Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Helt seriøst, ikke bruk skjøteledning til elbil lading, vi kan diskutere schuko lading opp og ned i mente til vi blir grønn og blå, men ikke bruk skjøteledning uansett hvor stor, fin og solid den er, du bypasser en svært viktig sikkerhetsfunksjon om du gjør dette. 

Aiai, her gjør jeg nok en feil. Lader med nødlader frem til ladeboks kommer, bruker en kort skjøteledning for utebruk.

Laderen står på egen kurs (16a) og er sperret på 10amp. Støpsel står ute, og det er kun dette støpselet til kursen.

Bør jeg ha lader direkte i denne? Lader ikke om jeg ikke er tilstede/sover.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, DrAlban3000 said:

Aiai, her gjør jeg nok en feil. Lader med nødlader frem til ladeboks kommer, bruker en kort skjøteledning for utebruk.

Laderen står på egen kurs (16a) og er sperret på 10amp. Støpsel står ute, og det er kun dette støpselet til kursen.

Bør jeg ha lader direkte i denne? Lader ikke om jeg ikke er tilstede/sover.

Din løsning er ikke lov. Og det er ikke helt uten grunn at reglene har blitt som de har blitt.

Når nødladeren har temperatursensor i pluggen, men denne er koblet inn i en skjøteledning, har man altså ingen kontroll på temperaturen i vegg-uttaket. Altså om dette uttaket smelter og tar fyr, så vil du kanskje ikke merke det før flammene har begynt å brenne seg gjennom veggen og det begynner å komme røyk inn i huset som løser ut brannvarsler.

Men når det er sagt, sannsynligheten for at dette skulle skje er ganske lav.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Aiai, her gjør jeg nok en feil. Lader med nødlader frem til ladeboks kommer, bruker en kort skjøteledning for utebruk.

Laderen står på egen kurs (16a) og er sperret på 10amp. Støpsel står ute, og det er kun dette støpselet til kursen.

Bør jeg ha lader direkte i denne? Lader ikke om jeg ikke er tilstede/sover.

Så frem du har kontroll på situasjonen å ikke går fra det så er mye som går, men selv ved nødlading er ikke skjøteledning anbefalt. Den sikkerhetsfunksjonen du bypasser med å gjør dette er en termisk sensor som sitter i selve hodet på støpselet, denne vil koble ut om den merker at temperaturen i kontaktpunktet blir for høyt. Ved bruk av skjøteledning så vil den termiske sensoren fortsatt ha sin funksjon i selve tilkoblingen til skjøtekabelen men ikke i stikk kontakten på veggen, som er der ofte problemene vil oppstår. 

Så du for ta en vurdering selv om hva du vil gjøre, har du muligheten til å droppe skjøteledningen vill jeg absolutt ha gjort det.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til nødlading er det greit med schuko, men som du sier, man må vite hva man gjør. Maks 10A (eller 8A avhengig av kabel og stikk), egen kurs med jordfeilvern*, helst ikke skjøteledning, ikke lade når man ikke er til stede eller våken. * Type B, eller hvis ladekladden har innebygget DC/DC-vern: Type A.

Med nødlading mener jeg noen få gangers bruk, f.eks på besøk hos noen som bor langt fra hurtigladere og ikke har egen lader, eller hjemme de få dagene det tar fra man har bestilt elektriker til ladeboksen er montert. Det er ikke noe man baserer daglig lading på i påvente av at sin favorittlader kanskje kommer på nyttårstilbud eller noe sånt.

Personlig har jeg nødladet ca 15 ganger i løpet av 4 år, fordelt på mange forskjellige steder. F.eks overnattingssted som nevnte lademulighet for elbil men som bare kunne tilby schuko ment for bobiler.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg kan sløyfe kabelen om jeg parkerer andre veien, så da gjør jeg det. Ladeboksen er ikke langt unna, så lader kun "under oppsyn" det vil si når jeg er hjemme og våken. 

Jeg har vært litt pudding siden den første ladeboksen jeg bestilte aldri kom, og etter det har jeg egentlig ikke hatt helt behovet tenkte jeg. Siden kursen har overspenningsvern og er et eget utendørs-uttak tenkte jeg det var relativt sikkert. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært litt pudding siden den første ladeboksen jeg bestilte aldri kom, og etter det har jeg egentlig ikke hatt helt behovet tenkte jeg. Siden kursen har overspenningsvern og er et eget utendørs-uttak tenkte jeg det var relativt sikkert. 

