Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Taycan satte verdensrekord på 1/4mil med elektrisk bil også. 6 år etter er Tesla på toppen igjen med Plaid. Helt UTROLIG at det er mulig 😅

Det er vanskelig å forstå hva du mener her. Ut i fra det du skriver, så står det at du mener at Taycan hadde verdensrekord på kvartmila i 6 år? Den har jo bare vært på markedet i hva? 1 1/2 år? 

For meg er det helt motsatt. Tesla har hatt tronen på elbiler fram til Taycan kom. Etter Taycan kom, så gikk det knappe året før Model S Plaid ble introdusert. Og jeg tviler sterkt på at Porsche har noe i erme på veldig lang tid. De har ikke for vane å oppgradere eksiterende modeller etter et par år på markedet. 

Skulle likt å sett nye Model S LR og hvordan den gjør det mot Taycan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på hvilken modell fra Tesla det var, poenget er vel at alt handler ikke om 0-100 km/t. For noen er det viktig og andre ikke så veldig. Så vidt jeg vet klarer vel en Model S bare et gitt antall bånn gass til hundre før batteriet må kjøles ned, der har vel Porsche lagt seg på en annen strategi og heller prioritert mer stabil ytelse.

 

Det er vel ingen som har fulgt med på biler en stund nå som tror at Porsche og de andre store tyske produsenten av biler ikke kan det med å lage raske biler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (12 minutter siden):

Er litt usikker på hvilken modell fra Tesla det var, poenget er vel at alt handler ikke om 0-100 km/t. For noen er det viktig og andre ikke så veldig. Så vidt jeg vet klarer vel en Model S bare et gitt antall bånn gass til hundre før batteriet må kjøles ned, der har vel Porsche lagt seg på en annen strategi og heller prioritert mer stabil ytelse.

 

Det er vel ingen som har fulgt med på biler en stund nå som tror at Porsche og de andre store tyske produsenten av biler ikke kan det med å lage raske biler?

Tydelig at noen ikke har fulgt med i timen her. Vet du hva Model S Plaid bruker på å gjøre 0-200? Hva med 0-240? Vet du hva Model S Plaid i hele tatt er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (4 minutter siden):

Nei jeg vet ikke det, og har heller ikke gitt uttrykk for at jeg er noe Tesla-kjenner. For meg er det heilt uinteressant hvor rask model s plaid er til 200km/t. Det jeg stusser over er hvorfor folk tror at Tesla liksom er guden innenfor bilkonstruksjon og motorsport.

Ok, for alt du skrev i posten din viser nemlig at du ikke har peiling. Batteriet sliter ikke med nedkjøling og bilen er helt vanvittig rask. 0-200? Under 7 sekunder. 100 til 200 går på 4 sekunder. Vet du hva Taycan bruker på 100-200? 7,7 sekunder...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har helt rett! Jeg kan kun overfladiske fakta om Tesla. Dette handler jo heller ikke bare om 0-100 eller 0-200 tider. Store bilprodusenter tar strategiske avgjørelser for hvilke egenskaper de ønsker for sine biler. For Tesla har det å ha gode tider på 0-100 osv verdt noe å fokusere på, mens andre produsenter fokuserer på andre kvaliteter. Jeg prøver ikke å rakke ned på Tesla som et selskap, de har gjort mange bra ting og har vært en god pådriver for elektriske biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (8 timer siden):

Du har helt rett! Jeg kan kun overfladiske fakta om Tesla. Dette handler jo heller ikke bare om 0-100 eller 0-200 tider. Store bilprodusenter tar strategiske avgjørelser for hvilke egenskaper de ønsker for sine biler. For Tesla har det å ha gode tider på 0-100 osv verdt noe å fokusere på, mens andre produsenter fokuserer på andre kvaliteter. Jeg prøver ikke å rakke ned på Tesla som et selskap, de har gjort mange bra ting og har vært en god pådriver for elektriske biler.

Så det du sier er at Porsche ikke fokuserer på 0-100, kvartmila og ytelser generelt?

Det er merkelig hvor lite slike ting plutselig ikke er så interessant lenger, mens nå skal det fokuseres på hvor enormt mye bedre kvalitet det er i disse bilene, hvor sømmene i setene osv er viktigere, at det liksom er så vanvittig mer kjøreglede i disse bilene osv osv.

Men jeg skjønner det godt, selv om byggekvaliteten ikke kan sammenlignes med f.eks Porsche så får du altså kjøpt en Model 3 til under 500k som holder følge med en 911 Carerra 4S til over 2 mill, det er uansett en milepæl spør du meg, og noe man bare kunne drømme om for bare noen få år siden for folk flest.

Tipper det stikker dypt for mange at Millionbilen deres med dinosaurmotor nå blir frakjørt av en elektrisk familiebil :)

Endret av FiveInline
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Såvidt jeg vet har de aldri fokusert på noe sånt. Rundetider derimot har vel et ganske høyt fokus.

Kvartmila, 0-60 og slike ting taes hånd om av Hellcat, Demon osv.

Hellcat og Demon må ha preppa dekk og bane, de er jo helt ubrukelige i et dragrace ellers.

Endret av FiveInline
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, FiveInline said:

Tipper det stikker dypt for mange at Millionbilen deres med dinosaurmotor nå blir frakjørt av en elektrisk familiebil :)

Akkurat på dette punktet har jeg opplevd det motsatte. De fleste jeg kjenner som er veldig interessert i biler har en slags rar aversjon mot elektriske biler. De få jeg kjenner med mye penger og raske biler vil heller han en bil de ikke treffer 5 andre av I timen når de er ute å kjører med sine kostbare og tross alt ganske raske biler

Lenke til kommentar

 

FiveInline skrev (6 minutter siden):

Så det du sier er at Porsche ikke fokuserer på 0-100, kvartmila og ytelser generelt?

