Ford rundt 96.000 elektriske biler og skal ha tapt 1,2 milliarder dollar på denne delen av virksomheten sin.

Så de har tapt over kr 130.000 pr bil de har solgt i 2022.

Da kan man jo håpe at det er utviklingskostnader for en konkurransedyktig elbilplatform de har lagt pengene i, sånn at de kan ta igjen underskuddet over de neste årene?

Med lanseringen av Ford Explorer elektrisk som er en rebadga VW ID4, så ser det jo ut til at de ikke har så mye tro på Mach-e plattformen sin. Så det er kanskje sunk cost...

Skjønner at de tradisjonelle bilfabrikantene lobbyerer som F mot EU for å trenere overgangen til elbiler. Jeg spår tollmurer mot Kina i EU for å beskytte bilfabrikantene. 

 

(Kilde: https://www.tv2.no/broom/vil-tape-over-30-milliarder-kroner-pa-elbiler-i-ar/15606782/)

Nå er jo plattformen en ice-plattform som e blitt tilpasset, og ikke en ren el-bil-plattform. Så ikke rart de har funnet ut at det å bruke en "ferdigutviklet" elbilplattform som allerede er utviklet. Sparer jo masse penger initialt ihvertfall. Og de kan jo studere denne før de eventuelt kommer med en egen, forbedrede plattform når det er mer riktig for dem.

"The Mustang Mach-E is built on the Global Electrified 1 (GE1) platform, which is a heavily reworked version of the C2 platform that is used on the fourth generation Focus and third generation Kuga/fourth generation Escape."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang_Mach-E

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Totalkollaps i registreringstatistikken for alle andre enn Tesla!
Tesla har markedsandel på 37,5% av registrerte el personbiler i 2023!

Her kommer det priskutt fra de andre merkene?
Eller har de ikke råd til å matche egenskaper/kvalitet -prispunktet til Tesla, sånn at de bare må gi opp, og bli nisjeleverandører?

Eller tar de bare et hvileskjær på elbil et par år, frem til de har lønnsomheten i elbilproduksjonen til å matche Tesla?

Kilde: https://elbilstatistikk.no varebiler tatt vekk fra tallene, (men varebiler utgjør bare litt over 1000 biler totalt)

Ganske vilt faktisk. Hadde trodd model 3 skulle ligge høyere og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 minutter siden):

Ganske vilt faktisk. Hadde trodd model 3 skulle ligge høyere og. 

Model 3 har vell blitt en bil for spesielt interesserte. Y tilbyr så mye mer for den jevne familie. Model 3 performance er dog en kul bil for den som stort sett kjører alene. Savner min til tider, det er en annen maskin enn Model S. Så liten å nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Med lanseringen av Ford Explorer elektrisk som er en rebadga VW ID4, så ser det jo ut til at de ikke har så mye tro på Mach-e plattformen sin. Så det er kanskje sunk cost...

Ford is boosting Mustang Mach-E and F-150 Lightning production to cement status as No. 2 EV seller

"Ford started accelerating production of Mustang Mach-Es this week, making changes at its factory that will enable it to double its hourly assembly and bring its annual manufacturing run rate to a targeted 210,000 units by the end of 2023. "

 

Og når det gjelder tap per bil så er det verdt å nevne at det tok Tesla hele 10 år før de klarte å få overskudd. I tillegg så synes sikkert Ford det er bedre å tape $10 000 pr elbil framfor å betale det samme til Tesla i miljøkreditter. Dumt for Tesla at disse tørker opp og med Teslas 20% priskutt for å kunne selge unna produksjonen så kan man gjette seg til hvordan det går med overskuddet der.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Ford: I fjor produserte og solgte Ford rundt 96.000 elektriske biler og skal ha tapt 1,2 milliarder dollar på denne delen av virksomheten sin.

Så de har tapt over kr 130.000 pr bil de har solgt i 2022.

Da kan man jo håpe at det er utviklingskostnader for en konkurransedyktig elbilplatform de har lagt pengene i, sånn at de kan ta igjen underskuddet over de neste årene?

Med lanseringen av Ford Explorer elektrisk som er en rebadga VW ID4, så ser det jo ut til at de ikke har så mye tro på Mach-e plattformen sin. Så det er kanskje sunk cost...

Skjønner at de tradisjonelle bilfabrikantene lobbyerer som F mot EU for å trenere overgangen til elbiler. Jeg spår tollmurer mot Kina i EU for å beskytte bilfabrikantene. 

