Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Evil-Duck said:

Gjør vel litt mer enn det, leser vel av hvor ofte du hurtiglader, hvor hyppig du lader når batteriprosenten allerede er høy og hvor lenge du har bilen stående med 100% og gir litt tips rundt hvordan en bør endre sine vaner for at batteriet skal vare så lenge som mulig. For oss som forstår dette i utgangspunktet virker nok det hele som redundant informasjon, men for andre som ikke har så stor forståelse på hvordan et batteri oppfører seg i disse situasjonene kan nok slik informasjon være greit :)  

Ja jeg vet ikke hva de forteller deg hos Nissan, kansje det er litt mere nyttig.

Min Leaf hadde akkurat vært på service når jeg kjøpte den så jeg har bare sett i papirene arket som ble utlevert som ikke var spesielt nyttig.

Som Kremt nevner var Leafspy appen mye mere nyttig. Men forstår at folk som ikke bryr seg heller gjerne betaler Nissan for å fortelle status på batteriet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par år siden sist jeg var på service med leafen siden den dro til de evige jaktmarker i 2020  :p Men mener å huske at det var en rekke kolonner på det arket som fortalte og ga deg stjerner på hvor my du hurtigladet, hvor mye du ladet på allerede høy prosent batteri, hvor mye du hadde bilen stående på 100% osv. For meg var arket fullstendig unyttig og jeg brukte selv verktøy som leafspy for å overvåke det jeg ville. Men for mindre teknisk anlagte eller interesserte mennesker tenker jeg som så at den lille veiledningen du får på den batteritesten kan være nyttig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Evil-Duck said:

Et par år siden sist jeg var på service med leafen siden den dro til de evige jaktmarker i 2020  :p Men mener å huske at det var en rekke kolonner på det arket som fortalte og ga deg stjerner på hvor my du hurtigladet, hvor mye du ladet på allerede høy prosent batteri, hvor mye du hadde bilen stående på 100% osv. For meg var arket fullstendig unyttig og jeg brukte selv verktøy som leafspy for å overvåke det jeg ville. Men for mindre teknisk anlagte eller interesserte mennesker tenker jeg som så at den lille veiledningen du får på den batteritesten kan være nyttig :) 

Måtte ut i bilen og lete i papirene og du har absolutt rett.

PXL_20220508_115539159.thumb.jpg.cf57915fdc535364f3dccff448f109b2.jpg

Dog svake stjerner på mitt ark. Kansje derfor jeg ikke husket dem :p

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Leaf har fått mye hat angående batteri degradering, men Soul ser ut til å være vesentlig verre på dette punktet. En 2015 testet hadde 34 % degradering. Hva tenker dere forresten om å kjøpe en Ampera-E nå, alle disse får jo nytt batteri i disse dager som er 8 % større. Er dette en "redning" for disse bilene, siden man får ny garanti på batteriet fra dette tidspunkt? Selvsagt en risiko med blien generelt når den er ute av garanti, men dette bør jo hjelpe betydelig på levetiden til disse bilene.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, kremt said:

Leaf har fått mye hat angående batteri degradering, men Soul ser ut til å være vesentlig verre på dette punktet. En 2015 testet hadde 34 % degradering. Hva tenker dere forresten om å kjøpe en Ampera-E nå, alle disse får jo nytt batteri i disse dager som er 8 % større. Er dette en "redning" for disse bilene, siden man får ny garanti på batteriet fra dette tidspunkt? Selvsagt en risiko med blien generelt når den er ute av garanti, men dette bør jo hjelpe betydelig på levetiden til disse bilene.

Er ikke det samme batteri som sitter i Kona? Kjørte 100.000km med Kona og hadde null tap. Men batteriet ble aldri hurtigladet og var aldri under 20% eller over 80%. Det er derfor jeg er redd for at Toyotaen får like lite/stort  batteri i en større og tyngre bil. Kommer til å måtte utnytte mer i det daglige og slite mer på batteriet.

Endret av Femtekolonne
skriveleifer
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (13 minutter siden):

Er ikke det samme batteri som sitter i Kona? Kjørte 100.000km med Kona og hadde null tap. Men batteriet ble aldri hurtigladet og var aldri under 20% eller over 80%. Det er derfor jeg er redd for at Toyotaen får like lite/stort  batteri i en større og tyngre bil. Kommer til å måtte utnytte mer i det daglige og slite mer på batteriet.

