Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (Akkurat nå):

Er nok sikkert litt annerledes når det kommer til bil.

Tja det tviler jeg på, moderne biler er stort sett en automatisert maskin på mange måter. Kompleksiteten har økt enormt, iallefall når vi snakker om biler som Tesla. Der en kan kjøre fjern diagnose, hente ned logfiler osv. Veldig tilsvarende det jeg har jobbet med i mitt liv. 

Da kommer en ikke langt med en ikke teknisk person som prøver å forklare problemet verbalt. En kommer langt lengre med bilder, noe tekst også gå til logfiler og diagnose. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

 

Da kommer en ikke langt med en ikke teknisk person som prøver å forklare problemet verbalt. 

Nei, men en kommer veldig langt med en erfaren serviceveileder eller tekniker som kan stille akkurat der rette spørsmålene.  Forskjellen fra din bransje ligger nok nettopp her, at 99% av kundene ikke har særlig kompetanse, og det er en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Når ting blir gjort skriftlig, så skal det mere til for at det blir misforståelser og at ting blir uteglemt eller påstått at "det har du ikke sagt til oss". Alle med tilgang har mulighet til å se hva som er skrevet ned. Er og en fordel å kunne lese over dette, fremfor å prøve å huske hva som er sagt.

Men helt klart er det en fordel å kunne ringe direkte og snakke med den som skal gjøre jobben, og spesielt om det er noe man må forklare nærmere.

Men må ærlig talt si at denne diskusjonen er forsåvidt gjort flere ganger både i denne tråden og i andre tråder, og det begynner å få et preg av spam å måtte se hele denne diskusjonen om hva man syns er best. Så fint om dere kan stoppe den biten, eller ta det ut i en egen tråd. Dette er tross alt ikke elbilspesifikt.

På forhånd takk!

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Nei, men en kommer veldig langt med en erfaren serviceveileder eller tekniker som kan stille akkurat der rette spørsmålene.  Forskjellen fra din bransje ligger nok nettopp her, at 99% av kundene ikke har særlig kompetanse, og det er en stor forskjell.

Jo det er mulig det er en spessiell ting der med å diskutere med kunder som ikke forstår særlig. Men forstår fortsatt ikke hvorfor det er bedre med telefon. Men som sagt, teknikerene ringer om det er behov. De er ikke begrenset til å bare bruke appen. Men det blir stort sett diskutert der, etter min erfaring. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Når ting blir gjort skriftlig, så skal det mere til for at det blir misforståelser og at ting blir uteglemt eller påstått at "det har du ikke sagt til oss". Alle med tilgang har mulighet til å se hva som er skrevet ned. Er og en fordel å kunne lese over dette, fremfor å prøve å huske hva som er sagt.

Men helt klart er det en fordel å kunne ringe direkte og snakke med den som skal gjøre jobben, og spesielt om det er noe man må forklare nærmere.

Men må ærlig talt si at denne diskusjonen er forsåvidt gjort flere ganger både i denne tråden og i andre tråder, og det begynner å få et preg av spam å måtte se hele denne diskusjonen om hva man syns er best. Så fint om dere kan stoppe den biten, eller ta det ut i en egen tråd. Dette er tross alt ikke elbilspesifikt.

På forhånd takk!

enig, går fort litt over stokk og sten. Jeg stopper her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jo det er mulig det er en spessiell ting der med å diskutere med kunder som ikke forstår særlig. Men forstår fortsatt ikke hvorfor det er bedre med telefon. Men som sagt, teknikerene ringer om det er behov. De er ikke begrenset til å bare bruke appen. Men det blir stort sett diskutert der, etter min erfaring. 

Vel, jeg har efaring fra iallefall 20-30.000 slike samtaler, samt fra kartlegging av de økonomiske konsekvensene av feilkommunikasjon, og kan trygt si at min erfaring er motsatt av din. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

 

Men må ærlig talt si at denne diskusjonen er forsåvidt gjort flere ganger både i denne tråden og i andre tråder, og det begynner å få et preg av spam å måtte se hele denne diskusjonen om hva man syns er best. Så fint om dere kan stoppe den biten, eller ta det ut i en egen tråd. Dette er tross alt ikke elbilspesifikt.

