Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

1 hour ago, Complexity said:

Det skjer jo ikke på en Toyota.

Vi har en rav4 som har gått 190 tusen. Den er vel ikke oppbrukt men føles veldig som en blikkboks. Og det er kostet på mange reparasjoner gjennom årene på den. Jeg syns egentlig at Nissan jeg har føles langt bedre sammensatt enn diverse andre japser og forsåvidt andre billige biler. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 minutes ago, kremt said:

Vi har en rav4 som har gått 190 tusen. Den er vel ikke oppbrukt men føles veldig som en blikkboks. Og det er kostet på mange reparasjoner gjennom årene på den. Jeg syns egentlig at Nissan jeg har føles langt bedre sammensatt enn diverse andre japser og forsåvidt andre billige biler. 

 

Rav4 har ikke alltid imponert nei.

Ikke de elektriske utgavene heller for den saks skyld. 

Ladeport under panseret er jo kjempelurt.. 😅

 

2012_Toyota_Rav4EV_JdeMO-624x468 (1).jpg

  • Like 1
  • Heart 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (26 minutter siden):

Rav4 har ikke alltid imponert nei.

Ikke de elektriske utgavene heller for den saks skyld. 

Ladeport under panseret er jo kjempelurt.. 😅

 

2012_Toyota_Rav4EV_JdeMO-624x468 (1).jpg

Det der er vel en konvertering som er gjort for at den skal kunne hurtiglade? Mener på at RAV4 Electric ikke ble levert fra fabrikk med hurtiglade mulighet 

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Det der er vel en konvertering som er gjort for at den skal kunne hurtiglade? Mener på at RAV4 Electric ikke ble levert fra fabrikk med hurtiglade mulighet 

Etter ett kjapt google søk kan jeg bekrefte at du har helt rett.

Nesten litt kjedelig. Vært morro om den faktisk var levert sånn 😅

Share this post


Link to post
Complexity skrev (5 timer siden):

Etter ett kjapt google søk kan jeg bekrefte at du har helt rett.

Nesten litt kjedelig. Vært morro om den faktisk var levert sånn 😅

RAV4 EVen var vel en bil som toyota i utgangspunkt ikke ville lage, men ble vel i all hovedsak kun produsert som en ren "compliance car" for at toyota skulle få selge biler i california, så hadde vel kanskje ikke vært så far fetched at de kunne funnet på en slik løsning i utgangspunktet 😅

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bmw ix1 overasket meg, hadde egentlig gitt opp bmw. Kurante specs men litt dyr. Vw Buzz er forsåvidt også en interessant bil, men nærmer seg 600k for noe som føles ut som en lada inni. Håper prisene går ned når de får tak i chipper igjen. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
MenuM skrev (11 minutter siden):

Hvordan er ladeforholdene i Danmark og Sverige? Skal på bilferie i sommer og vurderer å kjøpe elbil.

Jeg kjørte Sverige på langs 1,5 ganger i 2019 med Tesla og det fungerte ok. Dvs. det var en strekning der jeg fikk litt ladeangst (gikk fra 100% til 6%) men den har fått en ladestasjon til der problemet var så nå skal det være ganske greit. Selv i det "øde" nord langs E45 "Innlandsveien". Tesla har åpnet en rekke ladere i Sverige for bruk av andre bilmerker. Jeg vet ikke hvordan det er med andre merker ladestasjoner men så lenge du bruker de som supplement til Tesla sine så bør det gå bedre enn med bare Tesla sine. Jeg vet ikke hvordan det er med over natta ladetilbud på overnattingssteder nå, men det var vanskelig å oppdrive i 2019 i hvert fall. Regner med det er litt for magert fortsatt.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

BZ4X skal vistnok kunne hurtiglades når temperaturen er under 0 grader på modellene som kommer hit, selv om USA utgavene ikke kan det.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-svar-om-snabbladdningen-galler-bara-usa

Tro om de kommer med noe varming av batteriet her da eller om de bare "tillater tortur" som f.eks Nissan Leaf.

