Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (14 timer siden):

Ja, du hadde rett der.

Haapet du hadde feil, men det ser ut for at de beholder det viktigste, rekkevidden og senga.

Forferdelig med hester, til den lille bilen, blir det visst ogsaa.

Vil allikevel, bli en raa og revolusjonerende bil, til den prisen.

Skulle vel komme i 2 trimlevels, så kanskje noe av snackset kommer i den dyrere versjonen, som overraskelse når bilen faktisk kommer? Foreløpig så er det mye luft og vannspeil, og vanskelig å vite hva det til slutt ender på.

Det andre er at både for denne og ID.1 så virker det som de må ha forventninger om å levere faststoff-batterier for å klare krav om rekkevidde, ladefart og samtidig plass i bilen.

Nei, er fremdeles for mye "konsept" i det de la frem, til at jeg vil tro på noe som helst før vi ser hva de faktisk leverer. Jeg hadde definitivt avventet å bestille, da man risikerer å binde seg for en bil som blir langt annet enn forhåndsreklamen "lover".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PanserJohan skrev (1 minutt siden):

Hvordan vurderer folket Polestar vs Tesla ift kjøp?
Tenker både Polestar RWD vs Tesla M3 SR+
samt TM3 LR mot Polestar AWD

Noen som har erfaringer med begge?

Hva legger du vekt på selv? Model 3 bakhjulsdrift vil gjør det bedre på langturer enn rekkevidden på papiret skulle tilsi. Den forskjellen blir enda større på LR-utgaven. Har du behov for hengerfeste? Liker du knappeløst interiør? Hvor viktig er komforten i baksetet?

Du må prøvekjøre begge to, spesielt infotainment-system og ordningene der. Virker som prisene er noenlunde lik, Polestar 2 er kanskje litt dyrere. Det er bedre plass bak i Polestar 2. Begge har slitt med litt barnesykdommer, mitt inntrykk er at Model 3 har fått fikset mer av de enn Polestar 2. Jeg synes Tesla sin software er betraktelig bedre enn Polestar. Polestaren har mulighet for ventilerte forseter som var et stort pluss i min bok, men ikke sikkert du bryr deg om det. Ventetiden er jo et halvt år lenger på Polestar ser jeg. Noe mer utstyr/funksjoner inkludert i Model 3(adaptiv cruise koster 20k ekstra på Polestar f.eks.).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 21.3.2023 den 14.03):

Som forventet med kinoen ja 😛

De kommer med en erstatningsloesning.

Den nye konseptbilen, som du finner paa Wolkswagen Norge, har elektriske seter, med massasjefunksjon. 😄

45 mils rekkevidde, skryter de av.

Er det noen andre biler paa markedet, som har seter med massasjefunksjon?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

De kommer med en erstatningsloesning.

Den nye konseptbilen, som du finner paa Wolkswagen Norge, har elektriske seter, med massasjefunksjon. 😄

45 mils rekkevidde, skryter de av.

Er det noen andre biler paa markedet, som har massasjefunksjon?

En får vell dette i de tyske premium bilene? Og kanksje noe fra østen også? Jeg har ikke oversikt, men vet at en ikke får det hos tesla iallefall :)

Dog er min erfaring med disse løsningene at det er en gimmikk. Sist jeg prøvde var i en 2023 c klasse i Tyskland, var ubehagelig. Litt som på flyseter med samme funksjon, brukes en gang 😛

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 timer siden):

 Noe mer utstyr/funksjoner inkludert i Model 3(adaptiv cruise koster 20k ekstra på Polestar f.eks.).

Ja, hva er best, betale 20k for noe som virker eller få gratis noe som er belemret med trafikkfarlig fantombremsing.

Det er mye ulne påstander om at Tesla-bilene er så gode på tech, men ser man på hva slags teknologi og funksjonalitet man får helt konkret så blir man ikke like overbevist.

Her er en kjapp liste over det man kan få på Polestar 2 som man ikke kan få på en Tesla Model 3. Det kan være noe som er feil og det er sikkert mye jeg har glemt. Men konklusjonen er at Polestar 2 er mye mer funksjonsrik og "techy" enn en Tesla.