På forhånd takk!

Nei, for all del. At to stk med faktisk erfaring diskuterer sine erfaringer må man ikke ha i mellom all sysningen. Det blir bare spam... 🙂 

Lenke til kommentar

Det er ingen her som er så blåøyde at de tror Tesla fjernet telefoni-support av annen grunn enn å spare penger? Det går jo som en rød tråd i alt de driver med. Spinke og spare her og der på alt mulig og så la fansen ta jobben med å man-splaine deg hvorfor det absolutt ikke går utover kundeopplevelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Det er ingen her som er så blåøyde at de tror Tesla fjernet telefoni-support av annen grunn enn å spare penger? Det går jo som en rød tråd i alt de driver med. Spinke og spare her og der på alt mulig og så la fansen ta jobben med å man-splaine deg hvorfor det absolutt ikke går utover kundeopplevelsen. 

Hva mener du? De har telefon support helt som før. De har bare implementert flere og bedre løsninger. De har fortsatt 24 timer support over telefon som de fleste andre seriøse selskaper.

Hvor får du all miss informasjonen fra egentlig? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Nei, for all del. At to stk med faktisk erfaring diskuterer sine erfaringer må man ikke ha i mellom all sysningen. Det blir bare spam... 🙂 

Jeg jobber med brukerstøtte, og har fort 40-50 samtaler på en god dag, selv om snittet er endel lavere. Dette har jeg jobbet med i ganske mange år, så har solid erfaring på området. Har også jobbet endel med salg, og det samme går igjen der. Skriftlig trumfer muntlig når det kommer til å følge opp det man har snakket om og avtalt.

Å gjøre dette, og skal følge opp i ettertid uten å notere skriftlig, går rett og slett ikke. Men noen tar en forklaring muntlig bedre enn skriftlig, og ikke alle er like flinke til å forklare seg, så i slike tilfeller må man snakke. Men skriftlig er gjerne både spesifikt og konkret, og etterlater liten tvil om hva som er seagt/skrevet.

Men når bestillinger, enten det er service eller deler, eller fremstilling av relativt standard problemstillinger fremsettes, så er skriftlig det aller beste. Da sparer man seg fort en samtale som krever at begge har tid og mulighet til samme tid. Et lite spørsmål over chat dersom man er usikker, så er man klar over hva det gjelder i de aller fleste tilfeller. Eller man tar en avklaring over telefon.

Også oppfølging i ettertid er en helt annen sak når man har ting skriftlig, og ikke bare fra den ene siden. Da blir det fort mye mindre diskusjon om hva som er sagt eller gjort.

Den største forskjellen er at med IT-problemer så sitter personen på andre siden av linja gjerne med gjeldende PC foran seg, og man kan i de aller fleste tilfeller gå inn via fjernstyring og løse problemet der og da. Slik er det gjerne mindre av med bil, den står gjerne i garasjen/på parkeringsplassen, og det skal litt mere til å teste det som etterspørres. Det forventes og i større grad at testingen gjøres av mekaniker, ikke av kunde/bruker selv.

Så at du kommer her og påstår det andre, at bare telefon fungerer, blir rett og slett latterlig. En god kombo er nok det som fungerer best, forutsatt at ting faktisk noteres, og man får en kvittering på det som er notert, så man kan sjekke at den som fikk samtalen har fått med seg alt.

Men det er fremdeles off topic, så velger å ikke følge opp denne. Det som var poenget, er at dette er utenom tråden fordi det ikke er elbil-spesifikt og fordi det er allerede diskutert før, og er rett og slett ren repetisjon. Synd å si det, men det er gørr kjedelig å lese på nytt og nytt igjen.

Og er det veldig interessant, så opprett en egen tråd - "service via app/chat eller telefon". Sånn, der fikk dere til og med et (skriftlig) forslag på tittel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenker vi setter en offisiel strek for diskusjonen rundt Tesla og deres service apparat, når et enkelt tema blir for stort i generell samle tråd rundt et større tema er det bedre å opprette en egen tråd om dette emnet som vist til i innleggene over her.