Nå begynner vel folk å få bilene sine her til lands?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvis det er væskekjølt batteri så regner jeg med de legger inn et ganske kraftig varmeelement og sirkulasjonspumpe i kretsen sånn at første del av "hurtigladinga" går utelukkende til varmeelementet. Oppvarminga kan ta noen minutter før temperaturen er høy nok til å slå av varmeelementet og på hurtigladinga. Fra da av vil varmetapet i cellene sikkert være mer enn nok til å kondisjonere temperaturen utover i ladesyklusen.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Complexity said:

BZ4X skal vistnok kunne hurtiglades når temperaturen er under 0 grader på modellene som kommer hit, selv om USA utgavene ikke kan det.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-svar-om-snabbladdningen-galler-bara-usa

Tro om de kommer med noe varming av batteriet her da eller om de bare "tillater tortur" som f.eks Nissan Leaf.

Nå begynner vel folk å få bilene sine her til lands?

Er helt hinsides idiotisk at en bil som selges i et stort marked ikke kan hurtiglade når temperaturen er under 0 (Amerika har en rekke områder med kaldt vær for øvrig). Forteller litt om nivået av motvilje / inkompetanse til produsent. Håper de har tidens Eula, eller så blir det massesøksmål i fremtiden, hvertfall i Amerika (en av de få gangene jeg er enig med dem).

Edit: Litt, ikke lite. 

Edited by The Very End
  • Like 2

Share this post


Link to post
26 minutes ago, Simen1 said:

Hvis det er væskekjølt batteri så regner jeg med de legger inn et ganske kraftig varmeelement og sirkulasjonspumpe i kretsen sånn at første del av "hurtigladinga" går utelukkende til varmeelementet. Oppvarminga kan ta noen minutter før temperaturen er høy nok til å slå av varmeelementet og på hurtigladinga. Fra da av vil varmetapet i cellene sikkert være mer enn nok til å kondisjonere temperaturen utover i ladesyklusen.

Om ikke motorene har kjøling (tipper de kansje bare er luftkjølt siden de leverer så lite effekt) så er jo det måten å gjøre det på ja.

Er motorene også veskekjølt kan de jo spare litt komponenter med å bare bruke dem til å varme batteriet slik f.eks Tesla gjør.

Er veldig spent på å se tester av bilen.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 time siden):

Tro om de kommer med noe varming av batteriet her da eller om de bare "tillater tortur" som f.eks Nissan Leaf.

Nissan Leaf er jo et ganske unik tilfelle, siden de ikke har noen aktiv kjøle/varmesløyfe for batteriet. Jeg tipper de hiver på et ekstra PTC-element på batterisløyfa for Europeiske modeller.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kjapt spørsmål om garanti: Når noe (ikke slitedel) ryker i garantitida og byttes ut på garantien, "restarter" garantitida for det som ble skiftet ut?

Share this post


Link to post

Veit ikkje med garanti, men om den er dårlegare enn reklamasjonsretten så vil den tre i kraft, og ut frå det som står i denne tråden så byrjar du på nytt for den nye delen når den er skifta: 

Står ein del her: https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Eg har ingen problem med å sjå for meg at forhandlarar, butikkar og verkstader ikkje er så positive til sånne krav, så det kan bli ein kamp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (På 10.6.2022 den 14.28):

Du må sette opp i instillingene at den skal kunne lade alle biler. Er bare å koble deg på AP nettverket laderen sender ut. med en laptop eller mobil så får du tilgang til oppsettet. For å aktivere nettverket til ladeboksen kan du bare slå av å på sikringen eller holde inne knappen på laderen i 10 sekund eller så.

Det står i manualen som følger med.

Også trenger du en type 2 til type 1 adapter av noe slag. Jeg kjøpte en brukt på finn til noen hundrelapper.

OK, easy peasy med andre ord. ☺️ Takk for info.

Sitat

Men det er vel egentlig ikke lov å lade slik bare så du er informert om det.

Hva er ikke lov? Å lade via adapter?

Share this post


Link to post
33 minutes ago, Hanhijnn said:

OK, easy peasy med andre ord. ☺️ Takk for info.

Hva er ikke lov? Å lade via adapter?

Meget enkelt ja.

Ikke lov å bruke adapter med mindre den er godkjent av ladeboksen. Det har vel noe med at en adapter i teorien kan tulle med signaleringen og bypasse sikkerhet eller noe slikt.

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (23 timer siden):

Meget enkelt ja.

Ikke lov å bruke adapter med mindre den er godkjent av ladeboksen. Det har vel noe med at en adapter i teorien kan tulle med signaleringen og bypasse sikkerhet eller noe slikt.

Så for å lade BÅDE Tesla'n (på TWC) og Leaf'en, så må jeg ha 2 forskjellige ladebokser? Det var nytt for meg, og ikke med i planen her.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...