Fungerende cruise-kontroll
Parkeringssensorer
Viskere som pålitelig klarer å detektere regn
Fjernlys som noenlunde pålitelig slår seg på når de skal
HUD
Instrumentcluster
Android Auto
Apple Carplay
Justerbar regen på gasspedalen
Blended braking
Ordentlig blindsonemonitorering
Matrix fjernlys(er vel ikke aktivert på Tesla slik jeg har skjønt)
Bakluke med fotsensor
Elektrisk utfellbart hengerfeste
Elektrisk korsryggstøtte for passasjer
Valg av forskjellige sete-typer
Ventilerte seter
Seter med massasje
360 graders ryggekamera

I tillegg så bør man se på hvordan de to alternativene står seg når det gjelder byggekvalitet, holdbarhet og service. Finnes en del undersøkelser der ute som viser et ganske så tydelig bilde.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 minutter siden):

Ja, hva er best, betale 20k for noe som virker eller få gratis noe som er belemret med trafikkfarlig fantombremsing.

Det er mye ulne påstander om at Tesla-bilene er så gode på tech, men ser man på hva slags teknologi og funksjonalitet man får helt konkret så blir man ikke like overbevist.

Her er en kjapp liste over det man kan få på Polestar 2 som man ikke kan få på en Tesla Model 3. Det kan være noe som er feil og det er sikkert mye jeg har glemt. Men konklusjonen er at Polestar 2 er mye mer funksjonsrik og "techy" enn en Tesla.

Fungerende cruise-kontroll
Parkeringssensorer
Viskere som pålitelig klarer å detektere regn
Fjernlys som noenlunde pålitelig slår seg på når de skal
HUD
Instrumentcluster
Android Auto
Apple Carplay
Justerbar regen på gasspedalen
Blended braking
Ordentlig blindsonemonitorering
Matrix fjernlys(er vel ikke aktivert på Tesla slik jeg har skjønt)
Bakluke med fotsensor
Elektrisk utfellbart hengerfeste
Elektrisk korsryggstøtte for passasjer
Valg av forskjellige sete-typer
Ventilerte seter
Seter med massasje
360 graders ryggekamera

I tillegg så bør man se på hvordan de to alternativene står seg når det gjelder byggekvalitet, holdbarhet og service. Finnes en del undersøkelser der ute som viser et ganske så tydelig bilde.

Som vanlig syting fra ende til annet, bak BIAS. 

image.png.c60d103ab2c986b51bd0c2ca30ce45e8.png

Polestart fra 21

image.png.a3b599d44ec578af7c12bca8f9601cb3.png

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Android Auto

At noen overhodet vurderer å kjøpe en bil som lar Google legge sin klamme hånd over selve hjernen i bilen, er meg helt uforståelig!
I tillegg viser jo da produsenten av bilen altfor tydelig at de ikke klarer å lage operativsystem selv, så da faller min tillit til merket ytterligere.
Ellers så hadde Polestar 2 passet meg meget bra, men jeg endte opp med Tesla Model 3 og er glad jeg valgte den nå etter å ha kjørt den i fire mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 minutter siden):

At noen overhodet vurderer å kjøpe en bil som lar Google legge sin klamme hånd over selve hjernen i bilen, er meg helt uforståelig!

For det første så stoler jeg omtrent 1000 ganger mer på Google enn en Elon Musk som vil ha null sperrer mot å grafse i persondata om han tror han kan tjene på det og slippe unna med det. Og når det gjelder beskyttelse av sensitive data så har jeg null tro på et Tesla i konstant sparemodus og kaos. De selger jo bruktbiler hvor man får full tilgang til forrige eiers persondata for eksempel.

Jeg må anta at du skriver det du skriver fordi du ikke har smarttelefon?.Da er det jo sikkert passende for deg å kjøre en bil uten integrasjon med smarttelefon.

ozone skrev (8 minutter siden):

I tillegg viser jo da produsenten av bilen altfor tydelig at de ikke klarer å lage operativsystem selv, så da faller min tillit til merket ytterligere.

Hva slags operativsystem er det du mener Tesla har laget? 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

For det første så stoler jeg omtrent 1000 ganger mer på Google enn en Elon Musk som vil ha null sperrer mot å grafse i persondata om han tror han kan tjene på det og slippe unna med det. Og når det gjelder beskyttelse av sensitive data så har jeg null tro på et Tesla i konstant sparemodus og kaos. De selger jo bruktbiler hvor man får full tilgang til forrige eiers persondata for eksempel.

