Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (47 minutter siden):

Jeg kjøper ikke den teorien. Små tall kan selvsagt bli store om man multipliserer det med et stort antall biler - men hele totalsummen tilfaller jo ikke én enkelt bilkjøper. Det er fortsatt små tall per bil. Noen klips og skruer fra eller til er uansett vekslepenger - både regnet per bil, altså for bilkjøperen, og regnet i forhold til total omsetning, altså for Tesla. Kundene ser nok uansett ikke noe til de vekslepengene Tesla sparte, de får bare en ørlite kjipere bil.

De gjør det ikke for pengene på sånne småting, de gjør det som en del av kulturen. Kutte ut alt som ikke har verdi, har begrenset verdi eller som de kan gjøre billigere på andre måter. Det har de visst blitt flinke på. Litt for flinke, når de fjerner ting som har verdi uten å ha noe fullgod erstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Nimrad said:

Litt for flinke, når de fjerner ting som har verdi uten å ha noe fullgod erstatning.

Litt morsomt når folk selger brukte biler og tror parksensorer er verdt 50 tusen mer. SÅ mye er det ikke verdt. I løpet av noen måneder er nok vision park assist rullet ut de fleste steder og folk har snart glemt dette. Bra at de driver ting fremover, bilbransjen trenger litt nytenkning.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Litt morsomt når folk selger brukte biler og tror parksensorer er verdt 50 tusen mer. SÅ mye er det ikke verdt. I løpet av noen måneder er nok vision park assist rullet ut de fleste steder og folk har snart glemt dette. Bra at de driver ting fremover, bilbransjen trenger litt nytenkning.

Rulles ut til 'alle' fra og med denne uken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

De gjør det ikke for pengene på sånne småting, de gjør det som en del av kulturen. Kutte ut alt som ikke har verdi, har begrenset verdi eller som de kan gjøre billigere på andre måter. Det har de visst blitt flinke på. Litt for flinke, når de fjerner ting som har verdi uten å ha noe fullgod erstatning.

Godt eksempel her:

https://www.notateslaapp.com/news/1227/tesla-s-hw4-removes-daughter-board-to-save-millions-and-increase-reliability

Fått bort ett kretskort, som sparer dem 2 dollar per bil, som vil si ca 4 millioner dollar i år. Noe som nok er mere penger enn det kostet å utvikle den nye løsningen.

Men de er ofte litt raske på avtrekkern med å implementere nye ting før det er testet bra nok, eller å fjærne ting før de har erstatning.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Fått bort ett kretskort, som sparer dem 2 dollar per bil, som vil si ca 4 millioner dollar i år. Noe som nok er mere penger enn det kostet å utvikle den nye løsningen.

4 millioner dollar høres mye ut, helt til man deler det på 2 millioner biler. 2 dollar er vekslepenger. Kunden får ikke 2 dollar billigere bil av det tiltaket, bare ørlite kjipet ned bil. Hvis Tesla får inn et snitt på 50 000 dollar per bil så omsetter de for 100 milliarder dollar. 4 millioner fra eller til er vekslepenger. Hvis årsrapporten opererer med beløp i milliarder med to desimaler, så kan de ikke en gang sees på desimalene. Disse to dollarne er ubetydelige både for Tesla og for kjøperne.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

4 millioner dollar høres mye ut, helt til man deler det på 2 millioner biler. 2 dollar er vekslepenger. Kunden får ikke 2 dollar billigere bil av det tiltaket, bare ørlite kjipet ned bil. Hvis Tesla får inn et snitt på 50 000 dollar per bil så omsetter de for 100 milliarder dollar. 4 millioner fra eller til er vekslepenger. Hvis årsrapporten opererer med beløp i milliarder med to desimaler, så kan de ikke en gang sees på desimalene. Disse to dollarne er ubetydelige både for Tesla og for kjøperne.

Når 2 USD blir til 4 millioner USD, er det ikke lengre ubetydelig. Dessuten følger forenklinger ellers, mindre fraktkostnader, mindre monteringsarbeid etc. Og når Tesla skal oppskalere enda mere, så er slike kostnadsreduksjoner med på å øke fortjenesten. Og ikke minst, det er en mindre del som kan hindre produksjonen.