 

(Kilde: https://www.tv2.no/broom/vil-tape-over-30-milliarder-kroner-pa-elbiler-i-ar/15606782/)

 

Syns denne videoen var ganske informativ. Den viser Ford sine mål og sammenligner de mot tesla. Hvis man sier at Ford er der hvor Tesla var for 5 år siden ( når tesla tapte 20% per bil), og så ser på hvilke mål Ford har for de 5 neste, og hva tesla klarte på 5 år. Ford har som mål å klare 8% fortjeneste etter 2026 og 2 millioner produserte elbiler. Tesla har i dag ca 1,3 millioner produserte biler og  rundt 16% fortjeneste per bil.

Så er det et ambisiøst mål.

Men Ford er nå i det minste ærlige på at de taper penger på elbil produksjon per i dag, noe som nok er tilfellet for mange produsenter utenom tesla og BYD.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Ser stygt ut for legacy auto ja. Og husk at måned og kvartal enda ikke er over. Gode tilbud på tesla inventory ser jeg, mange biler satt ned 30-40 tusen fra allerede OK priser.

Hvordan kan det at Tesla er nødt til å kutte prisen med 20% for å få solgt unna produksjonen og en medfølgende priskrig i elbilmarkedet være et problem for legacy auto?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

Ford is boosting Mustang Mach-E and F-150 Lightning production to cement status as No. 2 EV seller

"Ford started accelerating production of Mustang Mach-Es this week, making changes at its factory that will enable it to double its hourly assembly and bring its annual manufacturing run rate to a targeted 210,000 units by the end of 2023. "

 

Og når det gjelder tap per bil så er det verdt å nevne at det tok Tesla hele 10 år før de klarte å få overskudd. I tillegg så synes sikkert Ford det er bedre å tape $10 000 pr elbil framfor å betale det samme til Tesla i miljøkreditter. Dumt for Tesla at disse tørker opp og med Teslas 20% priskutt for å kunne selge unna produksjonen så kan man gjette seg til hvordan det går med overskuddet der.

Ja, ser at Ford forecaster å tape dobbelt så mye penger på BEV i 2023. Så kommer til å fortsette å tape penger. Men dette er jo en liten andel av businessen dems.

Det underliggende spørsmålet her er hvor fort etterspørselen endrer seg fra ICE til BEV. Går det som de som spår det raskest, så sliter Ford med mindre de har konkurransedyktige biler som de tjener penger på.

Men om ICE lobbyistene får det som de vil i EU så har de 10 år på seg, og legacy automakerne kan fortsette å bare late som de skal gjøre skiftet nå for å please politikere etc. 

Så med tollmurer mot Kina for å demme opp mot presset derfra med billig biler som tar vekk profitten i flere av segmentene, så kan det gå greit. 

Tesla er nå en bilprodusent som lager mer enn 1 million biler i året. Så fremt skiftet til BEV rusler og går, så tror jeg de er over kneika, og kan komfortabelt klare seg uten de miljøekvivalent inntektene fra de andre. Dersom analytikerne har rett så hadde de 25% margin på bilene sine (som høres sjokkerende bra ut).

At det i det hele tatt er lov å trade med CO2 utslippskvoter irriterer meg grenseløst, men det var jo veldig bra for Tesla, og de hadde slitt med å etablere seg om det ikke var for denne inntektstrømmen.

Det er et annet spøkelse for legacy auto også, og det er at mye av salget dems kommer fra Kina, og der blir de presset ut av Kinesiske merker. Da tar de en hit rett i cash kua si.

VW sitt salg her dette utfor en klippe de seneste årene
 

Screenshot 2023-03-25 at 13.32.59.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Hvordan kan det at Tesla er nødt til å kutte prisen med 20% for å få solgt unna produksjonen og en medfølgende priskrig i elbilmarkedet være et problem for legacy auto?

Hvis du ser på registreringsstatistikken i Norge hittil i år, så ser man hvor lurt det strategiske valget om å tjene mindre per bil var.

Nå er det jo ingen som oppgir salgsstatistikk, men man kan anta at mye av registreringene disse 3 mnd for andre enn Tesla i Norge er biler som ble bestilt ifjor. Pga at de har lange ventetider. For noen var det hjul som falt av, for andre var det at de laget ledningsnettet i Ukraina.

Jeg spår at det er omtrent bare Tesla som har solgt dvs skrevet nye kontrakter på nye BEV i Norge i år.

 

Screenshot 2023-03-25 at 13.40.55.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Hvis du ser på registreringsstatistikken i Norge hittil i år, så ser man hvor lurt det strategiske valget om å tjene mindre per bil var.

Hvorfor skal legacy auto gå konkurs pga det bittelille subsidie-markedet i Norge?

Volkswagen boosts 2022 profit

bzzlink skrev (7 minutter siden):

 For noen var det hjul som falt av, for andre var det at de laget ledningsnettet i Ukraina.