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Tesla ruller nå ut kamera assistert parkeringshjelp også i Norge som «erstatning» for manglende sensorer fordi de vil tjene mer penger på bilene sine og ifølge mange som har prøvd systemet nå så er det en patetisk nedgradering.

Som forventet får ikke opplegget med seg blindsoner rett foran bilen som setter en del begrensninger både mht til sikkerhet og at det du parkerer inntil må være helt rett, men det plukker også opp lastebiler ut av løse lufta og de rette fine strekene i Teslas beskrivelse er rent utopisk.

Håper bilens sikkerhetssystem ikke tar disse lastebilene bokstavelig og løser ut airbags eller gjør noe annet dumt som å stoppe midt på veien som de har en tendens til å gjøre i utgangspunktet.

Jeg søker på forhånd dekning for fanboys som skal forsvare og bortforklare dette, men synes dette burde bevisstgjøres. 

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-ruller-ut-parkeringsassistanse-igjen/245185

 

 

Endret av Retroman
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Retroman said:

Tesla ruller nå ut kamera assistert parkeringshjelp også i Norge som «erstatning» for manglende sensorer fordi de vil tjene mer penger på bilene sine og ifølge mange som har prøvd systemet nå så er det en patetisk nedgradering.

Som forventet får ikke opplegget med seg blindsoner rett foran bilen som setter en del begrensninger både mht til sikkerhet og at det du parkerer inntil må være helt rett, men det plukker også opp lastebiler ut av løse lufta og de rette fine strekene i Teslas beskrivelse er rent utopisk.

Håper bilens sikkerhetssystem ikke tar disse lastebilene bokstavelig og løser ut airbags eller gjør noe annet dumt som å stoppe midt på veien som de har en tendens til å gjøre i utgangspunktet.

Jeg søker på forhånd dekning for fanboys som skal forsvare og bortforklare dette, men synes dette burde bevisstgjøres. 

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-ruller-ut-parkeringsassistanse-igjen/245185

 

 

Er som forventet, blir artig når vinteren kommer igjen, kan ikke se for meg åssen dette kan funke i snøvær for å ikke snakke om i regn. I true tesla fashion er vel dette fortsatt beta og kanskje fikser det om noen år.  Mulig nye kameraer vil gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar

Først og fremst må vel disse videoene tas med en klype salt, da det virker litt usannsynlig. Jeg mener, hvor langt var de kommet med løsningen når de fjernet sensorene, hvis dette er det de har klart å få til i løpet av et halvår? Og det fra det de fleste iallefall her på forumet merer er verdens desidert beste utviklingsmiljø? 

Hvis dette blir stående, så var påstanden min fra helgen mer riktig enn jeg selv trodde. De selger faktisk biler til 600k uten ryggesensorer. Snakk om høyteknologi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

HW4 får vel kamera i frontlyktene ifølge rykter? Så blir nok bedre der.

Bilene produseres vel kansje med HW4 nå?

Kun på S/X. Når det kommer til 3/Y er det ingen som vet enda, men enn så lenge leverer de HW3 uten sensorer her, og de har også sagt at det ikke blir mulig å ettermontere HW4.

Retroman skrev (25 minutter siden):

og ifølge mange som har prøvd systemet nå så er det en patetisk nedgradering.

Som forventet det egentlig... Hadde ingen tro på at det nådde opp til dagens, hvertfall ikke i første versjon.

AL123 skrev (5 minutter siden):

Hvis dette blir stående, så var påstanden min fra helgen mer riktig enn jeg selv trodde. De selger faktisk biler til 600k uten ryggesensorer. Snakk om høyteknologi...

Det gjør de, punktum. Uansett hva fremtiden vil bringe så mener jeg at du må kjøpe bilen ut fra hva som leveres i dag, ikke hva de lover i fremtiden. Det må gjerne telle inn positivt at visse selskap leverer gode OTA-oppdateringer, men spesifikke funksjoner som dette må man altså godta å leve uten.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...