Det andre er filosofien i selskapet. Om man fnyser av 2 USD her og der, så blir det plutselig langt flere kroner man bruker, unødvendig. Og det er dessuten god musikk i ørene til investorer å lete etter de unødvendige kostnadene. Så verdien er langt mere enn bare de 2 USD per kjøretøy.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

4 millioner dollar høres mye ut, helt til man deler det på 2 millioner biler. 2 dollar er vekslepenger. Kunden får ikke 2 dollar billigere bil av det tiltaket, bare ørlite kjipet ned bil. Hvis Tesla får inn et snitt på 50 000 dollar per bil så omsetter de for 100 milliarder dollar. 4 millioner fra eller til er vekslepenger. Hvis årsrapporten opererer med beløp i milliarder med to desimaler, så kan de ikke en gang sees på desimalene. Disse to dollarne er ubetydelige både for Tesla og for kjøperne.

I dette tilfellet får de jo ikke noe kjipere bil. Tesla har bare tatt ett eksternt skjermkort og integrert det i hovedkortet, noe som hindrer en ekstra feilkilde og sparer Tesla for en slump penger. Og som nevnt er dette musikk i ører for investorer.

Eneste ulempen her er jo at hele hovedkortet må byttes om skjermkortet skulle ta kvelden, men tviler litt på at dette blir en problemstilling.

Når man snakker om å spare litt her å der så kan man jo virkelig lure på hvor mye bilprodusenter sparer på å bruke den dårligste hardwaren man får tak i til infortainment systemene sine?

Så Bjørn Nyland nettop testet Nissan Townstar, og det er oppimot 1 minutt?!? Delay fra man trykket play på en sang til den spiller av.. og det er desverre mange eksempler der ute på latterlig treg infotainment.

Her har ikke Tesla spart med "PS5" hardwaren sin iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Når man snakker om å spare litt her å der så kan man jo virkelig lure på hvor mye bilprodusenter sparer på å bruke den dårligste hardwaren man får tak i til infortainment systemene sine?

Det er noe som heter "automotive grade" og da er komponentene testet for å holde bilens levetid under ekstreme temperaturforskjeller, vibrasjoner og masse annet. De vil alltid spesifikasjonsmessig ligge bak "consumer grade" elektronikk som er ment å stå på et skrivebord og bli skiftet ut etter 5 år.

Det var jo en greie hvor klimaanlegget måtte stå og suge batteri når en Model 3 stod parkert i sola så ikke skjermen smeltet. 

Bruker Tesla fremdels "consumer grade"?

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -i said:

Det er noe som heter "automotive grade" og da er komponentene testet for å holde bilens levetid under ekstreme temperaturforskjeller, vibrasjoner og masse annet. De vil alltid spesifikasjonsmessig ligge bak "consumer grade" elektronikk som er ment å stå på et skrivebord og bli skiftet ut etter 5 år.

Bruker Tesla fremdels "consumer grade"?

Har vel kommet til ett punkt hvor elektronikk generelt tåler det meste? Kan forstå dette var en ting før i tiden men tror det er enklere nå.

Med unntak av undervurdert emmc chip på første generasjon Model S MCU, samt noen modeller hvor dårlig design kunne gi vannlekkasje rett på elektronikken så har det vel vært lite problemer på den fronten.

Og de lærte vel en del fra alt de tapte på det.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, uname -i said:

Hvorfor skal legacy auto gå konkurs pga det bittelille subsidie-markedet i Norge?

Fordi markedet i Norge sier noe om hva folk velger å kjøpe i et marked hvor salget er 70% elektriske biler og folk stemmer på hvilken bilfabrikant de synes er best. De stemmer med hjertet og lommeboka.

Selv om Tesla går dukken så står det svære fabrikanter med fine elbilporteføljer som skal konkurreres mot. Så legacy går ikke konk pga Tesla, men pga at de ikke tjener penger på bilene som mennesker etterspør.