Du benytter anledningen til å slenge ut disse unøyaktighetene hele tiden. Det var ikke noen hjul som falt av. Det var en fare for at de falt av og tilbakekalte før det skjedde. Noe som som i hele Teslas historie har vært helt uaktuelt. Der i gården er det å feie alvorlige problemer under teppet så lenge som mulig til de til slutt blir tvunget til å gjøre noe med det.

image.png.7b1af309b935a65f9bc44ebff44e4b34.png

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal legacy auto gå konkurs pga det bittelille subsidie-markedet i Norge?

Volkswagen boosts 2022 profit

Du benytter anledningen til å slenge ut disse unøyaktighetene hele tiden. Det var ikke noen hjul som falt av. Det var en fare for at de falt av og tilbakekalte før det skjedde. Noe som som i hele Teslas historie har vært helt uaktuelt. Der i gården er det å feie alvorlige problemer under teppet så lenge som mulig til de til slutt blir tvunget til å gjøre noe med det.

Så ingen hjul falt av? Beviser jo bare hvor biosed du er i forhold til Tesla vs andre, som jeg har skrevet tidligere, når du ikke aksepterer at tilbakekallingen skjedde nettopp fordi kunder rapporterte inn problemene, og at hjul faktisk falt av:

"A few owners of the initial batches of Toyota bZ4X reported wheels of their SUVs falling off while driving, which emerged as a serious concern."

https://www.hotcars.com/toyota-bz4x-electric-suvs-wheels-falling-off-solution/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Så ingen hjul falt av? Beviser jo bare hvor biosed du er i forhold til Tesla vs andre, som jeg har skrevet tidligere, når du ikke aksepterer at tilbakekallingen skjedde nettopp fordi kunder rapporterte inn problemene, og at hjul faktisk falt av:

"A few owners of the initial batches of Toyota bZ4X reported wheels of their SUVs falling off while driving, which emerged as a serious concern."

https://www.hotcars.com/toyota-bz4x-electric-suvs-wheels-falling-off-solution/

OK, jeg trodde faktisk det ikke hadde vært noen tilfeller. Men Toyota tok tidlig tak i det og brukte den tiden det trengtes for å få det fikset. De oppførte seg som en seriøs bilprodusent.

Hvordan Tesla tar tak i slike ting er forøvrig noe helt annet. De prøver å feie ting under teppet og så kjemper de og trenerer så lenge de kan for å unngå en recall. 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Hvordan kan det at Tesla er nødt til å kutte prisen med 20% for å få solgt unna produksjonen og en medfølgende priskrig i elbilmarkedet være et problem for legacy auto?

Alt handler om volum. Volum, volum, volum. Det må man ha for å få effektivitet i produksjon og distribusjon. Man kan tjene 40 % av ingenting, eller 25 % av 100 tusen. Hva velger du. Det er liten tvil om at de har en fordel mot andre merker sine produksjonsmetoder og gammeldags importør og forhandlernett. Alt for mange ledd mellom produsent og forbruker. Var det 3x så lang tid vag brukte på å bygge id3? Faktum er at denne "lille" produsenten så mange ser ut til å være redd for, nå har verdens 4. mest solgte bilmodell. Flere av de store produsentene holder møter der de advarer mot trusselen for deres business denne nye produsenten innebærer. De har all grunn til å være bekymret, både ledere og eiere.

Lenke til kommentar
kremt skrev (50 minutter siden):

Alt handler om volum. Volum, volum, volum. Det må man ha for å få effektivitet i produksjon og distribusjon. Man kan tjene 40 % av ingenting, eller 25 % av 100 tusen. Hva velger du. 

Hvilke bilprodusenter har "ingenting" i produksjon? Nei, alt handler ikke om volum(Sjekk Porsche, Mercedes og BMW) og "effektiviteten" til Tesla skyldes stort sett at de ikke har kvalitetskontoll, noen som helst forsvarlig utviklingsprosess og elendig service.  Hvor kan man ellers kjøpe et produkt til to årslønner og ikke kunne ha en "live" kontakt med service om man lurer på noe eller har et problem? Hos Tesla må man rope ut i en app av et sort hull og vente i ukjent tid på svar og håpe at det ikke er helt konkelimonke. 2023-versjonen av kommunikasjon med brevdue. Folk blir så frustrerte at de må ta fri fra jobben for å reise fram og tilbake til et service-senter i håp om å få et levende menneske i tale.

 

kremt skrev (50 minutter siden):

 Faktum er at denne "lille" produsenten så mange ser ut til å være redd for, nå har verdens 4. mest solgte bilmodell. 