Kona har vel en genrasjon nyere og mye større batteri enn hva som sto i første genrasjon Soul EV. Så blir ganske forskjellige batteripakker i disse bilene, først i 2020 modellen av Kia E-Soul var det kia fikk lignende batteri som Kona, men Kona har batterier fra LG Chem og E-Soul batterier fra SK Innovation. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 8.5.2022 den 14.07):

Hva tenker dere forresten om å kjøpe en Ampera-E nå, alle disse får jo nytt batteri i disse dager som er 8 % større. Er dette en "redning" for disse bilene, siden man får ny garanti på batteriet fra dette tidspunkt? Selvsagt en risiko med blien generelt når den er ute av garanti, men dette bør jo hjelpe betydelig på levetiden til disse bilene.

Først vil jeg se at det faktisk skjer. Må jo bli en STOR kostnad for GM og/eller Opel (vet ikke hvem som skal bekoste det gildet), hvis det virkelig skal gjennomføres batteribytte på hver bidige Ampera-e og Bolt. GM har vel ingenting å vinne på å gjennomføre det, så de vil nok i beste fall trenere hele opplegge i årevis (hvis de skal betale for det)...

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Først vil jeg se at det faktisk skjer. Må jo bli en STOR kostnad for GM og/eller Opel (vet ikke hvem som skal bekoste det gildet), hvis det virkelig skal gjennomføres batteribytte på hver bidige Ampera-e og Bolt. GM har vel ingenting å vinne på å gjennomføre det, så de vil nok i beste fall trenere hele opplegge i årevis (hvis de skal betale for det)...

Er vel LG som må ta den største delen av kostnaden, siden det er de som har produsert batteripakkene med feil. Så blir det nok en liten del som først og fremst GM, som har produsert bilene, må dekke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

10års kontroll på en pumpe her i Tromsø.

Da må den tømmes, så de satte prisen til 20kr litern.

PXL_20220509_101449020.thumb.jpg.1958782ca3482e4716e7ba242612b66f.jpg

Screenshot_20220509-151520.thumb.png.53a05dccb79f1df3f4a4ccb68b4b9259.png

Tro hvor mange som sto i denne køen (og kansje tok seg fri fra jobb for å gjøre det) som ikke kan ha elbil fordi da risikerer man å måtte stå i kø for å lade? 😅

 

Hvem hadde trodd at folk kom til å stå i kø for å fylle til 20 kroner literen?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (59 minutter siden):

Først vil jeg se at det faktisk skjer. Må jo bli en STOR kostnad for GM og/eller Opel (vet ikke hvem som skal bekoste det gildet), hvis det virkelig skal gjennomføres batteribytte på hver bidige Ampera-e og Bolt. GM har vel ingenting å vinne på å gjennomføre det, så de vil nok i beste fall trenere hele opplegge i årevis (hvis de skal betale for det)...

Nå har de fått en gylden mulighet til innsalg ved å la kundene velge mellom original kapasitet gratis på garantien eller økt kapasitet til en eller annen pris. Arbeidet vil jo uansett koste penger, men de kan sikkert ha såpass med margin at de kan dekke inn noe av tapet på å tilby større kapasitet.

Complexity skrev (41 minutter siden):

Tro hvor mange som sto i denne køen (og kansje tok seg fri fra jobb for å gjøre det) som ikke kan ha elbil fordi da risikerer man å måtte stå i kø for å lade? 😅

Jeg så det, men gadd ikke stå i kø så jeg fylte heller en 10 liters slump, som kom på totalt 250 kr. Edit: Kan jo trøste meg med at jeg sparer mye på verditap ved å kjøpe en nesten verdiløs bil. Jeg kan få mange års forbruk av bensin bare for prisdifferansen opp til billigste Kia Soul på finn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Først vil jeg se at det faktisk skjer. Må jo bli en STOR kostnad for GM og/eller Opel (vet ikke hvem som skal bekoste det gildet), hvis det virkelig skal gjennomføres batteribytte på hver bidige Ampera-e og Bolt. GM har vel ingenting å vinne på å gjennomføre det, så de vil nok i beste fall trenere hele opplegge i årevis (hvis de skal betale for det)...