Det er nok også relativt sikkert. Er mye mer bekymret for alle dem som kjører olje- og konvektor-ovner i skjøteledning, men det er jo helt normalt virker det som.

Bruk sunn fornuft, så går det bra. Men har du mulighet til å lade uten skjøteledning, hadde jeg satset på det. Det viktigste tipset om du lader med schuko-kontakt er uansett å ikke la laderen henge etter ledningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (53 minutter siden):

Din løsning er ikke lov. Og det er ikke helt uten grunn at reglene har blitt som de har blitt.

Når nødladeren har temperatursensor i pluggen, men denne er koblet inn i en skjøteledning, har man altså ingen kontroll på temperaturen i vegg-uttaket. Altså om dette uttaket smelter og tar fyr, så vil du kanskje ikke merke det før flammene har begynt å brenne seg gjennom veggen og det begynner å komme røyk inn i huset som løser ut brannvarsler.

Men når det er sagt, sannsynligheten for at dette skulle skje er ganske lav.

Den sannsynligheten ønsker jeg å holde så lav som overhodet mulig, takk for svar!

Lenke til kommentar

Fikk kjørt litt Ioniq 5 igjen i dag.

Bemerket meg at om man sitter bak så kan man ikke ha føttene under setet foran.

Så selv om man ikke er så lang så må man ha baksetene langt bak for å få plass til beina.

Og da har man jo det lille bagasjerommet igjen..

Men fjæringen er meget behagelig. Fikk kjørt på skikkelig dårlig vei og det taklet den fint. Godt støyisolert også.

Skal man ha en "suv" med 4x4 levert i år er det jo ikke så mange alternativer å velge mellom. ID.4/Enyaq med 4x4 får man vel ikke før til neste år, og Mach-e blir jo fort ett steg opp i pris.

Og alle andre kjører jo Model Y nå 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (35 minutter siden):

BMW iX kommer med selvparkering som "husker" hvor du står. Med dette systemet kan du la bilen ta over i oppkjørselen, og planen er at dette skal gå helt automatisk etterhvert. I denne videoen viser de noen fremtidige funksjoner. Ser kult ut!

Jepp, i dette scenariet har jeg god tro på snarlig selvkjøring på nivå 5.

Hadde man plassert ladeporten i front så kunne man også kjørt bilen inn i ladepluggen og dermed eliminert behovet for robotarmen. Ladepluggen måtte i så fall hatt litt trakt-form så små bommerter rettes opp. Alternativt kunne de brukt induktive ladeplater av den billige sorten (50Hz AC som bruker bilens innebygde likeretter). Selvkjøring kan få platene til å møtes fysisk med høy presisjon og dermed gi høy virkningsgrad.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Hadde man plassert ladeporten i front så kunne man også kjørt bilen inn i ladepluggen og dermed eliminert behovet for robotarmen.

Tipper det er ment å bli brukt i kombinasjon med noe ala dette:
image.png.6c6e77391f80bb65f7aeace721e6cece.png

Så slipper man å kaste opp ladeporter ved hver eneste oppstillingsplass, samtidig som at man støtter flere ladeporter ved ulike områder på ulike biler. 

Dette er nok versjon 1.0 siden det er mye spennende en kan gjøre med dette når BMW etterhvert innfører LiDAR i bilene sine. Da vil en kunne gjøre mer med automatisk pathing vs opptaket av "ground truth" pathinga. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Nå er det ingen justering på dette da..

Under ligger en subwoofer.

jeg ble nok lurt av dette bildet her  der det så ut som gulvet var flatt, likevel en god del lagring under gulvet. 

1d34bea9b7.jpg

Likevel ser det jo ut til å være ganske god størrelse på bagasjerommet her.

Ioniq 5 boot dimensions | Hyundai IONIQ Forum

Volkswagen ID.4 vs Hyundai Ioniq 5 | Volkswagen ID Forum

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Evil-Duck said:

jeg ble nok lurt av dette bildet her  der det så ut som gulvet var flatt, likevel en god del lagring under gulvet. 