15 hours ago, uname -i said:

Hvor kan man ellers kjøpe et produkt til to årslønner og ikke kunne ha en "live" kontakt med service om man lurer på noe eller har et problem? Hos Tesla må man rope ut i en app av et sort hull og vente i ukjent tid på svar og håpe at det ikke er helt konkelimonke. 2023-versjonen av kommunikasjon med brevdue.

Vet ikke helt hvor du drar din erfaring fra. Men sammenlignet med Audi, Porsche og Nissan som jeg har hatt av biler før Tesla, så har Tesla den absolutt beste kundekommunikasjonen, og kundeoppfølgingen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 timer siden):

Hvilke bilprodusenter har "ingenting" i produksjon? Nei, alt handler ikke om volum(Sjekk Porsche, Mercedes og BMW) og "effektiviteten" til Tesla skyldes stort sett at de ikke har kvalitetskontoll, noen som helst forsvarlig utviklingsprosess og elendig service.  Hvor kan man ellers kjøpe et produkt til to årslønner og ikke kunne ha en "live" kontakt med service om man lurer på noe eller har et problem? Hos Tesla må man rope ut i en app av et sort hull og vente i ukjent tid på svar og håpe at det ikke er helt konkelimonke. 2023-versjonen av kommunikasjon med brevdue. Folk blir så frustrerte at de må ta fri fra jobben for å reise fram og tilbake til et service-senter i håp om å få et levende menneske i tale.

 

De har jo i praksis bare to bilmodeller, Model 3 og hatchabck-utgaven av den samme. Legacy auto klarer å introdusere nye bilmodeller hele tiden og gjør solide refresher, Tesla har nuil og niks i overskuelig fremtid. Model 3 er aldrende og siden 2017 så har utviklingen stort sett vært å fjerne ting og nå skal de komme med en ny utgave hvor de visstnok skal erstatte en temperatursensor til 5 spenn med en solid skrøne.  Litt av en "refresh".  Tesla er teknologisk forbikjørt av så og si alle og det eneste de tyr til nå er sparetiltak som nærmer seg parodien. 

Tesla fikk et boost nå etter jul. De hadde ca 70 000 usolgte biler ved årsslutt og det er klart de måtte gjøre noe for å ikke komme en likviditetsskvis. Et slikt drastisk priskutt vil på kort sikt øke salget(med halvering av marginer som konsekvens). 

Tesla har chat i app når en har bil på service.

Og det går som det griner. 

Screenshot_20230325_190534_Chrome.jpg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Den grafen der er i beste fall misvisende. Kumulativt resultat? Den var ny 😛
Går fortsatt som det griner altså, men vis heller tall som kan sammenlignes med konkurrenter også.

Viser jo at de stadig tjener mer penger. Det var bare en jeg så rett før jeg leste kommentarene her inne, så derfor ble den lagt ved.

Kan vell sammenligne med konkurrentene på samme grunnlag?

Hele poenget et at Tesla ikke bare selger her hjemme. Det er for hele selskapet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Viser jo at de stadig tjener mer penger. Det var bare en jeg så rett før jeg leste kommentarene her inne, så derfor ble den lagt ved.

Kan vell sammenligne med konkurrentene på samme grunnlag?

Hele poenget et at Tesla ikke bare selger her hjemme. Det er for hele selskapet.

Ingen seriøse aktører i finansbransjen har noen gang sett på kumulativt resultat. Det er et veldig rart tall å se på, og derfor veldig vanskelig å sammenligne siden "ingen" har tilsvarende tall uten å lage det til manuelt. Vi kan jo sammenligne med Toyota (grønn) da. 2200-2300 milliarder dollar i samme periode, så du må gange skalaen så mye at Tesla bare blir en flat strek.

image.png.fa3bd6055a19599f632a4e31b62e4d93.png

Klarer så viiiiiiiidt å skimte en liten oppoverbakke på slutten 😅

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Ingen seriøse aktører i finansbransjen har noen gang sett på kumulativt resultat. Det er et veldig rart tall å se på, og derfor veldig vanskelig å sammenligne siden "ingen" har tilsvarende tall uten å lage det til manuelt. Vi kan jo sammenligne med Toyota (grønn) da. 2200-2300 milliarder dollar i samme periode, så du må gange skalaen så mye at Tesla bare blir en flat strek.