Dette er allerede godt i gang, flere biler til salgs som er ferdig byttet. Feilen ligger nok hovedsaklig hos LG Chem og rammer først og fremst Ampera-E, Kona og Ioniq. Ingen grunn til å tro at dette ikke blir utført.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Nå har de fått en gylden mulighet til innsalg ved å la kundene velge mellom original kapasitet gratis på garantien eller økt kapasitet til en eller annen pris. Arbeidet vil jo uansett koste penger, men de kan sikkert ha såpass med margin at de kan dekke inn noe av tapet på å tilby større kapasitet.

Innsalg? Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hva skal de (GM? Opel?) selge? Dette er jo batteribytte på brukte biler som folk har kjøpt forlengst. Har Opel i hele tatt noen nye elbiler med noe lignende rekkevidde? Er det ikke kun "standard Stellantis-rekkevidde" på de elbilene Opel selger? 

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Dette er allerede godt i gang, flere biler til salgs som er ferdig byttet. Feilen ligger nok hovedsaklig hos LG Chem og rammer først og fremst Ampera-E, Kona og Ioniq. Ingen grunn til å tro at dette ikke blir utført.

Det er jo godt nytt for Ampera-e og Bolt-eierne. De eierne fortjener jaggu litt flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Innsalg? Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hva skal de (GM? Opel?) selge? Dette er jo batteribytte på brukte biler som folk har kjøpt forlengst. Har Opel i hele tatt noen nye elbiler med noe lignende rekkevidde? Er det ikke kun "standard Stellantis-rekkevidde" på de elbilene Opel selger? 

Vel, det åpenbare er å erstatte batteriene med helt like batterier.

Det andre er å tilby en oppgradering, som da koster penger. Dette kan markedsføres som en felles gevinst ved at kunden får arbeidet gratis, men må betale noe for oppgradert batterikapasitet. Det har jo skjedd en del utvikling på batterikjemi siden disse bilene var nye, så det burde være overkommelig å lage et batteri med høyere kapasitet, som fortsatt er kompatibelt med bilen. Flere andre bilprodusenter har klart det. Hvis kundene da får et valg mellom gratis samme batterikapasitet eller oppgradert batteri til en grei pris så vil nok en del av de velge sistnevnte. Tilbudet må være spesielt gunstig i forbindelse med garantisaken siden arbeidet uansett er noe Opel/GM skal bekoste. Går man for standard batteri og ønsker oppgradering senere så vil arbeidskostnadene komme i tillegg. Det nye batteriet med høyere kapasitet kan ha bedre vesentlig bedre økonomisk margin ettersom batterikostnad per kWh har gått ned med nyere kjemier og fordi prisen ut til kunde vil være høyere enn å bare erstatte det gamle batteriet med ett med samme kapasitet. Dette ettersalget kan dermed dekke noe av kostnadene som Opel/GM uansett får i disse garantisakene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Vel, det åpenbare er å erstatte batteriene med helt like batterier.

Det andre er å tilby en oppgradering, som da koster penger. Dette kan markedsføres som en felles gevinst ved at kunden får arbeidet gratis, men må betale noe for oppgradert batterikapasitet. Det har jo skjedd en del utvikling på batterikjemi siden disse bilene var nye, så det burde være overkommelig å lage et batteri med høyere kapasitet, som fortsatt er kompatibelt med bilen. Flere andre bilprodusenter har klart det. Hvis kundene da får et valg mellom gratis samme batterikapasitet eller oppgradert batteri til en grei pris så vil nok en del av de velge sistnevnte. Tilbudet må være spesielt gunstig i forbindelse med garantisaken siden arbeidet uansett er noe Opel/GM skal bekoste. Går man for standard batteri og ønsker oppgradering senere så vil arbeidskostnadene komme i tillegg. Det nye batteriet med høyere kapasitet kan ha bedre vesentlig bedre økonomisk margin ettersom batterikostnad per kWh har gått ned med nyere kjemier og fordi prisen ut til kunde vil være høyere enn å bare erstatte det gamle batteriet med ett med samme kapasitet. Dette ettersalget kan dermed dekke noe av kostnadene som Opel/GM uansett får i disse garantisakene.

Ah, sånn å forstå ja.

Men er det ikke temmelig god kapasitet/rekevidde på disse bilene (60kWt/380km WLTP)? Dette er jo småbiler, mest egnet for urbane områder og kortere turer. Tviler på at ENDA høyere batterikapasitet er noe kundene vil være villige til å betale for. Noen selvfølgelig, men neppe så mange at det blir et profitabelt marked av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...