Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (55 minutter siden):

Var nok mest humoristisk ment, ettersom de har begge delene i seg. Batteriet på hybrider er gjerne bittersmå og innehar mindre energi enn batterier i elbiler. Hybrider har vel ofte mindre tank enn fossilbiler og så mindre energi der og.

Men det har jo vært noen tilbakekallinger på hybrider grunnet brannfare;

https://www.raumnes.no/bil-og-motor/brannfare-i-flere-ladbare-biler/

Totalt sett så har nok hybrider mer energi i seg enn elbiler. Det ser man jo på rekkevidde og dårlig effektivitet i IC motoren. 

Tilbakekallinger er jo ikke det vi vil måle. Enkelte firma gjør jo ikke slikt om de ikke blir tvunget hardt til det. Celle produksjon kommer som sagt tidligere med egen forventet "fail-rate". Det at mobiltelefoner, laptoper, hybrider og elbiler brenner opp er fastsatt innenfor "fail-raten" til cellene ut fra fabrikk.

Se på GM Bolt saken. Det der handler om mm presisjon før haugevis av celler kan ha fått feil, og 2-3 feil i samme celle med en "fail-rate" på noe de antok var 1 :1,000,000 men som i realiteten nok er nærmere 1:100,000 og dermed recall er altså noe en bare må regne med, her og der. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Elbilandelen siste 2,5 år var i snitt ca 10%. Ut fra tallene over så brenner altså fossilbiler ca 4 ganger oftere enn elbiler.

Det står ikke noe om "begynner å brenne av seg selv" i den statistikken. Det må være din egen mistolkning.

Har du noe statistikk på at eldre biler brenner oftere enn nyere biler, eller er det bare en antagelse / "sikkert logisk"?

Begynte ikke denne ID3 å brenne av seg selv? 
 

Har ingen statistikk på det utenom min bror som er brannkonstabel på Ranheim Brannstasjon. Vanskelig å finne noe statistikk men du har en gammel en over her som ble postet. Det er selvfølgelig helt logisk at en gammel fossilbil brenner oftere enn en ny. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (17 minutter siden):

Begynte ikke denne ID3 å brenne av seg selv? 

Jeg aner ikke - det står ikke noe om brannårsak i mediene. Men en av journalistene har forsøkt å fremme noen antagelser og trekke noen konklusjoner selv, men holder seg heldigvis for god til å stadfeste brannårsak - kun anta at brannen kan ha startet i batteripakken. Den journalisten har kanskje ikke en gang spurt eieren, øyevitner eller brannmannskapene om dette.

Randeboy skrev (17 minutter siden):

Det er selvfølgelig helt logisk at en gammel fossilbil brenner oftere enn en ny. 

Igjen: Hvorfor et det logisk? Biler brukes statistisk mindre desto eldre de blir. Er det ikke logisk å anta at brannrisiko har en sammenheng med bruksmengde? @Zeph hadde statistikk å vise til. Det er mye bedre enn løse antagelser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Igjen: Hvorfor et det logisk? Biler brukes statistisk mindre desto eldre de blir. Er det ikke logisk å anta at brannrisiko har en sammenheng med bruksmengde? @Zeph hadde statistikk å vise til. Det er mye bedre enn løse antagelser.

Gjør det veldig enkelt. Sammenligne 2 år gamle ICEV/PHEV biler mot BEV biler, så slipper man å tippe så mye. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ampera-e brenner også av seg selv. De fleste kobler vel til bilen når man er hjemme, så om brannen oppstår som følge av lading eller ikke blir trolig vanskelig å spå.

Jeg vil tro elbiler blir mer brannfarlige jo eldre de blir, det å dra sammenligninger til ICE blir mindre relevant.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg aner ikke - det står ikke noe om brannårsak i mediene. Men journalisten har selvsagt forsøkt å trekke noen konklusjoner selv, men holder seg heldigvis for god til å stadfeste brannårsak - kun anta at brannen kan ha startet i batteripakken. Journalisten har kanskje ikke en gang spurt eieren, øyevitner eller brannmannskapene om dette.

 

Igjen: Hvorfor et det logisk? Biler brukes statistisk mindre desto eldre de blir. Er det ikke logisk å anta at brannrisiko har en sammenheng med bruksmengde? @Zeph hadde statistikk å vise til. Det er mye bedre enn løse antagelser.

Hvis du har mekanisk forståelse, så forstår du at mekanisk slitasje og aller mest- alder har mye å si på drivstoffsystemet f.eks. Det er mye vibrasjoner, aldring av gummislanger og ting som KAN feile, og det vil det til slutt. 
Alt sånt blir aldri kontrollert eller sjekket i en PKK. Før eller senere så vil slikt ryke, og som oftest; senere. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (17 minutter siden):

Hvis du har mekanisk forståelse, så forstår du at mekanisk slitasje og aller mest- alder har mye å si på drivstoffsystemet f.eks. Det er mye vibrasjoner, aldring av gummislanger og ting som KAN feile, og det vil det til slutt. 
Alt sånt blir aldri kontrollert eller sjekket i en PKK. Før eller senere så vil slikt ryke, og som oftest; senere. 

Hvor ofte bytter man viftereim på:

En 0-5 år gammel bil som kjøres 14 000 km/år

En 5-10 år gammel bil som kjøres 12 000 km/år

En 10-15 år gammel bil som kjøres 10 000 km/år

En 15-20 år gammel bil som kjøres 8 000 km/år

En 20-25 år gammel bil som kjøres 6 000 km/år

Slites drivstoffslanger og viftereimer helt vidt ulikt etter bruksmengde og alder?

Hva vibrerer mest av en 3 år gammel elbil eller en 10,8 år gammel bensinbil?