De har jo i praksis bare to bilmodeller, Model 3 og hatchabck-utgaven av den samme. Legacy auto klarer å introdusere nye bilmodeller hele tiden og gjør solide refresher, Tesla har nuil og niks i overskuelig fremtid. Model 3 er aldrende og siden 2017 så har utviklingen stort sett vært å fjerne ting og nå skal de komme med en ny utgave hvor de visstnok skal erstatte en temperatursensor til 5 spenn med en solid skrøne.  Litt av en "refresh".  Tesla er teknologisk forbikjørt av så og si alle og det eneste de tyr til nå er sparetiltak som nærmer seg parodien. 

Tesla fikk et boost nå etter jul. De hadde ca 70 000 usolgte biler ved årsslutt og det er klart de måtte gjøre noe for å ikke komme en likviditetsskvis. Et slikt drastisk priskutt vil på kort sikt øke salget(med halvering av marginer som konsekvens). 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Ikke for å kuppe spørsmålet ditt, men jeg vil skyte inn noe helt annet. Lenge har det vært sagt at nødetatene neppe vil ta i bruk elbil med det første blant annet på grunn av rekkevidde, særlig i deler der de skal dekke store avstander. I går oppdaget jeg en uniformert utrykningsbil med blålys, store bokstaver "LEGE", "113" og EE-skilter, - i Tromsø. Det var en Polestar, så ikke noe ambulanse for båre eller noe sånt, men det sniker seg altså inn elbiler også på dette feltet.

Kjører rundt noen E-Tron Lege-biler her i Bærum også, og har gjort det en god stund. Så de er da i gang i alle fall.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Hvilke bilprodusenter har "ingenting" i produksjon? Nei, alt handler ikke om volum(Sjekk Porsche, Mercedes og BMW) og "effektiviteten" til Tesla skyldes stort sett at de ikke har kvalitetskontoll, noen som helst forsvarlig utviklingsprosess og elendig service.  Hvor kan man ellers kjøpe et produkt til to årslønner og ikke kunne ha en "live" kontakt med service om man lurer på noe eller har et problem? Hos Tesla må man rope ut i en app av et sort hull og vente i ukjent tid på svar og håpe at det ikke er helt konkelimonke. 2023-versjonen av kommunikasjon med brevdue. Folk blir så frustrerte at de må ta fri fra jobben for å reise fram og tilbake til et service-senter i håp om å få et levende menneske i tale.

 

De har jo i praksis bare to bilmodeller, Model 3 og hatchabck-utgaven av den samme. Legacy auto klarer å introdusere nye bilmodeller hele tiden og gjør solide refresher, Tesla har nuil og niks i overskuelig fremtid. Model 3 er aldrende og siden 2017 så har utviklingen stort sett vært å fjerne ting og nå skal de komme med en ny utgave hvor de visstnok skal erstatte en temperatursensor til 5 spenn med en solid skrøne.  Litt av en "refresh".  Tesla er teknologisk forbikjørt av så og si alle og det eneste de tyr til nå er sparetiltak som nærmer seg parodien. 

Tesla fikk et boost nå etter jul. De hadde ca 70 000 usolgte biler ved årsslutt og det er klart de måtte gjøre noe for å ikke komme en likviditetsskvis. Et slikt drastisk priskutt vil på kort sikt øke salget(med halvering av marginer som konsekvens). 

Så en video hvor Munroe regnet ut hvor mye Tesla sparte bare på å fjærne noen plastklips, og det blir ganske store summer av små beløp når det lages så mange biler. De har og spart veldig mye penger bare på å kutte ned overflødige skruer i batteripakken. Mange slike ting gir billigere biler til kundene.

Men det er tåpelig og litt merkelig om de fjærner temperatursensoren. Appen viser jo status på temperatur inni og utenfor bilen og det vil jo bli veldig teit om den ene verdien bare er gps basert. Så jeg tror ikke helt på dette før jeg ser det.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Så en video hvor Munroe regnet ut hvor mye Tesla sparte bare på å fjærne noen plastklips, og det blir ganske store summer av små beløp når det lager så mange biler. De har og spart veldig mye penger bare på å kutte ned overflødige skruer i batteripakken. Mange slike ting gir billigere biler til kundene.

Jeg kjøper ikke den teorien. Små tall kan selvsagt bli store om man multipliserer det med et stort antall biler - men hele totalsummen tilfaller jo ikke én enkelt bilkjøper. Det er fortsatt små tall per bil. Noen klips og skruer fra eller til er uansett vekslepenger - både regnet per bil, altså for bilkjøperen, og regnet i forhold til total omsetning, altså for Tesla. Kundene ser nok uansett ikke noe til de vekslepengene Tesla sparte, de får bare en ørlite kjipere bil.

Edit: Se for deg en som bygger (kjøper nytt) hus. Snekkeren han har engasjert bruker litt lengre avstand mellom skruene og sparer noen skruer og klips her og der, samt noen vekslepenger ved å gjøre det. Hvilken glede har husbygger av det?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...