image.png.fa3bd6055a19599f632a4e31b62e4d93.png

Klarer så viiiiiiiidt å skimte en liten oppoverbakke på slutten 😅

Men det er jo stigningen som er interessant ikke kroner og øre. De er i vekst selv om noen påstår at de bare selger i marginmarkedet Norge. Den deriverte av kurven

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men det er jo stigningen som er interessant ikke kroner og øre. De er i vekst selv om noen påstår at de bare selger i marginmarkedet Norge. Den deriverte av kurven

Da viser du den deriverte av kurven. Resultat per kvartal er jo et svært utbredt måltall. Det er fortsatt interessant med kroner og øre for å sette det litt i perspektiv.

Og jeg vet ikke helt hvem du sikter som påstår de kun selger i Norge, men jeg har ikke sett disse påstandene.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (56 minutter siden):

Da viser du den deriverte av kurven. Resultat per kvartal er jo et svært utbredt måltall. Det er fortsatt interessant med kroner og øre for å sette det litt i perspektiv.

Og jeg vet ikke helt hvem du sikter som påstår de kun selger i Norge, men jeg har ikke sett disse påstandene.

Som sagt, det var bare en graf jeg kom over. Kunne såklart valgt mange andre, de ville sagt det samme. Det går som det griner, verden over. 

 

Refererer til denne kommentaren:

""bittelille subsidie-markedet i Norge?"

tesla er mer enn markedet i Norge. Faktisk langt mer.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Ingen seriøse aktører i finansbransjen har noen gang sett på kumulativt resultat. Det er et veldig rart tall å se på, og derfor veldig vanskelig å sammenligne siden "ingen" har tilsvarende tall uten å lage det til manuelt. Vi kan jo sammenligne med Toyota (grønn) da. 2200-2300 milliarder dollar i samme periode, så du må gange skalaen så mye at Tesla bare blir en flat strek.

image.png.fa3bd6055a19599f632a4e31b62e4d93.png

Klarer så viiiiiiiidt å skimte en liten oppoverbakke på slutten 😅

Meeeen hele poenget her er jo at dersom verden skifter til elektriske biler i den forstand at 50% av total markedet er elektrisk innen tiåret er omme, så vil Toyota sin strek være halvert. Med mindre de klarer å lage og tjene penger på elektriske biler.

Og Tesla sin doblet. Eller x10? Eller x100? Eller x1000?. Det er plass i markedet til det.

Et annet poeng med marginer er at man trenger ikke så stor markedsandel, dersom man har høy vertikal integrasjon og lojale kunder.

Her er tall fra et annet firma som har perfeksjonert vertikal intregrasjon. De har under 20% markedsandel, men stikker av med 85% av overskuddet i markedet.

E42A0BE1-37A9-4780-B40D-E746739625C2.thumb.jpeg.f9b30688995bf69268a87f123a5d2c44.jpeg

EE1146D0-AB3E-44A8-B099-330B3F3783E3.jpeg.486ad02cc7c02da74dd723f6299a6a75.jpeg

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (44 minutter siden):

Meeeen hele poenget her er jo at dersom verden skifter til elektriske biler i den forstand at 50% av total markedet er elektrisk innen tiåret er omme, så vil Toyota sin strek være halvert.

Hehe, da tror jeg ikke du forstår hva den grafen viser ;) Som jo var hele poenget mitt.

bzzlink skrev (44 minutter siden):

Her er tall fra et annet firma som har perfeksjonert vertikal intregrasjon. De har under 20% markedsandel, men stikker av med 85% av overskuddet i markedet.

Ehm, Apple er ikke vertikalt integrert på samme måte som Tesla. Det nærmeste du kommer er at de designer SoC-ene sine basert på lisensieringsavtale med ARM. Men, det er ikke det som er grunnen til at de tjener så gode penger. Det er at de klarer å selge telefonene dyrere enn samtlige andre. Det er noe helt annet enn vertikal integrasjon. Det finnes andre områder hvor de ligner mer, som OTA-oppdateringer og software-integrasjoner.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...