Hva med slitedeler som har blitt skiftet ut og er splitter nye selv om de sitter på gamle biler?

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

I en fossilbil punper man jo brennbar veske fra tanken bak i bilen, i rør under bilen og opp til en glovarm metallklump hvor vesken appåtil tennes på (blir litt feil på diesel da den selvantenner der grunnet varme og kompresjon, men alikevell). Det som ikke blir brukt går i retur i slanger tilbake i tanken.  Branner her startet nok oftest i motorommet grunnet lekasje eller så som drypper på glovarm eksos osv. Det er dog ofte lett å få slukket om man er rask med brannslokkingsutstyr.

Så har man hybrider da som har brannfaren fra begge verdenene :p

Er 13A på laderne som følger med Tesla. Men den har temperatursensor i støpselet og vil avbryte om den merker varmgang. Dette burde vel egentlig vært ett krav på "granny-chargers".

Jeg fikk en defekt e-golf lader, og der var kabelen brent av innvendig. De hadde brukt skikkelig slappe kabelsko så det var elendig kontakt internt. Den støtter dog max 10A.

Er en slik gul klump som følger med mange biler. Bmw i3 bruker vel og samme lader.

 

 

IMG_20200706_125415.jpg

Kabelsko burde aldri vært brukt i slike situasjoner. Enten må de skrues eller loddes. Har opplevd det samme i en ovn fra Clas Ohlson. Og på el-sparkesykkelen min.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Slites drivstoffslanger og viftereimer helt vidt ulikt etter bruksmengde og alder?

Ja, det kan ikke sammenlignes. En drivstoff slange blir heller ikke slitt, bare foreldet. Gjentatte oppvarming og nedkjøling sammen med alder skaper problemer. De blir veldig sprø. Etanol i bensin kan også skape problemer. 

 

Reimer har mekanisk slitasje. Du bytter det på et gitt intervall, så går det fint. Men om bilen blir brukt lite kan du få problemer pga alder. De vil også strekke seg med tiden. 

 

Viftereim har også vært svært lite aktuelt de siste 20 årene. 

 

Men jeg ville absolutt vært mer bekymret for alder en noe annet på et bensinsystem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Ampera-e brenner også av seg selv. De fleste kobler vel til bilen når man er hjemme, så om brannen oppstår som følge av lading eller ikke blir trolig vanskelig å spå.

Jeg vil tro elbiler blir mer brannfarlige jo eldre de blir, det å dra sammenligninger til ICE blir mindre relevant.

Det er ikke så vanlig å koble til bilen hver gang man kommer hjem lenger. Ikke er det godt for batteriet heller. Jeg lader 1 til 2 ganger i uken. Ellers er bilen frakoblet. Ser heller ingen andre i nabolaget som kobler til bilen hver daglig, men har du en gammel Leaf eller i-MiEV er den vel kanskje oftere koblet til enn en nyere bil.

Men hvorfor skulle elbiler bli mer brannfarlige jo eldre de blir? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

12V-systemet i biler er på ingen måter uskyldig når det kommer til bilbrann. Jeg vil til og med påstå at de står for en større risiko i en bil enn høyspent-systemet, siden høyspent-systemet er designet for å hindre skader på kabler og overbelastning, og blir vanligvis ikke tuklet med av amatører som skal ha subwoofer.

Varmgang kommer av strøm, ikke spenning. Mange av sikringene i 12V-systemet er 15-30A, som er nok til å gjøre en passe tjukk ledning rødglødende ved overbelastning.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Gavekort said:

12V-systemet i biler er på ingen måter uskyldig når det kommer til bilbrann. Jeg vil til og med påstå at de står for en større risiko i en bil enn høyspent-systemet, siden høyspent-systemet er designet for å hindre skader på kabler og overbelastning, og blir vanligvis ikke tuklet med av amatører som skal ha subwoofer.

Varmgang kommer av strøm, ikke spenning. Mange av sikringene i 12V-systemet er 15-30A, som er nok til å gjøre en passe tjukk ledning rødglødende ved overbelastning.

Hadde faktisk brann under dashbordet på min første ungdomsbil. Koblet opp kalde kathoder i dørken beregnet for å være i PCen på den tiden, og inverteren til den tok fyr 😅

Fikk heldigvis slukket det men det var litt stressende.

Sikringer i moderne biler (Tesla f.eks) er jo digitale og vil kanske være flinkere til å sense høy belastning over tid, men det hindrer ikke hjemmemekkere å tukle det til uansett. Har selv planer om å oppgradere basselementet i min Tesla og må da legge opp ny sikring til en forsterker. Har og montert ledbar med egen sikring. En veldig vanlig ting å gjøre her i Nord.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kajac said:

https://elbil.no/er-dette-landets-beste-ladestasjon/

Første ladestasjon som tar bankkort/mobil er åpnet rett utenfor Bergen

Litt som å gå baklengs inn i fremtiden når man har vært Tesla eier i noen år å sett hvor enkelt det kan gjøres..

Har som oftest ikke bankort med meg lenger. Ikke nøkler heller forsåvidt.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (54 minutter siden):

Litt som å gå baklengs inn i fremtiden når man har vært Tesla eier i noen år å sett hvor enkelt det kan gjøres..

Har som oftest ikke bankort med meg lenger. Ikke nøkler heller forsåvidt.

Jaggu godt disse støtter Apple Pay også, da.  For jeg regner med du fremdeles betaler når du kjøper ting? Eller bruker du kanskje kontanter?

Og forresten, er du betalt av Elon Musk eller? Tesla-gloatingen din begynner å bli litt vanskelig å ta serøst etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...