Det er merkelig hvor lite slike ting plutselig ikke er så interessant lenger, mens nå skal det fokuseres på hvor enormt mye bedre kvalitet det er i disse bilene, hvor sømmene i setene osv er viktigere.

Men jeg skjønner det godt, selv om byggekvaliteten ikke kan sammenlignes med f.eks Porsche så får du altså kjøpt en Model 3 til under 500k som holder følge med en 911 Carerra 4S til over 2 mill, det er uansett en milepæl spør du meg, og noe man bare kunne drømme om for bare noen få år siden for folk flest.

Tipper det stikker dypt for mange at Millionbilen deres med dinosaurmotor nå blir frakjørt av en elektrisk familiebil :)

Tror ikke det stikker noe dypt i det heletatt jeg gitt. Genuint bilinteresserte som har disse millionbilene kjøper de ikke fordi de skal være best til absolutt alt de kjøper det for opplevelsen de gir, det er rett og slett noe annet å ha en brølende V12 rett bak skallen din enn et par elektromotorer som whiner litt når du gir på. Tro det eller ei, så handler ikke bilinteresse om rene spesifikasjoner og tall, dette infernalske fokuset på det er noe ganske nye greier som har fått sitt inntog med teknologi interesserte som nå har blitt bilinteresserte  ved elbilens inntog på markedet. Det er ikke noe galt i det direkte, men det skaper en del gnisninger når en møter slike holdninger som dette her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

 

Tror ikke det stikker noe dypt i det heletatt jeg gitt. Genuint bilinteresserte som har disse millionbilene kjøper de ikke fordi de skal være best til absolutt alt de kjøper det for opplevelsen de gir, det er rett og slett noe annet å ha en brølende V12 rett bak skallen din enn et par elektromotorer som whiner litt når du gir på. Tro det eller ei, så handler ikke bilinteresse om rene spesifikasjoner og tall, dette infernalske fokuset på det er noe ganske nye greier som har fått sitt inntog med teknologi interesserte som nå har blitt bilinteresserte  ved elbilens inntog på markedet. Det er ikke noe galt i det direkte, men det skaper en del gnisninger når en møter slike holdninger som dette her. 

Morsomt at du nevner "holdninger som dette her" når det nettopp er bensin og dieselfolket som stort sett er de som sitter å hyler og skriker og kommer med drit i diverse forum og kommentarfelt.

Jeg er selv mekaniker og naturligvis veldig interessert i bil, har hatt mye gromt og har både elbil og bensinbil, men jeg er overbevist om at det for mange stikker dypt at det nå finnes elbiler som gjør 0-100 på 3sek til 500k, og at enkelte ikke takler dette. Det ser ut til å være en god del etter det jeg ser rundt omkring i artikler, Facebook osv.

Hvorfor ellers er det så mange engasjerte troll, rundt spesielt Tesla.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (1 minutt siden):

Morsomt at du nevner "holdninger som dette her" når det nettopp er bensin og dieselfolket som stort sett er de som sitter å hyler og skriker og kommer med drit i diverse forum og kommentarfelt.

Jeg er selv mekaniker og naturligvis veldig interessert i bil, har hatt mye gromt og har både elbil og bensinbil, men jeg er overbevist om at det for mange stikker dypt at det nå finnes elbiler som gjør 0-100 på 3sek til 500k, og at enkelte ikke takler dette. 

Hvorfor ellers er så engasjerte troll rundt spesielt Tesla.

Hvor de steile frontene kommer fra vet ikke jeg med 100% sikkerhet, men det er ganske likt fra begge sider, elbil hyl og skrik og fosil hyl og skrik er ganske likt fordelt utover, og begge to er ca like lite konstruktivt. Mange bilentusiaster ser på hobbyen sin som truet av elbilens inntog (av god grunn) og sådan oppstår ganske steile fronten, spesielt når de blir møtt av såpass arrogante holdninger til det som er deres hobby og interesser, det er helt naturlig, og de bryr seg ikke om elbiler uansett hvor fort de går til 100. Men tror du disse folka som du skriver om sitter på millionbiler, eller en Ford Mondeo 2 liter diesel? Jeg er temmelig sikker på at folk som har råd til biler til mangfoldige millioner gir seg en god blanke f i hva tesla gjør 0-100 på, om de gjør det så kjøper de seg vel bare en, ikke stort værre enn det, vertfall sitter de ikke på et forum å prøver å rettferdiggjøre kjøpene sine som du skisserer her :)

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (12 timer siden):

Så det du sier er at Porsche ikke fokuserer på 0-100, kvartmila og ytelser generelt?

De fokuserer som regel på kjøreopplevelse og rundetider. De slår rekorder på bane hele tiden, men kan ikke huske å ha sett dem skryte med ei dragrace video før slik amerikanerne stort sett kun klarer å ha sitt fokus mot. 

Denne vil nok ta noen rekorder den også. spacer.png
 

  • 429hp motor fremme
  • 644hp motor bak. 
  • 1073hp totalt på 2 motorer. 
  • 80 kWh batteripakke
  • 900 Volt system (Rimac?)
  • 5-80% SoC på 15 minutter. 

Som normalt så måler nok Porsche etterspørsel på denne, og den blir en realitet om folk gir gode tilbakemeldinger på den. Dette er en ren "track" utgave av noe som kan dryppe nedover til typiske "Boxer" og "Cayman" versjoner etter hvert. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...