1d34bea9b7.jpg

Likevel ser det jo ut til å være ganske god størrelse på bagasjerommet her.

Ioniq 5 boot dimensions | Hyundai IONIQ Forum

Volkswagen ID.4 vs Hyundai Ioniq 5 | Volkswagen ID Forum

Det er ikke en god del lagring under gulvet. Det er såvidt plass til ladekabel og 230V adapteren :p

Hyundai-IONIQ5-trunk2-scaled.thumb.jpg.bbeee951136eddf27e9688ea8c688c88.jpg

Gulvet er jo flatt når platen ligger der. Men kan jo alltids ta den ut å få bittelitt mere plass.

Tipper de har dytta baksetene frem på det siste bildet? Som nevnt får man ikke føttene under forsetene når man sitter der så blir veldig ubehagelig å ha være mange folk med bagasje da.

edit: man ser tydelig med døra at baksetene er skjøvet langt frem

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (50 minutter siden):

Jepp, i dette scenariet har jeg god tro på snarlig selvkjøring på nivå 5.

Hadde man plassert ladeporten i front så kunne man også kjørt bilen inn i ladepluggen og dermed eliminert behovet for robotarmen. Ladepluggen måtte i så fall hatt litt trakt-form så små bommerter rettes opp. Alternativt kunne de brukt induktive ladeplater av den billige sorten (50Hz AC som bruker bilens innebygde likeretter). Selvkjøring kan få platene til å møtes fysisk med høy presisjon og dermed gi høy virkningsgrad.

Lurt, men med alle de forskjellige løsningene hva gjelder ladeport så er jo en robotarm litt mer fleksibel. Ideen din er jo langt rimeligere og mer effektiv, men fordrer at alle har lading foran, noe de i bunn og grunn godt kan ha. 

Ryggefunksjonen er utrolig nøyaktig og god, den har jeg brukt litt og sjekket avvik (kjøre en løype ved å legge ut sjekkpunkter) Det er jo ingen selvkjøring egentlig, da den bare husker hvor den har vært og kjører der, men en kjekk funksjon.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (56 minutter siden):

Det er jo ingen selvkjøring egentlig, da den bare husker hvor den har vært og kjører der, men en kjekk funksjon.

Jeg trur ikke dette kun handler om å lagre inputs for så å kopiere outputs senere, for det ville satt begrensninger på f.eks grus, snø og is. Jeg tipper dette er like mye selvkjøring som all annen type selvkjøring.  Man bare begrenser hva bilen har lov til å gjøre gjennom design bare. Den utnytter jo alt av sensorer og utfører de samme operasjonene internt som når man f.eks utnytter annen type for selvkjøring. Men akkurat mot denne funksjonen, så er ODD satt slik at den ikke skal gjøre store avvik fra "pathinga" man har satt. 

Fin måte å løse første iterasjon av en slik funksjon egentlig hvor man baserer seg på kun CMOS/radar, ettersom man da alltids har samme synspunkt mot de faste punktene man har lagret for å vite hvor man er i forhold til pathinga man skal følge. Så kjapt man forlater pathinga, så blir jo ikke avstand sett i fra 2D sensorer likt mellom de ulike punktene lengre, så da trenger man noe mer robust. F.eks lokalt-produsert HD-Kart gjennom LiDAR og ViDAR i kombinasjon. 

BMW planlegger jo å implementerer LiDAR i sine biler etterhvert, og da vil nok denne funksjonen få seg en V2.0. Der man kan først produsere HD-Kartet til f.eks uteplassen sin hjemme, for så å lagre "ground truth" pathingen mellom parkeringsplass og ladeplass. Så kan man ha 2 elbiler som  kan autonomt kjøre ut og inn for å lade automatisk med hver sin parkeringsplass bort fra ladepunktet. Med HD-Kartet, så har den "punkter" den kan utnytte i alle retninger, så da kan den gjøre betydelig større avvik fra pathingen man har lagret for å fokusere på start og sluttpunkt i større grad enn å måtte følge pathinga slavisk mellom dem. 

Teoretisk sett så kan f.eks V2G utnytte 2 eller flere biler, der de autonomt bytter plass etter hvor mye plass de har igjen for ladingen, og når det lønner seg å selge strøm igjen f.eks. slik at man får optimalisert syklusene bedre dem i mellom. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...