Jeg må anta at du skriver det du skriver fordi du ikke har smarttelefon?.Da er det jo sikkert passende for deg å kjøre en bil uten integrasjon med smarttelefon.

Hva slags operativsystem er det du mener Tesla har laget? 

Noen orker bare ikke å forholde seg til fakta: 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

...Elon Musk som vil ha null sperrer mot å grafse i persondata om han tror han kan tjene på det og slippe unna med det.

...De selger jo bruktbiler hvor man får full tilgang til forrige eiers persondata for eksempel.

...sikkert passende for deg å kjøre en bil uten integrasjon med smarttelefon.

Hva slags operativsystem er det du mener Tesla har laget?

Her var det mye å ta tak i!

Du må fortelle oss mer om denne anklagen din om Elon Musk og grafsing i persondata!
Og klart hvis forrige eier glemmer å resette bile sin til factory default, så kan jo neste eier se hans etterlatenskaper ja. Men det er jo neppe Tesla sin feil?
"Tesla uten smarttelefonintegrasjon"? I mine øyne er de best på det!
Og til sist spør du: "Hva slags operativsystem er det du mener Tesla har laget?"
Sitt eget!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Her var det mye å ta tak i!

Du må fortelle oss mer om denne anklagen din om Elon Musk og grafsing i persondata!
Og klart hvis forrige eier glemmer å resette bile sin til factory default, så kan jo neste eier se hans etterlatenskaper ja. Men det er jo neppe Tesla sin feil?
"Tesla uten smarttelefonintegrasjon"? I mine øyne er de best på det!
Og til sist spør du: "Hva slags operativsystem er det du mener Tesla har laget?"
Sitt eget!

Legg til at Tesla går inn i firmware på stortsett alt av deler de putter i bilene sine, slik at de har full kontroll på disse fra en sentral pc de selv har designet. Så vidt jeg vet er jo og den "gamle" fra Nvidia designet av Tesla, selv om Nvidia har bygget den for Tesla. Det er da som sagt endret på HW4.

Så godt som alle andre bruker deler som styres utelukkende av SW fra deleprodusenten, og de må nøye seg med hvordan disse løser oppgavene. Det kan selvsagt ha sine fordeler i blant, men det kommer også med noen ulemper.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (11 timer siden):

Hvordan vurderer folket Polestar vs Tesla ift kjøp?
Tenker både Polestar RWD vs Tesla M3 SR+
samt TM3 LR mot Polestar AWD

Noen som har erfaringer med begge?

Som jeg har skrevet tidligere, så fremstår Model 3 som et bra kjøp i billigste utgave, både når det kommer til plass, ytelser og rekkevidde. De dyrere utgavene hadde jeg holdt meg unna, da det uavhengig av de nevnte gode egensikapene fremstår som en for dårlig bygget bil til å betalle langt over halvmillionen. Polestaren har ikke så optimalisert driverk og aerodynamikk og er derfor i motsatt ende av skalaen på forbruk. Byggekvaliteten er imidlertid også i motsatt ende av skalaen, så for min del hadde det ikke vært noen tvil, med mindre pris var av eneste betydning. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har eid TM3 SR+ i snart ett år. Og kan derfor mene noe om den, men har kun prøvekjørt PS2. 

Det jeg mener TM3 kunne stjelt fra PS2 er

* Rammer rundt vinduene. Vinteregenskapene til sånne stilige vinduer, er nok overvurdert av bil som er designet i california. 
* Hatchback bakluke er noe jeg savner. Når du ikke har garasje, er snøen noe drit. 
* Seteinndelingen bak ift ski
* En bedre løsning hvor ruta ikke sprekker når du monterer skistativ

Eneste grunnen til at jeg ser litt på bil (igjen), er at jeg nå vurderer AWD, og tenker ett år brukt. Men Tesla fungerer meget godt på mye. 

* SW synes jeg funker upåklagelig. Har aldri hatt noen issues
* Lading på supercharger, både på lengre turer og her hjemme når det kniper, synes jeg er suveren
* Appen har alltid vært superresponsiv hos meg
* Campingmode er gull

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (5 timer siden):

Jeg har eid TM3 SR+ i snart ett år. Og kan derfor mene noe om den, men har kun prøvekjørt PS2. 

Det jeg mener TM3 kunne stjelt fra PS2 er

* Rammer rundt vinduene. Vinteregenskapene til sånne stilige vinduer, er nok overvurdert av bil som er designet i california. 
* Hatchback bakluke er noe jeg savner. Når du ikke har garasje, er snøen noe drit. 
* Seteinndelingen bak ift ski
* En bedre løsning hvor ruta ikke sprekker når du monterer skistativ

Eneste grunnen til at jeg ser litt på bil (igjen), er at jeg nå vurderer AWD, og tenker ett år brukt. Men Tesla fungerer meget godt på mye. 

* SW synes jeg funker upåklagelig. Har aldri hatt noen issues
* Lading på supercharger, både på lengre turer og her hjemme når det kniper, synes jeg er suveren
* Appen har alltid vært superresponsiv hos meg
* Campingmode er gull

Ps2 er ubrukelig for litt høye folk i baksetene. Altfor lav takhøyde. Banal feil av kineserne.

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (6 timer siden):

Jeg har eid TM3 SR+ i snart ett år. Og kan derfor mene noe om den, men har kun prøvekjørt PS2. 

Det jeg mener TM3 kunne stjelt fra PS2 er

* Rammer rundt vinduene. Vinteregenskapene til sånne stilige vinduer, er nok overvurdert av bil som er designet i california. 
* Hatchback bakluke er noe jeg savner. Når du ikke har garasje, er snøen noe drit. 
* Seteinndelingen bak ift ski
* En bedre løsning hvor ruta ikke sprekker når du monterer skistativ

Eneste grunnen til at jeg ser litt på bil (igjen), er at jeg nå vurderer AWD, og tenker ett år brukt. Men Tesla fungerer meget godt på mye. 

* SW synes jeg funker upåklagelig. Har aldri hatt noen issues
* Lading på supercharger, både på lengre turer og her hjemme når det kniper, synes jeg er suveren
* Appen har alltid vært superresponsiv hos meg
* Campingmode er gull

Minte meg på en kompis som jobber med HiFi. Skulle ta med seg en forsterker/receiver ett eller annet til en kunde på fjellet. Lasta det inn i nybilen en TM3 på jobben dagen før han skulle dra og så kom det noe jævlig snø/sludd i løpet av natta. Tenkte ikke over dette da han åpnet bagasjelokket da han skulle ha inn baggen sin og så dælja det en haug med snø/slaps og vann ned på forsterkeren. Det gikk heldigvis bra.. men verdt å merke seg ang M3 at man må fjerne vann/snø fra hekken på bilen, og ikke bare bakrute. Å starte bakrutevarmer før avgang (dersom det går på en tesla) er å be om ekstra trøbbel med mindre du har med deg en nal og en stor klut.

 

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 minutter siden):

det var en påminnelse om at Californiere nok ikke har skandinavisk vær først i mente mht løsninger.

Det er overraskende mange som har samme type design der ute, gitt. Skal du ut og kjøre skal du børste av hele bilen uansett, spør du meg da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det er overraskende mange som har samme type design der ute, gitt. Skal du ut og kjøre skal du børste av hele bilen uansett, spør du meg da.

Jeg har tre biler nå og ingen av dem skal jeg børste særlig mye av før jeg åpner en dør eller bakluke. Men på M3 har man ikke noe valg. :)

Nevn gjerne i fleng hvilke modeller som har samme problemet?

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
On 3/22/2023 at 9:58 AM, PanserJohan said:

Hvordan vurderer folket Polestar vs Tesla ift kjøp?
Tenker både Polestar RWD vs Tesla M3 SR+
samt TM3 LR mot Polestar AWD

Noen som har erfaringer med begge?

Pass på at du krysser av for varmepumpe i Polestar når du sammeligner priser, på noen av modellene så må du legge på det manuelt.

Eller så har Polestar høyt forbruk, lader treigt. Dårlig løsning på temperaturstyring av batteriene. (varmelementer ligger bare på undersiden av de massive batteripakkene)

Vær også obs på plassen til fører i P2 om du er gjennomsnittlig høy eller høyere. (181cm og høyere). Dette vil selvsagt være avhengig av om du er orangutang eller Julia Roberts i lortfallet. Jeg er 186, og fikk veldig dårlig plass til høyrebenet mot midtkonsollen til at jeg kunne finne en akseptabel sittestilling.

Baksetet fungerer ikke for voksne på grunn av lav takhøyde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...